PC boot niet (Waarschijnlijk RAM probleem)

Pagina: 1
Acties:

• Eitjes
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-02 11:19
Beste Tweakers,

Vandaag ben ik begonnen met het samenstellen van mijn 2e PC, een mengelmoesje van 2e hands onderdelen.

CPU: AMD Athlon || x2 270
MOBO: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
RAM: Kingston DDR2 KVR800D2N5/2g (Twee keer)
PSU: Corsair CX400W
Kast: Fractal Design Core 1000
En een random 160GB HDD.

Bij het opstarten hoor ik 1 lange piep en 2 korte, wat volgens de gigabyte website betekend dat er een memory(RAM) probleem is. Na het indrukken krijg ik geen beeld maar alles draait en de LEDs branden ook.

Wat ik heb geprobeerd is alle mogelijke combinaties van de 4 slots met 2 RAM sticks te vullen, en alle slots 1 keer met beide sticks alleen. Elke was het resultaat daarvan dezelfde lange piep en 2 korte zonder boot als gevolg. :'(

Volgens de Tweaker waarvan ik deze set RAM heb overgenomen kwamen ze uit een werkend systeem.

Mijn vraag is heeft iemand nog suggesties of is de RAM gewoon niet compatible?(Lijkt mij sterk want de 1GB en 4GB zijn het wel volgens de Gigabyte website. http://www.gigabyte.us/pr...uct-page.aspx?pid=2758#ov ) .

Bij voorbaat dank! :)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:37

TommieW

Numa numa.

Heb je de mogelijkheid om de RAM latjes in een andere PC te testen?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Eitjes
TommieW schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:07:
Heb je de mogelijkheid om de RAM latjes in een andere PC te testen?
Nee, ik heb jammer genoeg geen 2e pc die DDR 2 slikt :/

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:37

TommieW

Numa numa.

Probeer eens het CMOS te clearen. Misschien lost dat nog iets op. Je kan ook eens voor de grap proberen om te booten zonder RAM. Krijg je dan een andere code?

Hier houdt het voor mij helaas op, maar misschien dat mede-Tweakers je nog kunnen helpen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Eitjes
TommieW schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:26:
Probeer eens het CMOS te clearen. Misschien lost dat nog iets op. Je kan ook eens voor de grap proberen om te booten zonder RAM. Krijg je dan een andere code?

Hier houdt het voor mij helaas op, maar misschien dat mede-Tweakers je nog kunnen helpen.
In ieder geval bedankt voor de moeite. Zonder RAM booten resulteert in 1 lange piep die zich lang blijft herhalen.

Je CMOS suggestie probeer ik nu! :)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Welke revisie heeft je bordje en denk je dat de laatste bios er al in is geflashed zodat de CPU ook daadwerkelijk goed herkent zal worden? Als de piepjes duiden op het geheugen dan zal daar mogelijk toch het probleem zitten maar als een CPU niet juist (of helemaal niet), wordt herkent dan kan er ook van alles mis gaan natuurlijk.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2758#

[ Voor 8% gewijzigd door hardware-lover op 27-06-2015 20:34 ]

Testing, one, two ...

• Eitjes
hardware-lover schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:33:
Welke revisie heeft je bordje en denk je dat de laatste bios er al in is geflashed zodat de CPU ook daadwerkelijk goed herkent zal worden? Als de piepjes duiden op het geheugen dan zal daar mogelijk toch het probleem zitten maar als een CPU niet juist (of helemaal niet), wordt herkent dan kan er ook van alles mis gaan natuurlijk.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2758#
Het is de Rev 1.0 of 1.1 weet niet zeker welke van deze 2. Of de laatste BIOS er al op staat weet ik ook niet, nog nooit ergens ook een BIOS op geflashed dus even uitzoeken hoe.

De CMOS batterij er uit gehaald en erin gedaan opgestart en had toen geen error beep maar wel de normale boot beep. Kort daarop wel weer de error beep jammer genoeg.

Ik zal nu even gaan zoeken hoe ik de bios er op moet flashen!

Edit -

Na even rondgekeken hebben hoe neem ik aan dat ik dan een AM2+ of AM2 cpu nodig heb om hem uberhaupt te kunnen flashen?

http://www.gigabyte.com/s...ads/faq-page.aspx?fid=816

Als ik dan hier zo naar kijken lijkt het mij toch onwaarschijnlijk dat het een CPU probleem is.

[ Voor 13% gewijzigd door Eitjes op 27-06-2015 21:00 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

1 long beep and 2 short beep:Graphic card error

Testing, one, two ...

• Eitjes
Shit je meent het niet ik heb er nu geen gpu inzitten dus het is denk ik de onboard gpu dan probeer het zo met een losse GPU!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja, je hebt geen APU maar een kale CPU, daar zit niets grafisch in.
Dus dat probleem met de gpu kan wel kloppen ja.

edit@hieronder, inderdaad. Grafische oplossing op de chipset. Hoe dat met die onboard chipset zat, is een beetje roestig bij mij (en misschien op dat bord ook).

[ Voor 42% gewijzigd door Reepje op 28-06-2015 08:46 ]

• Eitjes
Er zit een radeon hd 3200 onboard dat wel! Maar miss is die wel defect

• Eitjes
Beste mensen,

Zonet geprobeerd met een dedicated GPU en hij boot gewoon goed dus is hetvolgensmij een defecte GPU onboard.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

d:)b

Testing, one, two ...

Pagina: 1