Upgrade/nieuwe htpc of mediaspeler i.c.m. NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-10 19:40
Berichtje van mij afgelopen Maart (in een ander topic):
Ik heb momenteel een htpc:
- MSI P7NGM - digital, met Intel E5200 proc.
- 2 GB RAM, DDR2.

Kortom is wat ouder, maar draait voor mij prima. Enige wat ik er op doe is downloaden, uitpakken en HD content films kijken via kodi

De laatste tijd valt het me op dat de pc traag wordt. Content kijken lukt nog prima, schokt niet. Alleen uitpakken, kopiëren, bladeren etc wordt enorm traag. Uitpakken duurt langer dan downloaden..

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk uitgeven. In ieder geval een frisse installatie van windows, maar is het voldoende om er 2 gb ofzo bij te prikken? Of is een update qua moederbord, proc en geheugen noodzakelijk? Ik ben de laatste tijd er eigenlijk niet mee bezig. De kast is prima, hdd ook, eigenlijk alles, behalve dat hij zo traag is...
Nu is het zo dat ik echt niet meer weet wat ik kan of moet doen.
1.M'n huidige htpc upgraden (incl nieuwe compactere kast)
2. Een nieuwe htpc
3. Overstappen naar een nas i.c.m. een mediaspeler

Optie 1: wat zou ik dan moeten aankopen voor een goede upgrade, volg de ontwikkeling al een tijdje niet, of kn ik beter niet meer upgraden en gewoon nieuw kopen?
Optie 2: ga ik dan voor een betere als wat ik nu heb, of bijv zo'n kant en klare zodac of NUC o.i.d. i.c.m. een grote hardeschijf erin
Optie 3: Synology Nas heb ik inmiddels al wel gevonden, maar welke mediaspeler? Dan weer zo'n NUC, of een kant en klare (bijv mede8er MED600X3D)

Ik ben geen groot verbruiker, download zo nu en dan via nieuwsgroepen/spotnet films en series. Deze komen uiteraard in verschillende codering binnen. Die moeten dus wel af te spelen zijn. Gezien spotnet is Windows (en dus een htpc) erg handig, maar ook gewend)

Kortom, ik zie niet meer goed in wat voor mij nou goed zou zijn. Ik hoef geen overkill, en koek is erg bekend en handzaam voor iedereen binnen het gezin.
Heb geen zin om doelloos geld uit te geven, dus moet het één wat goed passen bij het ander.

Heb verder een denon x1100w receiver en een Philips tv, alles bedraad aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KurtDB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 07:17
Uitpakken en kopiëren zijn geheugen en hard disk-intensieve zaken. De goedkoopste oplossing voor je probleem zou dus kunnen zijn om gewoon geheugen en een SSD bij te kopen en die in je HTPC te steken.

Aangezien je zelf aangeeft dat het beeld in Kodi niet schokkerig is, lijkt 't mij op 't moment een beetje overkill om een volledig nieuw systeem te gaan kopen. Ok, je processor is een beetje verouderd, maar je hebt nu natuurlijk wel een systeem wat naar jouw wensen is ingesteld en goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

SSD's word wel heel prijzig om wat dingen uit te pakken :)

Maar pc's worden niet trager als ze ouder worden.
Je zou dus eerst eens moeten kijken waarom ze trager worden. Of is het dat het in jouw beleving gewoon sneller gaat ?

Een nieuwe installatie is een paardenmiddel, maar je sluit wel meteen veel dingen uit,

-Op zich heb je geloof ik voor winrar niet veel geheugen nodig, dus kijk even wat je geheugen gebruik is.
Als je nu nog 500MB vrij hebt, dan zal 2gb extra je niet veel brengen. Sta je nu al in virt geheugen te draaien dan heb je je probleem gevonden :)
-Kijk ook eens wat je HD gebruik is, zonder dat je iets downlaod/uitpakt. Als je hd veel kleine korte opdrachten krijgt dan vertraagt dat je uitpakken gigantisch. Torrents zijn daar goed in, maar virusscanners en xmbc die je hd scant bv ook.
-kijk eens of je download en uitpak hd toevallig niet veel retries en bad blocks genereert, dat kan je pc ook behoorlijk vertragen.

Optie 2 . probleem van die nuc's is dat ze allemaal voorzien zijn van ruimte voor 2.5" hd's. Wat niet strookt met Helaas heeft nog niemand gedacht aan een mini pc met 1 of 2 3.5" hd's :(

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 07-07-2015 09:16 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je een Synology kopen dan heb je geen last meer met uitpakken. Met de Synology kan je ook (geautomatiseerd indien gewenst) downloaden en uitpakken, werkt super. Ik werk met Synology, WD Live voor films/netflix en Bluesound voor muziek. Die laatste kan je achterwege laten als je geen muziekfreak bent want je kan ook gewoon muziek spelen met de WD Live.

Wat betreft trage pc .... rommel ruimen met bijvoorbeeld CC Cleaner, defragmenteren, besturingsysteem op aparte partitie zetten.