MSI laptop fans blazen heel hard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-07 05:37
hallo

ik had een ander topic geopend over een ander probleem daarom een nieuw topic
als mijn cpu al 13% wordt gebruikt gaat mijn cpu temperatuur naar 70 graden dit lijkt me nogal hoog

ook gaan de fans naar +-4000-4500 RPM en is het dus best wel een hard geluid
de temepratuur gaat ook niet heel erg naar benden en blijft dan wel rond de 68-70 graden hangen

weet iemand hoe ik zou kunnen oplossen dat de fans een iets minder hard kabaal maken?
of is dit een fout in de laptop 70 graden bij 13 % cpu gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Eerlijk gezegd vind ik je problemen nogal tegenstrijdig. Enerzijds dit, anderszijds dat je cpu rond de 53 graden zit en dan de fans rond 3000 RPM laat draaien. Wat is het nou?

En, welke laptop heb je?

Tevens schopje naar PMG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Hi
Ik heb de mis ge 72 2qe 014nl

Ik deed net een stresstest waarbij de cpu op 45% constamd was de temp van rond de 70-75 graden. Maar de rpm van de fans is dan 4000-4500 dit vind ik nogal veel.

Want een andere laptop van hp met hdtzelfde stresstest programma heeft rond de 67 graden en maakt veel minder herrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat meer details zou prettig zijn.

Hoe oud is de laptop?
En was dit altijd al zo of plotseling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
De laptop is vandaag oprn gemaakt en ik vond hem al hoog rond de 3000-3500 rpm toen djlie updates aant installeren was. De cpu werd toen ong 13% gebruikt. Cpu werd toen al rond de 65 graden

[ Voor 10% gewijzigd door sgouman op 28-06-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het had misschien beter geweest om al je vragen over deze machine en z'n ventilator in 1 topic te vragen, ipv zo gefragmenteerd en vaag in 2 losse.

Je weet dat 13% gelijk staat aan 1 core volledig belast op een quad core CPU met hyperthreading of een normale octacore?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Nee dat wist ik niet.
Maar is 70 graden dan nogsteeds niet heel veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als de CPU goed gebruikt wordt en langere tijd onder load is? Nee, dat is op zich 'normaal'. Zeker als de temperatuur daar in de buurt blijft zolang de CPU druk bezig is. Zou het op 70°C blijven terwijl je systeem idle is, dan is er wat anders aan de hand.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 05:38
ja en bovendien is het warm buiten snapge wat ik bedoel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Oke
Alleen dan is het nog een probleem rat die fans super hard draaien en je bijna doof wordt ia dit een peobleem van msi of alleen van mijn laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Het probleem is is dat er stof in het koelblokje zit, dat luchtstroming blokkeert. Hierdoor loopt de temperatuur op, en gaat je ventilator alsmaar harder en harder draaien. Dat is je probleem.

Je kunt 2 dingen doen:

1: de veilige manier: trek met een stofzuigerslang langs de roosters van je laptop, en zuig deze schoon. Laat het ventilatortje niet te hard draaien als je de slang erbij houdt, anders sloop je de lagers ervan. Je kunt een beetje stof op deze manier wegzuigen en zorgen dat de opening weer vrij komt.

2: je laptop openhalen. Als optie 1 niet werkt moet je er wel bij, en de koeler in beeld krijgen. Als je dat hebt gedaan dan zie je eigenlijk meteen dat de koeler geblokkeert zit met een dekentje van 'stof'. De ventilator kan zo geen lucht blazen en loopt dan op in temperatuur. Schoonmaken, en alles terugzetten lost het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-07 20:53
Vraagje hoor maar heb je hem weleens schoon gemaakt?

Ik doe dat namelijk ook elk half jaar nooit geen last met een te hoge temperatuur

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
De laptop is 1 dag oud.
Dan zou er toch nog niet zoveel stof in mogen zitten dat de koeling niet goed meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-07 20:53
sgouman schreef op maandag 29 juni 2015 @ 07:08:
De laptop is 1 dag oud.
Dan zou er toch nog niet zoveel stof in mogen zitten dat de koeling niet goed meer werkt?
Heb je al contact gehad met de winkel. Als hij dit al doet kan het goed zijn dat er iets niet helemaal juist is met de laptop. Kijken of je hem om kan ruilen voor een nieuwe

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
Nee, dan is het wel erg veel. Onder full load (>50%load) dan zou het reeel zijn als de temps rond de 70-80C liggen. Bij 13% load vind ik 70C voor een laptop al aan de hoge kant, zeker als jij aangeeft dat de RPM boven de 3000 zit.

Het kan zijn dat de koelpasta verkeerd is aangebracht waardoor de CPU de hitte niet goed weg kan laten geleiden. Het zou verstandig zijn om contact op te nemen met de verkoper om te vragen of dit normaal is, zo niet of de laptop dan gerepareerd kan worden (zoals GerGio ook al aangaf, neem contact op met de winkel ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Dan ga ik dat doen.
Bedankt.
Pagina: 1