De licentievoorwaarden van MS zijn weliswaar niet eenvoudig te lezen, maar uiteindelijk wel duidelijk: om van een Genunine Windows device te spreken moet de basislicentie in orde zijn. Dit kan een Retail versie zijn die vrij te migreren is van systeem naar systeem of een OEM licentie die gebonden is aan een device. De zogenaamde Upgrade versies zijn feitelijk Retail licenties die enkel legitiem zijn wanneer geïnstalleerd over een van de twee genoemde basislicenties.
Technisch kun je OEM/Upgrade licenties vaak zonder probleem activeren zonder je hier aan te houden, maar dan ben je formeel nog steeds niet legit. Je schend immers de licentievoorwaarden. En aangezien MS je het OS niet verkoopt, maar je enkel een licentie tot gebruik afneemt zijn die bepalend. In de praktijk zul je daar echter niets van merken.
Waar MS ongelijk in heeft gekregen van verschillende rechters is dat de licentie niet overdraagbaar zou zijn. Dat is wel het geval, maar voor de nieuwe eigenaar zijn dan nog steeds de voorwaarden van toepassing.
kaasaanfiets schreef op zondag 05 juli 2015 @ 01:56:
[...]
Je stelt nu dezelfde vraag als mij.
Voor zover ik weet zijn alle windows 7 cd's hetzelfde en kan je via het aanpassen van een file de windows versie aanpassen. Of het nou een home premium of professional is maakt imo niet uit. Ik wil alleen weten waar ik die kan krijgen en het liefst natuurlijk een HP windows 7 versie ivm drivers oid.
Alleen kan ik nergens meer windows 7 versies vinden en ik weet ook niet of een OEM cd/key of Retail cd/key uitwisselbaar zijn,
Windows 7 installatie dvd's verschillen per versie, maar je kunt inderdaad vrij eenvoudig een all-in-one dvd maken of de ene versie omzetten naar een andere door ei.cfg te verwijderen of met een van de verschillende AIO tools. Welke versie je hebt kun je afleiden uit de COA sticker of via MGADiag/Belarc of een dergelijk programma. x32/64 maakt niet uit, de licentie dekt beiden. OEM en Retail keys zijn echter niet uitwisselbaar.
Tot voor kort kon je iso's downloaden van DigitalRiver, maar nu MS
deze recovery mogelijkheid heeft ingevoerd helaas niet meer. Op MSDN kun je nog wel de hash codes vinden om te checken of een geleende of via een andere bron verkregen dvd/image goed/betrouwbaar is.
[
Voor 39% gewijzigd door
mtr33 op 05-07-2015 10:08
. Reden: deel 2 ]