Normen of wetgeving over HR++ glas?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 14:52
Voor de indeling van HR --- HR+ --- HR++ glas worden vaak U waarden gegeven. Zo las ik dat sinds 2008 de HR++ standaard betekent dat het glas een U waarde heeft van minder dan 1.2, kennelijk volgens norm EN 1279. Een ander voorbeeld is dat HR+ gaat tot en met U=1.6.

Ik kan dat EN 1279 document echter niet goed vinden, of alleen oudere versies achter paywalls.

Mijn vraag is: is er ergens een authoritatief document dat ik kan inzien of naar kan verwijzen waar dit deze classificatie wordt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:51
Misschien beetje brutale vraag, maar wat wil je ermee?

Als er staat dat het glas conform NEN XXX een U-waarde heeft van bv 1,1 dan weet je toch genoeg om te vergelijken?

Wat ik moeilijker te achterhalen vind is de isolatiewaarde van het kozijn zelf. Daarnaast is de verbinding met de muur erg belangrijk, dit moet vanzelfsprekend goed luchtdicht zijn, maar dat is niet altijd een vanzelfsprekendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Nou, iemand heeft iemand anders glas verkocht als "HR++" en door het toepassen van een dunne spouw is de isolatiewaarde van dit glas slechts 1.6. Ik wil de eerste iemand erop wijzen dat dit geen HR++ te noemen is en daarmee overtuigen om alsnog goed glas te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpdata
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-01 11:54
Als het goed is staat de waarde-aanduiding hr++ vermeld op aluminiumprofiel tussen het glas

aanvulling

http://www.glashelderglas...aab30c8187187c5b22_41.pdf

[ Voor 39% gewijzigd door xpdata op 28-06-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Ahh, die BRL waarnaar het document verwijst is heel mooi, daar staat het goed vermeld. Dat is alvast iets.

Het exacte type van het glas in kwestie is overigens bekend, het doel is nu alleen om aan te tonen dat dit niet "HR++" glas is, vanwege de te hoge U-waarde.