Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-08 09:19
Hey Tweakers,

Voor mijn nieuwe huisje ben ik op zoek naar een leuke geluidsinstallatie. Ik ben een leek op dat vlak dus ik heb al heel wat reviews gelezen, youtube-filmpjes bekeken en fora afgespeurd. Niet dat ik er nu veel van ken, maar toch al iets meer. :)

Ik ben op zoek naar een muzikale 'totaaloplossing'. Daarmee dat ik van start wil gaan met een leuk 2.0 (of 2.1 setje) voor aan de TV daar films/series toch een van mijn grote bezigheden is. Daarnaast is muziek ook niet onbelangrijk. Op termijn zou ik dan willen uitbreiden met speaker(s) in de keuken en badkamer die ik draadloos kan aansturen.

Voor film/serie maak ik meestal gebruik van 1080p .mkv files (op termijn zal dit wel meer opschuiven richting Netflix en consoorten). Mijn muzikale bron zal wellicht grotendeels Spotify betreffen.

Mijn budget bedraagt 1500 euro. Geen al te hoog budget maar hopelijk hoog genoeg om de dertien in een dozijn all-in-one setjes te ontstijgen. Met die 1500 euro wil ik van start kunnen gaan. Concreet: voor dat geld wil ik alvast een leuke 2.0 of 2.1 opstelling. De rest volgt later wel...

Er zijn momenteel twee pistes die ik bewandel: de multiroom-oplossing en de 'ik-stel-het-zelf-samen-oplossing'.

Bij piste 1 zou ik gewoon alles van Sonos of Denon kopen daar die zich zowel tot de filmliefhebber (Playbar of HEOS HomeCinema) als de muziekliefhebber richten. Alles is lekker op elkaar afgestemd, handige software,... gaan met die banaan!

Piste 2 heeft momenteel echter mijn voorkeur maar ik weet niet in welke mate die haalbaar is. Ik zou dan van start willen gaan met een versterker (hierover heb ik nog niets opgezocht) en twee leuke speakers. Omdat design ook niet onbelangrijk is dacht ik aan de CM5 S2's van Bowers Wilkins. Prachtige speakers vind ik en de reviews wijn ook overwegend positief. Nu, als ik die speakers aanschaf en ook nog een versterker moet financieren zit ik al bijna over mijn budget denk ik maar kom... Waar een wil is, is een weg.

Op termijn zou ik die 2.0 set dan uitbreiden met een subwoofer zoals de ASW610, tevens van Bowers Wilkins.

Nu, in mijn hoofd heb ik het idee van hier op termijn een Sonos Connect (of de tegenhanger van Denon of Bluesound) aan te hangen zodat ik die Bowers Wilkins nog steeds kan intigreren in mijn 'multiroom-setup'. Ik weet enkel niet of dat uberhaupt mogelijk is?

Verder zou ik jullie mening wel is willen horen aangaande zo'n Bowers Wilkins set. Gaat dat volstaat voor zowel film als muziek?

Jullie zijn alvast enorm hard bedankt voor jullie hulp en als jullie meer gegevens nodig hebben, hoor ik het wel. Nog een prettig weekend iedereen!

B.T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-10 23:20

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Mijn advies is, ga luisteren :) Dit omdat je er op deze manier achter komt wat jij het fijnste vindt. Een Playbar vind ik een prachtige all-in-one oplossing maar kan mij niet bekoren als het gaat om het genieten van muziek. Maar hey, dat ben ik. Wellicht ben je om en vind je de combinatie van de Playbar en de Sub geweldig.

De CM5 S2's vind ik mooie speakers met heerlijk warm geluid, iets wat ik als B&W-liefhebber kan bekoren. Alleen zit je met twee speakers al aan de tax van je budget als je er ook nog een versterker en een mediaspeler aan wil vastknopen. Persoonlijk zou ik er een versterker van Cambridge aan vastknopen en dat is omdat ik de combinatie van Cambridge en B&W mooi vind klinken. En ook dat is weer persoonlijk waarmee ik terug val op mijn eerste advies, ga luisteren.

Nu weet ik niet waar je woont maar bij Hi-Fi Klubben ben je goed af. Niet opdringerig en goede voorwaarden. 5 jaar fabrieksgarantie, 14 dagen niet goed geld terug garantie en 60 dagen omruilgarantie. Ga langs in een van de winkels, laat je adviseren en luister naar verschillende om op die manier te ontdekken wat je mooi vind klinken. Geluid is uiteindelijk subjectief en persoonlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-10 14:59

Audione0

Strijdt der titanen

Als ik jou verhaal zo lees vallen de alles in 1 systemen al af en wil je wat serieuzer te werk gaan :)
Als ik voor jou mocht kiezen zo ik vanuit de basis gaan werken. De basis goed en vanuit daar gaan uitbreiden, en dat hoeft niet op de delfde dag ;). Dus een redelijk versterker met daarop een paartje lekkere speakers (hoeft natuurlijk niet altijd B&W te zijn) Focal, Dali, Boston, Kef en ga zo maar door maken op hun beurt allemaal lekkere speakers voor elk budget.

Ga ook lekker luisteren wat je mooi vindt klinken :)

Ff een vraag tussendoor? Wil je uiteindelijk naar surround of wil je het bij 2.0(1) houden?

[ Voor 4% gewijzigd door Audione0 op 28-06-2015 12:50 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-08 09:19
Bedankt voor jullie antwoorden! In de winkel gaan luisteren is inderdaad iets dat ik sowieso moet doen. In mijn huidige woning is een 2.1 of een 3.1 sowieso het hoogst haalbare denk ik. Vrij smalle ruimte waar de zetel met de rug tegen de muur staat. Lijkt me niet aangewezen om daar dan rear-speakers te gaan naastpoten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwenau
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-01 12:05
Ik ben naar zowat alle B&W producten gaan luisteren. De 685S2 zijn de helft goedkoper dan de CM5S2. Ze klinken heel zuiver in mid en hoog maar ze klinken wat warmer en dus minder neutraal dan de CM5 (dit wil niet zeggen dat de CM5 op zich geen warm geluid heeft maar de 685 heeft dat quasi altijd terwijl de CM5 dat enkel zal doen wanneer de artiest dit zo bedoelt). De CM8, zowat de zuilversie van de CM5, bood wat mij betreft geen meerwaarde voor mijn ruimte wegens te weinig plaats. De 683, zuilversie 685, vond ik erg indrukwekkend qua ruimte maar heeft plaats nodig en ik zocht niet per se iets met een grote soundstage. Ik heb de CM5S2 gekocht en op een sony str-dn1060 aangesloten. Geen ervaring met andere versterkers op Marantz na. Meh. Imo maken speakers het meeste verschil. Kan deze luidsprekers zowel luid als stil afspelen met de sony. Ik ga mij in eerste instantie ook beperken tussen 2.0 en 3.1 dus vermogen ga ik waarschijnlijk niet missen met deze sony.

Zeer tevreden over stereo: mooie soundstage zowel bij opera, musical, star trek of Game of thrones. Ik mis geen centrale speaker of subwoof eigenlijk. Ik denk dat dit te maken heeft met de neutraliteit en zuiverheid van deze speakers (soundstage is ook voldoende maar 683 doet dit wsl beter). Alles is heel gedetailleerd. En eigenlijk staat ze te laag en zijn ze nog niet helemaal ingespeeld (heb ze nog maar 1 week terwijl 2 weken inspelen toch een minimum is). Let wel: mp3 gaat goed klinken op deze speakers maar enkel cd kwaliteit will knock your socks off. Thriller op mp3 of cd, je merkt het (en neen, dit zit niet in mijn hoofd is net allemaal wat mooier, duidelijker, authentieker ... ). Maar voor het meeste vind ik spotify (320kbps) wel voldoende.

Let wel op, dit zijn geen zuilen maar je moet ze wel wat ruimte geven. In het boekje staat 50cm van de muur zowel langs de zijkant als achterkant. Dat is niet zomaar. Basport is langs de achterkant itt de 685 die deze langs voor heeft (685 kan tegen de muur staan bij wijze van spreken). Indien de cm5 te dicht tegen de muur staat, gaat dat nogal bonken (zijn wel plugs mee geleverd om dit tegen te gaan en deze werken voor mij maar zou ze liever anders zetten -> lage tonen gaan wat verloren). +/- 2 meter tussen beide speakers is ook niet dom. Dwz 3 meter plaats is perfect. Nu bij mij staan ze 50cm van de zijmuur, 30cm van de muur (langs achter) en op 1.5 van elkaar en ik ben er heel tevreden over.

Edit: ff verduidelijken. CM5s2 gekozen uit persoonlijke keuze (vooral voor muziek en dan vooral voor klassieke muziek, musicals, big band, funk edm, heb ik de cm5 gekozen). Voor de meeste mensen zullen de 685 erg goed klinken. De 683 (zuil van de 685) klinken ook heel goed als je wat meer ruimte in je muziek wil (684 klinkt erg dof). Voor meer casual luisteraars of mensen die vooral opteren voor films en af en toe wat muziek genre pop of electro, dan biedt de cm reeks geen meerwaarde imo. Dan ben je volgens mij zelfs beter af met de 600 reeks (wat zeker goede speakers zijn).

[ Voor 24% gewijzigd door Gwenau op 30-06-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zou je in ieder geval om bij een goede hifi-zaak vele speakers te gaan beluisteren en vergelijken en je niet te beperken tot één of enkele merken. De verschillen in sound zijn zo erg groot. En smaak qua geluid is persoonlijk. Wat de ene persoon prachtig vindt klinken, kan in de oren van een ander vreselijk zijn. Steek hier dus voldoende tijd in om met een stapel cd's met muziek uit diverse genres die je goed kent. Zelf ben ik destijds ook met de CM-serie in gedachte de zaak binnen gelopen en uiteindelijk met helemaal iets anders vertrokken. Gewoon omdat we dat mooier vonden klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 20:21

JT

VETAK y0

Wat betreft multi-room: er zijn veel kant en klare oplossingen maar die geven imho niet het beste geluid voor je geld. Je bent veel goedkoper af wanneer je zelf aan de slag gaat. Dan is er voor de keuze van systemen 1 belangrijke vraag: wil je meerdere speakers met eigen spelers synchroon laten spelen? Als het antwoord ja is dan ben je beperkt tot Volumio en een Sqeeze ecosysteem. Beide zijn te draaien op een Pi en aan een Pi kun je een hifiberry DAC hangen. Multiroom speler met prima geluid voor <100e.

Volumio realiseert synchroon spelen over speakers via een app van een derde partij (1 persoon). Volgens mij wil je dat niet vanuit een app regelen maar vanuit een centrale server en een 3e partij van 1 persoon die de app onderhoud betekenent natuurlijk wel hoger risico mbt continuiteit.

Squeeze werkt vanuit de Logitech Media Server. Software van Logitech die ze beschikbaar hebben gesteld aan de community. Je stuurt LMS aan middels een van de vele beschikbare apps of via de webinterface. Net als met de grote merken kun je speakers groeperen en over zo een groep wordt het geluid dan synchroon afgespeeld. Wat wel een grappig detail is, is dat er voor diverse platformen Squeeze netwerkplayers zijn. Mijn test bestond uit het synchroon afspelen van een liedje via een speakers aan een Pi en op m'n laptopspeakers op Windows :P Ging prima.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:21
Een advies, investeer in je speakers. De rest kan je namelijk makkelijker upgraden of vervangen. Speakers zijn vaak echt de 'core'.

Zelf zijn wij ook op verschillende plaatsen wezen luisteren, en zowel ik als mijn vriendin waren direct verkocht door het geluid van B&W. Focal, Dali en KEF ernaast gehad, maar dat vonden wij echt een stuk minder mooi.

Wel begonnen wij bij de 683, toen naar de CM8, CM9, CM10.

Ik moet zeggen, tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. 1500 euro kan je goede speakers kopen, met misschien een tweedehands receiver, en een airport express voor streaming.
Pagina: 1