Toon posts:

MSI Radeon R9 290 Gaming 4G Overclock

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers !

Ten eerste eventjes mijn systeem specificaties:

CPU: AMD FX8350 @ 4,5 Ghz + Cooler Master Hyper 212 EVO
RAM: 4 x 2 GB Corsair XMS3 1333 Mhz
MB: MSI 970 Gaming
HDD: Western Digital 80GB[OS] + Western Digital 2.5 TB
GPU: MSI R9 290 4G @ 1100 Mhz / 1350 Mhz
PSU: Cooler Master GX 750W
CASE: Cooler Master HAF 922

En hier onder een Air Flow foto van mijn kast:
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/tl7dd6s4z/20150627_050651.jpg

Nu ben ik bezig met mijn GPU te overclocken. Fan 100%, Furmark 15 min +/- laten draaien. Max Temp 89º.
Geen artifacts of driver fails. Stable in mijn ogen. Met The Witcher 3 +/- 30 min spelen, haal ik Max 85º op Ultra Settings met een resolutie van 1920 x 1080.

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/wpqc4hwy9/GPU_Z.jpg Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/s96zh0g1t/afterburner.jpg

Nu weet ik dat de Max Temp voor de GPU 94º is. En voor de VRAM 100º/125º

Mijn vragen:

1 Welke Temps zou ik moeten aanhouden met een Overclock ?

2 Geeft deze GPU OC een bottleneck geven naar mijn CPU ?

Skadoosh :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze vragen kun je de volgende keer beter stellen in het algemene gpu overclock topic, maar oke.

1. Voor de gpu zelf zou ik 85-90 toch wel als de max beschouwen. Jij hebt een r9 290 en die willen wel goed warm worden.

2. Ik weet eigenlijk wel zeker dat de oc op je gpu er niet voor gaat zorgen dat je cpu ineens een bottleneck wordt tijdens gamen. Die 8350 op 4,5ghz is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de volgende keer beter kijken hehe. Warm word die zeker weten. Ligt ook aan de kamer temperatuur. Gisteren was het nogal warm hier. Maar bedankt voor je duidelijk en snel antwoord !

Edit:

Zojuist de core voltage een bump gegeven. Zag in The Witcher 3 stuk of 4 zwarte blokjes. Dit zag ik niet met het benchen in Furmark. Memory nog een kleine boost gegeven.

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/9qazb3gfv/furmark.jpg

+/- 12 min laten draaien.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Hoi Skadoosh,

Ik heb kort geleden ook zo'n kaartje in bezit gehad wat ook continu tegen de 88-92c graden zat en na het vervangen van de koelpasta werd dit kaartje niet warmer dan 76c. MSI doet het wat de betreft echt belabberd.

Er zit een sticker achterop de schroeven, maar na kort contact met MSI werd er gezegd dat de pasta wel vervangen mag worden en dat dit de garantie niet verbreekt, mits zij aan kunnen tonen dat dit de kaart gesloopt heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door ECP0WERS op 28-06-2015 14:44 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ha skadoosh.. Even een correctie. Je noemt temp Vram.. Maar daar wordt VRM bedoeld. Dat staat voor 'Voltage Regulation Modules'. Dit zijn de rijen met kleine chips en weerstanden die zorgen voor de verdeling en verlagen van de stroom naar de verschillende onderdelen op je kaart. Worden vaak heel warm en gooien met oc op amd kaarten vaak roet in t eten..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie's ! Hmm ik heb inderdaad de schroeven aangedraait. Dat hielp al 2-4 graden. Mooi dat je dit van hun te horen hebt gekregen ! Welke pasta heb jij gebruikt ?

@millman:

Klopt. Late nacht gewees hehe. In furmark geen Artifacts te zien. Maar met The Witcher 3 na tijdje spelen, tijdens cut scenes 6 a 7 blokjes.Uiteindelijk de Core een voltage bump gegeven naar 44mv. Vlekkeloos tot nu toe. Impressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ik ben geen nvidia fanboy ofzo maar hoe doen de amd mensen dit hebben die het vollume op speakers ook op 100 of gebruiken jullie oorkleppen?
wil niet stoken hoor maar ik hoor je kaart vnaf hier blazen en ik ben in mannhneim :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
maks11223344 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 06:30:
ik ben geen nvidia fanboy ofzo maar hoe doen de amd mensen dit hebben die het vollume op speakers ook op 100 of gebruiken jullie oorkleppen?
wil niet stoken hoor maar ik hoor je kaart vnaf hier blazen en ik ben in mannhneim :P
waterkoeling ;) ;) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maks11223344 schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 06:30:
Geheel offtopic dit, maar oké. Niet elke AMD kaart is per definitie luid, omdat elke AMD kaart zogenaamd gigantisch heet wordt en daarom gigantisch veel koeling nodig heeft, waardoor de fans gigantisch hard moeten gaan draaien, waardoor ze gigantisch veel lawaai gaan maken.

Dit is gigantische onzin ;) De high-end kaarten van AMD staan er zeker bekend om dat ze luid zijn, maar met een goede aftermarket koeler en een custom fanprofiel in MSI AB, kunnen ook deze kaarten nog behoorlijk stil zijn.

Of natuurlijk waterkoeling gebruiken, zoals Elmo_b ook al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Jullie doen net of ik aan het vooroordelen ben als je goed gekeken had had he gezien en gesnapt dat ik dit niet ven hij draait duidelijk met 89 graden 100% fan speed en een koeling met 3069 rpm dit betreft duidelijk geen watercooling heren en als dit de temperaturen zijn van een highend lucht koeling dan is mijn statement alsnog niet totaal ongegrond want dat slaat hellemaal nergens op....nn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
100% fanspeed, 3.000 rpm holy shit. Wellicht inderdaad de kaart eens fatsoenlijk repasten met wat MX4 thermal paste. Lijkt me geen prettig geluid momenteel :+

Maks misschien moet je je statement wat genuanceerder brengen en wat leestekens toevoegen, dan komt het al een stuk beter over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De fan heb ik Manual gezet voor het benchmarken. Tijdens het gamen komt deze fan nooit boven de 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Maarja hoe heet is je kaart dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
85 tops met The Witcher 3. Ultra settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 08:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

maks11223344 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 23:17:
Jullie doen net of ik aan het vooroordelen ben als je goed gekeken had had he gezien en gesnapt dat ik dit niet ven hij draait duidelijk met 89 graden 100% fan speed en een koeling met 3069 rpm dit betreft duidelijk geen watercooling heren en als dit de temperaturen zijn van een highend lucht koeling dan is mijn statement alsnog niet totaal ongegrond want dat slaat hellemaal nergens op....nn
offtopic:
Volgens mij heb ik je gisteren ook al de tip gegeven naar je zins-opbouw te kijken, het is namelijk niet zo makkelijk te lezen.

Voorbeeld op je eigen tekst:
"Jullie doen net alsof ik vooroordelen over AMD heb. Als je goed gekeken had, had je misschien gezien en begrepen dat ik dit niet kan; hij draait duidelijk met 89 graden op 100% fan speed en een ventilatorsnelheid van 3069 rpm betreft duidelijk geen waterkoeling.
Als dit de temperaturen zijn van een high-end lucht koeling van AMD, dan is mijn statement alsnog niet totaal ongegrond want dit (ref. Dr1ftK1ng?) slaat helemaal nergens op."

Ik snap sowieso even niet wat je probeert te zeggen, maar dat terzijde. O-)

Dit betreft een reference? (Note to self: leer lezen of ga eerder slapen) Anders heb je een aardig probleem, en met de MSI kaarten uit deze serie kwamen koelpasta problemen (te) vaak voor. Probeer dat eens.
Daarnaast kan een GPU zeker 90 graden worden, maar ik zou het toch liever (vooral de VRM's) wat lager zien als wat je nu krijgt, niet alleen voor de potentiële "levensduurverkorting" maar ook voor je stroomrekening en oren.

Je hebt dus een aftermarket koeler, en het lijkt me stug dat je daarmee zo'n hoge temperaturen haalt, zeker met een MSI. Koelpasta dus, en bij voorkeur een goede (Artic Silver 5 etc).

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 07-07-2015 02:35 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Bedankt voor je reactie Kuusj98 !
Pagina: 1