HTPC Bouwen met laag budget

Pagina: 1
Acties:

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Hallo allemaal!

Na mijn vorige topic over de keuze Raspberry PI / Chromecast en HTPC, heb ik toch besloten voor een HTPC te gaan. Alvast bedankt voor de hulp!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Bekijken van 1080P HD videos in verschillende bestandsformaten, het kijken van YouTube HD video's en kijken van video's van bijvoorbeeld: http://www.gamekings.tv

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst onder de 250 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, een harde schijf van 1TB is aanwezig. Ik wil graag eerst kijken naar de performance met deze harde schijf. Mocht het tegenvallen kan er eventueel een SSD bij.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De onderstaande configuratie heb ik nu na het doen van onderzoek. Hierover heb ik nog een aantal vragen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 36,-€ 36,-
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 55,-€ 55,-
1Cooltek G3€ 69,50€ 69,50
1Crucial CT51264BA160BJ€ 22,95€ 22,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 216,40

Processor: G1840

De G1840 moet volgens mij snel genoeg zijn voor de taken die ik hierboven heb beschreven (voornamelijk kijken van 1080P video).

Moederbord: Gigabyte GA-H81M-HD3

Dit is een van de goedkopere moederborden die ik kon vinden. Het is belangrijk dat er een digitale audio uit op zit omdat mijn huidige versterker geen hdmi ondersteund. Mijn TV ondersteund wel HDMI. In de handleiding van het moederbord wordt aangegeven dat deze HDMI 1.4a ondersteund, dat lijkt mij prima.

Behuizing: Cooltek G3
Naar mijn mening een prachtige behuizing. Wat ik me afvraag is hoe je een cardreader in zou kunnen bouwen. In de foto's en video's die ik zie op het internet, lijkt er een klepje te zitten dat open gaat op het moment dat de DVD-ROM hier tegenaan duwt. Is hier een eenvoudige oplossing voor? Ik heb namelijk liever een cardreader dan een DVD-ROM. Mochten er nog andere oplossingen zijn hoor ik het ook graag.

pricewatch: Recom RC-DR-A3 All in one card reader is een cardreader die ik graag in zou willen bouwen.

Geheugen: Crucial CT51264BA160BJ

4GB moet denk ik voldoende zijn om Windows 8 en later Windows 10 te kunnen draaien.

Voeding: be quiet! System Power 7 300W

Een goedkope en energiezuinige voeding. 300 Watt lijkt mij meer dan voldoende voor dit systeem.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag zou ik een oplossing vinden voor het inbouwen van de cardreader, ik hoop dat iemand mij hierbij verder kan helpen. Daarnaast zou ik ook graag feedback willen op de componenten die ik heb uitgezocht. Het zou best kunnen dat ik een beter of goedkoper alternatief over het hoofd heb gezien.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:49
http://nl.hardware.info/r...view-de-ideale-htpc-basis

Daarnaast is een pico PSU efficiënter bij zulke lage belastingen.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:34
Is een intel nuc een optie?

pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH

• Mastasidaz
Lumics schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:22:
http://nl.hardware.info/r...view-de-ideale-htpc-basis

Daarnaast is een pico PSU efficiënter bij zulke lage belastingen.
Dat zijn mooie processors! Nu is het wel zo dat ik in mijn huidige laptop een N2820 heb (van de vorige generatie als ik het goed begrijp) en deze is echt niet vooruit te branden. Als ik zo de review lees moeten de processors wel in staat zijn 1080P en zelfs 4K af te spelen. Dan moeten ze wel een stuk sneller zijn dan de N2820 denk ik?

Hoe verhouden deze processors zich overigens tot de G1840?
Is een intel nuc een optie?

pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH
Een nuc is helaas geen optie, deze hebben geen digitale audio out.

[ Voor 14% gewijzigd door Mastasidaz op 27-06-2015 19:35 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
Er zijn natuurlijk andere kleine barebones die wel optische Audio hebben. En al eens aan kodi/openelec gedacht? Kan je ook primo youtube op bekijken. Maar bv game Kings heeft ook een addon. Persoonlijk werkt dat prettiger als kodi op windows. Omdat windows regelmatig problemen heeft met geluid/beeld als het uit slaap komt.

• Mastasidaz
loki504 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 19:51:
Er zijn natuurlijk andere kleine barebones die wel optische Audio hebben. En al eens aan kodi/openelec gedacht? Kan je ook primo youtube op bekijken. Maar bv game Kings heeft ook een addon. Persoonlijk werkt dat prettiger als kodi op windows. Omdat windows regelmatig problemen heeft met geluid/beeld als het uit slaap komt.
Dat is waar, echter geef ik de voorkeur aan Windows vanwege het feit dat ik het besturingssysteem goed ken. Daarnaast lijkt het me ook leuk om bijvoorbeeld wat SNES emulators te installeren. Dat gaat moeilijker op Linux denk ik?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
Openelec draait als het goed is ook snes emulator. En openelec is meer een vork van linux. Want alles wat je moet/kan veranderen gebeurt in kodi. Werkt altijd out of the box. En nog nooit gezeik gehad met drivers etc zoals bij windows.

/edit. Heb net even gekeken. En is gewoon de addons instaleren. En met wat tweaken binnen kodi haalt hij alle info op inc plaatjes etc. En het kost je geen 100 euro😉

[ Voor 27% gewijzigd door loki504 op 27-06-2015 20:05 ]

• Mastasidaz
Dan is Openelec inderdaad een prima alternatief. Wat vinden jullie van de processor keuze? Als ik de G1840 vergelijk met de N3150 lijkt de N3150 trager te zijn. http://ark.intel.com/compare/87258,80800

Daarnaast hebben de braswell moederborden als ik het goed heb gezien geen volledig pci-e slot. In ieder geval niet degene met een digitale audio uitgang. Wellixht wordt dat nog handig als er in de toekomst goedkope videokaarten uitkomen die 4k kunnen uitsturen via hdmi 2.0.

[ Voor 14% gewijzigd door Mastasidaz op 27-06-2015 23:13 ]

• Mastasidaz
Nog even een schopje, zojuist heb ik de spullen besteld. Echter vraag ik mij af of ik toch nog de G1840 zou moeten vervangen door de G3240. Waar ik vooral bang voor ben is dat de G1840 niet in staat is YouTube te draaien op 1080P omdat YouTube geen gebruik schijnt te maken van de interne GPU.

Zie ik spoken? Of zouden jullie ook de G3240 nemen i.p.v de G1840?
Pagina: 1