Goedkoopste versie van Windows?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus100
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-03 20:25
Hallo allemaal,

Voor mijn nieuw pc moet ik nog een OS aanschaffen.. ik zat te denken aan Windows 7 en Windows 8.. ze zijn beide alleen erg duur... Welke zouden jullie mij aanraden? Het liefst zo goedkoop mogelijk.

Bedankt dat jullie mensen advies geven op dit forum, het heeft mij al heel veel geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Wat heb je zelf al gevonden?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet wilt betalen neem je een linuxvariant, en anders trek je de portomonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:50

g0tanks

Moderator CSA
Je kan toch zelf in de Pricewatch kijken en sorteren op prijs?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Windows 8:

http://tweakers.net/produ...XlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hrUA

Windows 7:

http://tweakers.net/serie...XlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hrUA

Graag gedaan :)

[ Voor 119% gewijzigd door Squ1zZy op 28-06-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romulus100
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-03 20:25
Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via ebay Duitsland kan je heel makkelijk officiele Dell cd's kopen van Windows 7 voor rond de 30 euro. Die kan je prima installeren, zit een licentiecode bij. Is een meer talige cd ook de Nederlandse Windows zit er bij.

Hiermee heb je voor heel weinig geld een goed werkende licentie die je dus ook kunt gebruiken voor de upgrade naar Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Wil je voor nu niets betalen dan zou je kunnen denken aan Windows 10. Dit is een preview, dus veel bugs, maar voor nu wel gratis ;)

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:12
Als je zo'n downloadbare Windows versie koopt, zoals deze: https://actiehunt.nl/pc-windows-8-1-professional-oem- kan je die dan weer opnieuw downloaden mocht je ook van plan zijn windows opnieuw te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja maar je zult telkens naar MS moeten bellen om terug te activeren :) kost je niets alleen maar even bellen (0800 nummer) en nummerkes doorgeven :D

[ Voor 35% gewijzigd door Damic op 29-06-2015 12:31 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
Oke, en zo'n ISO bestand, kan je die ook gewoon op een USB stick zetten zodat je 'm altijd bij de hand hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Er zijn tooltjes te vinden op het internet die het mogelijk maakt om zo'n iso op een bootable usb te zetten: dan kan je het installeren via je USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-09 12:15

Spacialz

Ovenvers

CrimpyRex schreef op maandag 29 juni 2015 @ 12:31:
Oke, en zo'n ISO bestand, kan je die ook gewoon op een USB stick zetten zodat je 'm altijd bij de hand hebt?
Als je een bootable stick maakt wel :)

Deze gebruik ik altijd als back up handleiding: https://www.windows-helpdesk.nl/installeren-usb-stick/

[ Voor 0% gewijzigd door Spacialz op 29-06-2015 12:37 . Reden: typo ]

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Laatst online: 22:42

FlyEragon

Alien Monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
Interessant. Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 08:22
Ook hier kun je officiele win 8.1 professional keys kopen (g2a.com) (rond de 20€ meestal)
klik hier niet

Dan moet je wel zelf nog voor de ISO zorgen (of via de USB installer van microsoft zelf)
Zelf gebruik ik deze vaak en ze zijn (voor zover ik weet) gewoon 100% officieel en legaal

[ Voor 13% gewijzigd door TheVMaster op 04-07-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Laatst online: 22:42

FlyEragon

Alien Monkeys

Squ1zZy schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:53:
[...]

Tool van Microsoft op codeplex? O-)
Yup, link komt van:
https://www.microsoft.com...ows-usb-dvd-download-tool

Kan natuurlijk ook een ander tooltje gebruiken, maar ach van Microsoft weet je zeker dat het goed zit, en al getest is op werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
Is dit serieus legaal? Hhet klinkt te mooi om waar te zijn.
Ik hoop ooit in het XP tijdperk nog discussie gehad met een webshop omdat ik een xp home OEM kocht voor 80,- en ze die niet wilden leveren aan mij. Omdat ze deze alleen met een nieuwe pc mochten verkopen.

Toen heb ik ze een post gestuurd van tweakers waarin omschreven stond dat ik volgens de microsoft bepalingen wel een losse OEM mocht kopen. Ik heb hem toen toch gekregen. Ik kan me echter nauwelijks voorstellen dat ze legaal licenties verkopen voor 20,- en je de software dan zelf download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar is het ook betrouwbaar als je een key via bijv ebay koopt? Hoe weet je bijvoorbeeld of een key niet meerdere malen wordt verkocht? Of kan het sowieso niet fout gaan. Iemand met ervaring?

http://www.ebay.nl/itm/NE...in_77&hash=item1c55835815

Zag deze bijvoorbeeld voor een héle goede prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syberjunky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-02 17:31
Koop alleen niet via g2play.co.nl die verkoopt je msdn key, En die werkt precies een week en dan woord die door Microsoft herroepen en dan werkt ie niet meer.Meegemaakt kost veel tijd door mailen met g2play en dan kunnen ze je nog geen werkende licentie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Probleem met dit soort 'is het legaal' vragen is dat je niet zozeer legaal bezig bent volgens de EULA, maar legaal volgens je eigen idee. Puur om dat Microsoft's tooltjes zeggen dat de code klopt ben je nog niet opeens legaal bezig. Een OEM installatie mag je niet transferren, een SLP installatie mag je niet transferren, volume keys mag je niet buiten een bedrijf gebruiken. Sommige bedrijfscontracten met Microsoft staan het niet toe de Windows licentie die je op je computer hebt zowel voor werk als voor privegebruik te benutten.

Vaak zijn ook CD's van een bepaalde leverancier niet 'legaal' met computers van een andere fabrikant. Bijvoorbeeld die Dell licenties. Dat je hem kan installeren en activeren maakt het nog niet legaal...

Je kan bijvoorbeeld ook zelf SLP activatie vervalsen, dat is net zo goed illegaal, maar wordt door Microsoft ook gewoon als legaal aangemerkt. Je zou zoiets zelfs kunnen witwassen door met de Windows 10 upgrade mee te doen.

Kortom: of je legaal bezig bent heeft te maken met je compliance. Als je niet voldoet aan de licentieovereenkomst ben je gewoon niet legaal bezig, ook als alle vinkjes en testjes en checkboxes zeggen dat het wel zo is op je beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

johnkeates schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:31:
Probleem met dit soort 'is het legaal' vragen is dat je niet zozeer legaal bezig bent volgens de EULA, maar legaal volgens je eigen idee. Puur om dat Microsoft's tooltjes zeggen dat de code klopt ben je nog niet opeens legaal bezig.
Uiteindelijk bepaald de wet of iets legaal is, niet AV van de verkoper. In Duitsland vond de rechter dat tweedehands verkopen van gebruikte software (Windows) gewoon legaal was, ondanks dat Microsoft dat anders zag.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
bombadil schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 21:29:
[...]

Uiteindelijk bepaald de wet of iets legaal is, niet AV van de verkoper. In Duitsland vond de rechter dat tweedehands verkopen van gebruikte software (Windows) gewoon legaal was, ondanks dat Microsoft dat anders zag.
Wat heeft dat hier mee te maken? Niemand zegt dat tweedehands niet legaal is. En we wonen ook niet in Duitsland. Verder bepaalt de wet inderdaad of iets legaal is, maar bepaalt microsoft wat ze verkopen. Betaal je voor A maar installeer je B, dan is het niet opeens legaal om dat je er voor betaald hebt. Betalen voor dingen die je niet mag kopen is niet opeens legaal.

Als je vind dat een code kopen voor een licentie die niet gebruikt mag worden in een bepaalde situatie legaal is, ook al zit je in een andere situatie, dan kan je net zo goed stellen dat 'om dat het maar een code is' een code van 0 euro van internet ook legaal is, zolang Windows maar zegt dat het klopt. Dat is gewoon goedpraten dat je tegen de regels in gaat, net als bijvoorbeeld iets te 'legaliseren' door te zeggen dat je alle regels negeert en alleen de wet volgt. Het kan feitelijk kloppen, maar dat betekent niet dat je de grote boze multinational lekker even een hak zet, die gaan daar gewoon op reageren door je code te blokkeren, en dan is het hele gevoel van 'ik heb het goed gedaan want ik heb een tientje betaald en windows zegt dat de code klopt' meteen weer weg lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uw punt is duidelijk, alleen is de 100% legale wijze om een licentie voor een zelfbouw-pc te krijgen veels te duur..

Los van legaal/illegaal etc etc ben ik (en waarschijnlijk de OP ook) op zoek naar een windows versie waarbij geen enkele crack of dergelijke aan te pas komt (lees: niemand behalve microsoft eraan heeft gesleuteld) zodat ik een veilig en up to date pc heb. Het zou natuurlijk mooi zijn als we hiervoor niet meer dan nodig hoeven te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 00:58:
Uw punt is duidelijk, alleen is de 100% legale wijze om een licentie voor een zelfbouw-pc te krijgen veels te duur..

Los van legaal/illegaal etc etc ben ik (en waarschijnlijk de OP ook) op zoek naar een windows versie waarbij geen enkele crack of dergelijke aan te pas komt (lees: niemand behalve microsoft eraan heeft gesleuteld) zodat ik een veilig en up to date pc heb. Het zou natuurlijk mooi zijn als we hiervoor niet meer dan nodig hoeven te betalen.
Oftewel je wilt het volledige product maar je wilt niet de normale prijs betalen? ;)
Dan kan je iets als Ubuntu installeren.
Waar hebben we het over, Windows kost een slordige 100 euro, als je het 1 jaar gebruikt 2 euro per week om een computer prima te gebruiken, met de gratis upgrade naar Windows 10 ben je de komende 5 jaar zeker wel voorzien met 1maal 100 euro oftewel nog geen 40 cent per week...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 00:58:
Sja...

Dan zijn er vele oplossingen:
a) Koop (en koop iets minder chocola of bier, Windows is goedkoper dan een biertje om de paar weken of 1 cola per week)
b) Koop niet en neem een alternatief zoals een gratis Linux
c) Maak zelf, schijnbaar is het simpel te maken zonder veel werk als a en b geen zinvolle optie zijn...

Ik snap dat er een optie d is maar dan is hulp vragen egoïstisch / lui :Z

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Gezien dit topic over windows 7 gaat stel ik hem maar hier.

Welke windows 7 cd/versie moet ik kopen/downloaden voor een HP pc waar al een windows 7 code op de kast staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op zondag 05 juli 2015 @ 01:31:

Welke windows 7 cd/versie moet ik kopen/downloaden voor een HP pc waar al een windows 7 code op de kast staat?
Die ene >:)
Welke HP PC? Ik zie m vanaf hier niet O-)
Er zal op de stikker staan welke versie je moet hebben, volgens mij is Win7 niet meer zomaar vanaf Microsoft te downloaden dus het zal even zoeken zijn afhankelijk van welke versie het is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40

TheVMaster

Moderator WOS
kaasaanfiets schreef op zondag 05 juli 2015 @ 01:31:

Als er al een code op een kast staat, dan is de kans zeer groot dat het om een OEM versie gaat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

RGAT schreef op zondag 05 juli 2015 @ 01:51:
[...]

Die ene >:)
Welke HP PC? Ik zie m vanaf hier niet O-)
Er zal op de stikker staan welke versie je moet hebben, volgens mij is Win7 niet meer zomaar vanaf Microsoft te downloaden dus het zal even zoeken zijn afhankelijk van welke versie het is ;)
Je stelt nu dezelfde vraag als mij.
Voor zover ik weet zijn alle windows 7 cd's hetzelfde en kan je via het aanpassen van een file de windows versie aanpassen. Of het nou een home premium of professional is maakt imo niet uit. Ik wil alleen weten waar ik die kan krijgen en het liefst natuurlijk een HP windows 7 versie ivm drivers oid.

Alleen kan ik nergens meer windows 7 versies vinden en ik weet ook niet of een OEM cd/key of Retail cd/key uitwisselbaar zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40

TheVMaster

Moderator WOS
kaasaanfiets schreef op zondag 05 juli 2015 @ 01:56:
[...]

Voor zover ik weet zijn alle windows 7 cd's hetzelfde en kan je via het aanpassen van een file de windows versie aanpassen. Of het nou een home premium of professional is maakt imo niet uit. Ik wil alleen weten waar ik die kan krijgen en het liefst natuurlijk een HP windows 7 versie ivm drivers oid.

Alleen kan ik nergens meer windows 7 versies vinden en ik weet ook niet of een OEM cd/key of Retail cd/key uitwisselbaar zijn,
Die kun je volgens mij nergens krijgen......HP bellen zou een optie kunnen zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
[...]

Nee, naast 32 of 64 bit zijn er tientallen verschillende talen (waarvan Engels of Nederlands de logische opties zijn maar vrijwel nooit samen gebundeld worden in 1 installatiecd) heb je Basic, Home Premium (Meestal bij OEM), Professional (wil ook nog wel eens gebeuren) en Ultimate (als de lokale pc-boer iemand weer eens teveel heeft laten betalen...) er zijn wel ISO's waarop allerlei versies worden gecombineerd, maar vaak komen die van niet al te betrouwbare bronnen, iig niet van Microsoft zelf, ik kan wel gokken welke versie je moet hebben, namelijk Win7 Home Premium Nederlands 64 bit, maar het zou vrij irritant zijn om tijdens de installatie te horen te krijgen dat het 32 bit moest zijn, of na de installatie dat het de verkeerde versie is en je key niet werkt en je dus de juiste versie nog een keer moet installeren ;)
Dan is het mooi dat het jou niet uitmaakt of het Professional/Home Premium/Basic oid is, maar de Windows activatie software vind het wel erg belangrijke details ;)

OEM keys zijn iig per definitie niet uitwisselbaar en dus gebonden aan de computer waar ze bij kwamen, je kan dus niet van de Acer pc van je buren oid de key lenen omdat zij al Win8 oid hebben en de key toch niet gebruiken helaas...
Vandaar mijn opmerking, op de sticker zal iets staan als 'Windows 7 Home Prem' bijvoorbeeld, dat samen met het soort pc (32/64 bit) en de aanname dat het meestal wel Nederlands zal zijn, maar alsnog een hoop aannames zonder zeker te weten wat voor pc het is :)

[ Voor 4% gewijzigd door RGAT op 05-07-2015 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
De licentievoorwaarden van MS zijn weliswaar niet eenvoudig te lezen, maar uiteindelijk wel duidelijk: om van een Genunine Windows device te spreken moet de basislicentie in orde zijn. Dit kan een Retail versie zijn die vrij te migreren is van systeem naar systeem of een OEM licentie die gebonden is aan een device. De zogenaamde Upgrade versies zijn feitelijk Retail licenties die enkel legitiem zijn wanneer geïnstalleerd over een van de twee genoemde basislicenties.

Technisch kun je OEM/Upgrade licenties vaak zonder probleem activeren zonder je hier aan te houden, maar dan ben je formeel nog steeds niet legit. Je schend immers de licentievoorwaarden. En aangezien MS je het OS niet verkoopt, maar je enkel een licentie tot gebruik afneemt zijn die bepalend. In de praktijk zul je daar echter niets van merken.

Waar MS ongelijk in heeft gekregen van verschillende rechters is dat de licentie niet overdraagbaar zou zijn. Dat is wel het geval, maar voor de nieuwe eigenaar zijn dan nog steeds de voorwaarden van toepassing.
[...]

Windows 7 installatie dvd's verschillen per versie, maar je kunt inderdaad vrij eenvoudig een all-in-one dvd maken of de ene versie omzetten naar een andere door ei.cfg te verwijderen of met een van de verschillende AIO tools. Welke versie je hebt kun je afleiden uit de COA sticker of via MGADiag/Belarc of een dergelijk programma. x32/64 maakt niet uit, de licentie dekt beiden. OEM en Retail keys zijn echter niet uitwisselbaar.

Tot voor kort kon je iso's downloaden van DigitalRiver, maar nu MS deze recovery mogelijkheid heeft ingevoerd helaas niet meer. Op MSDN kun je nog wel de hash codes vinden om te checken of een geleende of via een andere bron verkregen dvd/image goed/betrouwbaar is.

[ Voor 39% gewijzigd door mtr33 op 05-07-2015 10:08 . Reden: deel 2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
RGAT schreef op zondag 05 juli 2015 @ 02:31:
[...]

.) er zijn wel ISO's waarop allerlei versies worden gecombineerd, maar vaak komen die van niet al te betrouwbare bronnen, iig niet van Microsoft zelf,
Het is serieus een text file aanpassen in de ISO om zo een ISO te krijgen. Helemaal niet onbetrouwbaar dus, je kan het prima zelf doen. http://www.theeldergeek.c...m_w7_installation_dvd.htm

[ Voor 8% gewijzigd door francoski op 05-07-2015 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

johnkeates schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:31:
Een OEM installatie mag je niet transferren...
Reden?

Ik heb mijn huidige Windows 8.1 Pro x64 OEM al 2x getransferred naar een andere PC. Gewoon met behulp van Microsoft. En geen medewerker die het interessant vind om me daar niet bij te helpen.

Volgens mij zijn sinds Windows 7 de OEM-voorwaarden 100% veranderd in het voordeel van de consument; je mag het kopen, je mag het zo vaak herinstalleren/verplaatsen als je wil, zolang je maar weet dat je 0 technische support krijgt op issues tussen het OS en de hardware en dat je de licentie altijd maar op 1 machine tegelijk geactiveerd mag hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
Mijn inschatting is dat MS tech support de ins/outs hiervan niet kent en dat MS niet het risico wil lopen dat onterecht een geldige licentie niet wordt geactiveerd

AFAIK zijn de licentievoorwaarden weliswaar veranderd, maar MS houdt vast aan het niet migreren van OEM licenties. Enige officiële (door MS specifiek erkende) uitzondering is in Duitsland, waar de rechter heeft bepaald dat de EULA op dat punt niet geldig is. Daaruit kun je opmaken dat de EULA slechts geldig is op die punten die in een juridische procedure stand houden. Geen idee of dit ooit al eens voor een NL rechter is geweest.

Het EU Hof heeft wel geoordeeld dat verkoop van 2de hands software(licenties) toegestaan is ook als de EULA zich hiertegen verzet. Daaraan zijn wel voorwaarden verbonden. Op basis daarvan kun je beargumenteren dat OEM licenties niet gebonden zijn aan de originele hardware. De (her)verkoop vindt immers plaats zonder die hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:45
https://www.g2a.com/windo...64-bit-cd-key-global.html

windows 8 voor 38 euro. [je krijgt alleen een key]
Dit is trouwens ook een OEM versie

[ Voor 12% gewijzigd door kameleleon op 05-07-2015 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400