Daglicht in een donkere ruimte

Pagina: 1
Acties:
  • 2.382 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
Sinds twee weken ben ik actief op zoek naar een nieuwe woning en gisteren dan voor het eerst een appartement gevonden waar ik me goed bij voelde. Aankomende week ga ik nogmaals op bezoek, maar dan met mijn makelaar om in te kijken wat mogelijk is.

Een van de redenen dat ik het cool vind, is dat het appartement is opgetrokken in oude kerk, de sfeer vind ik geweldig. Het heeft ook een nadeel: de woonruimte is voor dat deel wat meer richting het middenschip van de kerk best donker. Logisch, want van die kant komt geen licht. Daar ligt nu de centrale hal van de appartementen en alleen 's avonds is er wat additionele verlichting.

Dus: ruimte gaaf, maar erg donker. Zeker in de ochtend/avond vermoed ik zo.
Maar, daar zijn inmiddels oplossing voor volgens mij - alleen weet ik niet precies wat allemaal en of ze toe te passen zouden zijn. Het doel zou zijn om daglicht binnen te brengen in de ruimte, via de wanden of anders het plafond. Het is de onderste woonlaag, dus iets naar het dak wordt onmogelijk (daar worden de buren echt niet vrolijk van als ik door hun woningen heen ga :) ). Maar naar de raampartijen op het zuidwesten, die grenzen aan de bijbehorende tuin, dat is wel mogelijk.

Mijn vraag: welke oplossingen zijn er inmiddels op de markt (en hoor graag ervaringen) om daglicht binnen te krijgen? De enige paar die ik weet zijn:
Solatube
Skyshade (maar daar kan ik geen praktische informatie over vinden en weet niet eens of het in Nederland te krijgen/installeren valt)
Parans - deze is in tegenstelling tot de andere kandidaten wel mechanisch, maar ziet er wel veelbelovend uit.

Zijn er Tweakers met meer suggesties en/of ervaringen met dit soort oplossingen?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik ben niet direct bekend met de exacte werking van deze oplossingen, maar bedenk je ook of je uberhaupt wel ingrijpende wijzigingen aan de constructie mag maken... Kerk zal een monument zijn (?) en dan ben je vaak wel aan handen en voeten gebonden over wat je wel en niet aan mag passen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 11:37

Nibbz

Postmaster General

Ik moest gelijk denk aan dit (lijkt wel op de Parans link)

https://www.youtube.com/watch?v=aJ4TJ4-kkDw

homepage: http://www.coelux.com/en/solutions/index

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-10 19:46
Solatube gebruiken wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:33

jjust

Het leven is een strijd

Wij hebben Solatubes in onze aanbouw. Onze woonkamer is vrij donker en dit zou door uitbouw nog donkerder worden. Op advies van de aannemer Solstubes laten plaatsen. Dit was bij ons eenvoudig omdat deze in een plat dak zitten. Aan de binnenkant zit een plaat met een soort kleine prisma's die er voor zorgt dat het daglicht wordt verstrooid in de hele ruimte. Tot slot zit er ook een armatuur in waardoor ze ook als (dimbare) lamp dienen. Geen spijt van gehad.
Volgens mij kunnen ze ook geplaatst worden in ruimtes die niet direct aan een buitenmuur grenzen. Dan gaat dit met een koker naar een buitenmuur. Of dit ook in de kerk kan vraag ik me wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Topicstarter
naitsoezn schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:31:
Ik ben niet direct bekend met de exacte werking van deze oplossingen, maar bedenk je ook of je uberhaupt wel ingrijpende wijzigingen aan de constructie mag maken... Kerk zal een monument zijn (?) en dan ben je vaak wel aan handen en voeten gebonden over wat je wel en niet aan mag passen.
Goed punt - op zich wordt er niks genoemd over monument of gezichtsbepalende veranderingen, maar dat zou zomaar kunnen inderdaad. Nu zit die kant van het appartement niet in het zicht, maar ik kan me voorstellen dat ik daar rekening mee moet houden. Ga ik in ieder geval navragen.
Dat ziet er ook cool uit. Ik kan alleen niet uitmaken hoe dit werkt en bijvoorbeeld in een plafond verwerkt zou moeten worden. Enneh, ik kan nergens vinden waar ik het kan kopen, maar op basis van dit artikel lijkt me het wat boven mijn budget:
At approximately €40,000 for each skylight plus €10,000 for transportation and installation, CoeLux will almost certainly be used only in ultra high-end developments.
Mooi man - en hoe bevalt het? Do's and don'ts? Vind je het de investering waard?
jjust schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 23:00:
Wij hebben Solatubes in onze aanbouw. Onze woonkamer is vrij donker en dit zou door uitbouw nog donkerder worden. Op advies van de aannemer Solstubes laten plaatsen. Dit was bij ons eenvoudig omdat deze in een plat dak zitten. Aan de binnenkant zit een plaat met een soort kleine prisma's die er voor zorgt dat het daglicht wordt verstrooid in de hele ruimte. Tot slot zit er ook een armatuur in waardoor ze ook als (dimbare) lamp dienen. Geen spijt van gehad.
Volgens mij kunnen ze ook geplaatst worden in ruimtes die niet direct aan een buitenmuur grenzen. Dan gaat dit met een koker naar een buitenmuur. Of dit ook in de kerk kan vraag ik me wel af.
Thanks - ik lees dat het bevalt? Heeft de aannemer het zelf kunnen plaatsen, of heb je daar nog speciale mensen voor nodig?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:33

jjust

Het leven is een strijd

Ja ze bevallen zeker. Geen moment spijt van gehad. Ze zorgen voor aanzienlijk meer daglicht in onze woonkamer.

De aannemer heeft ze zelf kunnen plaatsen. Bij ons was het relatief eenvoudig omdat ze direct in een plat dak zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-10 19:46
Weet je wat het is; als iets goed bevalt ben je vrij snel de aankoopsom vergeten. Wij hebben de uitvoering waar ook en lamparmatuur in zit. Met een difuus glasplaat heb je zowel van het daglicht als kunstlicht een verspreid lichtbeeld.

Bovenin het bolletje nog een extra spiegel om de ondergaande zon ook nog te pakken. Eéntje overburgt zelfs iets van 2 meter en daarin zie je eigenlijk geen lichtverval.

Het is een superfijne oplossing. Als je het geld hebt; doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Iemand ooit al eens iets gevonden waar die Coelux daadwerkelijk gekocht kan worden?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

Necro-kick is niet de bedoeling.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.