i5 of i7 voor gamen

Pagina: 1
Acties:

• Yllnath
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06-2025
Ik ben op zoek naar advies over CPU's, specifiek voor gaming. Ik ben nog in oriënterende fase. Over een maand of 2 wil ik een nieuwe pc kopen. Dit is geen verzoek voor een nieuwe pc build. t.z.t. kom ik daar zelf wel uit met wat lees werk.

Ik speel veel MMO's, momenteel veel FFXIV, GW2 als de nieuwe uitbreiding komt en over een paar jaar weer het nieuwste wat mij op dat moment trekt. Het enige andere type spel wat mij daarnaast kan bekoren is de Civilization series. Heel soms wat Dota, maar dat is irrelevant voor de volgende vraag.

Ik speel vooral spellen die m.i. CPU-intensief zijn. FFXIV draaien ook op mijn 6-jaar oude (doch soms wat geupgrade) gaming desktop (i5 750, AMD 6850) best solide op aardige grafische settings, een mooie vaste 30-40 fps. Niets om over naar huis te schrijven maar voldoende om prima speelbaar te zijn. Het probleem met MMO's; veel andere mensen. FPS drops zijn aan de orde van de dag, met de camera bewegen in een stad met veel spelers dropped de fps naar 11. Dit is niet uniek aan FFXIV, GW2 en vorige gespeelde MMO's hebben het ook. CIV5 speel ik graag op 24 AI speler mappen, en wachten op AI tijdens beurten schijnt vooral een CPU aangelegenheid te zijn.

Ik heb vooral voor FFXIV de laatste paar dagen wat benchmark forums afgestruind. FFXIV heeft een goeie benchmark tool beschikbaar, en het valt op dat een i7 de score leuk verhoogd. Zo'n score is echter redelijk nutteloos, met 80 fps naar een stilstaand plaatje kijken, of met 105 fps is mij compleet om het even. De benchmark testen helaas niet net die boss fight met 100 personen die bij de boss staan, 100 skills te gebruiken.

Dat een i7 beter werkt, ook in dergelijke fps drop momenten is obvious. Maar ik kom van een 6 jaar oude pc, alles werkt beter tegenwoordig. Als een i5 met een mooie GPU van 350 euro mij kan voorzien om alles op nagenoeg max settings te draaien, met 60fps gemiddeld en drops naar 30 fps, dan ben ik gelukkig. Bovendien, misschien overschat ik compleet het aandeel van de CPU in deze benchmarks, maar ik heb wel veel gezocht naar benchmarks met vergelijkbare GPU's en afwijkende CPU's.
De vraag, 200 tot 300 euro extra neerleggen voor een i7 CPU en bijbehorende duurder moederbordje, is dat de moeite waard voor soms die wat drukkere momenten in MMO's. Ben ik dan meer future proof? En toen ik de i5 750 kocht was die socket al gauw buiten gebruik. Staat er mogelijk binnenkort een nieuwe archtictuur/socket aan te komen waardoor het slimmer is even te wachten?
Dank voor het meedenken

p.s. ik weet dat ik achtelijke lange verhalen schrijf. Ik vind zelf dat wat achtergrond informatie kan helpen om mijn situatie beter uit te leggen wat uiteindelijk moet leiden tot beter advies.. maar:

Samenvatting
  • Ik speel m.i. CPU intensieve games. Veel MMO's, veel PVP met veel spelers in het scherm en daardoor veel FPS drops.
  • Ik zoek specifiek CPU advies om FPS drops te voorkomen.
  • Ik wil ook specifiek CPU advies t.b.v. toekomstbestendigheid.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
i5 is in de meeste games vrijwel even snel als een i7, het scheelt hoogstens 5 fps. Het verschil is simpelweg verwaarloosbaar :)
Bron:
http://anandtech.com/bench/product/1261?vs=1260
stukje door scrollen :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Yllnath
Dank voor je reply. Normaal zou ik dit topic niet gepost hebben, want ik heb genoeg gelurkt op dit en het desktop aankoop advies forum om te weten dat een CPU een beperkte rol heeft in de meeste games.
Mijn vraagstelling zit m juist in zoeken naar (ervarings)deskundigen die veelal zelfde spellen spelen en hoe zij ervaren of de CPU van belang is. Juist omdat ik nu al zie wanneer ik een dergelijke FPS drop heb, dat ook mijn CPU gebruik piekt als een hondsdolle, dus het is echt niet alleen maar GPU. Maar mogelijk moet ik gewoon maar mijn vraag meenemen naar een forum specifiek voor FFXIV of GW2, of etc.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb best wel veel gelezen en veel benchmarks gekeken, en verstandelijk denk ik dat een i5 waarschijnlijk wel voldoende is. Maar ik wil voorkomen dat ik vanwege mijn huidige i5 750 die het nu niet lijkt te trekken (o.a.) een soort van knee-jerk reactie vertoon en dan maar uit veiligheid 300 euro te veel uitgeef zonder dat ik die keuze voldoende heb onderbouwd. Vandaar hier de vraag om wat expert advies in te winnen. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Yllnath op 29-06-2015 10:54 ]

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Het verschil tussen i5 en i7 is vooral hyperthreading. Na een beetje Googlen op ffxiv+hyperthreading vond ik dat hyperthreading zelfs een negatief effect op de game heeft en dat het uitgezet dient te worden. Ik concludeer dat je dus beter voor een i5 kunt gaan. Er zijn weinig of geen games die goed gebruik maken van hyperthreading. Ik heb laatst toevallig bij iemand een i5 750 vervangen door een i5 4590 en dit is toch echt een flink verschil. Een i5 4460 is al genoeg. Het ziet er niet naar uit dat deze cpu's de komende jaren gaan bottlenecken in games.

Hoe zit het overigens met je geheugenverbruik? Welke andere onderdelen heb je in je pc zitten?

Als je overigens nog even geduld hebt tot kwartaal 3/4, dan komen de nieuwe Skylake processoren van Intel uit. De meesten zullen zeggen dat je net zo goed nu een Haswell kunt kopen, maar afhankelijk van de prijzen op release kunnen ze best interessant zijn.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een beetje een open deur. Welke cpu heden ten dage voor gaming geschikt is, daar is iedereen het wel over eens.

Tja, en dan stel je vast dat jouw i5 moeite heeft met de huidige cpu intensieve games, en dat je daarom een i7 zou overwegen ????
Bedenk je, dat je het over een 6 jaar oude cpu hebt. Blijkbaar toen een zeer goede keuze, want pas 6 jaar later begin je tegen de beperkingen van die cpu te lopen. Daar mag je nog blij om zijn.

Dus even voor de duidelijkheid, je hebt geen last van beperkt vermogen omdat je een i5 hebt, je hebt last van vermogen omdat je een 6 jaar oude cpu hebt (in een verder 6 jaar oud systeem, dat telt ook)

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-01 14:24
Ik speel zelf ook vaak CIV5 en CIV beyond earth.
Ik maak gebruik van een pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed icm pricewatch: MSI GeForce GTX 770 4GB Gaming.
Ik stoor me er niet zo heel veel aan maar het wachten op de AI 'beurt' duurt inderdaad even. Ik heb even een check gedaan met MSI Afterburner, en de CPU blijft rond de 85% hangen.
Even een kort zoektochtje op onze vriend Google heeft het volgende opgeleverd.
http://forums.2k.com/archive/index.php/t-108228.html
Kortom: Elke stap van de AI wordt in serie berekend (speler 1 dan speler 2 enz. enz.) Hoe meer spelers, hoe langer de wachttijd. Omdat alle stappen 1 voor 1 gaan heeft multi-threading dus weinig tot geen impact. Pure snelheid van de cores is meer van belang.
Daarnaast kan de hoeveelheid RAM een beperking zijn. Grote maps gebruiken al snel 3-3,5 GB van je werkgeheugen. Dat merk je dan vooral in het bewegen over de map. Alle terrein en features (bergen, wegen etc) slokken behoorlijk wat RAM.

• Yllnath
Super, fijne reacties. Mogelijk wacht ik even op de Skylake processoren, ik heb geen haast. Al is het maar omdat dat mogelijk de huidige Haswell processoren goedkoper maakt. En het wordt hoe dan ook een i5, en dan waarschijnlijk een 4690 of iets in die trend.

Nogmaals bedankt voor alle reacties, draadje mag wat mij betreft een slotje op.

• pwillemske
  • Niet online
Goedkoper wordt het niet, alleen maar duurder. De nieuwe broadwell i5's zijn een pak duurder, voor vrijwel dezelfde prestaties.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
pwillemske schreef op maandag 29 juni 2015 @ 17:10:
Goedkoper wordt het niet, alleen maar duurder. De nieuwe broadwell i5's zijn een pak duurder, voor vrijwel dezelfde CPU prestaties.
Correctie ^

Als je geen haast hebt is het inderdaad de moeite waard om op Skylake te wachten. Mochten de prijzen tegenvallen kun je altijd nog een Haswell kopen.

Informaticus of vakkundig Googler?

• pwillemske
  • Niet online
Ik denk dat je tegen die tijd aan Broadwell vast zit...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
Het is wel een risico die je gaat nemen. Grote kans dat als skylake er is griekenland uit de EU is. En de euro geen drol meer waard is. Dus dat de prijs nog even 20% hoger gaat liggen. Maar blijft griekenland in de eu dan is het niet heel erg om te wachten.
Pagina: 1