Afgelopen week is mijn trouwe beestje overleden na ongeveer 7 jaar dienst te hebben gedaan.
(condolanceregister kan via comments aangevult worden).
Het betreft hier een AMD Phenom II 940BE op een AM2 socket, waarbij het moederbord de geest heeft gegeven.
Afgezien dat dit natuurlijk minder fijn was brengt het een aantal extra problemen met zich mee.
Ik ben niet meer zo in-the-loop over de ontwikkelingenn omdat ik het heb kunnen laten verwateren.
En ik ben een verwent nest met mn 7 jaar uit hardware te kunnen krijgen.
Dit wil ik graag nog een keer voor elkaar krijgen.
Het aanschaffen van producten bereken ik voor mezelf met afschrijftijd.
Hierdoor wordt het een beetje gokken wat de levensduur is, zowel fysiek als technologisch.
Zo hoop ik zo SLIM mogelijk te kunnen kopen. Het boeit me vrij weinig hoe duur iets is, als dat de slimste keuze is.
Ik houdt hierbij en maximum aan van 200 euro per jaar.
Voor onderdelen die met redelijke zekerheid 7 jaar meegaan, heb ik dus 1400 euro over.
Het is geen harde limiet, maar ik zal mezelf toch grenzen moeten opleggen.
De moeilijkheid voor mij zit het hier in de toekomst gerichtheid.
Ik wil van zoveel mogelijk nieuwe technologie voorzien zijn zodat ik niet over 3 maanden sta te kijken met verouderd spul.
De voornaamste technieken waar ik dan aan denk die een must zijn :
Gamen op de hoogste intsellingen zonder concessies
Wat mag het systeem gaan kosten?
Laten we een vast maximum van €1500 pakken
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles behalve Mobo, Proc, Geheugen gaat mee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Single GPU, m.2 sata bootdisk, verder uitermate toekomstgericht bordje
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal niet, maar MSI en Samsung hebben goed dienst gedaan in mijn vorige bak.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidniveau maakt niks uit, PC staat op zijn eigen kamer. Energieverbruik mag ook slim gedaan worden, dus het zou fijn zijn als de processor in IDLE stand zich zelf onder klokt zoals mijn Phenom-II deed. Ik zou dus ook totaal geen heil in SLI of Crossfire.
Het liefst werk ik zonder extra uitbreindingkaarten om functionaliteiten te kunnen (denk aan USB 3.1), die heb ik liever native. Als ik ooit een nieuwe kast koop, wil ik de front USB-c op het moederbord kunnen aansluiten, en niet achterom via een losse kabel + insteekkaart. Of dock.
Ga je overklokken?
Het was leuk, maar ik zie er de zin en de fun niet meer van in, dus NEEN
Een poging om onderdelen bij elkaar te zoeken volgt;
Poging 1: Zo min mogelijk concessies. Ik ga er van uit dat ik hier lang mee kan doen,
en op zijn tijd onderdelen kan vervangen om het systeem up-to-date te houden.
Naar boven afgerond 600 euro, gedeeld door 200 euro per jaar moet deze keuze dus 3 jaar mee gaan,
om het voor mij waard te vinden.
Poging 2: iets meer concessies, wat goedkopere onderdelen waarbij mogelijkheid bestaat dat er uiteindelijk compleet vervangen moet worden omdat uitbreiden geen zin heeft.
Naar boven afgerond 400 euro, gedeeld door 200 euro per jaar, moeten deze componenten dus 2 jaar meegaan voordat ik ze zou moeten vervangen.
Poging 1 zit wellicht meer rek in als ik uiteindelijk ook de grafische kaart vervang (van een AMD 6950), door, zeg, een R9 390X. Daar een NZXT waterkoeling op gooien lijkt me geniaal.
Waar ik me bij deze keuzes dus zorgen maak is, ik koop hier een redelijk oude processor. Vooral de 4590 staat al maanden in de BBG. Zijn we niet toe aan een Tik of een Tok? Is het niet verstandiger nog een paar weekjes te wachten? Ondersteund de processor wel genoeg PCI-E lanes om fatsoenlijk m.2 enz aan te sturen?
Ook heb ik maar weinig goede alternatieven bij AMD gezien. Mocht ik het hier totaal verkeerd hebben, dan hoor ik dat graag.
edit1:
In de BBG juli wordt de Gigabyte G1.Sniper geadviseerd. Waar ik me hierbij zorgen maak is notities in de specificaties zoals:
Overig
Bijzonderheden PCIe 2.0 x16 draait in x4 modus (x2 modus met M.2 in gebruik).
Het is wel de bedoeling dat mijn bak met een single GPU netjes van de volle x16 gebruik kan maken, ook al is er een m.2 SSD ingestoken.
Ik zie dat ook de andere borden in combi met PCI-E 3.0 hier last van ondervinden.
(einde edit1)
Een 3e alternatief zou anders zijn, gaan voor een X99 chipset met 2011-3 socket.
Hoewel de aanschafprijs hier een behoorlijk stuk hoger ligt. Dit voelt voor mijn gevoel niet aan als de meeste bang-for-the-buck. Wat moet ik met zoveel cores en kracht als CPU toch niet de bottleneck is bij gamen. Ook zit hierin nauwelijks rek qua kosten vs afschrijftijd. Als ik dit koop dan MOET ik er 5-7 jaar mee doen.
Excuseer de langdradige post en spreektaal die ik gebruik. Maar dit is voor mij de enige manier waarop ik het gevoel krijg dat ik mijn gedachte duidelijk in tekst krijg.
Mocht ik iets vergeten zijn, of jullie vragen hebben, dan zal ik deze zo snel mogelijk aanvullen.
(condolanceregister kan via comments aangevult worden).
Het betreft hier een AMD Phenom II 940BE op een AM2 socket, waarbij het moederbord de geest heeft gegeven.
Afgezien dat dit natuurlijk minder fijn was brengt het een aantal extra problemen met zich mee.
Ik ben niet meer zo in-the-loop over de ontwikkelingenn omdat ik het heb kunnen laten verwateren.
En ik ben een verwent nest met mn 7 jaar uit hardware te kunnen krijgen.
Dit wil ik graag nog een keer voor elkaar krijgen.
Het aanschaffen van producten bereken ik voor mezelf met afschrijftijd.
Hierdoor wordt het een beetje gokken wat de levensduur is, zowel fysiek als technologisch.
Zo hoop ik zo SLIM mogelijk te kunnen kopen. Het boeit me vrij weinig hoe duur iets is, als dat de slimste keuze is.
Ik houdt hierbij en maximum aan van 200 euro per jaar.
Voor onderdelen die met redelijke zekerheid 7 jaar meegaan, heb ik dus 1400 euro over.
Het is geen harde limiet, maar ik zal mezelf toch grenzen moeten opleggen.
De moeilijkheid voor mij zit het hier in de toekomst gerichtheid.
Ik wil van zoveel mogelijk nieuwe technologie voorzien zijn zodat ik niet over 3 maanden sta te kijken met verouderd spul.
De voornaamste technieken waar ik dan aan denk die een must zijn :
- USB 3.1
- USB-c ondersteuning
- PCIE 3.0 (de grafische kaart wordt de volgende aankoop)
- Direct-X 12 (mogelijk niet backwards compatible??)
- m.2
- s.2 (optioneel)
- SATA-e (optioneel)
Gamen op de hoogste intsellingen zonder concessies
Wat mag het systeem gaan kosten?
Laten we een vast maximum van €1500 pakken
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alles behalve Mobo, Proc, Geheugen gaat mee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Single GPU, m.2 sata bootdisk, verder uitermate toekomstgericht bordje
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal niet, maar MSI en Samsung hebben goed dienst gedaan in mijn vorige bak.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidniveau maakt niks uit, PC staat op zijn eigen kamer. Energieverbruik mag ook slim gedaan worden, dus het zou fijn zijn als de processor in IDLE stand zich zelf onder klokt zoals mijn Phenom-II deed. Ik zou dus ook totaal geen heil in SLI of Crossfire.
Het liefst werk ik zonder extra uitbreindingkaarten om functionaliteiten te kunnen (denk aan USB 3.1), die heb ik liever native. Als ik ooit een nieuwe kast koop, wil ik de front USB-c op het moederbord kunnen aansluiten, en niet achterom via een losse kabel + insteekkaart. Of dock.
Ga je overklokken?
Het was leuk, maar ik zie er de zin en de fun niet meer van in, dus NEEN
Een poging om onderdelen bij elkaar te zoeken volgt;
Poging 1: Zo min mogelijk concessies. Ik ga er van uit dat ik hier lang mee kan doen,
en op zijn tijd onderdelen kan vervangen om het systeem up-to-date te houden.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4590 Tray | € 199,08 | € 199,08 |
| 1 | ASRock Z97 Extreme6/3.1 | € 213,50 | € 213,50 |
| 1 | be quiet! Dark Rock Advanced C1 | € 50,95 | € 50,95 |
| 1 | G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL | € 54,99 | € 54,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 518,52 | |
Naar boven afgerond 600 euro, gedeeld door 200 euro per jaar moet deze keuze dus 3 jaar mee gaan,
om het voor mij waard te vinden.
Poging 2: iets meer concessies, wat goedkopere onderdelen waarbij mogelijkheid bestaat dat er uiteindelijk compleet vervangen moet worden omdat uitbreiden geen zin heeft.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 179,50 | € 179,50 |
| 1 | MSI Z97S SLI Krait Edition | € 114,- | € 114,- |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 50,51 | € 50,51 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 344,01 | |
Naar boven afgerond 400 euro, gedeeld door 200 euro per jaar, moeten deze componenten dus 2 jaar meegaan voordat ik ze zou moeten vervangen.
Poging 1 zit wellicht meer rek in als ik uiteindelijk ook de grafische kaart vervang (van een AMD 6950), door, zeg, een R9 390X. Daar een NZXT waterkoeling op gooien lijkt me geniaal.
Waar ik me bij deze keuzes dus zorgen maak is, ik koop hier een redelijk oude processor. Vooral de 4590 staat al maanden in de BBG. Zijn we niet toe aan een Tik of een Tok? Is het niet verstandiger nog een paar weekjes te wachten? Ondersteund de processor wel genoeg PCI-E lanes om fatsoenlijk m.2 enz aan te sturen?
Ook heb ik maar weinig goede alternatieven bij AMD gezien. Mocht ik het hier totaal verkeerd hebben, dan hoor ik dat graag.
edit1:
In de BBG juli wordt de Gigabyte G1.Sniper geadviseerd. Waar ik me hierbij zorgen maak is notities in de specificaties zoals:
Overig
Bijzonderheden PCIe 2.0 x16 draait in x4 modus (x2 modus met M.2 in gebruik).
Het is wel de bedoeling dat mijn bak met een single GPU netjes van de volle x16 gebruik kan maken, ook al is er een m.2 SSD ingestoken.
Ik zie dat ook de andere borden in combi met PCI-E 3.0 hier last van ondervinden.
(einde edit1)
Een 3e alternatief zou anders zijn, gaan voor een X99 chipset met 2011-3 socket.
Hoewel de aanschafprijs hier een behoorlijk stuk hoger ligt. Dit voelt voor mijn gevoel niet aan als de meeste bang-for-the-buck. Wat moet ik met zoveel cores en kracht als CPU toch niet de bottleneck is bij gamen. Ook zit hierin nauwelijks rek qua kosten vs afschrijftijd. Als ik dit koop dan MOET ik er 5-7 jaar mee doen.
Excuseer de langdradige post en spreektaal die ik gebruik. Maar dit is voor mij de enige manier waarop ik het gevoel krijg dat ik mijn gedachte duidelijk in tekst krijg.
Mocht ik iets vergeten zijn, of jullie vragen hebben, dan zal ik deze zo snel mogelijk aanvullen.
[ Voor 3% gewijzigd door Sha_Gojyo op 28-06-2015 15:32 ]