Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 14:29
Vandaag een Nikon D3300 besteld als eerste DSLR voor mijn vrouw en mijzelf. Bedoeld voor de doorsnee familiefotografie: vakantiefoto's en kinderen rond het huis.

Tijdens het bestellen heb ik per ongeluk een set met een D3300 en de oude 18-55 VR lens besteld, circa € 20 goedkoper dan een set met de VR II. Ik lette niet op en dacht de standaard 18-55 VR II kitlens te kopen, maar niet dus.

De bestelling al verzonden. Dus nu heb ik de keuze tussen retourneren en omwisselen voor een VR II, wat extra verzendkosten kost, of gewoon de oudere VR te houden. Wat is wijsheid?

Aan de ene kant heb ik liever een lens die direct klaar is (VR) dan een ingeklapte die een paar seconden kost om uit te klappen (VR II). Aan de andere kant schijnt de VR II meer stops te hebben en is hij iets lichter. En wat over beeldkwaliteit, ook al zijn we beginners (wie weet wat de toekomst brengt)?

Nogmaals, ik weet niet waar ik goed aan doe: de VR retourneren of hem houden. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 14:48

Barrycade

Through the...

Volgens mij zijn de lenzen gelijk qua diafragma. Dus daar zit geen verschil in.
Grootste verschil is inderdaad het intrekbare deel en dat het front element niet draait tijdens focussen.
Dat is handig als (let wel als) je met een polarisatiefilter wil gaan werken.

Beide zullen scherpe foto's nemen. VRI is ook gewoon een prima lens. de VRII is een evolutie. Lens kost los 135 euro de VRI 2 tientjes goedkoper.

Als je verder wil gaan met fotografie zal je waarschijnlijk toch andere lenzen gaan kopen die een veelvoud van deze bedragen zijn. En kan je deze lens voor 50-75 makkelijk kwijt op marktplaats of gewoon houden als back-up.

Denk dat in de praktijk je geen verschil zal zien, dus die 2 tientjes gewoon gebruiken voor een extra batterij of een tasje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:34

g0tanks

Moderator CSA
roderickvd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:27:
Aan de ene kant heb ik liever een lens die direct klaar is (VR) dan een ingeklapte die een paar seconden kost om uit te klappen (VR II). Aan de andere kant schijnt de VR II meer stops te hebben en is hij iets lichter. En wat over beeldkwaliteit, ook al zijn we beginners (wie weet wat de toekomst brengt)?
Wat bedoel je met uitklappen? Verder ben ik het eens met Barrycade, waarschijnlijk brengt de toekomst al snel andere lenzen er voor in de plaats. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
g0tanks schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:58:
Wat bedoel je met uitklappen? Verder ben ik het eens met Barrycade, waarschijnlijk brengt de toekomst al snel andere lenzen er voor in de plaats. ;)
Ik bedoelde inderdaad het in- en uittrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:45
Qua snelheid zit er geen verschil in hoor. Het is niet als een compact camera dat hij eerst nog *bzzzt* uit moet klappen als je dat bedoelt.

Het in/uit schuiven tijdens het focussen wordt hiermee bedoeld, wat bij veel goedkope lenzen het geval is met daarbij vaak het draaien van het front element. Bij de VR I is dat dus zo en bij de VR II is dat niet meer zo, daar draait het front element niet meer (handig voor als je filters gebruikt) en gebeurd het focussen intern waardoor er niks meer in of uit schuift, behalve tijdens het zoomen :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
De VRII heeft inderdaad een 'inklapmechanisme'' waardoor hij compacter is bij opslag, ikzelf vind het vooral onhandig dat je eerst op een knopje moet drukken om hem 'uit te klappen' en vervolgens pas kunt gebruiken. Optisch schijnen ze elkaar niet te ontlopen, dus bespaar jezelf die 2 tientjes, in fotokwaliteit ga je geen verschil merken. Lekker mee gaan schieten en later kijken naar ander glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
In eerste instantie werd er helemaal geen lens geleverd (karma!). Gelukkig deed de klantenservice niet moeilijk en werd daarna alsnog een VR II verzonden. Die is nu dus in mijn bezit.

Wat betreft het uitschuiven; gelukkig kan hij ook prima in uitgeschoven toestand worden opgeborgen. Hartelijk dank voor jullie commentaren. Aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vr lens moet je terug in ingeklapte stand zetten
Dit omdat bij uit geklopt de vr gedeelte los zit
Als de lens terug in opberg stand staat word de vr gedeelte vast gezet
Pagina: 1