Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies nodig HBO-ICT Informatica Laptop

Pagina: 1
Acties:

• YoungStarDC
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-11 21:08
Beste Tweakers,

Voor mijn HBO ICT opleiding heb ik een goede laptop nodig, waar ik eventueel ook op kan gamen. Ik weet dat er al veel topics zijn met precies dezelfde vraag, maar ik heb echt een persoonlijk advies nodig!

Ik wil in ieder geval een echte quadcore i7 met minimaal 8GB RAM. Full HD als minimale resolutie.

Wat ga je met je laptop doen?
De school zegt dat Windows een pré is en dat wanneer je een MacBook hebt je moet zorgen voor een dualboot, dus beide kunnen. Daarnaast wil ik er ook op kunnen gamen, dus doel ik op een GTX 960M of hoger.

Wat is je budget?
Mijn budget is om en bij de 2000 euro, lijkt mij ruim voldoende!

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop moet elke dag mee naar school, dus grootte en gewicht maakt zeker uit. Ik ben op dit moment erg gefixeerd op de Razer Blade 2015 (Full HD) met een 500GB SSD ingebouwd, maar ik weet niet of 14 inch groot genoeg is. Heeft iemand hier input voor? De maximale grootte is 15'6 inch, anders wordt het denk ik echt te groot.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zoals hierboven vermeld doel ik op dit moment op de Razer. Maar over het algemeen heb ik met geen enkel merk een probleem. Ik heb zelf goede ervaringen met Apple, Asus, HP en Acer. Ik heb geen ervaring met MSI, maar de GS Ghost series is ook interessant! Daarnaast lijkt de nieuwe MacBook Pro Retina 15' ook een optie, maar de school zegt dat een harde schijf nodig is van minimaal 500GB. Als ik dan moet dual booten blijft er van die 500GB al een stuk minder over, denk ik zo. Heeft iemand ervaring met een MacBook voor een informatica opleiding waar Windows de norm was?

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en de eventuele adviezen! :)

[ Voor 12% gewijzigd door YoungStarDC op 27-06-2015 12:55 ]

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-11 17:30
Informatica opleiding zegt op zich niet direct heel veel, welke opleiding ga je doen?
Op onze informatica opleiding komen de meeste wel aardig uit de voeten met een vrij eenvoudige i5, al raad ik vanwege de zware IDE's wel een SSD aan, maar tegenwoordig heb je aan 256gb al ruim voldoende. Het gaat lijkt mij vooral om het gamen wat je er mee wilt, de rest kan dan vanzelf ook wel.

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Persoonlijk zou ik eerder gewoon voor een fatsoenlijke werklaptop gaan en gamen lekker op je main pc doen.

Een macbook zou ik ten zeerste afraden. Het is en blijft mac , dus tenzij je iets grafisch gaat doen loop je jezelf alleen maar in de vingers te snijden met een half afgebakken OSX systeem.

Wil je echt efficient zijn :

zoek een laptop met een i7 , 8-16gb werkgeheugen , 256gb ssd en dan de drive bay voor cdrom eruit slopen en daar gewoon een dikke schijf ingooien voor al je data. Kan eventueel zelfs nog een SSD in als je dat zou willen. Al kun je er veel makkelijker een 7200rpm 1tb schijf ingooien.

Met 256gb heb je genoeg ruimte om vm's te draaien , je main os te gebruiken en alle IDE's , terwijl je alle meuk lekker op de 2e schijf gooit.

Gamen op laptops is ten alle tijden een suboptimale ervaring , je batterij gaat minder lang mee , als je hem constant aan het stroom hangt overal sloop je je accu ook sneller en dan hebben we het ook nog niet gehad over de hitte die een 960m of hoger meebrengt.

Je wilt een betrouwbare laptop dus waarom in godsnaam een razor (?).

Pak een zakelijke Dell Variant of een goede Lenovo/Toshiba. Dan zul je zien dat je over 5-6 jaar nog steeds een redelijke laptop hebt. Intern zitten dit soort laptops vaak beter in elkaar.

Vorige week hadden we nog een mooie dure msi gaming laptop bij ons op de zaak staan , eigenaar had er 2200+ voor betaald en kreeg in de loop des tijds alleen maar meer problemen. De eigenaar van de laptop gaf aan dat hij nooit meer dezelfde fout zou maken en het netjes zou scheiden in de toekomst.

Dus mijn tip :

maak een goede scheiding tussen school/werk en gaming. Daar heb je toch het meeste aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Aionicus op 27-06-2015 16:42 ]

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 15:37
Aionicus schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:41:
Een macbook zou ik ten zeerste afraden. Het is en blijft mac , dus tenzij je iets grafisch gaat doen loop je jezelf alleen maar in de vingers te snijden met een half afgebakken OSX systeem.
Een half afgebakken OSX systeem ;w

Wat is er zo half afgebakken aan (naast dat het "halfbakken" is, maar dat terzijde)?

Verwijderd

.

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:48 ]

• Volkan1984
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:33:
[...]

Hebben we weer die discussie...

On topic:
Ik zit ook in dezelfde situatie. Ik begin volgend jaar aan mijn HBO-ICT opleiding en ik ben ook op zoek naar een geschikte laptop. Ik heb hierover ook een topic gestart:
Game & Development Laptop ~€2000,-

Na lang gezocht te hebben kwam ik op de volgende laptop uit:
pricewatch: MSI GS60 2QE-230NL (Ghost Pro)

Deze laptop voldoet aan al jouw eisen. i7 quad core processor, 16GB RAM en beschikt over een full HD scherm.

Je kan ook natuurlijk voor een Macbook Pro gaan. Zelf heb ik geen Macbook Pro dus ik kan je er niet veel over vertellen alleen dat gamen op een Macbook Pro vrij lastig zal gaan. Misschien Windows er op virtualiseren en zodoende je games daarop installeren?
We hebben niet "weer die discussie" als mensen eens wat minder vanuit onderbuikgevoelens praten en uitspraken op feiten baseren. Wellicht speelt formulering ook een rol in deze...

Al ben ik het er mee eens dat een MacBook Pro zeker niet de beste keuze is als je echt gaat gamen.

[ Voor 4% gewijzigd door Volkan1984 op 27-06-2015 17:40 . Reden: Aanvulling ]

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Volkan1984 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:39:
[...]

We hebben niet "weer die discussie" als mensen eens wat minder vanuit onderbuikgevoelens praten en uitspraken op feiten baseren. Wellicht speelt formulering ook een rol in deze...
Het is geen onderbuik gevoel , eerder een constatering van feiten dat het een gesloten systeem is. So simple as that. Voor de rest heb ik gewoon een goed advies gegeven aan hem. Ik zal het speciaal voor jou (volkan) even uittikken hieronder en daarna reageer ik niet meer op deze post. ik heb namelijk mijn advies al gegeven aan de OP.

De reden dat ik mac halfafgebakken vind is puur omdat het teveel restricties heeft. Grafisch is het top en voor designers etc , die zweren en leven erbij , maar ben je een power user / developer etc dan heb je gewoon grote controle nodig over je systeem. Windows zul je nodig hebben voor bepaalde talen en voor de studie , alle andere talen schrijf je op het besturingssysteem waar je de meeste vrijheid hebt en de meeste controle zodat je goed ziet wat er fout gaat wanneer er iets fout gaat. (in dit geval heb ik het over *unix).

Het enige wat volkan doet is op zijn tenen staan omdat iemand het niet eens is met zijn grote liefde voor "apple".
Ik zie ook geen enkel advies van deze gebruiker behalve het offtopic brengen van de vraag van de gebruiker. Geef dan temninste advies of wees gewoon stil.

• YoungStarDC
Iedereen bedankt voor de reacties!
Aionicus schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:41:
Persoonlijk zou ik eerder gewoon voor een fatsoenlijke werklaptop gaan en gamen lekker op je main pc doen.

Wil je echt efficient zijn :

zoek een laptop met een i7 , 8-16gb werkgeheugen , 256gb ssd en dan de drive bay voor cdrom eruit slopen en daar gewoon een dikke schijf ingooien voor al je data. Kan eventueel zelfs nog een SSD in als je dat zou willen. Al kun je er veel makkelijker een 7200rpm 1tb schijf ingooien.

Met 256gb heb je genoeg ruimte om vm's te draaien , je main os te gebruiken en alle IDE's , terwijl je alle meuk lekker op de 2e schijf gooit.

Gamen op laptops is ten alle tijden een suboptimale ervaring , je batterij gaat minder lang mee , als je hem constant aan het stroom hangt overal sloop je je accu ook sneller en dan hebben we het ook nog niet gehad over de hitte die een 960m of hoger meebrengt.

Je wilt een betrouwbare laptop dus waarom in godsnaam een razor (?).

Pak een zakelijke Dell Variant of een goede Lenovo/Toshiba. Dan zul je zien dat je over 5-6 jaar nog steeds een redelijke laptop hebt. Intern zitten dit soort laptops vaak beter in elkaar.

Vorige week hadden we nog een mooie dure msi gaming laptop bij ons op de zaak staan , eigenaar had er 2200+ voor betaald en kreeg in de loop des tijds alleen maar meer problemen. De eigenaar van de laptop gaf aan dat hij nooit meer dezelfde fout zou maken en het netjes zou scheiden in de toekomst.

Dus mijn tip :

maak een goede scheiding tussen school/werk en gaming. Daar heb je toch het meeste aan.
Bedankt voor je input! Mijn reactie is als volgt:

De laptop wordt niet mijn main systeem om op te gamen, daarvoor ga ik ook nog zelf een desktop samenstellen. Het leek mij echter wel lekker als ik van tijd tot tijd niet thuis ben ik toch een spel op redelijke settings kan spelen. Vandaar dat een GTX 960M een pre is. Aan een adapter hangen vindt ik (voor gamen) niet echt een probleem.

Ik heb op dit moment een MacBook Pro Retina 13 in gebruik en ik vind dat er niks mis is met OSX, maar dat hangt af van je voorkeur. Het ging mij er meer om dat de school zelf Windows aanraadt. Ik zie nu ook je latere reacties, dus ik begrijp dat je meer voor Windows bent.

Over de Razer heb ik niks anders dan lovende woorden gelezen. Hij heeft de bouw van een MacBook met de performance van een gaming laptop. Maar is 14 inch genoeg, was meer de vraag die ik wou stellen. Verder leek het mij daarom een prima optie.

Ook de MSI's komen vaak goed uit de bus. Het lijkt mij geen goed idee om één laptop te koppelen aan alle andere van MSI.
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:33:
[...]

Hebben we weer die discussie...

On topic:
Ik zit ook in dezelfde situatie. Ik begin volgend jaar aan mijn HBO-ICT opleiding en ik ben ook op zoek naar een geschikte laptop. Ik heb hierover ook een topic gestart:
Game & Development Laptop ~€2000,-

Na lang gezocht te hebben kwam ik op de volgende laptop uit:
pricewatch: MSI GS60 2QE-230NL (Ghost Pro)

Deze laptop voldoet aan al jouw eisen. i7 quad core processor, 16GB RAM en beschikt over een full HD scherm.

Je kan ook natuurlijk voor een Macbook Pro gaan. Zelf heb ik geen Macbook Pro dus ik kan je er niet veel over vertellen alleen dat gamen op een Macbook Pro vrij lastig zal gaan. Misschien Windows er op virtualiseren en zodoende je games daarop installeren?
Bedankt, ook jouw topic heb ik bekeken! Als ik voor de MacBook ga, dan laat ik gaming links liggen. De grafische kaart die erin zit is inderdaad niet voldoende om games lekker te draaien, dus daar ben ik het mee eens.

De MSI lijkt ook een goede optie. Kan je de SSD erin verwisselen met een SSD met een grotere capaciteit? En er is ook een variant met een 4K scherm. Is dat aan te raden of juist vervelend (ik denk bijvoorbeeld aan scaling issues).
ChaosZ0ne schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:28:
Informatica opleiding zegt op zich niet direct heel veel, welke opleiding ga je doen?
Op onze informatica opleiding komen de meeste wel aardig uit de voeten met een vrij eenvoudige i5, al raad ik vanwege de zware IDE's wel een SSD aan, maar tegenwoordig heb je aan 256gb al ruim voldoende. Het gaat lijkt mij vooral om het gamen wat je er mee wilt, de rest kan dan vanzelf ook wel.
Excuus! Ik ga Software Engineering doen. Ik ben blij om te horen dat je in ieder geval genoeg hebt aan 256GB aan SSD ruimte. Het gamen is minder een hoofdzaak dan dat ik doe overkomen in mijn eigen gedachten, maar het zou prettig zijn als dat een mogelijkheid is.

En voor iedereen nogmaals de vraag, is 14 inch voldoende om op te werken (Software Engineering)?

• Volkan1984
Aionicus schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:47:
[...]

Het is geen onderbuik gevoel , eerder een constatering van feiten dat het een gesloten systeem is. So simple as that. Voor de rest heb ik gewoon een goed advies gegeven aan hem. Ik zal het speciaal voor jou (volkan) even uittikken hieronder en daarna reageer ik niet meer op deze post. ik heb namelijk mijn advies al gegeven aan de OP.

De reden dat ik mac halfafgebakken vind is puur omdat het teveel restricties heeft. Grafisch is het top en voor designers etc , die zweren en leven erbij , maar ben je een power user / developer etc dan heb je gewoon grote controle nodig over je systeem. Windows zul je nodig hebben voor bepaalde talen en voor de studie , alle andere talen schrijf je op het besturingssysteem waar je de meeste vrijheid hebt en de meeste controle zodat je goed ziet wat er fout gaat wanneer er iets fout gaat. (in dit geval heb ik het over *unix).

Het enige wat volkan doet is op zijn tenen staan omdat iemand het niet eens is met zijn grote liefde voor "apple".
Ik zie ook geen enkel advies van deze gebruiker behalve het offtopic brengen van de vraag van de gebruiker. Geef dan temninste advies of wees gewoon stil.
Als de TS slim is, neemt 'ie van jou niets aan. Als je jouw posts leest, mister Windows-fapper, kan je ze toch moeilijk serieus nemen.

Ik heb toch een advies gegeven. Ik zou geen MacBook Pro nemen met de eisen en wensen van TS.

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-11 17:30
Als ik naar onze eerstejaars kijk: veel hebben er een gaming-laptop of iets dergelijks. Ze zitten ook vaak te gamen en zijn aan het vechten om plaatsen in de buurt van stopcontacten en af en toe hoor je een laptop die lijkt op te stijgen.

In het 2e/3e jaar zie je steeds vaker de gamelaptops vervangen worden door een werk-laptop, zoals een IBM thinkpad, HP elitebook, etc of eventueel een MBP; eventueel tweedehands. Gamen doen ze dan lekker thuis op de desktop, en hebben geen problemen meer met accuduur/oververhitting/vele kilo's meeslepen etc.

Verwijderd

.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:48 ]

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:47 ]

• YoungStarDC
ChaosZ0ne schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 18:04:
Als ik naar onze eerstejaars kijk: veel hebben er een gaming-laptop of iets dergelijks. Ze zitten ook vaak te gamen en zijn aan het vechten om plaatsen in de buurt van stopcontacten en af en toe hoor je een laptop die lijkt op te stijgen.

In het 2e/3e jaar zie je steeds vaker de gamelaptops vervangen worden door een werk-laptop, zoals een IBM thinkpad, HP elitebook, etc of eventueel een MBP; eventueel tweedehands. Gamen doen ze dan lekker thuis op de desktop, en hebben geen problemen meer met accuduur/oververhitting/vele kilo's meeslepen etc.
Ah, heel erg bedankt. Erg nuttige informatie.

Zou je in dat geval een MacBook Pro Retina 15 aanraden in plaats van de Razer Blade? Die kan makkelijk jaren mee, ik moet alleen door middel va Boot Camp of Parallels Windows draaien, wat ik verder geen probleem vindt. Dan bewaar ik het gaming aspect ook wel voor thuis.

En verder: ik zou, in het geval dat ik kies voor de MacBook, gaan voor de 512 GB variant. Dat zou dus voldoende moeten zijn, correct? Is het overigens mogelijk een VM te draaien vanaf een Thunderbolt externe schijf of een normale externe hdd? Of is dat geen goede optie?
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 18:05:
[...]

De SSD is inderdaad te verwisselen voor eentje met een grotere capaciteit.

Er is ook eentje met een 4K scherm alleen ik vond die niet erg interessant. Je betaalt er ook fors meer voor. Ik zie overigens ook het niet voordeel niet in het programmeren in een 4K scherm tegenover het programmeren in een 1920 bij 1080 resolutie. 4K lijkt me overigens wel fijn als het op een 20 inch of groter scherm is, maar bij een laptop(15.6 inch) niet zo.

[...]

14 inch zou voldoende moeten zijn alleen is dat iets persoonlijks. De ene persoon kan makkelijker werken op een 14 inch scherm dan een andere.
Bedankt voor de info, dan weet ik dat in ieder geval, mocht ik voor een MSI gaan. Voor jou heb ik dezelfde vraag als dat ik hierboven stel: zou je in dat geval voor een MacBook gaan in plaats van de Razer en dan Windows erop draaien?

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:47 . Reden: grammaticale fout ]

• YoungStarDC
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 18:38:
[...]

Ik zou inderdaad de Macbook Pro verkiezen boven de Razer. Vervolgens zou ik doormiddel van een virtualisatieprogramma Windows erop draaien.
Draait Windows verder goed op een MacBook? En hoe zit het met de batterij duur als ik Boot Camp gebruik?Of raad je echt iets als Parallels aan?

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 23:47 ]

• YoungStarDC
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 19:08:
[...]

Macbook Pro vragen moet je echt niet aan mij vragen sinds ik geen Macbook Pro heb.

Ik zou als ik jouw was eerst uitzoeken welke Macbook Pro je wilt aanschaffen en dan vervolgens informatie zoeken over de batterijduur van de desbetreffende Macbook Pro tijdens het gebruiken van Boot Camp of iets dergelijks.
Ah, excuus, maar toch bedankt! Ik begin weer richting de Blade te neigen, met de gedachten dat ik misschien niet alles uit de MacBook haal (15 inch 2015 model is 2800 euro met 512GB SSD) als ik Windows erop draai. Ik heb gelezen dat vooral batterij een stuk minder lang mee gaat dan de geadverteerde 11 uur. Daarnaast verspil je de kracht van de processor als je iets als Parallels gebruikt.

Nogmaals, dit is allemaal info wat ik heb gevonden op internet. Corrigeer mij als er niks van klopt!

[ Voor 11% gewijzigd door YoungStarDC op 27-06-2015 20:06 ]

Pagina: 1