Asrock Z68 Extreme 7 gen 3 geeft error code 15

Pagina: 1
Acties:

• 112fan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik heb hier een 2e hands Asrock Z68 Extreme 7 gen 3 moederbord liggen icm een nieuwe Intel Celeron G1610. Ik heb om te testen een geheugen bankje van 2GB Kingston 1333 mhz erin gedaan.

Het probleem is dat ik error code 15 krijg op het schermpje op het moederbord. Na een paar seconden valt het moederbord ook uit. Ik krijg ook geen uitvoer op het scherm. Ik heb ook al 2 verschillende voedingen geprobeerd.

Ook het geheugen bankje heb ik in alle slots geprobeerd maar dit mocht niet baten. Een keer de cmos knop indrukken heb ik ook al gedaan.

Ik heb al lopen googlen en de meeste zeggen dat het aan het geheugen of aan de voeding ligt.

Hebben jullie nog ideeën?

• KenanSaray
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-10-2024
via de asrock support :
Problem related to memory. Please re-install the CPU and memory then clear CMOS. If the problem still
exists, please install only one memory module or try using other memory modules.

bron : http://www.asrock.com/support/qa/TSDQA-102.pdf

Wat is een signature?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Heb je wellicht het hele model/typenummer van het 2 GB Kingston geheugen bankje?
Ik gok dat het namelijk niet compatible is met je moederbord.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• 112fan
KVR13N9S6/2

Deze staat inderdaad niet op het officiële lijstje van Asrock voor dit moederbord.

• stin00
  • Niet online
Ik zie dat je processor pas vanaf bios P2.30 wordt ondersteund; de standaard bios is P2.10.

CPU ondersteuningslijst: http://www.asrock.com/mb/...Gen3/index.nl.asp?cat=CPU
Bios: http://www.asrock.com/mb/....asp?cat=Download&os=BIOS

Je PC boot dus niet omdat de Celeron G1610 nog niet ondersteund is met jouw bios versie (waarschijnlijk).
Vaak staat op de doos van het moederbord wel een sticker met de bios die uit de fabriek is meegegeven.

• 112fan
Aha, dat zou inderdaad kunnen dan ja. De originele doos zat er helaas niet bij maar heb hier nog wel een pc met een i5 2500. Volgens die lijst zou hij met alle bios versies moeten kunnen werken. Ik ga dan even kijken of ik die aankomende week kan proberen. Ik laat het weten of het gewerkt heeft.

• stin00
  • Niet online
We horen het graag, ben altijd benieuwd of mijn deskundige advies correct is :+

• 112fan
Ik heb het net even geprobeerd met die Intel i5 2500. Ik kreeg nog steeds error 15. Ik heb ook nog even een ander geheugenbankje geprobeerd maar dit mocht niet helpen. Hebben jullie nog ideeën of kan ik hem net zo goed weggooien?

• 112fan
Iemand nog een idee?

Verwijderd

had je al een ander geheugenbankje geprobeerd die wel op de lijst staat?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:56
Ik kan niet inschatten hoe ervaren je bent met PC's bouwen, dus:
Weet je zeker dat je het geheugenreepje ver genoeg in het geheugenslot hebt geduwd? Dus totdat je een 'klik' hoort en de twee pinnen aan de zijkant naar binnen springen?

En inderdaad een ander geheugenreepje gebruiken (ander type, liefst ook wel van de supported-list) om te testen.

Werkt het hiermee niet, dan zou ik gokken op een dood moederbord.
Pagina: 1