Monitor-perikelen. Toekomstvaste kabel?

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 13:55

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi,

Graag jullie advies bij het volgende.. Enerzijds om kosten te besparen anderzijds om mijn ergernis te uiten ;).

Enige jaren geleden raakte VGA uit de gratie en gingen we over op DVI. Vrij grote kabel maar digitaal signaal en te vinden op monitor en videokaart. Toen kwam HDMI in zwang op videokaart als monitor.

Maar in plaats van dat ik overal HDMI aantref blijkt het tegendeel waar. Vandaag de dag hebben we namelijk ook te maken met DisplayPort en op mobiele apparaten en videokaarten vaak weer mini DisplayPort. Mijn nieuwe monitor heeft uitsluitend DP en mijn TV heeft dan weer uitsluitend HDMI. Om externe (met name Mac-) apparatuur aan te sluiten heb ik al een miniDP -> HDMI aan moeten schaffen...

In plaats van dat we na VGA nu een mooie enkelvoudige standaard hebben gekregen zit ik nu weer te emmeren met meerdere kabeltypen en formaten. Daarnaast zijn zeker de X naar Y varianten vaak niet goedkoop en ben je al gauw > €15 kwijt voor een enkele kabel. (zonder elfen en gouden randjes).

Anyway (De vraag..):

Tot op heden had ik alleen de volgende apparatuur:
XFX Radeon HD 7970
DVI-I, HDMI, 2x Mini DisplayPort

Iiyama ProLite B2409HDS (2x)
D-Sub (VGA), DVI-D, HDMI

Middels 1x HDMI en 1x DVI heb ik twee monitoren aangesloten op mijn videokaart. Sinds kort heb ik echter ook een Surface Pro en een nieuwe Dell monitor. De Surface heeft alleen maar mini DP en de Dell monitor alleen volwaardig DP en helemaal geen DPI.

Microsoft Surface Pro 3
Mini DisplayPort, Wireless Display (WiDi)

Mac Mini Early 2009
mini-DVI-uitvoer; Mini DisplayPort

Dell P2414H (x2)
D-Sub (VGA), DisplayPort, DVI-D

De enige overeenkomst voor mijn gevoel nog enigszins lijk aan te treffen is DVI. Mijn monitoren zowel oud als nieuwe ondersteunen DVI, mijn videokaart (één keer) DVI. Om die reden denk ik eraan om een Mini DP -> DVI te kopen om zodoende ook de Surface aan te kunnen sluiten. Maar gaat dit nog enigszins lang mee of mag ik verwachten dat ook DVI binnenkort het loodje gaat leggen? Waarbij natuurlijk bij DVI ook weer onderscheid bestaat waardoor ik al eens met een DVI-I-kabel zat opgescheept en een DVI-D-aansluiting..

Is het in dat geval misschien slimmer om juist in te zetten op DP en kan ik beter bijvoorbeeld mini DP -> DP kopen?

Voor de portabiliteit heb ik sowieso nog een mini DP -> VGA nodig omdat veel beamers weer uitsluitend VGA zijn... 8)7.

En dan hebben we ook nog USB 3.1 / C die monitoren aan kan gaan sturen.

Met andere woorden: welke techniek is waarschijnlijk de toekomst ?
Ik krijg zo rondlezende te indruk dat HDMI voor audio/video de leider lijkt maar op gebied van pc-monitor (mini) DP de overhand heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Eagle Creek op 27-06-2015 17:52 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:22

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het probleem dat je benoemt, valt in de praktijk heel erg mee. Het analoge DVI is compatibel met VGA, het digitale DVI is compatibel met HDMI. Redelijk recente DisplayPort uitgangen beschikken over de mogelijkheid om een HDMI signaal uit te sturen. Met simpele passieve verloopstukjes, die je voor een paar euro bestelt in een Chinese webshop, kan je bijna alles op elkaar aansluiten.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Er bestaat geen toekomstvaste kabel, want in de toekomst is alles draadloos. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Smart TV: HDMI
Oude monitor: (VGA) + DVI
Nieuwere monitor: Displayport
Surface: mini-displayport
(Apple: 5 duizend vage connectors)

Hedendaagse high-end videokaart: 3 displayport, 1 of 2 DVI, 1 hdmi

Wat kopen:

DVI --> DP x2
Mini-DP --> DVI of DP
Eventueel: Mini-HDMI --> HDMI

Wat negeren:

VGA
(Apple)
(Alles met mini aansluitingen)

:D

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

-The_Mask- schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 19:22:
Er bestaat geen toekomstvaste kabel, want in de toekomst is alles draadloos. :p
http://nooooooooooooooo.com/
Liever niet, die extra latency die je daardoor krijgt wil ik niet :p.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Extra latency? Waarom denk je dat een signaal door de lucht merkbaar trager zou gaan als door een kabel?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Misschien inderdaad een overdreven reactie, maar tot nu toe is bijvoorbeeld een wireless controller trager dan een die is aangesloten via de kabel. Speelt misschien wel goed weg op de bank met een console maar voor iets serieus pak ik toch liever iets met een kabel.
Filmpje kan ik niet meer vinden, maar de persoon heeft een led tussen de opstelling gehangen en wanneer deze brand dan is de knop ingedrukt. Hij meet de tijd tussen het aangaan van het ledje en het veranderen van zijn beeldscherm.

Natuurlijk spelen een aantal factoren mee zoals bandbreedte en het aantal keer dat gepolled wordt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat is die tijd dan ?

Iperf

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 13:55

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
aawe mwan schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 18:02:
Met simpele passieve verloopstukjes, die je voor een paar euro bestelt in een Chinese webshop, kan je bijna alles op elkaar aansluiten.
Het liefste heb ik gewoon een kabel. Plug en play zonder allerlei losse verloopjes.
Specifieke shop en stukjes die je in gedachten hebt?

Mijn ervaring met Chinees spul is
- Werkt niet betrouwbaar (HDMI-kabel);
- Geeft een knal en vliegt in de fik (PATA-> SATA converter power supply)
- Lange wachttijd (multimeter)

Nee, echt niet overdreven..
stin00 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 19:37:

Hedendaagse high-end videokaart: 3 displayport, 1 of 2 DVI, 1 hdmi

Wat kopen:

DVI --> DP x2
Mini-DP --> DVI of DP
Eventueel: Mini-HDMI --> HDMI
Dat is wat ik ook in gedachten had waarbij ik de mini HDMI dan links wilde laten liggen.
Mag ik hieruit wel enigszins concluderen dat ik inderdaad de meeste profijt haal bij een mini DP -> DP, ook als ik in de toekomst nog eens videokaart en later monitor ga vervangen?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Pagina: 1