Kan verkeerde info in xorg.conf je monitor beschadigen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:04
Sinds kort heb ik een BenQ GW2265 op mijn Ubuntu systeem aangesloten. Ik heb met de nvidia-settings tool een xorg.conf bestand aangemaakt zoals ik dat altijd doe.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
# nvidia-settings:  version 331.20  (buildd@roseapple)  Mon Feb  3 15:07:22 UTC 2014

Section "ServerLayout"
    Identifier     "Layout0"
    Screen      0  "Screen0" 0 0
    InputDevice    "Keyboard0" "CoreKeyboard"
    InputDevice    "Mouse0" "CorePointer"
    Option         "Xinerama" "0"
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Mouse0"
    Driver         "mouse"
    Option         "Protocol" "auto"
    Option         "Device" "/dev/psaux"
    Option         "Emulate3Buttons" "no"
    Option         "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
    # generated from default
    Identifier     "Keyboard0"
    Driver         "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
    # HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid
    Identifier     "Monitor0"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "BenQ GW2265"
    HorizSync       30.0 - 83.0
    VertRefresh     50.0 - 76.0
    Option         "DPMS"
EndSection

Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
    BoardName      "GeForce GT 640"
    Option         "RegistryDwords" "PerfLevelSrc=0x3322; PowerMizerDefaultAC=0x1"
    Option         "TripleBuffer" "true"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "Device0"
    Monitor        "Monitor0"
    DefaultDepth    24
    Option         "Stereo" "0"
    Option         "nvidiaXineramaInfoOrder" "DFP-1"
    Option         "metamodes" "1920x1080 +0+0"
    Option         "SLI" "Off"
    Option         "MultiGPU" "Off"
    Option         "BaseMosaic" "off"
    SubSection     "Display"
        Depth       24
    EndSubSection
EndSection

Echter zie ik in mijn Xorg.log de volgende meldingen voorbij komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
[     3.868] (**) NVIDIA(0): Using HorizSync/VertRefresh ranges from the EDID for display
[     3.868] (**) NVIDIA(0):     device BenQ GW2265 (DFP-1) (Using EDID frequencies has
[     3.868] (**) NVIDIA(0):     been enabled on all display devices.)
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0): The EDID for BenQ GW2265 (DFP-1) contradicts itself: mode
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     "1920x1080" is specified in the EDID; however, the EDID's
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     valid HorizSync range (30.000-83.000 kHz) would exclude
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     this mode's HorizSync (28.1 kHz); ignoring HorizSync check
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     for mode "1920x1080".
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0): The EDID for BenQ GW2265 (DFP-1) contradicts itself: mode
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     "720x480" is specified in the EDID; however, the EDID's
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     valid HorizSync range (30.000-83.000 kHz) would exclude
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     this mode's HorizSync (15.7 kHz); ignoring HorizSync check
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     for mode "720x480".
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     "720x576" is specified in the EDID; however, the EDID's
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     this mode's HorizSync (15.6 kHz); ignoring HorizSync check
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     for mode "720x576".
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     "720x576" is specified in the EDID; however, the EDID's
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     this mode's HorizSync (15.6 kHz); ignoring HorizSync check
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     for mode "720x576".
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     "720x480" is specified in the EDID; however, the EDID's
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     this mode's HorizSync (15.7 kHz); ignoring HorizSync check
[     3.869] (WW) NVIDIA(GPU-0):     for mode "720x480".

Op internet lees ik dat de verkeerde instellingen de monitor zouden kunnen beschadigen maar dit zijn vooral berichten uit 2009 en ouder. Kan ik deze meldingen in Xorg.log negeren of is er daadwerkelijk iets niet pluis tussen de driver en mijn nieuwe monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

Betwijfel het, dat zou namelijk betekenen dat Linux malware je hardware kan slopen..

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je monitor kan niet stuk gaan van verkeerde instellingen.
In de tijd van de glasbakken was het theoretisch mogelijk maar die monitoren werden daar vrij snel tegen beveiligd.

EDID is een chip in je monitor die aan je computer verteld wat voor soort scherm je hebt. De driver ziet dat een fout in deze info zit. De driver besluit om deze info maar te negeren want die is duidelijk niet betrouwbaar.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 18:18:
De driver ziet dat een fout in deze info zit. De driver besluit om deze info maar te negeren want die is duidelijk niet betrouwbaar.
Volgens mij komen die foutmeldingen omdat TS een te krappe HorizSync heeft opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee,dat kan helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die meldingen heb ik ook in m'n Xorg.0.log en al m'n schermen doen 't nog steeds. Het kan dus geen kwaad. Lees de melding maar eens goed.
hcQd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 18:28:
[...]

Volgens mij komen die foutmeldingen omdat TS een te krappe HorizSync heeft opgegeven.
Really? Er wordt een refresh van 30 - 83 Hz opgegeven wat een normale refresh rate is. De EDID noemt echter 15,7 kHz. Dat is wat ongebruikelijk he, een refresh van 15.700 Hz. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Hero of Time schreef op zondag 28 juni 2015 @ 23:41:
Die meldingen heb ik ook in m'n Xorg.0.log en al m'n schermen doen 't nog steeds. Het kan dus geen kwaad. Lees de melding maar eens goed.

[...]

Really? Er wordt een refresh van 30 - 83 Hz opgegeven wat een normale refresh rate is. De EDID noemt echter 15,7 kHz. Dat is wat ongebruikelijk he, een refresh van 15.700 Hz. ;)
Er word een valid range van 30 - 85 kHz opgegeven, en de resolutie (mode's) geven tussen de 15.7 en 28.1 kHz terug, oftewel ze vallen uit de range dus kunnen niet kloppen. Maar het kan dus ook kloppen dat die range niet goed is ingesteld.

Het gaat hier niet over de refresh rate maar over horizontale sync die doorgaan tussen de 30 en 85 kHz zit. Ik denk dus dat je hier iets door elkaar haalt.

[ Voor 4% gewijzigd door revertive op 28-06-2015 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat moet dan wel. Het is laat, tijd om te gaan slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Vroeger (opa vertelt...) moest je ook nog met de hand een modeline voor je monitor in je xorg.conf zetten, toen was EDID er nog niet. En ja, daar kon je echt wel een beeldbuis mee opblazen, maar dat was volgens mij voornamelijk bij "fixed sync" monitoren die maar 1 frequentie aankonden. Begin jaren 90 (denk ik) kwamen toen de multisync monitoren, die hadden dat probleem al niet meer.

Edit:
Fixed-frequency CRT monitors, and multiscan CRT monitors that only support a set of frequencies, may upon receiving scan frequencies outside design limits cause damage to the monitor. This is especially true for horizontal scanrate, which in CRT monitors is associated with higher voltages and power levels. A resonant circuit is commonly employed, restricting the allowable horizontal scan rates to one or more very narrow ranges. Not all fixed-frequency monitors are vulnerable to damage, but it is never safe to assume this. Most modern multiscan monitors are microprocessor controlled and will refuse to attempt to synchronise to an unsupported scan rate, which usually protects them from damage.
bron: Wikipedia: Multisync monitor

[ Voor 47% gewijzigd door u_nix_we_all op 01-07-2015 17:30 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Het is zelfs superhandig! Je kunt bijvoorbeeld 'upscalen' naar een hoger resolutie (als je videokaart dat toelaat, dacht ik).

Nog nooit gehoord van een kapotte monitor. Al zou in theorie de levensduur omlaag kunnen gaan als je bijvoorbeeld het scherm op het helderste zet, etc. Ook je energie rekening/warmte gaat daardoor wat omhoog. Maar dat heeft weer weinig met Xorg te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Amanush schreef op zondag 28 juni 2015 @ 17:26:
Betwijfel het, dat zou namelijk betekenen dat Linux malware je hardware kan slopen..
Xorg heeft vrijwel geen 'root' rechten mee nodig. Tevens is de kans klein dat er malware opkomt, zeker als je gebruikt maakt van bijvoorbeeld SELinux ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

HollowGamer schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 21:31:
[...]

Xorg heeft vrijwel geen 'root' rechten mee nodig. Tevens is de kans klein dat er malware opkomt, zeker als je gebruikt maakt van bijvoorbeeld SELinux ofzo.
Malware is NOOIT uitgesloten!
Een klein Bash-programma kan al funest zijn als je deze als root-user uitvoert.

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
Daar ben ik weer, en ik heb dit topic even op afstand gevolgd.

Als het dus goed lees kan de huidige instellingen in mijn xorg.conf geen kwaad voor de monitor en ook geen schade toebrengen. Ik laat mijn xorg.conf dan ook verder met rust.

Bedankt voor de reacties! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Allard Pruim op 03-07-2015 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
Ik wou toch nog eventjes reageren op dit topic, wanneer ik met nvidia-xconfig een xorg.conf bestand aanmaak zie ik dat de HorizSync en VertRefresh andere waarden hebben. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijder je Xorg.conf eens, tegenwoordig is deze al helemaal niet meer nodig en wordt hij on-the-fly aangemaakt. Dat gepiel is dus al lang voorbij :)

Wat je beter kan doen als je individuele aanpassingen wil doen is door deze aan te maken in /etc/X11/xorg.conf.d ;)

Als antwoord op je originele vraag: nee, dan krijg je een melding op het scherm dat het signaal buiten bereik is en krijg je ook geen beeld :)

[ Voor 22% gewijzigd door Ventieldopje op 05-07-2015 15:16 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ventieldopje schreef op zondag 05 juli 2015 @ 15:14:
Verwijder je Xorg.conf eens, tegenwoordig is deze al helemaal niet meer nodig en wordt hij on-the-fly aangemaakt. Dat gepiel is dus al lang voorbij :)

[..]
Helaas niet, al eens met een AMD-videokaart gewerkt?
Voor mijn dual-screen moet ik nog steeds een xorg.conf aanmaken, anders worden de monitoren niet netjes gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je de gesloten nVidia driver gebruikt, MOET je een xorg.conf maken. Of iets in xorg.conf.d plaatsen, zolang je maar de driver specificeert. Doe je dat niet, dan heb je geen beeld. Het bestand wordt ook helemaal niet on-the-fly gemaakt, het pakt standaarden uit de /usr/share map en wat er vooraf in de code is opgegeven. Dit hoeft niet altijd de meest optimale te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

HollowGamer schreef op zondag 05 juli 2015 @ 15:55:
[...]

Helaas niet, al eens met een AMD-videokaart gewerkt?
Voor mijn dual-screen moet ik nog steeds een xorg.conf aanmaken, anders worden de monitoren niet netjes gekoppeld.
Uberhaubt zijn AMD drivers een ramp op Linux, in dat geval kan het best zijn dat je een xorg.conf aan moet maken. Het is een hele tijd geleden dat ik van AMD/ATI ben afgestapt (sinds de Radeon 9600 vroegah) omdat de drivers gewoon ontzettend brak zijn. Best jammer want aan de hardware ligt het niet :)
Hero of Time schreef op zondag 05 juli 2015 @ 15:55:
Als je de gesloten nVidia driver gebruikt, MOET je een xorg.conf maken. Of iets in xorg.conf.d plaatsen, zolang je maar de driver specificeert. Doe je dat niet, dan heb je geen beeld. Het bestand wordt ook helemaal niet on-the-fly gemaakt, het pakt standaarden uit de /usr/share map en wat er vooraf in de code is opgegeven. Dit hoeft niet altijd de meest optimale te zijn.
Wellicht dat dit dan afhankelijk is van de distro maar bij mij onder Arch staat er niks in xorg.conf.d noch heb ik een xorg.conf met de officiele nvidia drivers (dus niet nouveau).

glxinfo zegt dan ook:

code:
1
2
$ glxinfo | grep -i "opengl version"
OpenGL version string: 4.5.0 NVIDIA 352.21

Edit: ah ;) Ik zie dat er in /usr/share/X11/xorg.conf.d het volgende staat (door het pakket zelf toegevoegd):

code:
1
2
3
4
5
Section "OutputClass"
        Identifier "nvidia"
        MatchDriver "nvidia-drm"
        Driver "nvidia"
EndSection

Dan nog hoef ik dus nooit zelf nvidia-config aan te roepen om beeld te krijgen met Nvidia drivers. Zo stellig zeggen dat je een xorg.conf MOET aanmaken vind ik wat apart.

[ Voor 13% gewijzigd door Ventieldopje op 05-07-2015 16:48 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus heeft de maintainer zelf wat gemaakt om de driver te forceren. Bij Debian wordt dat bijvoorbeeld niet gedaan en moet je zelf in xorg.conf of in xorg.conf.d de nVidia driver opgeven. Auto-probing zoals je zegt zal dus geen beeld gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Auto probing niet inderdaad maar het is dus wel degelijk mogelijk (en simpel) voor distro's en pakket beheerders om met 5 regels code de driver automatisch te laten laden.

Het zelfde foefje zou zelfs bij AMD kunnen :)

Tools als nvidia-config blijven overbodig op die manier aangezien ze ook een hoop genereren (input devices, serverlayout, screen etc.) wat helemaal niet nodig is, daar hebben we xrandr voor wat een stuk flexibeler is.

[ Voor 33% gewijzigd door Ventieldopje op 05-07-2015 20:04 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:36

Blokker_1999

Full steam ahead

nope, hier op debian werkt het zonder dat ik handmatig iets heb aangepast, voor zover ik mij herinner. De officiële nvidia installer maakt wel aanpassingen in xorg.conf geloof ik (hij meld dit en vraagt of het mag en maakt dan ook een backup) en ik neem aan dat als je via .deb paketten werkt men het gewoon in de scripts meeneemt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ventieldopje schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:02:
Het zelfde foefje zou zelfs bij AMD kunnen :)
Laatste keer dat ik de fglrx driver installeerde, werkte het automatisch. Geen idee hoe, dat heb ik niet uitgezocht, maar ze doen 't al wel.
Blokker_1999 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:04:
nope, hier op debian werkt het zonder dat ik handmatig iets heb aangepast, voor zover ik mij herinner. De officiële nvidia installer maakt wel aanpassingen in xorg.conf geloof ik (hij meld dit en vraagt of het mag en maakt dan ook een backup) en ik neem aan dat als je via .deb paketten werkt men het gewoon in de scripts meeneemt.
Wanneer heb jij dat gehad? Want toen ik mijn HTPC installeerde met Debian Sid moest ik na installatie van de nVidia driver toch echt handmatig de driver opgeven in xorg.conf. Zo'n 2 maanden geleden heb ik een ander systeem met een nVidia kaart en bijbehorende gesloten driver geïnstalleerd met Testing installatie media, bijgewerkt naar Sid en de driver uit Experimental gehaald (alle andere opties ondersteunde de kaart niet) en ook hier geen automatisch gebruik van de nVidia driver. Heb weer zelf moeten aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Lijkt me ook aardig experimenteel wat je daar doet, met software uit normale stabiele repo's heb ik dat met Nvidia al heel lang niet meer hoeven te doen.

Vroeger toen ik nog een 8600 GTS in SLI had en meerdere beeldschermen gebruikte moest ik altijd wel nvidia-xconfig draaien en een Xorg.conf aanmaken maar tegenwoordig hoeft dat niet meer. Ook niet met de legacy drivers van nvidia bij oudere videokaarten.

Zowel bij Arch, Mint, OpenSuse en Fedora. Ik denk dat het bij Ubuntu ook niet nodig is gezien Mint :) Ach ja, geen systeem is het zelfde dus echt een uitsluitsel kunnen we er niet over geven.

Nu nog KMS support voor nvidia, dan ben ik blij :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ventieldopje op 05-07-2015 23:01 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Het werkt in principe zonder een xorg.conf bestand. Bij Arch boot het bij mij ook prima op AMD en NV zonder issues, behalve dan dat de multi-screens niet werken.

Zodra je echter de drivers installeert, wordt wel aangeraden een xorg.conf bestand aan te maken.

Intel lijkt de enige die gewoon out-of-the-box werkt.

Betreft KMS; dit is nodig voor Wayland. Volgensmij zijn ze daarmee bezig, dus ik verwacht dat het eraan komt. ;)
Pagina: 1