Wantrouwen bij koper marktplaats, oplichting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofbal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-03-2024
Hey Medetweakers,

Vorige week ben ik via whatsapp door iemand van Marktplaats benaderd voor mijn PS3.
Deze "persoon" wilde graag mijn PS3 overnemen. Na wat heen en weer gebabbel had deze "persoon" (Plaatje in whatsapp was een jonge meid) geld overgemaakt, en wilde haar neefje deze morgen bij mij laten ophalen (Pas als het geld binnen was)

Nu is dit er nooit van gekomen, ook het geld is nooit aangekomen. Het whatsapp account is opgeheven (whatsapp foto verdween, en berichten kwamen nooit meer aan, zie laatste plaatje). Wat kunnen ze met mijn gegevens? (rekeningnummer + thuisadres) Ik ben op dit moment best bezorgd..

Deze methode van oplichting gegoogled, maar niets gevonden...

Edit: Wat?! Geloof het of niet, maar nu iets later krijg ik van een ander nummer weer een berichtje waar alleen het laatste nummer verschilt van dit telefoon nummer! Ook zogenaamd weer geinterreseerd in mijn PS3... Gesprek begint weer precies hetzelfde. Foto dit keer van een moeder met een baby.... Ik zal zogenaamd even meespelen om te kijken of zij toevallig ook te ver weg woont en iemand langs wilt sturen..

Hieronder foto's van het gesprek..
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1q4yzo.png
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/t4th1w.png
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2rwoqdh.png
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/wwkl11.png
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/xc7n6q.png

[ Voor 23% gewijzigd door Stofbal op 26-06-2015 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:44

InFamous

excommunicado

Wat ik helaas vaker gezien heb, is dat ze jou proberen te gebruiken als money mule.

Zij lichten een persoon op voor X bedrag, laten dat over maken op jouw rekening. Vervolgens komen zij bij jou de Playstation en de €140 restant ophalen.
Degene die opgelicht is doet aangifte van oplichting tegen jou omdat het rekeningnummer van jou is.
Zie je dus een bedrag wat niet bekend voor komt, direct terugstorten, NOOIT zomaar contact meegeven.

In dit verhaal is het ze waarschijnlijk niet gelukt de andere persoon op te lichten, dan kunnen ze jou ook niet laten betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door InFamous op 26-06-2015 21:42 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:32
Wel grappig dat je alles mooi gemaskeerd hebt, behalve het laatste plaatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:41
inderdaad 10 tegen 1 dat ze zelf een playstation 4 "verkoopt" en dat naar jou laat overmaken.

De koper van de playstation 4 gaat bij jou aankloppen. De verkoper haalt bij jou en een playstation 3 en cash op..

dubbelwinst. (maar niet voor jou en de koper van de ps4.)

en gezien de nieuwe conversatie die inmiddels gestart is is er een volgende koper gevonden voor een ps4.

en proberen ze weer bij een ps3 verkoper geld te parkeren en wit(ter) te wassen.

[ Voor 26% gewijzigd door nachtnet op 26-06-2015 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofbal
TECHcrime schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:43:
Wel grappig dat je alles mooi gemaskeerd hebt, behalve het laatste plaatje :)
Oeps!! Moet ik dat nu alsnog doen? Nu we weten dat het een oplichter is?

Wat kan ik verder nu doen? Het klinkt alsof ik de lul ben nu... Moet ik morgen ING bellen?

[ Voor 15% gewijzigd door Stofbal op 26-06-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:32
Houd in ieder geval komende maanden je automatische incasso's in de gaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:06

muhda

Time & Space traveler

Ik zou je toch het advies willen geven. Om je rekening erg goed in de gaten te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door muhda op 26-06-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Ze hebben naam en adres en telefoonnummer van je. Vaak meer dan genoeg om bij grote webwarenhuizen te kunnen bestellen. Ze kunnen keurig bestellen met het factuuradres op het door jou genoemde adres, en vervolgens laten bezorgen bij pietje puk, bij kantoorpark huphup.

En weg zijn de spullen. en komt de webwinkel bij jou aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofbal
nachtnet schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:51:
Ze hebben naam en adres en telefoonnummer van je. Vaak meer dan genoeg om bij grote webwarenhuizen te kunnen bestellen. Ze kunnen keurig bestellen met het factuuradres op het door jou genoemde adres, en vervolgens laten bezorgen bij pietje puk, bij kantoorpark huphup.

Je maakt me echt bezorgd nu, ook geen tip wat ik er nu tegen kan doen.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:59

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik zou in je bovenstaande post wel even weghalen [hier stond iets]. Neefje heeft je adres nu immers...

[ Voor 17% gewijzigd door Belindo op 26-06-2015 21:59 ]

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofbal
Belindo schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:53:
Ik zou in je bovenstaande post wel even weghalen wanneer en hoelang je op vakantie bent. Neefje heeft je adres nu immers...
Dank!

[ Voor 8% gewijzigd door Stofbal op 26-06-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-10 22:44
Wist je nog dat we vroeger een telefoonboek hadden?

Al die paniek om automatisch incasso's en bestellingen op TS' naam is nergens voor nodig.

Het enige wat wel nuttig is, is om je rekening in de gaten te houden zodat je eventuele onverschuldigde betalingen kunt terugstorten. Normaliter zou ik daar geen bijzondere moeite voor doen, maar in dit geval weet je redelijk zeker dat die ander ook 'slachtoffer' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofbal
Thralas schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:56:
[...]

Al die paniek om automatisch incasso's en bestellingen op TS' naam is nergens voor nodig.

Het enige wat wel nuttig is, is om je rekening in de gaten te houden zodat je eventuele onverschuldigde betalingen kunt terugstorten. Normaliter zou ik daar geen bijzondere moeite voor doen, maar in dit geval weet je redelijk zeker dat die ander ook 'slachtoffer' is.
Dank je wel! Dat stelt me al wat meer gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Neem morgen even contact op met ING, zij kunnen je indien nodig van advies dienen. En ze willen ook graag dit soort cases hebben omdat zij zo te weten komen hoe oplichters werken.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:59

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Stofbal schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:55:
[...]

Dank! Gewijzigd. Als jij dan ook kan doen nu. :P
Done. Nu jij weer gezien je quote niet veranderd als ik m'n post wijzig.

Verder zou ik bij de volgende keer handelen sneller afhaken bij constructies waar iemand anders het wel komt ophalen (dan reageert diegene maar op je advertentie, kun je het met hem afhandelen en brengt hij het maar naar de eerste persoon). Ook kon neefje het niet voorschieten (eerst overmaken naar hem zodat ie kan pinnen was geen optie?). Het zijn gewoon teveel red flags. Eerst de deal, dan vragen waar je woont. Dan het neefje. Dan koopt ze toevallig ook maar een PS4. Vervolgens maakt ze het verkeerd over en moet jij maar pinnen ( waarom niet terugstorten?). Tot slot is het natuurlijk nét bij haar zo dat de bank de transactie vergeet te verwerken.

Ik wil niet zeggen dat bovenstaande altijd fout afloopt, maar soms kun je beter de volgende koper afwachten.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stofbal
Belindo schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 22:09:
[...]

Done. Nu jij weer gezien je quote niet veranderd als ik m'n post wijzig.

Verder zou ik bij de volgende keer handelen sneller afhaken bij constructies waar iemand anders het wel komt ophalen (dan reageert diegene maar op je advertentie, kun je het met hem afhandelen en brengt hij het maar naar de eerste persoon). Ook kon neefje het niet voorschieten (eerst overmaken naar hem zodat ie kan pinnen was geen optie?). Het zijn gewoon teveel red flags. Eerst de deal, dan vragen waar je woont. Dan het neefje. Dan koopt ze toevallig ook maar een PS4. Vervolgens maakt ze het verkeerd over en moet jij maar pinnen ( waarom niet terugstorten?). Tot slot is het natuurlijk nét bij haar zo dat de bank de transactie vergeet te verwerken.

Ik wil niet zeggen dat bovenstaande altijd fout afloopt, maar soms kun je beter de volgende koper afwachten.
Dat heb ik nu wel geleerd inderdaad! Maarja, ze/hij had ook kunnen bellen en vertellen dat ze het wilde overmaken i.v.m. niet met geld over straat willen. Het is zo makkelijk een rekening nummer van iemand te krijgen... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 11:40

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Heb met de verkoop van een auto ook een keer de nigeriaanse versie gehad. Voor de lol ook uitgespeeld, check opgestuurd gekregen maar ja niks op me rekening, dikke neus dat ik dan wat terug stuur. Kreeg uiteindelijk de kosten van 14 eu ofzo voor de valse check. Gelukkig kon ik het spelen op, ik verwacht niks uit Nigeria dus waar betaal ik voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ze hebben naam en adres en telefoonnummer van je. Vaak meer dan genoeg om bij grote webwarenhuizen te kunnen bestellen.
Noem mij eens een webshop die je laat bestellen met een machtiging?
[...]

Precies.

In theorie is er natuurlijk de mogelijkheid dat iemand iets betaald met een machtiging op jouw naam, maar gelukkig kun je daarom bij de bank een automatische incasso makkelijk storneren.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-10 22:44
Compizfox schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 01:06:
Noem mij eens een webshop die je laat bestellen met een machtiging?
Ik denk dat nachtnet niet zozeer op eenmalige machtigingen doelde, maar vooral op het feit dat je bij sommige shops op afbetaling kunt kopen (acceptgiro..), o.a. bij Wehkamp/Bol kan dat.

De meest gangbare scam omtrent identiteitsfraude bij webshops is dan ook om een bestelling op afbetaling bij je te laten bezorgen onder een valse naam, en het daarna af te halen met een smoes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nou ja, acceptgiro dan. Is hetzelfde idee, want de webshop verstuurt het artikel voordat de betaling binnen is. Ik ben nog nooit een webshop tegengekomen die dat (nog) doet, ik wist dan ook niet dat Wehkamp en Bol.com dit deden.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Compizfox schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 01:23:
Nou ja, acceptgiro dan. Is hetzelfde idee, want de webshop verstuurt het artikel voordat de betaling binnen is. Ik ben nog nooit een webshop tegengekomen die dat (nog) doet, ik wist dan ook niet dat Wehkamp en Bol.com dit deden.
En Afterpay zie je ook steeds meer. https://www.afterpay.nl/nl/

[ Voor 3% gewijzigd door Medione1210 op 27-06-2015 06:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 16:49

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Tot een bepaald bedrag doet bol.com het..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel handig gedaan trouwens. Niemand weet zo wie die vrouw is, behalve dat je een (prepaid) tel nr van haar hebt. Iemand maakt geld naar jou over, jij pint het verschil ook nog. En zo maar iemand komt het bij jou halen. De koper van die ps4 heeft jouw bank, en van die "vrouw" weet niemand iets.

Bij ophalen, gewoon altijd contant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Vrij standaard, een gestolen login van een bank gebruiken om op deze manier cash te krijgen. Of hopen dat je het meegeeft zonder iets te hebben ontvangen... Mensen die daar intrappen houden het in stand.

Nee, zo werkt dat gelukkig niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
Als je hier intrapt... zoveel alarmbellen.

Wel benieuwd naar het gesprek met 'koper' nr. 2?

[ Voor 38% gewijzigd door henri86 op 27-06-2015 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 23:48
Zoveel red flags ja, maar op zich kan ik begrijpen dat veel mensen hier in zouden trappen puur doordat ze zich kunnen inleven in een foutje maken en tjah, "als het teveel betaalde geld op je rekening staat kan je het gewoon teruggeven natuurlijk"...

Nu vraag ik me alleen wel af wat het handigst is als verkoper om zulke geldezel-betalingen te voorkomen, wat voor tekst kan je aan zo'n fake-koper doorgeven om als betalingskenmerk erbij te zetten wat voor het echte kopende slachtoffer duidelijk maakt dat er iets niet in de haak is?
"Ik ben KoperNaam en koop een PS4 van VerkoperNaam" ?

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:13

liberque

Vrijzinnig!

MacorgaZ schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 13:27:
"Ik ben KoperNaam en koop een PS4 van VerkoperNaam" ?
Niet zo moeilijk. Wettelijk gezien ben je verplicht om zulke verkopen aan te geven bij de belasting. Dat doet bijna geen hond, maar je hoort het wel te doen. Dus kan je bij zulke dingen gewoon zeggen: "Kan je er voor de belasting als omschrijving opzetten je naam en achternaam en hetgeen je koopt - dan is mijn administratie op orde". Is dan het bovenstaande geschetste scenario waar en komt er iemand bij jou aankloppen dan kan je mooi laten zien water is gebeurd en wat je daadwerkelijk heb verkocht.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
liberque schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:18:
[...]

Niet zo moeilijk. Wettelijk gezien ben je verplicht om zulke verkopen aan te geven bij de belasting. Dat doet bijna geen hond, maar je hoort het wel te doen. Dus kan je bij zulke dingen gewoon zeggen: "Kan je er voor de belasting als omschrijving opzetten je naam en achternaam en hetgeen je koopt - dan is mijn administratie op orde". Is dan het bovenstaande geschetste scenario waar en komt er iemand bij jou aankloppen dan kan je mooi laten zien water is gebeurd en wat je daadwerkelijk heb verkocht.
Volgens welke belastingwet precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:34
Zakelijk gebeurt dit best vaak, al meerdere computerwebshops gehad die goederen stuurden waarna ik het pas over hoefde te maken als het product binnen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
pacificocean schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:24:
[...]

In principe zijn het gewoon verdiensten (inkomsten). Geen haan die ernaar kraait als het een paar 100 euro is, maar als je voor 1000-en euro's per jaar verkoopt op mp kan het wel eens opvallen bij de belastingdienst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:48
pacificocean schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:24:
[...]

Wet ib. Het zijn officieel inkomsten uit overige werkzaamheden. Dit wordt je echter niet tegengeworpen als je af en toe eigen spullen verkoopt. Dit is meer voor handelaren en er wordt wel opgetreden als je een bijstandsuitkering hebt en daar naast heel actief aan het handelen bent op bijvoorbeeld marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

[...]

Vroeger.........???

Ik kreeg hier afgelopen week ook weer de "Gouden Gids" (gecombineerd met de oude PTT Telefoongids, tegenwoordig) in de brievenbus. Zonde van het papier, maar ik zou er dus een gigantische database en dus een beveiligingsrisico voor anderen mee in de schoot geworpen hebben gekregen? 😎

Zoals je ook al aangeeft: Bangmakerij iT is !!

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefmaster
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-08 19:51
Toevallig heb ik vorig jaar precies hetzelfde meegemaakt met de verkoop van oude zooi op marktplaats.
Ben der destijds ook niet op ingegaan enig nadeel wel was dat ze mijn adres hadden plus tel/rekening nummer.
Ik dacht dat het daarbij zou blijven maar ik VERMOED dat ze die gegevens gebruikt hebben om dingen te kopen bij whekamp.
ik kreeg namelijk een paar maanden later een brief binnen van een deurwaarde dat ik openstaande rekeningen had bij whekamp.
In eerste instantie dacht ik dat het een scam gezien ik niks gekocht had bij whekemp totdat ik een brief kreeg waarin stond dat ik me mocht melden bij de rechtbank van breda.
Toen ben ik er wel achteraan gegaan en nadat ik aangetoond had dat ik niks besteld had en nergens voor getekend had is het uiteindelijk goedgekomen.
Moraal van het verhaal ja ze kunnen je gegevens wel misbruiken maar als je gewoon kalm blijft komt het gewoon goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

chiefmaster schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:58:
Toevallig heb ik vorig jaar precies hetzelfde meegemaakt met de verkoop van oude zooi op marktplaats.
Ben der destijds ook niet op ingegaan enig nadeel wel was dat ze mijn adres hadden plus tel/rekening nummer.
Ik dacht dat het daarbij zou blijven maar ik VERMOED dat ze die gegevens gebruikt hebben om dingen te kopen bij whekamp.
ik kreeg namelijk een paar maanden later een brief binnen van een deurwaarde dat ik openstaande rekeningen had bij whekamp.
In eerste instantie dacht ik dat het een scam gezien ik niks gekocht had bij whekemp totdat ik een brief kreeg waarin stond dat ik me mocht melden bij de rechtbank van breda.
Toen ben ik er wel achteraan gegaan en nadat ik aangetoond had dat ik niks besteld had en nergens voor getekend had is het uiteindelijk goedgekomen.
Moraal van het verhaal ja ze kunnen je gegevens wel misbruiken maar als je gewoon kalm blijft komt het gewoon goed :)
Dan heb je waarschijnlijk zélf ook je (bank) rekening nummer aan de "kopers" bekend gemaakt. Automatische incasso's zijn (altijd) gewoon te storneren, ook als ze van Wehkamp komen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Salo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024

Er staan duizenden rekeningnummers, naam en adres op het internet.
Wie houdt mij dan tegen om gegevens van eenmanszaakje 'Pieter schilderbedrijf' te gebruiken en naar een andere adres te laten versturen. Ik zou geen moeite doen om mensen via MM te scammen, om eventueel banknr + persoonlijke gegevens te bemachtigen.

Leuker is, gegevens van Bol.com te gebruiken om bij Bol.com te bestellen. >:)

Persoonlijk vind ik dat je topicstarter onnodig bang maakt.

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Lord_Salo schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:09:
[...]

Er staan duizenden rekeningnummers, naam en adres op het internet.
Wie houdt mij dan tegen om gegevens van eenmanszaakje 'Pieter schilderbedrijf' te gebruiken en naar een andere adres te laten versturen. Ik zou geen moeite doen om mensen via MM te scammen, om eventueel banknr + persoonlijke gegevens te bemachtigen.

Leuker is, gegevens van Bol.com te gebruiken om bij Bol.com te bestellen. >:)

Persoonlijk vind ik dat je topicstarter onnodig bang maakt.
De primaire scam is playstation + €140 cash. (en een 2e slachtoffer zonder ps4)

Daarnaast houdt niets anders dan jouw moraal je tegen om met de gegevens van Pieter schildersbedrijf een bestelling te doen. Jouw moraal niet...
Kans op misbruik is echter wel zeker aanwezig. eenmalige machtigingen zijn zo afgegeven. (zeker omdat ts (vrijwel) alle daarvoor benodigde gegevens in het whatsap gesprek heeft gegeven.

Ik zou zeker niet zeggen dat mijn post onnodig bangmakend is. (wel zouden de komende tijd alle alarmbellen op scherp moeten staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Salo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
nachtnet schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:34:
[...]

De primaire scam is playstation + €140 cash. (en een 2e slachtoffer zonder ps4)

Daarnaast houdt niets anders dan jouw moraal je tegen om met de gegevens van Pieter schildersbedrijf een bestelling te doen. Jouw moraal niet...
Kans op misbruik is echter wel zeker aanwezig. eenmalige machtigingen zijn zo afgegeven. (zeker omdat ts (vrijwel) alle daarvoor benodigde gegevens in het whatsap gesprek heeft gegeven.

Ik zou zeker niet zeggen dat mijn post onnodig bangmakend is. (wel zouden de komende tijd alle alarmbellen op scherp moeten staan)
Ik heb het gevoel dat je je aangevallen voelt op je reactie, wat zeker niet het geval is.
Aan de andere kant, handelen via Marktplaats, moet je altijd alert zijn en je alarmbellen altijd op scherp staan.

Zelf ben ik opgehouden met verkoop via Marktplaats. Of ik nou electronische produkten of auto probeerde te verkopen, er zat altijd wel een mail tussen met een reactie zoals de ts heeft ontvangen.
Hiervoor had ik een 2de simkaart in m'n foon.
Als ze werkelijk belangstelling voor m'n product hebben, bellen ze maar. Ik ging ook niet reageren op mails en helemaal niet discuseren/onderhandelen over prijs via mail.

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Lord_Salo schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:13:
[...]

Ik heb het gevoel dat je je aangevallen voelt op je reactie, wat zeker niet het geval is.
Aan de andere kant, handelen via Marktplaats, moet je altijd alert zijn en je alarmbellen altijd op scherp staan.

Zelf ben ik opgehouden met verkoop via Marktplaats. Of ik nou electronische produkten of auto probeerde te verkopen, er zat altijd wel een mail tussen met een reactie zoals de ts heeft ontvangen.
Hiervoor had ik een 2de simkaart in m'n foon.
Als ze werkelijk belangstelling voor m'n product hebben, bellen ze maar. Ik ging ook niet reageren op mails en helemaal niet discuseren/onderhandelen over prijs via mail.
Ik snap niet zo goed waar die angst vandaan komt. Zelf verkoop ik vrij veel via Marktplaats. Common sense is daarbij mijn beste vriend, en ben (denk ik) daarom nog nooit opgelicht. Natuurlijk heb ik wel veel mails van oplichters gehad, maar als je die gewoon negeert dan is er weinig aan de hand. Ook mijn telefoonnummer staat gewoon op de site, geen geklooi met pre-paid telefoons of tweede simkaarten. Als een oplichter weet dat jij geen zaken met hem wil doen, dan houdt hij wel op en kiest hij een ander slachtoffer, dus ik ben niet bang dat ik telefonisch gestalked ga worden of iets dergelijks. 99% van de mensen die Marktplaats gebruiken zijn gewoon legit, de 1% die dat niet is valt alleen wat meer op.

En discussiëren over de prijs, daar is het toch een marktplaats voor? Jij probeert de beste prijs voor je product te krijgen, en je klant probeert dat ook. Als je dat vervelend vindt, dan moet je er niet aan meedoen (of je product voor een hogere vraagprijs neerzetten en iets meer geduld hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:59

BaRF

bijna kerst

grappig dat nog niemand gezocht heeft op dat ongemaskeerde telefoonnummer, ik vind op internet dan dit:

https://forum.www.opgelic...25adc15382a1bf74de8502a33

Het telefoonnummer is inmiddels deels gemaskeerd op die site, echter op verschillende plekken, en samen maakt dat nog steeds hetzelfde telefoonnummer :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Staan de ps4 te koop op marktplaats? Is het dan niet goed om ze op de hoogte te brengen?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee, er is nog geen handel gedaan en daarbij is de advertentie van TS en niet van de oplichter. De oplichter wil in dit geval de PS4 kopen, niet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

stutrecht schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:54:
[...]

Wet ib. Het zijn officieel inkomsten uit overige werkzaamheden. Dit wordt je echter niet tegengeworpen als je af en toe eigen spullen verkoopt. Dit is meer voor handelaren en er wordt wel opgetreden als je een bijstandsuitkering hebt en daar naast heel actief aan het handelen bent op bijvoorbeeld marktplaats.
Nee, iets wat je al had verkopen is geen inkomen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
evilution schreef op maandag 06 juli 2015 @ 10:59:
[...]

Nee, iets wat je al had verkopen is geen inkomen.
Hahaha, al het geld dat je binnenkrijgt is inkomen en moet belasting over worden betaald (in theorie).
Koop je een product, betaal je belasting over de waarde (btw).
Verkoop je dit product, betaal je belasting over de opgeleverde waarde (inkomsten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
offtopic:
Zelf had ik bijna ook zelf zo een geval via MP.
Iemand wilde mijn tablet kopen en op komen halen.
Ze wist alleen nog niet waar ik woonde.
Voordat alles goed was afgesproken vroeg ze direct als eerst mijn adres (deze geef ik niet zomaar weg).
Of ik het daarna eerst dan wilde opsturen en dat ze daarna pas betaald (ja d'oh, meest logische zaak!).

Direct gemeld dat ze het kan bekijken :)

Zijn al meerdere topics over geweest, gewoon goed je rekening in de gaten houden.. Meer kan je helaas niet doen (en je slot erop als je weggaat).

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastelaovend89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 16:09
Dit verhaal met de playstation is toch ook een tijdje geleden bij Peter R de vries internet oplichters aanbod gekomen??
(ik weet de aflevering niet)
http://www.uitzendinggemi...netpesters_Aangepakt.html

De oplichter heeft n.a.w en bankgegevens van een onschuldig persoon achterhaald en gebruikt deze om andere kopers/ verkopers van een ps4 optelichten.

Eng en streng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor dat de 'ophaler' komt,
De politie bij jouw thuis uitnodigen.
Dan kan de ophaler van jouw playstation het verhaal netjes uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Laatst online: 11-10 15:18
henri86 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:20:
[...]

In principe zijn het gewoon verdiensten (inkomsten). Geen haan die ernaar kraait als het een paar 100 euro is, maar als je voor 1000-en euro's per jaar verkoopt op mp kan het wel eens opvallen bij de belastingdienst :)
Die snap ik ook niet zo eerlijk gezegd. Ik heb een product gekocht waar 21% BTW op geheven is, met geld waar ik al diverse belastingen over betaald heb (inkomstenbelasting o.a.). Na x-jaar verkoop ik die via Marktplaats… dan hoef ik dat toch niet op te geven bij de belastingdienst? Op zowel het product als het geld wat gebruikt is om dat product aan te schaffen is ten slotte al het één en ander aan belastingen betaald.

Enfin, ik snap de zorgen van de TS wel, maar dit is ook één van de redenen dat ik nóóit hooguit vooraf geld laat storten als het om een product gaat wat in een envelop past (zoals een game). En dat deze pas verstuurd wordt zodra het erop staat. Én als het 't juiste bedrag is. Deels terugstorten, of laten overmaken en dan het product ophalen begin ik niet aan. Het is óf contant + ophalen, óf juiste bedrag overmaken + verzenden.

Maar het is inderdaad makkelijk om in dit soort zaakjes te trappen. Wat ook helpt, is gewoon niet verkopen aan mensen die niet fatsoenlijk Nederlands praten. Het is vervelend voor de niet-Nederlanders die hier echt oprecht iets via Marktplaats willen kopen (zoals een buitenlander bij je in de straat bijvoorbeeld), maar je pikt eigenlijk 99% van dit soort ongein eruit als je ze filtert op taalgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
joramoudenaarde schreef op maandag 06 juli 2015 @ 16:19:
[...]

Die snap ik ook niet zo eerlijk gezegd. Ik heb een product gekocht waar 21% BTW op geheven is, met geld waar ik al diverse belastingen over betaald heb (inkomstenbelasting o.a.). Na x-jaar verkoop ik die via Marktplaats… dan hoef ik dat toch niet op te geven bij de belastingdienst? Op zowel het product als het geld wat gebruikt is om dat product aan te schaffen is ten slotte al het één en ander aan belastingen betaald
off-topic, maar zo gaat het wel. Nu hoef je het idd niet op te geven als je een keer iets verkoopt via mp, maar als je voor een paar duizend euro aan 2e-hands spullen verkoopt via marktplaats (niet cash, maar op je rekening gestort) kan er wel eens aan de bel getrokken worden..

Vergelijk het met bijv. een auto. Koop je een auto, betaal je btw. Vervolgens betaal je vermogensbelasting zolang je 'm hebt, en als je 'm wegdoet betaal je inkomensbelasting over het geld dat je ervoor teruggekregen hebt. Over het geld dat je dan nog overhoudt betaal je weer vermogensbelasting. Koop je diezelfde auto weer terug begint het weer van voor af aan :p In principe gaat val elke transactie die plaatsvindt een deel naar de staatskas.

[ Voor 4% gewijzigd door henri86 op 06-07-2015 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Laatst online: 11-10 15:18
Ik heb m'n auto nieuw gekocht, en tweedehands verkocht via Autoscout24… zonder het op te geven. Ik vond 1x inkomstenbelasting, 1x BTW, en de hoeveelheid overige belasting-lasten bij aanschaf wel voldoende. Het voelt bij mij hetzelfde als vermogensrendementsheffing betalen op geld waar je al inkomstenbelasting over hebt betaald. Of belasting over accijnzen terwijl je ook belasting over de totale pompprijs betaald (en terwijl accijnzen eigenlijk ook een soort belasting is). Beetje offtopic, maar goed.

Ontopic:
Heeft de TS al iets gemerkt van vreemde geldstortingen eigenlijk?

[ Voor 29% gewijzigd door Kapotlood op 06-07-2015 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Stofbal schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:52:
[...]

Je maakt me echt bezorgd nu, ook geen tip wat ik er nu tegen kan doen.... :'(
Geen zorgen maken, als ze bestellen op jou naam is het niet jou probleem maar de webwinkel die besluit om zoveel risico te lopen door een dergelijke waardeloze bestelprocedure te hanteren. (wat niet wil zeggen dat de afhandeling daarvan leuk is).

Zoals gezegd wel je rekening in de gaten houden op verdachte mutaties en wellicht een belletje naar je bank met je vermoedens. Als je helemaal zeker wilt zijn kun je de politie een aantekening laten maken, maakt een eventuele afhandeling met webwinkels of zelfs een strafzaak makkelijker. (aantekening bij politie staat sterker dan een uitdraai van dit topic ;))

Daarnaast denk ik dat de gegevens die je kan verschaffen zinvol zijn voor eventuele nog te ontwikkelen checks (zoals je nu van een bankrekening kunt checken of deze malafide is, zo komt er wellicht ook een mail en telefoon tool)

[ Voor 12% gewijzigd door eL_Jay op 06-07-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-07 11:05
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2015 @ 14:31:
Ik zou voor dat de 'ophaler' komt,
De politie bij jouw thuis uitnodigen.
Dan kan de ophaler van jouw playstation het verhaal netjes uitleggen.
Je kan de politie wel uitnodigen, maar of ze komen is een tweede.

De politie werkt en denkt niet mee in dit soort zaken. Er is immers (nog) geen strafbaar feit gepleegd.
Achteraf aangifte doen, kan wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Shmoopy op 06-07-2015 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

henri86 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 16:26:
[...]

off-topic, maar zo gaat het wel. Nu hoef je het idd niet op te geven als je een keer iets verkoopt via mp, maar als je voor een paar duizend euro aan 2e-hands spullen verkoopt via marktplaats (niet cash, maar op je rekening gestort) kan er wel eens aan de bel getrokken worden..

Vergelijk het met bijv. een auto. Koop je een auto, betaal je btw. Vervolgens betaal je vermogensbelasting zolang je 'm hebt, en als je 'm wegdoet betaal je inkomensbelasting over het geld dat je ervoor teruggekregen hebt. Over het geld dat je dan nog overhoudt betaal je weer vermogensbelasting. Koop je diezelfde auto weer terug begint het weer van voor af aan :p In principe gaat val elke transactie die plaatsvindt een deel naar de staatskas.
Je bent heel veel onzin aan het uitkramen, sorry als ik het wat bot zeg.

Over verkopen op MP moet je alleen inkomstenbelasting betalen als je het bedrijfsmatig doet. Zolang je het in de hobby- en familiesfeer doet, ben je geen inkomstenbelasting verschuldigd.

Ook ben je geen vermogensrendementsheffing (VRH) verschuldigd over je auto, slechts indien het een beleggingsproduct is, valt hij in box 3. Maar dan zul je er vermoedelijk ook niet in rijden.
En net zoals de opbrengst van de verkoop van aandelen niet gezien worden als inkomen, wordt ook de verkoop van een beleggngsauto niet gezien als inkomen. Juist om dit te ondervangen is de VRH uitgevonden: die gaat uit van een vaste opbrengst en enkel over die opbrengst betaal je belasting.

Je zin zou dus moeten zijn:
In principe gaat val elke zakelijke transactie die plaatsvindt een deel naar de staatskas.
Van transacties waarbij beiden particulier zijn, valt zelden tot nooit iets in de staatskas. Tevens is de belastingplichtige over het algemeen de zakelijke kant.
Jij bent dan ook niet degene die de btw afdraagt, dat is de verkoper. En een verkoper heeft niet eens de mogelijkheid om zijn prijzen niet met de BTW te verhogen. Als hij een keer vergeet de btw bij jou in rekening te brengen, komt de belastingdienst niet bij jou zeuren, maar bij de verkoper. Dus jíj bent geen BTW verschuldigd.

Heb je je trouwens ooit een afgevraagd wat de letters BTW betekenen? Belasting Toegevoegde Waarde. Oftewel: een producent of verkoper voegt waarde toe aan product X, en dat wordt belast. Jij als koper voegt nooit waarde toe, en jij bent dus ook niet belastingplichtig.
Wat geeft u aan in box 3?

De volgende bezittingen geeft u aan in box 3:

uw bank- en spaartegoeden
uw aandelen, obligaties, winstbewijzen en opties die niet bij een aanmerkelijk belang horen, zoals
het niet-vrijgestelde deel van uw groene beleggingen
uw maatschappelijke beleggingen
uw vorderingen, zoals uitgeleend geld en contant geld
uw tweede woning, bijvoorbeeld een vakantiewoning
uw overige onroerende zaken, bijvoorbeeld een woning die u verhuurt
het niet-vrijgestelde deel van uw kapitaalverzekeringen
uw rechten op periodieke uitkeringen die niet in box 1 worden belast
uw overige bezittingen, zoals uw aandeel in het vermogen van een Vereniging van Eigenaren (VvE)
Vrijgestelde bezittingen (die in geen enkele box belast worden) zijn:

landgoederen in de zin van de Natuurschoonwet 1928
De gebouwde eigendommen op deze landgoederen moet u wel aangeven in box 3.
bossen
natuurterreinen
voorwerpen van kunst en wetenschap, behalve als u deze vooral als belegging hebt
bepaalde vorderingen op basis van een erfenis
sommige kapitaalverzekeringen
roerende zaken voor eigen gebruik of voor gebruik binnen het gezin
Bijvoorbeeld uw eigen auto of de inboedel van uw woning.
.
het gespaarde bedrag van uw levensloopregeling

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 06-07-2015 17:35 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Twijfel kreeg ik toen er meer zou zijn overgemaakt en/of even de helft aan de persoon die het op zou komen halen terug te geven. Dubieuze truc, dubieuze smoes. Wanneer niet had gewacht op het geld, was je de playstation kwijt geweest én nog eens 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basssi3
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-08 17:35

basssi3

Ondertitel

dit is zijn geen normale gang van zake en dan is er al een bel met een raar geluid dat afgaat .,
Ik heb ook wel eens een dubbele betaling ontvangen maar het gedeelte wat teveel was ging weer rechts omkeer naar de rekening van de verzender terug.

Een vekoper kan niet controleren of de rekening waar het geld vandaan komt van een skimmer is., als deze koper alleen de ps3 had betaalt en opgehaalt zonder extra geld te vragen had de koop door gegaan vermoed ik.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
Ardana schreef op maandag 06 juli 2015 @ 17:32:
[...]

Je bent heel veel onzin aan het uitkramen, sorry als ik het wat bot zeg.

Over verkopen op MP moet je alleen inkomstenbelasting betalen als je het bedrijfsmatig doet. Zolang je het in de hobby- en familiesfeer doet, ben je geen inkomstenbelasting verschuldigd.

Ook ben je geen vermogensrendementsheffing (VRH) verschuldigd over je auto, slechts indien het een beleggingsproduct is, valt hij in box 3. Maar dan zul je er vermoedelijk ook niet in rijden.
En net zoals de opbrengst van de verkoop van aandelen niet gezien worden als inkomen, wordt ook de verkoop van een beleggngsauto niet gezien als inkomen. Juist om dit te ondervangen is de VRH uitgevonden: die gaat uit van een vaste opbrengst en enkel over die opbrengst betaal je belasting.

Je zin zou dus moeten zijn:

[...]

Van transacties waarbij beiden particulier zijn, valt zelden tot nooit iets in de staatskas. Tevens is de belastingplichtige over het algemeen de zakelijke kant.
Jij bent dan ook niet degene die de btw afdraagt, dat is de verkoper. En een verkoper heeft niet eens de mogelijkheid om zijn prijzen niet met de BTW te verhogen. Als hij een keer vergeet de btw bij jou in rekening te brengen, komt de belastingdienst niet bij jou zeuren, maar bij de verkoper. Dus jíj bent geen BTW verschuldigd.

Heb je je trouwens ooit een afgevraagd wat de letters BTW betekenen? Belasting Toegevoegde Waarde. Oftewel: een producent of verkoper voegt waarde toe aan product X, en dat wordt belast. Jij als koper voegt nooit waarde toe, en jij bent dus ook niet belastingplichtig.

[...]

[...]
Bijna goed.. Je moet belasting betalen als je het doet om geld te verdienen.
Een particulier kan ook uitstekend een marktplaatshandeltje opzetten en die groep moet dit wel degelijk melden bij de belasting.

Het verkopen van een ps3 boeit niet zoveel. In een jaar 10 advertenties voor verkoop van een ps3 vindt de belasting wel interessant
Pagina: 1