Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-08-2021
Beste Tweakers gebruikers,

Ik ben al een tijd bezig om te proberen mijn router om te zetten als acces point. Ik heb hier nu vele artikelen over gelezen en verschillende geprobeerd, toch kom ik niet zover dat ik ook draadloos netwerk heb op mijn aangesloten router (linksys).

Ik heb devolgende dingen al geprobeerd:
-ZTE (kpn)
1. Wachtwoordsoort veranderd van WPA-PKS naar WPA-PSK (omdat mijn linksys geen PSK2 heeft) & wachtwoord ingesteld
2. Ip standaard adres gevolgt 192.168.2.254
3. de security gate gevolgt 255.255.255.0
4. De zendlengte uitgezocht (3)
-Router geresett (linksys)
1. Gegevens aangepast dat deze met bovenstaand overeen komt.
2. bij advanced settings veranderd van gateway naar router
3. Vast IP adres toegewezen die nog niet gebruikt werkt. Dus van 192.168.1.1 naar 192.168.2.8
4. DHCP uitgeschakeld
5. De kabel vanuit de ZTE in de LAN poort van de linksys gestoken.

Ik heb het idee dat ik het mezelf wellicht te lastig maak, maar ik krijg wel internet via een vaste kabel maar steeds niet via de wifi.

Ik kom er zelf niet meer uit. Wellicht dat iemand hier zo vriendelijk is het mij uit te leggen wat ik fout doe..?

Bij voorbaad dank!

Mvgr,

Lodewijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Als je hem als ap wil moet je hem niet als router instellen natuurlijk.
Gewoon de linksys een vast ip geven dan de kabel van lan naar lan.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Als je een van de LAN poorten op de router op een LAN poort van het modem aansluit zou het gewoon out of the box moeten werken. Wel even de DHCP server uitzetten op de router.

(Je kunt evt. de router een vast ip adres geven in dezelfde range als het modem, dus startend met 192.168.2.X, als je 192.168.1.X zou nemen kunnen ze niet met elkaar communiceren)

Eventueel kun je een computer met het KPN modem verbinden en een command prompt met 'ipconfig /all' onder windows uit voeren of 'ifconfig' onder linux of Mac OS X. Let dan op de eerste 3 gedeeltes van het ip adres dat bij 'gateway' staat. Deze moet hetzelfde zijn in het ip adres van de router.

[ Voor 29% gewijzigd door Whatson op 28-06-2015 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
Dag Chucky 666 & Whatson,

Enorm bedankt voor jullie feeback, heb dit gelijk uitgeprobeerd.

1. IP adres toegewezen 192.168.2.8
2. WPA key toegewezen
3. DHCP uitgeschakeld
4. Bedrading in de LAN poort gestoken.

Echter nu deden beide draadloze punten het niet, kan het zijn dat de een de ander verstoord?

Lijkt me enigzins vreemd aangezien meerdere buren ook een draadloos netwerk hebben dat ik kan bereiken.

Ik heb het nu ook geprobeerd zonder een wachtwoord toe te wijzen. Hielp ook niet.

Mijn router staat standaard ook op automatic configuration - DHCP, moet dit naast het disabelen van de DHCP server ook aangepast worden?
Ik kan deze aanpassen naar:
Static IP
PPPoE
PPTP
L2TP

Nogmaals bedankt voor het reageren, wellicht dat jullie mij hier ook mee kunnen helpen.

Mvgr,

Lodewijk

[ Voor 20% gewijzigd door LodewijkG op 28-06-2015 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:00

MsG

Forumzwerver

Die moet op static IP, maar daar moet ie toch al op staan als je het IP hebt verwezen naar 192.168.2.8?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
Dag MsG,

Moet eerlijk zeggen dat ik daarin geen idee heb.

Maar ik heb het zojuist ook met Static IP geprobeerd.

Ook [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point doorlopen maar kom er niet uit...

Moet ik misschien de software van de router updaten?

Ik blijf proberen, bedankt voor je hulp MsG.

Mvgr,

Lodewijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Is dat ip in je modem router 2.254 aan het einde niet het ip van het internet.
In wat voor range geeft het modem de ip range af ?
Daar kan je het beste net buiten gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
Ja dat klopt, ik had hem de range 192.168.2.201 gegeven. Toen had ik nogmaals bij mijn KPN router gekeken. Deze heeft de range van 1-252. Dus heb m nu op 253 gezet. Maakt het misschien uit als ik de 252 naar 200 verander en dan mijn access point op 201 zet?

Ik blijf nu namelijk het probleem hebben dat het internet het blijkbaar maar 1 minuut duurt en daarna weer afslaat via dit punt..

[ Voor 20% gewijzigd door LodewijkG op 28-06-2015 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Je kan er rustig 50 boven gaan zitten hoor.
Ik zou in je modem niets veranderen als die tot 1.252 geeft zou ik je ap gewoon 1.280 geven ofzo.
En dan in je modem 1.280 toewijzen aan je ap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
Mijn router staat standaard ook op automatic configuration - DHCP, moet dit naast het disabelen van de DHCP server ook aangepast worden?
Ik kan deze aanpassen naar:
Static IP
PPPoE
PPTP
L2TP

En dat dan ook naar Static Ip zetten of laten staan zoals het staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

chucky666 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 19:34:
Ik zou in je modem niets veranderen als die tot 1.252 geeft zou ik je ap gewoon 1.280 geven ofzo.
nou 280 ? neu ...dat kan niet (teveel films gekeken lately :+ )

Weet je zeker dat hij wel in een lan poort(en) zit en niet in de wan poort

[ Voor 13% gewijzigd door Fish op 28-06-2015 19:40 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 17:25
192.168.1.280 bestaat niet.

In het subnet 255.255.255.0 zijn er 255 IP adressen beschikbaar waarvan er ééntje gereserveerd is als broadcast adres (192.168.1.255) ofwel je kan *.1 t/m *.254 vrij gebruiken.

Welk adres je toewijst maakt niet zo veel uit, zolang het maar buiten het bereik valt waarin de KPN modemrouter IP adressen uitdeelt.

Voor zover ik weet zit de modemrouter van KPN, de Experiabox, op 192.168.2.1. In dat geval zou ik het acces point op bijv. 192.168.2.2 zetten. Verbinden van LAN naar LAN en dan DHCP op de TP-Link uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

afaik zit hij op 2.254 en als je ook nog eens een ftp server aanzet op je modem zit die op 2.253

maar dat geld mischien niet voor alle generaties ...

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
Oke, ik ga zo nog eens een poging wagen. Na wat meer te lezen op het internet, kwam ik ook op firmware terecht. Na het resetten van mijn router, is het wellicht handig om de firmware hiervan te updaten? Zou dit schelen? Ik heb een linksys WRT54G. Ik lees dat deze uit 2007 komt.

Nu heb ik op http://linksys-wrt54g-fir...ksys-wrt54g-firmware.html gevonden hoe dit moet, of zit ik nu naar oplossingen te zoeken die wellicht niet helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Euh, wut?..
No, just no ;)

TS: gebruik je twee verschillende SSID's?
Verder worden er volgens mij een hoop termen door elkaar gehaald en gemengd met elkaar wat het onnodig ingewikkeld maakt ;)
Wat je moet doen, vanuit gaande dat je een werkend netwerk hebt, is niks veranderen in de router.
De router welke je als AP wilt gebruiken is de enige waar je aanpassingen op moet doen.
Aangezien bedraad het werkt zal je in de wireless settings moeten kijken, lijkt me dat je hetzelfde SSID gebruikt en dat de twee AP's zo elkaar in de weg zitten.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
Dag RGAT. Thanks voor de opheldering. Echter heb SSID, netwerk namen toch? Gebruik ik twee verschillende namen, namelijk ZTE en Linksys. Waar kan dit wellicht nog meer aan liggen?

Ik heb de SSID's nu meerdere malen naar zeer uiteenlopende namen veranderd, dit blijkt nog niet te helpen. Zou iemand mij hier verder een richting in kunnen sturen? Ik zou het graag vandaag werkend krijgen. :X

Alvast bedankt!

[ Voor 35% gewijzigd door LodewijkG op 28-06-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-06 16:38
- KPN modem LAN IP fixed op 192.168.2.254 zetten / DHCP functie AAN (bijv 192.168.2.1 t/m 250)
- router LAN IP fixed op 192.168.2.253 zetten, Gateway en DNS is IP adres van modem / DHCP functie UIT
- modem + router wifi op minst drukke kanaal zetten (even checken met InSSider of wifi analyzer)
- SSID mag verschillend zijn van modem en router, geef ze een logische naam om het je gemakkelijk te maken
- dezelfde authenticatie en encryptie toepassen op modem EN router (WPA2 - AES bij voorkeur)
- UTP kabel van (modem)LAN poort naar (router)LAN poort

Sommige settings had je al toegepast. Hopelijk lukt het nu wel.

[ Voor 4% gewijzigd door EverLast2002 op 28-06-2015 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
RGAT schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:15:
[...]

Euh, wut?..
No, just no ;)

TS: gebruik je twee verschillende SSID's?
Verder worden er volgens mij een hoop termen door elkaar gehaald en gemengd met elkaar wat het onnodig ingewikkeld maakt ;)
Wat je moet doen, vanuit gaande dat je een werkend netwerk hebt, is niks veranderen in de router.
De router welke je als AP wilt gebruiken is de enige waar je aanpassingen op moet doen.
Aangezien bedraad het werkt zal je in de wireless settings moeten kijken, lijkt me dat je hetzelfde SSID gebruikt en dat de twee AP's zo elkaar in de weg zitten.
Hetzelfde SSID gebruiken bijt elkaar niet. Het is alleen lastiger qua beheer om te weten op welk apparaat je connectie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
EverLast2002 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:24:
[...]

Hetzelfde SSID gebruiken bijt elkaar niet. Het is alleen lastiger qua beheer om te weten op welk apparaat je connectie maakt.
Dat zou op zich moeten kloppen, maar zeker hier waar het bedraad gewoon werkt maar draadloos niet zou ik het zo makkelijk mogelijk houden in het begin ;)
Bovendien krijg je op hetzelfde SSID zodra het werkt wel nog het gedoe dat apparaten blijven hangen op een AP terwijl de andere AP beter signaal kan bieden, waardoor je vaak handmatig moet wisselen, met 2 losse AP's wordt het makkelijker om te zien waarmee je inderdaad verbonden bent en ook makkelijk om te kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
Wederom bedankt!

Heb je stappen zorgvuldig gevolgd.

Ik kan nu netjes inloggen op beide routers als ik aangesloten ben op router n1. Echter als ik connectie maak met de twee router in deze Gasten Netwerk genoemd, staat er wel internet toegang ik kan echter alleen nog geen websites openen. Ik heb het idee dat we er nu bijna zijn, misschien dat ik nog iets over het hoofd heb gezien? (de kanalen heb ik ook nagekeken, heb nu 3 voor mijn modem gepakt en 11 voor de router.)

[ Voor 18% gewijzigd door LodewijkG op 28-06-2015 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
LodewijkG schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:40:
Wederom bedankt!

Heb je stappen zorgvuldig gevolgd.

Ik kan nu netjes inloggen op beide routers als ik aangesloten ben op router n1. Echter als ik connectie maak met de twee router in deze Gasten Netwerk genoemd, staat er wel internet toegang ik kan echter alleen nog geen websites openen. Ik heb het idee dat we er nu bijna zijn, misschien dat ik nog iets over het hoofd heb gezien? (de kanalen heb ik ook nagekeken, heb nu 3 voor mijn modem gepakt en 11 voor de router.)
Heb je DNS en Gateway ook nog ingevuld in de router ? (ik had dit achteraf ge-edit in mijn post, misschien heb je dit niet meer gelezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
Dag EverLast,

Dat had ik inderdaad nog niet, zit nu te kijken waar dit kan. Kan jij mij daarmee mss vooruit helpen? Ik denk dat dit wellicht de sleutel is!

Is dit bij een Static IP?

[ Voor 8% gewijzigd door LodewijkG op 28-06-2015 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Meestal kun je dit invullen bij de settings van het LAN IP adres. Welk model/type is die Linksys precies ?

[ Voor 32% gewijzigd door EverLast2002 op 28-06-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
Thanks voor je snelle antwoord.

Ik heb de WRT54G versie 4.20.8 ik ga gelijk even kijken of ik ze kan vinden.

Ik heb bij advanced routing iets gevonden:

1.Select set number :
2.Enter Route Name :
3.Destination LAN IP : . . .
4.Subnet Mask : . . .
5.Default Gateway : . . .
6.Interface :

Hoef ik hier alleen de 3e en de 5e in te vullen?
Dit zou dan 192.168.2.254 bij nummer 3 zijn en hetzelfde bij 5 correct?

Ik krijg hierbij de pop-up error: Invalid Lan IP or subnet mask. die heb ik hierbij ook ingevult, hetzelfde als die staat bij de KPN modem

Destination LAN IP Subnet Mask Gateway Interface
192.168.2.0 255.255.255.0 0.0.0.0 LAN & Wireless

krijg ik uit mijn routing table

[ Voor 84% gewijzigd door LodewijkG op 28-06-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
LodewijkG schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:21:
Thanks voor je snelle antwoord.

Ik heb de WRT54G versie 4.20.8 ik ga gelijk even kijken of ik ze kan vinden.

Ik heb bij advanced routing iets gevonden:

1.Select set number :
2.Enter Route Name :
3.Destination LAN IP : . . .
4.Subnet Mask : . . .
5.Default Gateway : . . .
6.Interface :

Hoef ik hier alleen de 3e en de 5e in te vullen?
Dit zou dan 192.168.2.254 bij nummer 3 zijn en hetzelfde bij 5 correct?

Ik krijg hierbij de pop-up error: Invalid Lan IP or subnet mask. die heb ik hierbij ook ingevult, hetzelfde als die staat bij de KPN modem

Destination LAN IP Subnet Mask Gateway Interface
192.168.2.0 255.255.255.0 0.0.0.0 LAN & Wireless

krijg ik uit mijn routing table
Statische routes instellen zal niet nodig zijn, je moet het ergens bij DHCP settings zoeken, daar zullen de opties voor DNS staan (in je router, op de AP is DHCP als het goed is uitgeschakeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Bij 3 moet je niks invullen (0.0.0.0) en bij 5 het IP van je KPN modem.
Misschien helpt deze pdf je verder op weg.

[ Voor 49% gewijzigd door EverLast2002 op 28-06-2015 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
RGAT schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:41:
[...]

Statische routes instellen zal niet nodig zijn, je moet het ergens bij DHCP settings zoeken, daar zullen de opties voor DNS staan (in je router, op de AP is DHCP als het goed is uitgeschakeld)
Dat was mijn gedachte ook, echter deze firmware moet je zo instellen icm een andere router. Misschien een vreemde terminologie vanuit linksys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
Ik heb deze nu ingevult, de 5e en dan krijg ik als pop-up "The values you entered are invalid", heb het nogmaals nagekeken maar dit klopt naar mijn mening wel, Heb ik daarna ook de subnet mask ingevult, toen accepteerde die hem wel echter deed het internet het niet en kon ik gelijk geen connectie meer maken met de router. Heb ik nog iets over het hoofd gezien? Sorry voor de vele vragen, ik heb weinig IT kennis probeer het vooral met googlen en vragen

Moet ik de operating mode tab van Gateway veranderen in router?

Dan dynamic routing van RIP disabled naar wireless & Lan? - geprobeerd, werkte niet.

Voor het gemak even fotos geschoten (van de AP)
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img911/2941/vO7FNj.png
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img540/8373/shkjyj.png
Afbeeldingslocatie: https://imageshack.com/i/eyjfNjWdp

en van de router:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img537/4464/qr0boa.png

[ Voor 32% gewijzigd door LodewijkG op 28-06-2015 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
LodewijkG schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:54:
Ik heb deze nu ingevult, de 5e en dan krijg ik als pop-up "The values you entered are invalid", heb het nogmaals nagekeken maar dit klopt naar mijn mening wel, Heb ik daarna ook de subnet mask ingevult, toen accepteerde die hem wel echter deed het internet het niet en kon ik gelijk geen connectie meer maken met de router. Heb ik nog iets over het hoofd gezien? Sorry voor de vele vragen, ik heb weinig IT kennis probeer het vooral met googlen en vragen

Dan dynamic routing van RIP disabled naar wireless & Lan? - geprobeerd, werkte niet.
De Operating Mode van de wrt54g moet in ROUTER mode staan, niet GATEWAY.
In het pdf voorbeeld heeft ie 2 static routes gemaakt, let op de subnet mask verschillen (255.255.255.255 tov 255.255.255.0). Waarom er 2 routes in moeten staan weet ik ook niet, de ene is een lan range met subnet 192.168.2.0, de andere is een "alles" range (0.0.0.0.). Kwestie van uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
LodewijkG schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:54:

Voor het gemak even fotos geschoten (van de AP)

[afbeelding]
Mode = Router
RIP = disabled
destination 0.0.0.0
subnet mask 255.255.255.255
gateway 192.168.2.254 (kpn modem)
interface LAN and WIRELESS

Probeer dat eens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
Thanks, dat laatste was hem! Hij doet het, EUREKA!

Heel erg bedankt voor al jullie hulp _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :*) :)

[ Voor 18% gewijzigd door LodewijkG op 28-06-2015 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Fijn om te horen, veel plezier ermee ! En snap je nu ook wat je hebt geconfigureerd.. of een gedeelte ervan ?

[ Voor 48% gewijzigd door EverLast2002 op 29-06-2015 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
Dag Everlast, eerlijk gezegt begrijp ik de laatste stap met de routing niet. Toen ik zojuist thuis kwam lag het internet er ook weer uit, ligt waarschijnlijk dus toch nog ergens anders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
LodewijkG schreef op maandag 29 juni 2015 @ 19:05:
Dag Everlast, eerlijk gezegt begrijp ik de laatste stap met de routing niet. Toen ik zojuist thuis kwam lag het internet er ook weer uit, ligt waarschijnlijk dus toch nog ergens anders aan.
Bedoel je internet toegang vanuit de wrt54g ?
(die routing die je hebt ingevoerd betekent simpel gezegd "alles" mag naar internet toe via 192.168.2.254)

[ Voor 13% gewijzigd door EverLast2002 op 29-06-2015 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LodewijkG
Oke, sorry voor mijn verlate antwoord. Was even zweet aan het uitbreken in de gym. Ik kan momenteel inderdaad geen connectie maken met WRT54G, De handleiding nu nogmaals doorlopen maar lukt nog steeds niet.

Ik kreeg gisteren na het inzetten van jou laatste optie om de router in de advanced opties in te stellen goed internet, vanavond echter niet meer. Zit er misschien een automatische reset oid in?

Een ander ding, na het inzetten van die advanced router settings, kan ik ook niet meer op mn ap inloggen. Dit kan ik normaal wel, mits ik op mn router netwerk aangesloten zit.

Zeg maar na de eerste van de laatste twee stappen, doet hij het wel de route254def maar echter tijdelijk. als ik de route254lan inzet dan ben ik het draadloos kwijt en kan ik niet meer inloggen op de AP. Kan het zijn dat hier een andere submask moet?

[ Voor 67% gewijzigd door LodewijkG op 29-06-2015 22:22 ]

Pagina: 1