Screen Tearing, ook met V-Sync aan.

Pagina: 1
Acties:

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:55
Beste Tweakers,

Afgelopen week heb ik zowel Skyrim als AC: Black Flag gekocht om maar eens de zomer goed te beginnen. hiervoor gebruik ik mijn Game/School PC. Alleen heb ik bij beide games last van screen tearing.

Bij AC is het zo dat de tearing er soms niet is, soms heel erg licht en soms wat zwaarder. Hier heb ik zeker V-Sync aanstaan, zowel via AMD Catalyst, als via de opties in het spel.

Bij Skyrim is dit constant heel licht. (dus bij elke snelle, maar ook langzame beweging, en in de cutscenes) Hier heb ik naar ik weet alleen V-Sync aanstaan via AMD Catalyst.

Beide games hebben dus constant last van een lichte tearing, bij elke beweging en in de cutscenes ook regelmatig. heeft iemand ervaring met wat dit op kan lossen? Ik heb een 60hz 1920*1080 monitor van Philips, verder is alles onbekend. Zou het er aan kunnen liggen dat dit een redelijk goedkoop basismodelletje was? (was een 3 á 4 jaar geleden 120 euro.)

Weet iemand toevallig hoe dit opgelost kan worden? misschien met een betere monitor? Of freesync?

Dit is mijn huidige setup:

I7-4770K
Sapphire R9 290 Tri-X
Gigabyte Z97X Black Edition
16GB Kingston Hyper-X Fury Black
Seasonic MII 620W.
BeQuiet Dark Rock 3.

-

Verwijderd

Wat heb je er zelf al over gegoogled?..
Kan zijn dat je even je videokaart gewoon helemaal opnieuw moet installeren..
amd drivers deinstalleren>videokaart eruit en erin doen> weer overnieuw installeren

2e Nieuw koelpaste eens proberen.. verhelpt aardig veel

Moederbord up to date? Kan er ook nog eens mee te maken hebben

Check your video card control center settings (CCC if you use an AMD card for example). With vsync tearing should be impossible, so you may either be mistaking another problem for tearing, or your video card settings may be forcing it off.

You can also try D3DOverrider, which is part of the free RivaTuner package, to try forcing vsync (and triple buffering) on to see if it makes a difference.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2015 12:14 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-01 17:45

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:10:

2e Nieuw koelpaste eens proberen.. verhelpt aardig veel
Dit kan werkelijk op geen enkele mogelijke manier te maken hebben met screen tearing. |:(

Verwijderd

Dan zit je heel erg fout heeft bij mij ook geholpen ;)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Koelpasta kan op geen enkele wijze screen tearing verhelpen/veroorzaken, tenzij je wellicht extreme CPU throtteling hebt doordat je eerst een hele tube tussen je CPU en koeler hebt geknald. Maar dan is dramatische FPS schommelingen door throtteling de oorzaak; verder is er geen correlatie tussen cpu thermal paste en screen tearing op je monitor, lariekoek.

Staat er ergens een model- of typenummer op je Philips monitor? Dat kan toch wel essentiële informatie zijn :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Ik heb het over een gpu.. niet over een cpu.. jullie zitten verweg..
Volgens mij gaat heel dit gesprek over een GPU en niet over een CPU..

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2015 12:51 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:45:
Dan zit je heel erg fout heeft bij mij ook geholpen ;)
Onzin. Screen tearing wordt veroorzaakt doordat het aantal frames dat gerenderd wordt door de GPU niet matcht met een geheel deel van de refresh-rate van je scherm. Als je bijvoorbeeld een 60 Hz scherm hebt, en je GPU rendert 43 frames per seconde, dan zal je scherm de ene frame langer laten zien dan de ander (want 60/43 is geen geheel getal). Het kan vervolgens voorkomen dat je scherm de helft van de ene frame, en de helft van de andere frame laat zien. Die zie je als een streep over je beeldscherm, c.q. tearing.

De koelpasta heeft geen enkele invloed op het aantal frames dat je gpu rendert. Het enige waarvoor het zorgt is een goede warmte-doorgifte aan het koelblok dat op de GPU zit. Dus tenzij de GPU ontzettend heet wordt en niet goed gekoeld wordt (waardoor hij gaat throttlen, minder snel wordt en dus minder frames per tijdseenheid gaat renderen), wat in het geval van de TS hoogstwaarschijnlijk niet het geval is gezien de leeftijd van zijn GPU en de goede aftermarket koeler, heeft dit er absoluut niets mee te maken.

Al met al, om de TS aan te raden om zijn garantie te verkloten door de koeler van de GPU af te slopen zonder dat dit nodig is, is Tweakers-onwaardig en gewoon bullshit.

[ Voor 10% gewijzigd door Esumontere op 28-06-2015 12:53 ]

Verwijderd

Esumontere schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:51:
[...]

Onzin. Screen tearing wordt veroorzaakt doordat het aantal frames dat gerenderd wordt door de GPU niet matcht met een geheel deel van de refresh-rate van je scherm. Als je bijvoorbeeld een 60 Hz scherm hebt, en je GPU rendert 43 frames per seconde, dan zal je scherm de ene frame langer laten zien dan de ander (want 60/43 is geen geheel getal). Het kan vervolgens voorkomen dat je scherm de helft van de ene frame, en de helft van de andere frame laat zien. Die zie je als een streep over je beeldscherm, c.q. tearing.

De koelpasta heeft geen enkele invloed op het aantal frames dat je gpu rendert. Het enige waarvoor het zorgt is een goede warmte-doorgifte aan het koelblok dat op de GPU zit. Dus tenzij de GPU inderdaad ontzettend heet wordt en niet goed gekoeld wordt, wat in het geval van de TS hoogstwaarschijnlijk niet het geval is gezien de leeftijd van zijn GPU en de goede aftermarket koeler, heeft dit er absoluut niets mee te maken.
Zal ik maar eens terug gaan naar school want koelpasta op je gpu heeft aardig veel zin aangezien de hitte die verspreid word door de gpu en de koeler ook kan uitbreiden naar andere componentendelen van je Videokaart waar door er dus soms flinke fouten kunnen ontstaan.. als de koelpasta niet dik genoeg is

Maar jah het kan ook met je hertz te maken hebben die niet goed staan

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:55:
[...]

Zal ik maar eens terug gaan naar school want koelpasta op je gpu heeft aardig veel zin aangezien de hitte die verspreid word door de gpu en de koeler ook kan uitbreiden naar andere componentendelen van je Videokaart waar door er dus soms flinke fouten kunnen ontstaan.. als de koelpasta niet dik genoeg is

Ik ben al een tijdje van school weg, ik zie ook niet hoe dat er mee te maken heeft.

Ik ontken nergens dat de koelpasta belangrijk is. Echter, de videokaart van de TS heeft een goede koeler, met door de fabrikant goed aangebrachte koelpasta. Het is dus onzin om dat te vervangen. Het feit dat je begint over 'niet dik genoeg aangebracht' geeft al aan dat je werkelijk geen flauw idee hebt waar je het over hebt.

Moeilijk he, interpuntie...

Verwijderd

Esumontere schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:57:
[...]

Ik ben al een tijdje van school weg, ik zie ook niet hoe dat er mee te maken heeft.

Ik ontken nergens dat de koelpasta belangrijk is. Echter, de videokaart van de TS heeft een goede koeler, met door de fabrikant goed aangebrachte koelpasta. Het is dus onzin om dat te vervangen. Het feit dat je begint over 'niet dik genoeg aangebracht' geeft al aan dat je werkelijk geen flauw idee hebt waar je het over hebt.
Kan je geen oordeel over uitmaken.. je weet totaal niet wat ik wel en niet weet, en aangezien ik hier zelf mee geëxperimenteerd weet ik dat het daar ook aan kan leggen, je hoort mij niet zeggen dat het dat specifiek is maar het kan wel ;)

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:59:
[...]

Kan je geen oordeel over uitmaken.. je weet totaal niet wat ik wel en niet weet, en aangezien ik hier zelf mee geëxperimenteerd weet ik dat het daar ook aan kan leggen, je hoort mij niet zeggen dat het dat specifiek is maar het kan wel ;)
Misschien moet je de TS vragen om zijn GPU- en VRM-temperaturen in de gaten te houden en te posten, in plaats van klakkeloos te roepen dat hij koelpasta moet vervangen.

Je gaat ook niet de hele motor van de auto uit elkaar halen, als je niet weet of dat nodig is, toch?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:55:
[...]

Koelpasta moet zo dun mogelijk worden aangebracht, puur om de oneffenheden tussen heatspreader van de chip en koelblok te dichten voor een 100% rechte aanhechting. Koelpasta en 'dik genoeg' mogen nooit in één zin worden genoemd. Verder vind ik de opmerking over terug naar school gaan misplaatst, onnodig en provocerend.

Ik zou niet de thermal paste van je GPU zomaar verangen, gezien het mogelijke garantieverlies en het wellicht opnieuw moeten aanbrengen van thermal pads op de heatsinks/mosfets.

Verder heeft de TS de temperaturen niet genoemd als boosdoener dus om direct naar thermal paste te kijken vind ik ver gezocht.

Laten we nou eerst eens afwachten welke monitor hij precies heeft en via welke kabel deze is aangesloten. Ook zou de AMD catalyst software wellicht de boosdoener kunnen zijn.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

stin00 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 13:01:
[...]

...

Laten we nou eerst eens afwachten welke monitor hij precies heeft en via welke kabel deze is aangesloten. Ook zou de AMD catalyst software wellicht de boosdoener kunnen zijn.
Precies. Kan inderdaad goed de kabel zijn. Probeer anders eens met DDU (Display Driver Uninstaller, zie Google) je driver te deinstalleren en opnieuw te installeren. Je videokaart verwijderen is hiervoor absoluut niet nodig. Brengt enkel nieuwe risico's met zich mee, dus gewoon lekker laten zitten.

Verwijderd

Okey.. We zitten hier te praten alsof ik specifiek ben over dat het probleem bij de thermal ligt.. Nee nee nee ik zeg het KAN, aangezien ik hetzelfde had en dit voor mij wel werkte.. zoals ik ook beschrijf zijn er nog 3 methodes die het kunnen zijn

2e je doet altijd een dikke klont in het midden van je CPU of GPU, (P method) Zodat het goed uitspreid.. (ten eerste zie ik iedereen dit doen) (ten tweede: heb ik dit ook altijd zo geleerd zodat het goed je CPU of GPU bedekt)

ten derde mijn tempratuur op mijn 280x was ook ronde de 50 grade op fullload en toch had ik de tearings..
Drivers gedaan zelfs van hdmi naar dvi, etc etc, toen nieuwe koelpasta gedaan, nooit meer problemen gehad

HET IS EEN OPLOSSING

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 13:10:
Okey.. We zitten hier te praten alsof ik specifiek ben over dat het probleem bij de thermal ligt.. Nee nee nee ik zeg het KAN, aangezien ik hetzelfde had en dit voor mij wel werkte.. zoals ik ook beschrijf zijn er nog 3 methodes die het kunnen zijn

2e je doet altijd een dikke klont in het midden van je CPU of GPU, (P method) Zodat het goed uitspreid.. (ten eerste zie ik iedereen dit doen) (ten tweede: heb ik dit ook altijd zo geleerd zodat het goed je CPU of GPU bedekt)

ten derde mijn tempratuur op mijn 280x was ook ronde de 50 grade op fullload en toch had ik de tearings..
Drivers gedaan zelfs van hdmi naar dvi, etc etc, toen nieuwe koelpasta gedaan, nooit meer problemen gehad

HET IS EEN OPLOSSING
Het is op alle mogelijke manier absoluut onmogelijk dat tearing wordt veroorzaakt door slechte koelpasta, behalve als je gpu throttlet door oververhitting.

Ga alsjeblieft ergens anders onzin zitten verkopen.

Verwijderd

Esumontere schreef op zondag 28 juni 2015 @ 13:12:
[...]

Het is op alle mogelijke manier absoluut onmogelijk dat tearing wordt veroorzaakt door slechte koelpasta, behalve als je gpu throttlet door oververhitting.

Ga alsjeblieft ergens anders onzin zitten verkopen.
Adem in, adem uit. Dit soort taalgebruik staan we hier niet toe.

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 28-06-2015 14:29 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2015 @ 13:10:
2e je doet altijd een dikke klont in het midden van je CPU of GPU,
Nee. Mooie uitleg wat thermal paste (TIM) precies doet en waarom je juist weinig (of in de ideale wereld zelfs helemaal geen) ervan gebruikt.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:24
Zoals anderen hebben gesteld, lijkt me dit een driverprobleem. Zeker aangezien je zegt dat vsync aanstaat in je control panel en het blijkbaar tóch uitstaat gezien de tearing.

Dit zou je kunnen controleren door een test te draaien met een framerate counter (eentje die boven de 60fps zou kunnen draaien). Wanneer de framerate dan boven de 60 uitkomt weet je zowiezo dat vsync niet werkt. Dan ligt het aan je driver.
Pagina: 1