R9 390, R9 290X of GTX970?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:53
Ik zoek een?
Een nieuwe videokaart, als upgrade voor mijn HD7850 2GB van Sapphire.

Wat is je budget?
Mijn budget ligt rond de €350, lager (2e hands 290X?) is beter, i.v.m. een nieuwe voeding dat het videogeweld kan trekken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
R9 390, R9 290X of GTX 970. Rode accenten zijn een plus i.v.m. het rode licht op mijn moederbord :+, maar zijn zeker geen must.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Specificatie PC:
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
Intel Core i5 4690K
2x4GB DDR3 Crucial Ballistix LP
Sapphire HD7850 2GB
Crucial MX100 256GB SSD
Nexus NX-5000 500W PSU
Dell U2312HM (1920x1080), 60Hz tot 75Hz

Het zou fijn zijn als ik i.c.m. deze hardware een game als GTA V op 60-75FPS kan spelen op Ultra/Very High kan spelen, alsmede andere games. Ik ben ook van plan terug te gaan naar Skyrim + mods + ENB Series, waar ik ook 60+FPS wil halen. Verder speel ik nu nog DiRT Rally, maar daar heeft mijn huidige videokaart minder moeite mee.

De reden dat ik tussen de R9 390, R9 290X en GTX970 zit te twijfelen heeft te maken met verschillende dingen. Recentheid van de hardware is belangrijk i.v.m. features (DX12, Vulkan, nVidia Gameworks(?)) en actieve ondersteuning. Verder is nog de aanwezige videowerkgeheugen belangrijk i.v.m. dingen als Skyrim mods, die veel VRAM vragen. Echter blijven andere spellen netjes onder de 4GB nu, maar wie weet wat het volgende jaar brengt qua non-optimizaties en huge textures. Hierdoor valt de GTX970 al een beetje af met zijn 3.5GB+500MB configuratie. Ook leuk zou zijn overclocking-headroom. Dankzij de ruime OC op mijn HD7850, beent het kaartje nog redelijk mee. Naar lezen ligt de overclockbaarheid van de R9 200 en zeker de R9 300 series toch erg laag, waar de GTX970 erg veel hoofdruimte heeft. Op dit prijspunt valt misschien daar winst te halen? De R9 290X is vooral een keus omdat die soms 2ehands goedkoop te vinden is, onder de €300, maar het is een grote gok of de vorige eigenaar zuinig is geweest of niet.

Het stroomverbruik is een wat mindere zorg, ik verwacht toch de voeding te moeten upgraden. Een 8-pins kabel ontbreekt, en er is een overkill aan molex kabeltjes.

Zelf heb ik al wat rond zitten kijken, maar R9 390 reviews zijn schaars.
YouTube: MSI R9 390 Vs EVGA GTX 970 - Which one is the Better GPU?
Benchmarks van R9 380 en R9 390
Overclocken van R9 380 en R9 390
Mager reviewtje op Tweakers

Verder lijkt de R9 390 als de pest ontweken te worden :/

Zelf denk ik dat de R9 390 het meest veelbelovend is. Hij lijkt 1 à 2 FPS onder de 290X te liggen, heeft lekker 8GB VRAM. Ook leuk, lekker nieuw, al laat ik me hier wel hard nemen door de rebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:13
Om GTA V op verry high met 60- 75 fps te spelen (FHD) is geen enkele single videokaart krachtig genoeg.

http://nl.hardware.info/r...0-getest-benchmarks-gta-v

Ik denk dat je daar een 980Ti in sli voor nodig hebt en dan moet je nog hopen dat die goed schaalt in sli.

Met het budget dat je hebt gaat dat in ieder geval niet lukken, ik denk dat je je eisen wat moet verlagen (en nu is GTA V wat dat betreft ook wel een heel veeleisende game) een hoop andere moderne spellen kun je met de kaarten die je noemt overigems wel op ultra spelen met framerates die bij de gewenste in de buurt liggen.

Van de kaarten die je noemt is de R9 290 de beste bang for the bucks (en kijk ook eens naar de 290x zelf, die is qua prijs ook aan het dalen), de 970 is het stilst en zuinigst en de 390 net een beetje krachtiger dan de 970 op FHD. Alle drie de kaarten ontlopen elkaar gemiddeld erg weinig op FHD, hoewel dat per individuele game wel het geval kan zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Philpend op 28-06-2015 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
HWI test GTA V waarschijnlijk met de extra grafische opties ingeschakeld, geen enkele GPU kan dat aan. Ook is gras erg veeleisend en is de shadow softness ook van grote invloed.

Ter vergelijking, mijn HD7850 spuugt 120~FPS uit op alle instellingen op Normal/Off.

Tot die conclusie was ik ook al gekomen. Jammer genoeg biedt de R9 290 geen 8GB modellen, maar het is dan ook nog de vraag of ik die 8GB wel zo erg nodig heb. Een nieuw beeldscherm van 4K of 1440p zie ik mezelf in ieder geval niet snel aanschaffen, dus het blijft de komende jaren 1080p.

Ehem, ik ben de TS. Ik tel het kopje Advanced Graphics in de hoofdsettings en de optie Grass niet echt mee, deze vreten echt teveel frames voor niet al te veel grafische verbeteringen. Maar goed, negeer dat stukje over GTA V dan maar even.

Edit²: HWI test waarschijnlijk met alle opties op Very High/Ultra, dat is nogal out-of-scope voor een ervaringsbenchmark, voor de redenen die ik heb opgenoemd. Ondersteuning daarvoor vind je op nVidia's website zelf.

Zie ook dat Grass echt roet in het eten gooit.
Afbeeldingslocatie: http://international.download.nvidia.com/geforce-com/international/images/grand-theft-auto-v/grand-theft-auto-v-grass-quality-performance.png

[ Voor 77% gewijzigd door ikt op 28-06-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:13
TS geeft aan op very high/ultra te willen spelen, dan laat ik zien dat dat niet kan. Op lagere settings is het uiteraard wel mogelijk, maar dat was de vraag niet.

Edit: oh, jij bent de topicstarter....... Dan snap ik je antwoord al helemaal niet, je vraag leek erg duidelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Philpend op 28-06-2015 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-09 18:15
Om te beginnen de Rode Accenten; Keuze is dan makkelijk, een MSI Gaming edition van welke kaart je dan ook kiest, dat staat dan het mooiste.

Keuze Qua videokaart hangt af van de volgende dingen: Is stroomverbruik & ( vooral ) de bijkomende Hitte een groot probleem voor jou? Hoe zijn jouw eigen ervaringen met AMD en/of Nvidia?

Met €350 als budget zou je in principe een prima videokaart voor GTA V. Een GTX970 draait de huidige games prima, al loopt het bij games als Skyrim en GTA V wel snel tegen zijn VRAM maximum aan van 3.5GB.

Voor AMD-side zou ik je een 300 serie afraden, het is slechts een Rebrand van de huidige 200 serie en als ik me niet vergis krijgt de 200 series ook ( Mogelijk Gedeeltelijk ) support voor DX12. Een mooie 290 of 290x kun je op de V&A al voor onder de 250 kopen ( ik heb bijv. mijn 290 te koop staan voor Richtprijs 250 ). Als je voor een 200 serie gaat, zou ik een 290 nemen aangezien de 290x slechts weer een overclocked versie is van de 290 met geen verdere extra features ( Zelfde bij een 390 en 390x ).

Van een R9 290 kan ik zeggen dat het stabiel boven de 60FPS draait met settings op High en sommigen op Very high/Ultra ( en dan heb ik Advanced graphics ook gedeeltelijk open staan )

In principe zou je je huidige voeding gewoon kunnen blijven gebruiken, aangezien je ook Molex naar 6-pin aansluitingen hebt, wat volgensmij prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Een 290X is zeker niet zomaar een overgeclockte 290, namelijk het aantal SPs is groter (2816 vs 2560). Dan heb ik liever voor een tientje extra o.i.d. dat. Plus, de 290 heeft maximaal 4GB VRAM. Vandaar dat de R9 390 een aantrekkelijke optie lijkt, 290X performance met zat VRAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Aangezien je nog op FHD zit ga je helemaal niets aan die 8GB van een R9 390(X) hebben t.o.v. een R9 290(X) met 4GB. Als je in de toekomst van plan bent je monitor te upgraden naar 1440P, 1600P of 2160P is een R9 390(X) weer interessant zeker met de kijk op Free-Sync, veel goedkoper dan G-Sync.

Met een GTX970 is dit ook mogelijk maar dan met het duurdere G-Sync, maar voor de toekomst kan die 3,5GB dan weer een limiet zijn.

pricewatch: Samsung U24E590 Zwart (24" 4K PLS).
pricewatch: Acer Predator XB280HKbprz Zwart (28" 4K TN).

Als je de komende tijd (1 a 2 jaar) nog op FHD blijft zou ik voor een pricewatch: MSI R9 290X Lightning gaan. Ga je binnenkort al overstappen dan zou ik voor een R9 390(X) 8GB gaan.

De 500 watt van de voeding kan voor de AMD opties misschien iets te weinig zijn in het geval van een stevige overclock op je CPU. Is je CPU overclocked en zo ja hoe hoog is de maximale frequentie en voltage. De CPU zelf is zeker voor de toekomst geen bottelnek.

[ Voor 11% gewijzigd door madmaxnl op 28-06-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-09 18:15
Precies wat MadMaxnl hierboven zegt: aan 8GB op FullHD heb je de komende tijd nog niks, ook GTA V op Full HD haalt de 4GB niet, Of je moet op framerates van 20 gaan spelen, waarnaast je Vram nog steeds onder de 4GB blijft.

Daarnaast zijn er wel R9 290x versie's met 8GB Vram bijv; pricewatch: MSI Radeon R9 290X GAMING 8G

Deze zijn ongeveer een halfjaar tot een jaar geleden uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZheKool
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09 15:50
Ik zit zelf over precies hetzelfde te twijfelen.

De GTX 970 valt bij mij ook principieel een beetje af wegens het 3,5GB/0,5GB vram debacle. Maar dan hou je dus de R9 290X en R9 390 over die nagenoeg hetzelfde kosten.

Ook al is de 300 serie een uiteindelijk een rebrand, de 390 is een nieuwere kaart, heeft 4GB vram méér en kost hetzelfde. Dan is die toch wat meer future proof voor slechts 1 à 2 FPS minder (aldus TS, jammer dat de 390 niet meegenomen is in de MSI 300 series review hier). Waarom staat iedereen zo negatief tegenover de 390?

Verder leek mij persoonlijk de pricewatch: MSI R9 290X Lightning een no brainer als ik voor de 290X zou gaan maar ik lees daar verder vreemd genoeg weining over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aleksandr
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-06 07:41
Hallo.

Ik zit dus met precies hetzelfde probleem.

Ook ik game alleen op FHD, en twijfel over de 970 inno3d air box x4
Of de 390.
Denken jullie dat de 390 de 970 out performed en er later nog driver optimalisaties gaan komen voor de 390?

M.v.g Aleks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 23:14
Ik loop zelf ook al 3 weken met deze vraag. M'n huidige HD6950 2GB loopt echt op z'n eind wbt 1080p gaming.
Ik ben zeker van plan om de komende jaren nog te blijven gamen op 1080p maar denk dat games ook op deze resolutie steeds meer VRAM gaan eisen, er zijn nu al games die op 1080p ong 4GB eisen voor full eyecandy, daarom neig ik naar de 390 8GB om zo de komende 3 jaar weer vooruit te kunnen. (icm m'n i5 2500k)

Waar ik aan de andere kant weer bang voor ben is dat AMD nu met de Fury reeks qua architectuur een heel nieuw pad gaat bewandelen en daarom de driversupport voor de 300 serie met de tijd op z'n beloop laat :/

[ Voor 20% gewijzigd door Supershiva op 30-06-2015 06:56 . Reden: vraagtekens future driversupport ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
ZheKool schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:52:
Ik zit zelf over precies hetzelfde te twijfelen.

De GTX 970 valt bij mij ook principieel een beetje af wegens het 3,5GB/0,5GB vram debacle. Maar dan hou je dus de R9 290X en R9 390 over die nagenoeg hetzelfde kosten.

Ook al is de 300 serie een uiteindelijk een rebrand, de 390 is een nieuwere kaart, heeft 4GB vram méér en kost hetzelfde. Dan is die toch wat meer future proof voor slechts 1 à 2 FPS minder (aldus TS, jammer dat de 390 niet meegenomen is in de MSI 300 series review hier). Waarom staat iedereen zo negatief tegenover de 390?

Verder leek mij persoonlijk de pricewatch: MSI R9 290X Lightning een no brainer als ik voor de 290X zou gaan maar ik lees daar verder vreemd genoeg weining over.
Nog steeds komt het onzin verhaal langs dat de GTX 970 problemen heeft met meer dan 3,5 GB VRAM. klinkklare onzin. Ik speel alles op 1440p en alles op high\ultra en ook boven de 3,5 GB Vram in gebruik geen enkel probleem. Het blijft een storm in een glas water. Eer dat je de volle 4 GB echt nodig gaat hebben (dus niet als texture cache) is de kaart toch al te traag.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Supershiva schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 06:48:

Waar ik aan de andere kant weer bang voor ben is dat AMD nu met de Fury reeks qua architectuur een heel nieuw pad gaat bewandelen en daarom de driversupport voor de 300 serie met de tijd op z'n beloop laat :/
Fiji (Fury) is gewoon van dezelfde architectuur als een kaart zoals de HD 7970, is allemaal Graphics Core Next (GCN), Fury maakt alleen gebruik van de derde generatie, maar dat zijn niet hele grote verschillen. Ga er dus maar vanuit dat ze evenlang worden ondersteund.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZheKool
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09 15:50
Joenino schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 08:28:
[...]
Nog steeds komt het onzin verhaal langs dat de GTX 970 problemen heeft met meer dan 3,5 GB VRAM. klinkklare onzin. Ik speel alles op 1440p en alles op high\ultra en ook boven de 3,5 GB Vram in gebruik geen enkel probleem. Het blijft een storm in een glas water. Eer dat je de volle 4 GB echt nodig gaat hebben (dus niet als texture cache) is de kaart toch al te traag.
Dat geloof ik best maar ik vind het principieel gewoon niet ok. Als die nou goedkoper was dan zou ik het niet zo erg vinden maar hij is nog steeds wel prijzig :o.

Anyway, het R9 290(X) 390 dilemma is er nog steeds. Een 290 is opzich ok, maar voor een beetje meer heb je pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming of pricewatch: MSI R9 290X Lightning, als je dan toch al rond de 300 euro uit gaat geven... Keuzes... Er lijkt niet echt een duidelijke winnaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat dit het wat makkelijker maakt: http://www.techspot.com/r...9-390x-390-380/page3.html

Ik ga zelf voor de R9 390, voor het extra geheugen. Lijkt mij dat dit voor de ooculus rift of 3-scherm setup beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Bedankt voor de informatie iedereen, ik ben voor een R9 390 gegaan :)
Pagina: 1