Ledstrip automatisch aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Hallo tweakers,

Ik heb een ledstrip gekocht bij de action (€15 voor 5 meter lekker goedkoop) om als trapverlichting te gebruiken. Mijn doel is om deze tegelijk met de overloop verlichting te schakelen door simpelweg de 220->12 adapter via de lamp aan te sluiten.

Echter deze ledstrip komt met een (IR) remote.... en je raad het al staat de strip aan -> stroom er af -> stroom er op -> strip blijft uit. Ook de helderheid (want hij is dimbaar) gaat weer naar 50%.

Mijn vraag dus: is die strip zo te modden dat hij altijd wanneer stroom -> 100% gaat?

Is het zo simpel als de 220->12v adapter 'direct' op de strip te hangen (dus zonder controler blokje) of heb ik dan kans dat er te veel stroom door de strip gaat lopen?

Hieronder een foto van het controller blokje.

Op de adapter zelf staat nog "Input 180 - 240V" en "Output 12V 1500mA"

Meer info nodig? Let me know

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/83595-2015-06-27_15.17.11.jpg

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:52
In principe kan je gewoon die 12V aan de ledstrip hangen, zonder het bakje ertussen. Zo sluit ik de mije hier aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

J-D

Hier het zelfde. En door een lager mA adapter te gebruiken zal hij minder fel branden. Optioneel je kan er dan een KaKu dimmer tussen doen. Al weet ik niet zeker of hij stand houd als je de spanning er af haald en op zet.

[ Voor 23% gewijzigd door J-D op 27-06-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ok top dan ga ik eens kijken hoe ik stroom "van" mijn lamp af kan tappen. Bijgeleverde adapter is er helaas 1 met een adapter als 'stekker' dus dat gaat in elk geval niet passen. Maargoed daar kom ik wel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

J-D schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:22:
Hier het zelfde. En door een lager mA adapter te gebruiken zal hij minder fel branden. Optioneel je kan er dan een KaKu dimmer tussen doen. Al weet ik niet zeker of hij stand houd als je de spanning er af haald en op zet.
Dimmers werken vaak niet goed met schakelende voedingen (praktisch alle voedingen voor LED). Dimmen doe je door de gelijkstroom naar de LEDs te verkleinen of met PWM te moduleren.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ik denk dat het standaard blokje idd dmv PWM dimt aangezien ik het licht wat zie flikkeren bij lage helderheid :)

Kwam er trouwens achter dat per groepje van 3 leds (per "afknip" stukje) een netjes een weerstand zit dus geen speciale voeding nodig die een vaste stroom geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:24
TNW schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:36:
[...]

Dimmers werken vaak niet goed met schakelende voedingen (praktisch alle voedingen voor LED). Dimmen doe je door de gelijkstroom naar de LEDs te verkleinen of met PWM te moduleren.
Die kaku dimmer werkt wel goed met led strips (moet ook op de 12v aangesloten worden). Ik zou gewoon een eenvoudig dimmertje halen waar een potmetertje op zit. Of je moet er zelf een maken als je een beetje ervaring met elektronica hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-10 20:30

painkill

Pain(k)(ill)

Of de afstandbediening op de grond leggen. Kun je er gewoon overheen lopen als je de gang binnen komt :)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
sweebee schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:05:
[...]

Die kaku dimmer werkt wel goed met led strips (moet ook op de 12v aangesloten worden). Ik zou gewoon een eenvoudig dimmertje halen waar een potmetertje op zit. Of je moet er zelf een maken als je een beetje ervaring met elektronica hebt :)
Zo te zien is het idd een DC dimmer die je dus tussen de 12V netvoeding en de led strip installeert.
Een gewone 230V dimmer zal niet werken, tenzij de led voeding daar expliciet voor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Bedankt voor de reacties allemaal maar ik hoef juist de strip niet te dimmen :)

Heb gister de zooi even opgeplakt, van de week even de kabels wegwerken en als ik er aan denk zal ik wel even een foto'tje plaatsen :p

Voor een €15 ledstrip geen slechte keuze (afh van hoe lang hij het blijft doen)

Pagina: 1