Home Cinema / Geluidsset - € 800~ € 900

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:54

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
Intro
Al jaren gebruik ik met plezier mijn Logitech Z5500. Na zo'n beetje alles van een upgrade te hebben voorzien, heb ik de Z5500 altijd ontzien. Het moment is echter daar dat ik deze wil upgraden voor een betere set.

Dus wat wil je?
Ik zoek een waardige opvolger voor de Z5500. Verstandig lijkt het me om geen kant en klare set te kopen als een Home Cinema set (thanks NL_Scratch). Een receiver met wat goede speakers lijkt dus de combo.

Wat heb je zoal gevonden?
En hier zit het probleem. Ik vind veel. Teveel, voor iemand die niet thuis in deze materie. Een interessante combo lijkt;

pricewatch: Onkyo TX-NR636 Zwart
pricewatch: Jamo S 626 HCS Home Cinema System (Zwart)
pricewatch: Jamo SUB 210 (Zwart)

€ 1011,88 en daarmee komen we bij het budget.

Budget
€ 800,- , bereid tot max 900 te gaan mocht het echt ''the one'' zijn. Bovenstaand zou ik zonder sub kunnen nemen, maar dat lijkt me toch wel een waardevolle toevoeging.

De vraag
Wie-o-Wie kan mij helpen om een goede set neer te zetten?

[ Voor 61% gewijzigd door Perkouw op 28-06-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:42
De alles in één home cinema setjes zijn het vaak allemaal net niet.
Je geeft zelf al aan dat je geen bluerayspeler zoekt dus ik zou lekker van die standaard home cinema setjes afblijven.

Ik zou opzoek gaan naar een leuke receiver voor zo'n 300 euro die aan jouw wensen voldoet. Denk aan Onkyo, Yamaha, Denon.

Vervolgens zou je kunnen kijken naar een 5.0, 5.1 set van bijvoorbeeld jamo of teufel. Met deze audio merken haal je veel meer waar voor je geld in huis.

http://www.bol.com/nl/p/j...KIE0020209200000022113465

http://www.teufelaudio.nl...-mk2-5.1-set-m-p9477.html

http://www.receiverstore....16-4BBC-968A-AEE2BB652A22

http://www.receiverstore....-v477-htr-4067-zwart.html

[ Voor 5% gewijzigd door NL_Scratch op 28-06-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
NL_Scratch schreef op zondag 28 juni 2015 @ 13:18:
De alles in één home cinema setjes zijn het vaak allemaal net niet.
Je geeft zelf al aan dat je geen bluerayspeler zoekt dus ik zou lekker van die standaard home cinema setjes afblijven.

Ik zou opzoek gaan naar een leuke receiver voor zo'n 300 euro die aan jouw wensen voldoet. Denk aan Onkyo, Yamaha, Denon.

Vervolgens zou je kunnen kijken naar een 5.0, 5.1 set van bijvoorbeeld jamo of teufel. Met deze audio merken haal je veel meer waar voor je geld in huis.

http://www.bol.com/nl/p/j...KIE0020209200000022113465

http://www.teufelaudio.nl...-mk2-5.1-set-m-p9477.html

http://www.receiverstore....16-4BBC-968A-AEE2BB652A22

http://www.receiverstore....-v477-htr-4067-zwart.html
Dank voor deze waardevolle reactie! Bij de betreffende Onkyo receiver ook stilgestaan. Probleem is dat ik dan alleen blijf stilstaan omdat ik niet zo goed weet wat ik met wat kan combineren. Laat staan wat dan de winning combo is met mijn budget. ;)

Thanks again, ik ga in ieder geval in die richting alvast wat verder klikken. :) Zal zo gelijk even de startpost aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 20:42
Er zijn hier tientallen topics met veelal dezelfde vragen zoals jij hebt.

Lees alles is goed door en ga dan is verder kijken en eventueel vooral luisteren.

Je hebt een beperkt budget, maar ook met jouw budget zijn er leuke setjes te maken.

ik heb zelf ook de logitech z-5500, deze bevalt mij ook nog steeds vrij goed
Mijn broer heeft de Jamo HCS 426 met een onkyo receiver van marktplaats van 75 euro.
Hier heeft hij nog een Magnat sub 301 aan toegevoegd en het geheel klinkt al vele malen beter dan de "doffe" logitech.

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
NL_Scratch schreef op zondag 28 juni 2015 @ 13:42:
Er zijn hier tientallen topics met veelal dezelfde vragen zoals jij hebt.

Lees alles is goed door en ga dan is verder kijken en eventueel vooral luisteren.

Je hebt een beperkt budget, maar ook met jouw budget zijn er leuke setjes te maken.

ik heb zelf ook de logitech z-5500, deze bevalt mij ook nog steeds vrij goed
Mijn broer heeft de Jamo HCS 426 met een onkyo receiver van marktplaats van 75 euro.
Hier heeft hij nog een Magnat sub 301 aan toegevoegd en het geheel klinkt al vele malen beter dan de "doffe" logitech.

succes!
Ik ga daar ook zeker even verder snuffelen. Eerder beperkte ik mij alleen tot de Home Cinema sets. Niet bepaald de Holy Grale. :+ Thanks NL_Scratch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Eens met wat reeds is gezegd: een Z-5500 vervangen voor een kant-en-klare LG, Sony of Harman Kardon gaat niet veel meer brengen. Het grootste nadeel van dat soort setjes is dat de basis bestaat uit vijf relatief kleine speakers en een subwoofer die het laag opvangt en voor de aanvulling zorgt tot waar de speakers het niet redden. En met dat laatste gaat het veelal fout: de speakers zijn zo klein dat de crossover (overgangspunt naar de subwoofer) zo hoog staat dat 150 - 200 Hz geen uitzondering is. Vanaf 100 Hz ga je de subwoofer op gehoor kunnen plaatsen waardoor de subwoofer ergens weg stoppen lastiger wordt. Tevens gaat de subwoofer daardoor zo veel tonen doen dat het laag eigenlijk gaat overheersen en je een onnatuurlijke balans krijgt. Iemand schreef gekscherend ooit dat vrouwenstemmen al uit de subwoofer kwamen. Dat is wel erg overdreven, maar het geeft wel een idee dat dit niet een ideaalbeeld is. Overigens is bovenstaande inherent aan het formaat speakers en heeft niets te maken met prijs: je hebt gewoon niet de ruimte om units te plaatsen die veel druk kunnen leveren en ook niet de klankkast om eventuele druk op te bouwen. Let dat een hoge speaker daardoor niet per se meteen beter is. De genoemde Teufel is bijvoorbeeld een kleine speaker verwerkt in een hoog model, maar het geheel heeft nog steeds de nadelen van wat ik hierboven noemde.Waarbij meteen gezegd moet worden dat voor films dit een stuk minder uitmaakt dan als je ook muziek luistert. Bij films is een overactieve subwoofer wellicht nog wel tof, maar bij muziek val je toch snel door de mand. Wedervraag: waar gaat de set voornamelijk voor worden gebruikt? Komt ook nog eens bij dat de subwoofer van een kant-en-klare set nog wel eens passief willen zijn en de Z-5500 een actieve heeft. Dat is zelfs in het voordeel van de Z-5500 naar mijn mening.

Maar terug naar het begin: gebruik je de Z-5500 bij de PC of staat deze in de woonkamer bij de TV, PS4, mediaspeler, et cetera? Puur voor bij de PC is een grote receiver die slechts één ingang dient te hebben wellicht wat overdreven. In andere woorden: welke ingangen heb je nodig en zijn daar verdere eisen aan verbonden? Als je niets geeft om 3D en met een HDMI 1.3 zou kunnen leven zou je eens tweedehands kunnen kijken. Top- of midrange die voor redelijke prijzen worden gedumpt. Nadeel is dat je geen nieuwerwetse dingen als Spotify hebt en soms is netwerk ook al een lastige. Tweedehands kijken is sowieso een tip waardoor je veel meer waar voor je geld kan halen. Zo staat er op HT Forum een paar Ultima® 40 Mk2 van Teufel voor 360 euro waar je normaal 499 voor mag betalen.

Zelf ben ik niet zo'n fan van Onkyo als het gaat om de kwaliteit. De HDMI-boards die overlijden mogen bekend zijn en anders geeft Google daar een goed beeld over. De nieuwere modellen hebben daar (tot op heden) minder last van, maar helaas heeft Onkyo tegenwoordig AccuEQ voor de automatische inregeling van de set en geen Audyssey meer. Aan de andere kant heb je met Onkyo wel kwantiteit: veel snufjes en receiver voor je geld. Zo was Onkyo als één van de weinige vorig modeljaar er al met HDMI 2.0 en HDCP 2.2. Iets waar veel merken nu pas mee komen of aanbieden via een update.

Let wel dat er ook nog accessoires als HDMI-kabels, luidsprekerkabels en interlinks bij komen. Nu hoeft dat zeker de wereld niet te kosten, maar als je een flink stuk moet overbruggen voor de 5.1 kan het totaal best oplopen. Zo had ik 42 meter kabel nodig en zelfs met de goedkoopste luidsprekerkabel zit je dan nog aan procentueel best wel wat van je budget.

Als we het dan toch over budget hebben, 50 - 50 voor receiver - speakers zou ik niet doen. Speakers zijn mijn inziens belangrijker en daar zou ik meer geld naar toe brengen. Voor 400 - 500 euro een 5.1 set vinden zal lastig zijn omdat een goede actieve subwoofer nu eenmaal best wat kost. Al is dat, zoals eerder aangehaald, afhankelijk van wat je er mee doet: muziek of puur film (of beide). Merken als Jamo, Klipsch en Teufel zijn wel de merken die snel in me opkomen bij een budget als dit. Andere merken beginnen al snel met speakers van 200 - 300 euro per stuk en dan wordt het heel krap. Je kan er ook voor kiezen om eerst te beginnen met 2.0 en dan uit te bouwen naar 5.1. Alleen is het dan vaak wel dat je oorspronkelijke budget over de kop gaat. En je moet goed oppassen dat je geen speakers koopt die EOL zijn en dus later lastig zijn om aan te komen. Al hoeft een subwoofer zeker niet gelijk te zijn aan het merk van de rest (de overige speakers eigenlijk ook niet, maar dat terzijde).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
Dank voor je uitgebreide post. Ik had inderdaad even moeten toelichten waar ik de Z5500 momenteel voor gebruik. Momenteel gebruik ik deze eigenlijk alleen voor de PC. Ik zoek nu echter een volwaardige set om bij de TV neer te zetten. Deze wil ik gebruiken om zowel films te kijken als muziek te luisteren. Af en toe eens een spelletje. Maar voornamelijk films en muziek.

Zelf dacht ik een goede combo gevonden te hebben bij CoolBlue -> http://www.receiverstore....jamo-s626-speakerset.html. Maar ook die is boven budget en bovendien niet meer leverbaar. Bummer.

Als ik e.e.a. even probeer te recappen. Dan kom ik dus eigenlijk uit bij de Jamo speakers & Sub en een receiver van Onkyo, Pioneer, Yamaha waarbij je de kanttekening maakt dat ik beter voor een ander merk dan Onkyo kan gaan?

Probleem is dat er zoveel merken en soorten op de markt zijn dat ik ook niet snel weet welke speakers/sub ik dan zou moeten nemen. Plus dat ik het al lastig vind om de juiste receiver te matchen. Laatste wat ik wil is een receiver die de speakers/sub omzeep helpen. En zoals je aangeeft met het budget is het wat lastig passen en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

90% van die sets bij Cool Blue staan op "Tijdelijk uitverkocht"... Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met Onkyo en zie om me heen die receivers met bosjes neervallen. Ook de high-end pre/pro's. Dat geeft mij niet het vertrouwen om weer bij Onkyo te gaan shoppen. Nu is er over elk merk wel wat te vinden, zo is de SR7008 van Marantz ook niet geheel probleemloos. Maar bij andere merken is het veelal één model en niet meerdere jaren op rij alle modellen. Maar nogmaals: er zijn ook genoeg mensen zonder problemen met hun Onkyo.

Oké, setje voor naast de TV. Als je puur voor de PC wat had gewild was het een iets andere markt geweest. Maar als je muziek ook benoemt bij "voornamelijk" zou ik toch wel voor een set gaan met wat meer body dan satellieten. Dat hoeven overigens niet per se meteen zuilen te zijn, er zijn ook boekenplankspeakers die onder de genoemde 100 Hz duiken. Een veel genoemde zijn dan toch wel de Boston Acoustics A25 en Q Acoustics 2010i. Al zijn er meer merken en is Boston EOL. Al zit je dan wel met speakers van 100 euro per stuk wat een 5.1 lastig maakt...

En dat lastige maken is ook het nadeel dat ik op dit moment heb: zo 1-2-3 kan ik niet echt 5.1-setjes (dan wel of niet met receiver) vind die binnen budget en eisen passen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Vandaag in de aanbieding bij ibood de jamo s606 5.0 set voor 349€:

Http://www.ibood.com/extra-nl/nl/

Hou je nog ruimte over voor een sub en receiver.

Ook de dagaanbieding van Hificorner is interessant, de jamo s426 set + onkyo tx-nr535 voor € 488.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Topicstarter
Kasj schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 06:16:
Vandaag in de aanbieding bij ibood de jamo s606 5.0 set voor 349€:

Http://www.ibood.com/extra-nl/nl/

Hou je nog ruimte over voor een sub en receiver.

Ook de dagaanbieding van Hificorner is interessant, de jamo s426 set + onkyo tx-nr535 voor € 488.
Scherp. Hoeveel wijken deze eigenlijk af van de s626? Op internet vind ik niet heel erg veel evenals het Jamo topic op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Perkouw schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 14:38:
[...]

Scherp. Hoeveel wijken deze eigenlijk af van de s626? Op internet vind ik niet heel erg veel evenals het Jamo topic op Tweakers.
Wat ik er over lees vooral cosmetisch. De jamo s606 wordt her en der goed gereviewd.
Pagina: 1