_David_ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 23:16:
[...]
Dat het aantal niet-JS gebruikers zal gaan groeien ben ik het niet mee eens, er zijn steeds meer websites die totaal afhankelijk zijn van javascript en die websites gaan echt geen rekening houden met het kleine aantal mensen die JS uit hebben staan.(zie bijvoorbeeld blendle, dat werkt gewoon niet zonder javascript)
Ik zie het. Wat een gepruts.
Blendle gebruikt een heleboel CPU-cycles.. Om een afbeelding
twee fucking pixels te laten scrollen als ik er met de muis overheen ga.
En alle werkelijk nodige functionaliteit van Blendle kan natuurlijk makkelijk, nee,
makkelijker zonder JS. Maar: eyecandy.
Dat grote websites er geen rekening mee houden is niet echt relevant. De vraag is of gebruikers dit blijven pikken. En als je in kan schatten dat er een redelijke kans is dat gebruikers dit op deze manier op termijn niet blijven pikken dan is het niet onverstandig om te zorgen dat je website (of je bannerboer) er niet totaal afhankelijk van is. Er kan een moment komen dat er alternatieven voor die grote websites komen die razendsnel werken en geen JS nodig hebben. Google liet ooit al zien hoe ze de grote zoekmachines met uitgebreide startpagina's met honderden links in no-time onderuit haalden door de gebruiker te geven wat ie nodig had: een zoekbalk.
Mozilla heeft bijvoorbeeld ook de "Enable/disable Javascript" toggle uiit firefox gehaald vanaf versie 23, omdat steeds minder mensen javascript uitzetten.
Wat ik toen al niet echt grappig vond.
Net zoals het een paar jaar terug niet praktisch was om zonder Flash te browsen is het op dit moment ook niet praktisch om geheel zonder JS te browsen. Als ik 10 jaar terug had gezegd dat Flash doodgaat had je het ook niet kunnen geloven.
edit:
Hmmm, blijkbaar had ik 9-10 jaar geleden ook al een broertje dood aan Flash. Maar ik geloof niet dat ik ooit voorspellingen heb gedaan dat Flash dood zou gaan. Destijds zag natuurlijk bijna niemand het probleem met Flash. Zou JS over 10 jaar ook gemarginaliseerd zijn?
[...]
Ik zeg ook nergens dat het slecht is, het is wel zonde van de tijd om non-js behavior te gaan inbouwen voor een zeer kleine groep mensen als die tijd besteed kan worden aan iets waar de meeste mensen wel want aan hebben.
Je zou het dan ook niet alleen doen voor die kleine groep mensen, je zou het ook doen zodat je minder afhankelijk bent van JS.
Natuurlijk zien de meesten niet in wat daar het voordeel van is. Goed, dat zag 10 jaar geleden ook niemand wanneer het over Flash ging dus dat zegt an sich niet zoveel. Ik ben dan ook blij dat t.net JS zoveel mogelijk unobtrusive toepast.

De vraag is dan vooral of deze fout door een bug in Opera komt of een bug in t.net. Als het een bug in Opera is snap ik de lage prio wel. Als het een bug in t.net is zou hier wel enige prio aan gegeven moeten worden. Niet zozeer vanwege die paar gebruikers, maar omdat je code dan blijkbaar gewoon rammelt.
Natuurlijk neemt de prioriteit wel af naarmate minder gebruikers getroffen worden, dat snap ik ook.
Overigens, ook weer over de abo-overweging: dan ga ik mezelf toch afvragen waarom ik t.net bezoek. En de redenen zijn dan het forum (maar gathering is IIRC überhaupt niet zo heel interessant voor adverteerders), de pricewatch (maar daar verdienen jullie AFAIK vooral op de clickthrough en die genereer ik wel, te opdringerige advertenties zijn daar misschien zelfs schadelijk) en de reacties op nieuwsberichten. Tweakers.mobi werd dan misschien misbruikt om het nieuws vanaf te schrapen, de meerwaarde van t.net zit voor mij juist in de reacties. (die via .mobi niet toegankelijk waren) Dat nieuws kan ik overal lezen, maar op t.net staan
onder dat bericht dan weer posts die uitleggen hoe de vork werkelijk in de steel zit. Posts die regelmatig van een betere kwaliteit zijn dan het nieuwsbericht zelf!
Het forum, ja, gathering heeft wel historie en er zitten hier een aantal mensen die ik zo dan ken. Maar dat is wel erg wankel om commercieel uit te buiten. De pricewatch, die heeft geen ads nodig om geld op te leveren. Het nieuws, dat kan ik overal krijgen. En met een abo sponsor ik niet de mensen die de echte interessante posts
onder het nieuws schrijven. T.net voorziet wel in een platform daarvoor, maar toch.. Ik weet het gewoon niet.
Als het nu echt de content van t.net zelf zou zijn waarvoor ik kwam zou ik denk ik eerder de neiging hebben om de beurs te trekken. Het gaat ook niet eens om die €15 want dat is natuurlijk wisselgeld. Maar ik heb niet het gevoel dat ik ermee beloon/financier waar ik voor kom.