Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Goedemiddag Tweakers,

Het restaurant waar ik werkzaam ben heeft al jarenlang 'wifi-gezeik'. In het verleden is er geëxperimenteerd met repeaters, maar dit is nooit succesvol geweest.

Situatie:
Meterkast met daarin KPN Experiabox (v9). Meterkast zit verder vol met krachtstroom en 20 groepen.
Meterkast is helemaal voorin het pand, pand zelf is meter of 80 lang. Gevolg is dat halverwege het pand WIFI sporadisch werkt tot zelfs niet.
Hebben afgelopen jaar een netwerkkabel getrokken tot halverwege het pand (naast kassa, zender voor Handy (Mobiele kassa)) om hier onze SO WIFI router op aan te sluiten. Hiermee kunnen onze gasten op gratis wifi (na facebook geliked te hebben). Tweede kabel trekken is eigenlijk geen optie.
Aan achterkant pand zit een tuin (nog eens 50 meter diep). Het liefst ook hier wifi signaal. Het hele pand is zelfdragend, oftewel: vol met beton en staal in draagbalken en plafond en muren.

Wens:
Stabiel internet. Snelheid maakt eigenlijk niet uit, zolang het eindelijk maar eens werkt...

Ik heb zelf nu zitten kijken om halverwege het restaurant (voor de SO WIFI router) een switch te zetten met hierbij een goede accesspoint. Ik zit zelf te denken aan de Ubiquiti UniFi AP Long Range om deze tegen het plafond te schroeven. Deze valt niet enorm op en eventueel in toekomst nog uit te breiden (met netwerkkabel) naar achterkant van het pand.

Ik lees echter ook goede verhalen over de EnGenius ECB-300. Deze ziet er iets minder modieus uit, maar schijnt wel weer sterker te zijn.

Wat zouden jullie ons willen aanraden in dit geval? In de toekomst moet de bovenverdieping boven het restaurant ook van WIFI voorzien gaan worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:33
Niet gehinderd door enige praktijkervaring:

- Je hebt meer aan een dualband accesspoint dan een singleband-model
- Je hebt meer aan meerdere accesspoint dan een enkele

En most importantly, hoewel mijn kennis van UniFi reikt tot de specificaties, naast het feit dat die UniFi LR APs geen magisch 'supersterk' signaal opleveren (clients moeten immers ook terug kunnen zenden): die 27 dBm max tx power van de LR is niet toegestaan. De non-LR heeft een max tx power van 20 dBm, en dat is precies zoveel als is toegestaan.

Ik zie dus geen reden om uberhaupt een LR te kopen, en zou eerder opzoek gaan naar een (of meerdere) fatsoenlijke dualband APs. Die heeft Ubiquiti ook, al zijn ze wel wat prijziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Als je het serieus goed wil doen (wat is het budget?) zorg je dat je accesspoints (meerdere!) inzet die ook roaming "uit zichzelf" (al dan niet met controler) ondersteunen. Deze allemaal bekabeld aansluiten. Je kan eventueel een echte router inzetten (indien nodig) die bij voorkeur ook VLAN ondersteund (waardoor je een gastennetwerk en een bedrijfsnetwerk kan opsplitsen). Tot slot de Experiabox niet voor WiFi inzetten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdejonge1991
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ik heb eigenlijk nog nooit goed de verdeling over de 2.4 en 5 ghz gemeten. Ga ik zo eens doen. Misschien is het probleem al opgelost door een dualband AP in het midden van het pand neer te zetten..

Budget is ongeveer 150 - 200 (ex)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 13:50
Heb zelf bij een aantal zelfstandigen, kleine bedrijven en horeca zaken een tijd lang Ubiquity oplossingen geplaatst.

Het Long Range model heeft geen meerwaarde bij gewone clients zoals tablets en smartphones.
Waarom wil je uberhaupt een "sterke" zender? Die zorgt alleen maar voor meer ruis ofwel interferentie.
Je mobiele devices kunnen niks met een sterke zenders als deze het signaal wat de clients terug stuurt niet hoort. In plaats van een sterke zender wil je juist meerdere zenders op laag vermogen.

Ik zou in vrijwel alle gevallen voor het Pro model kiezen, die is tenminste toekomstvast en heeft een betere performance vanwege 5 GHz ondersteuning.

Denk dat je aan eentje genoeg hebt in een restaurant, maar weten is meten in dit geval.
De Pro kan best 50-70 clients aan als ik even de aanname maak dat er slechts 5-20 clients effectief iets doen.

[ Voor 49% gewijzigd door andy88 op 27-06-2015 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Is dat apparaat van SO WiFi een draadloze router? Zitten daar wel LAN poorten op om access points op aan te sluiten?

Ik neem aan dat het verkeer van de klanten door die SO WiFi gateway afgehandeld moet worden (voor het 'like wall' gebeuren). Als je dan vóór dat apparaat een switch plaatst met een access point doet SO WiFi niet meer mee.

Edit: Gevonden, wat is die support page een rommeltje...

Zo te zien aan de afbeelding gebruiken ze een standaard consumentenrouter van TP-Link (met een eigen sausje over de firmware voor het Facebook gebeuren). De eerste LAN-poort geeft internettoegang zonder beperkingen, de vierde LAN-poort moet geschikt zijn voor access points.

Ze bieden wel 'range extenders' (eigenlijk access points?) aan... Voor die dingen rekenen ze (naast de aanschafprijs) ook een maandelijkse bijdrage (?!).

In dit geval kun je beter eerst even testen of het systeem ook echt om kan gaan met access points, de support is nogal beperkt qua info.

[ Voor 66% gewijzigd door donny007 op 28-06-2015 00:25 ]

/dev/null

Pagina: 1