Nieuw DDR3 geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Richardo1992
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-01-2025
Beste mede tweakers!

Graag zou ik van jullie willen weten welk geheugen ik het beste kan aanschaffen.

Ik zoek een?
Een tijdje geleden heb ik een ander moederbord gekocht met een nieuwe processor.
Ik heb nu een Gigabyte P67A-UD4-B3 met een intel i7 3770k processor. Deze gebruik ik i.c.m. een AMD R9 290X gpu.

Het geheugen wat ik nu gebruik had ik nog liggen. Aangezien het budget op was heb ik tijdelijk m'n oude geheugen erin gedaan. (4x2gb ddr3 1333 mhz)

Maar dit geheugen loopt vol bij GTA5 en virtuele pc's. Naar mijn mening past dit geheugen ook niet goed bij de setup en is het deels een bottleneck.

Ik zoek nu 16gb geheugen. Mijn processor kan tot 1600mhz.
Nu heb ik wel redelijk veel verstand van computers maar mijn vragen zijn
  • wat is het effect van CAS letancy op de snelheid (bron op tweakers.net gelezwn maar snap er niks van)
  • is het nuttig om 1600 mhz te pakken i.p.v. een tragere
  • kun je beter 2x 8gb modules kopen of 4x 4gb?
Wat is je budget?
Ik heb gezien dat geheugen rond de 100 - 120 euro kost. Dus dat is ongeveer mijn budget. Maar mocht en bepaald type veel beter zijn en die kost 130 is het ook goed.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Dit zijn een paar voorbelden van modules die ik zelf heb bekeken:
pricewatch: GeIL Evo Leggera GEL316GB1600C9DC
pricewatch: Corsair CMX16GX3M2A1600C11
pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/16

Ik sta absoluut open vor andere merken en types. Zolang het maar wel een gerenomeerd merk is.

Tot slot, deze pc wordt geregeld gebruikt om te gamen, virtual pc's te draaien of om op te photoshoppen. (Ik weet niet of het van belang is) Er zijn 3 24" monitoren aangeslote (1920 x 1200)
Ik wil deze modules bij een gerenommeerd bedrijf aanschaffen. Wegens slechte ervaringen niet bij Azerty of 4launch. Maar bij voorkeur bij Alternate of Afuture.

Alvast bedankt!!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Elk onderdeel is belangrijk in de pc, en zo ook het geheugen.
Echter, welk geheugen, en ik welke config (4x4 of 2x8) maakt dan weer niet zo bijster veel uit.

Ik zou zeggen kijk in de pricewatch en neem 1 van de bovenste setjes.
Maar een van de setjes die jij hebt bekeken kunnen ook.

Moet het moederbord ze wel slikken, maar meestal zit dat wel goed.

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025
Hier kan je zien welk geheugen 100% werkt met jou mobo:http://www.gigabyte.com/p...9#memory%20support%20list

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Low voltage & low profile.
Past dus onder vrijwel elke dikker cpu koeler en wordt relatief minder warm (lager voltage).

Gewoon 1600 Mhz en van een zeer goed merk. De 2x4 gb variant is/was ook zeer populair hier op Tweakers.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
stin00 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 16:10:

Past dus onder vrijwel elke dikker cpu koeler en wordt relatief minder warm (lager voltage).

Gewoon 1600 Mhz en van een zeer goed merk. De 2x4 gb variant is/was ook zeer populair hier op Tweakers.
Hier ben ik het mee eens, dit is een prima setje. 2x8GB, relatief lage CL als je alle 2x8GB setjes in de Pricewatch bekijkt, goed geprijsd, low-profile, veelgebruikt. Over CL in gaming hoef je je volgens mij niet druk te maken trouwens.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
JoepD schreef op zondag 28 juni 2015 @ 16:17:
[...]

Hier ben ik het mee eens, dit is een prima setje. 2x8GB, relatief lage CL als je alle 2x8GB setjes in de Pricewatch bekijkt, goed geprijsd, low-profile, veelgebruikt. Over CL in gaming hoef je je volgens mij niet druk te maken trouwens.
Dit setje van Crucial is inderdaad een prima keus. Qua specificaties loopt hij een tikkie voor op de rest, maar of je het verschil gaat merken... tja, ik denk het niet.
Bovendien is het DDR3L, 1,35V i.p.v 1,5V, dus mocht je ergens in de toekomst jouw 3770k willen vervangen door een mooie Skylake(/Cannonlake) CPU, hoef je geen nieuw RAM-geheugen te kopen.

Informaticus of vakkundig Googler?

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
TheTinusNL schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:42:
[...]

Dit setje van Crucial is inderdaad een prima keus. Qua specificaties loopt hij een tikkie voor op de rest, maar of je het verschil gaat merken... tja, ik denk het niet.
Ten opzichte van wat bedoel je?

Nog even ontopic: Vreemd dat GTA V niet zo goed draait met 8GB, dat zou toch moeten kunnen.

• Richardo1992
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-01-2025
stin00 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 16:10:

Bedankt voor je duidelijk advies. Nette prijs Gerenomeerd merk en ruim binnen budget. Hier heb ik wat aan! Super!

Ik heb een CoolerMaster TX3 koeler. Dus dat moet sws gaan passen.
JoepD schreef op zondag 28 juni 2015 @ 16:17:
[...]

Fijn dat je het met Stin00 eens bent! Scheelt mij weer kiezen. ;) ookal hoef ik me over CL niet druk te maken. Dat die weer een stukje lager is, is mooi mee genomen.
TheTinusNL schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:42:
[...]

Bovendien is het DDR3L, 1,35V i.p.v 1,5V, dus mocht je ergens in de toekomst jouw 3770k willen vervangen door een mooie Skylake(/Cannonlake) CPU, hoef je geen nieuw RAM-geheugen te kopen.
Ookal ben ik voorlopig nog niet van plan iets anders te kopen, is het zeker mooi mee genomen! Bedankt!
JoepD schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:29:
[...]

Ten opzichte van wat bedoel je?

Nog even ontopic: Vreemd dat GTA V niet zo goed draait met 8GB, dat zou toch moeten kunnen.
Gta zou idd aan 8 genoeg moeten hebben. Maar op een of andere manier loopt de huidige 8gb vol. En dat merk je dan terug in frame drops. Het upgraden van het geheugen was al veel langer de planning. Maar nu een mooie reden.

Bedankt voor jullie hulp.. ga ze gelijk bestellen.
(Geen idee hoe ik een topic moet sluiten :X )

[ Voor 58% gewijzigd door Richardo1992 op 28-06-2015 21:46 ]

Pagina: 1