Allround systeem +-€1000 (gaming / dev / design / video)

Pagina: 1
Acties:

• tijvsb
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-11-2015
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem zal gebruikt worden om te gamen, webdevelopment te doen, design en videobewerking.
Voor de laatste twee zal dit voornamelijk met de adobe paketten gebeuren (Photoshop, Illustrator, Premiere Pro, After Effects). Soms ook eens Cinema 4D. Dit wel op hobby-niveau, dus het is wat afwegen tussen prestaties en prijs.
Games die ik wil spelen zijn Battlefield, GTA V, Minecraft.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had het graag rond de €1000 gehouden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een 1TB SATA HD liggen en een muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Is extra koeling hier eventueel nog aan te raden of zal de bijgeleverde koeling voldoende zijn?
Daarnaast is de kans groot dat ik in de toekomst nog een tweede scherm bijzet, maar dat lijkt me geen probleem hier. M'n hoofdscherm zal ik op de HDMI aansluiten.

Ga je overklokken?
niet direct van plan
(moest dit ergens een groot performance/prijs voordeel kunnen opleveren sta ik er wel voor open)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,50€ 180,50
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 87,-€ 87,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 368,-€ 368,-
1BitFenix Shinobi€ 56,-€ 56,-
1Samsung S24D300H Zwart€ 138,50€ 138,50
1Logitech Comfort Keyboard K290 (Azerty, BE)€ 19,95€ 19,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 50,51€ 50,51
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 71,50€ 71,50
1Crucial BX100 250GB€ 86,76€ 86,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.058,72

Alvast bedankt :)

[ Voor 1% gewijzigd door tijvsb op 30-06-2015 20:53 . Reden: aanpassing lijstje ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Aardige set, maar laten we even naar je werkzaamheden kijken. Je hebt het over design en videobewerking. Op welke schaal en niveau? In je vrije tijd een beetje filmpjes in elkaar draaien voor eigen gebruik of (semi)pro? En wat voor materiaal betreft het? 720p? FHD? Meer dan FHD? In sommige gevallen kan 8GB dan immers krap worden.

Hetzelfde geld voor je processor. Voor jezelf wat filmpjes editten? Helemaal prima. Ben je meer professioneel bezig, is een i7 of Xeon ook het overwegen waard.

Komen we meteen ook bij je monitor. Je hebt nu een scherm met TN paneel gekozen, wat normaal gesproken niet uitblinkt in contrast, kleuren en kijkhoeken. Als (semi)pro met videobewerken bezig bent, ben je over het algemeen beter af met een IPS paneel. Zoniet, dan is AMVA een erg goed type paneel met betere kleurweergave, contrast en kijkhoeken.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 11:35
br00ky schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:02:
Aardige set, maar laten we even naar je werkzaamheden kijken. Je hebt het over design en videobewerking. Op welke schaal en niveau? In je vrije tijd een beetje filmpjes in elkaar draaien voor eigen gebruik of (semi)pro? En wat voor materiaal betreft het? 720p? FHD? Meer dan FHD? In sommige gevallen kan 8GB dan immers krap worden.

Hetzelfde geld voor je processor. Voor jezelf wat filmpjes editten? Helemaal prima. Ben je meer professioneel bezig, is een i7 of Xeon ook het overwegen waard.

Komen we meteen ook bij je monitor. Je hebt nu een scherm met TN paneel gekozen, wat normaal gesproken niet uitblinkt in contrast, kleuren en kijkhoeken. Als (semi)pro met videobewerken bezig bent, ben je over het algemeen beter af met een IPS paneel. Zoniet, dan is AMVA een erg goed type paneel met betere kleurweergave, contrast en kijkhoeken.
Je hebt inderdaad verwoord wat ik wilde zeggen. Gamen en video/fotobewerken zijn twee verschillende dingen. Waar de videokaart bij gamen veruit het belangrijkste is, is bij met name videobewerken de processor veel belangrijker. Als je veel video's gaat renderen wordt je heel veel blijer van een i7 en 16GB RAM. De videokaart is relatief onbelangrijk. Op zich kan je met dit systeem overigens verder best uit de voeten hoor, het is zeker geen slecht systeem.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• tijvsb
Luuk1983 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:07:
[...]

Je hebt inderdaad verwoord wat ik wilde zeggen. Gamen en video/fotobewerken zijn twee verschillende dingen. Waar de videokaart bij gamen veruit het belangrijkste is, is bij met name videobewerken de processor veel belangrijker. Als je veel video's gaat renderen wordt je heel veel blijer van een i7 en 16GB RAM. De videokaart is relatief onbelangrijk. Op zich kan je met dit systeem overigens verder best uit de voeten hoor, het is zeker geen slecht systeem.
Bedankt voor de info. Videobewerking is vooral op hobby-niveau, dus het is een beetje afwegen tussen kostprijs en prestaties. Ik pas m'n openingspost even aan, want dat heb ik niet echt duidelijk vermeld.

Bijvoorbeeld in de toekomst nog 8GB bijsteken moest ik merken dat de huidige 8GB krap is. Zal dat de moeite zijn, of kan dat niet optimaal presteren met de huidige cpu?

[ Voor 0% gewijzigd door tijvsb op 28-06-2015 13:42 . Reden: typo ]

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 11:35
tijvsb schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:30:
[...]
Bedankt voor de info. Videobewerking is vooral op hobby-niveau, dus het is een beetje afwegen tussen kostprijs en prestaties. Ik pas m'n openingspost even want dat heb ik niet echt duidelijk vermeld.

Bijvoorbeeld in de toekomst nog 8GB bijsteken moest ik merken dat de huidige 8GB krap is. Zal dat de moeite zijn, of kan dat niet optimaal presteren met de huidige cpu?
Als videobewerken vooral een hobby-ding is, dan lijkt me je huidige systeem prima. 8GB is een boel geheugen en wat je terecht zegt: je kan het altijd nog uitbreiden. Persoonlijk zou ik bij een nieuwe PC er nu gewoon altijd standaard 16GB in gooien, zodat je klaar bent voor de komende jaren (en je maar 2 sloten hoeft te gebruiken voor 2 x 8GB). Maar goed, dat past niet je budget en dan lijkt 8GB me prima.

Ik heb zelf ook een Core i5 en doe net als jij hobby-videobewerken en films maken. Met een i5 gaat dat prima lukken. Alleen duurt het simpelweg langer. Een Core i7 heeft hyperthreading en daarmee gaat het renderen van video echt een stuk sneller. Maar uiteindelijk is alles een afweging en als ik jou redenen zo hoor (en het niveau van videobewerken) dan zou ik het lekker bij de i5 houden.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• tijvsb
Ok bedankt. Ik ben nog eens aan het rondkijken om de monitor te veranderen.

Daarnaast zou ik de voeding veranderen naar de Cooler Master V450 omdat de transportkosten bij die Seasonic nog met €15 oplopen. Dit lijkt me een waardig alternatief?
Pagina: 1