Toon posts:

Geld toegeëigend door gemachtigde

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik woon samen met mijn moeder, ik woon liever alleen want ik kan het niet goed vinden met haar maar dat kost veel geld. Ik zit nu in de schuldsanering en zij heeft daar dus ook zeggenschap in omdat ik haar gemachtigd heb om veranderingen door te voeren zodat ik niet zelf alles hoef te regelen.

Afgelopen 14 maanden is er ongeveer 2200 euro aan kostengeld betaalt naar haar toe zonder dat ik dit wist. Ik kom hier nu pas achter dus ben er ook boos om geworden maar dan begint ze gelijk te dreigen dat ze de politie gaat bellen terwijl ik alleen maar geschreeuwd heb dat ze niet zo achterdochtig moet doen. Ik heb haar niet bedreigd of uitgescholden etcetera.

Is er nog een manier om het geld op één of andere manier terug te krijgen zo dat ik op mezelf kan gaan wonen? Want anders heb ik daar niet genoeg geld voor en ik wil graag het huis uit.

Misschien is het Juridisch gezien wel interessant om te weten of mensen die gemachtigd zijn van een rekening ook zomaar geld naar hunzelf kunnen overmaken zonder consequenties?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2015 20:17 ]

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Nou ze had zeker wel even kunnen vragen of het goed is dat ze kostgeld inhoudt, maar om eerlijk te zijn vind ik 2200 euro in 14 maanden niet bijzonder veel voor kost en inwoning.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bel degene die je schuldsanering regelt en vraag hoe dit zit :)
Having said that: 2200 euro over 14 maanden is 157 euro per maand. Ik kan me heel goed voorstellen dat dat de standaard kost en inwoning is die naar je moeder vloeit voor je onderdak. Hoeft zij niet eens geregeld te hebben, kan de schuldsanering zelf ook gedaan hebben.
bekijk het van de zonnige kant: je moeder kan je dat geld ook weer teruggeven. Alleen ben ik gezien jouw topicstart bang dat daar niet goed over nagedacht is, je moeder zoiets had van "he, geld" en het gewoon heeft uitgegeven zonder naar de bron te kijken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Heb je zelf boodschappen, zorgverzekering, etc betaald uit je leefgeld? In principe kost je haar meer dan 157 per maand voor eten, elektra, gemeentebelastingen, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Topicstarter
Eten heb ik wel erbij gekregen ja, maar ik wist ook niet dat ik daarvoor betaalde ik kook liever voor mezelf. Ik heb er ook moeite mee dat ik ervoor betaal omdat ik echt niet goed met haar om kan gaan ik blijf het liefst de hele dag uit de buurt als het kan. Anders is het inderdaad niet idioot veel geld al zal daar wel verschil in zitten tussen verschillende gezinnen. Alleen het is vanaf nu 200 euro per maand wat ik betaal.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:27

D4NG3R

kiwi

:)

Señor Sjon schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:47:
Heb je zelf boodschappen, zorgverzekering, etc betaald uit je leefgeld? In principe kost je haar meer dan 157 per maand voor eten, elektra, gemeentebelastingen, etc.
Betekend dat dan direct maar dat dit mag? Zonder overeenkomst (kost)geld innen omdat ze toevallig vanwege omstandigheden toegang heeft tot zijn financiële zaken?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:17
Lieve moeder heb je dan nog. Ze had je ook de werkelijke kosten kunnen doorberekenen (die een stuk hoger zullen liggen), of je op straat kunnen zetten zodat je het zelf uit kunt zoeken.
Juridisch zul je ook geen kans maken, omdat het verdedigbare kosten zijn. Kan zelfs wel eens door de schuldsaneringen zelf vastgesteld zijn.

Succes met op jezelf wonen voor €157... 😁

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:32
Ik zou toch eens bij mezelf te rade gaan als je haar werkelijk dat relatief kleine bedrag niet wilt geven, terwijl zij jou in huis heeft genomen en heeft onderhouden. Zoals gezegd, het is een meer dan verdedigbaar bedrag en zou zelfs wel eens voort kunnen vloeien uit de schuldsanering.

Daarnaast krijg ik het idee dat jij zelf niet al te veel aandacht aan je financiën besteedt en die door je moeder laat regelen (anders was je er niet pas na 14 maanden achtergekomen). Dan achteraf boos worden omdat je het ergens niet mee eens bent is behoorlijk onredelijk.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:40
Is er nog een manier om het geld op één of andere manier terug te krijgen zo dat ik op mezelf kan gaan wonen? Want anders heb ik daar niet genoeg geld voor en ik wil graag het huis uit.
Hoe lang denk je op jezelf te gaan wonen met €2200? Want als je in de schuldsanering zit, en zonder dat geld niet eens op jezelf kan gaan wonen, dan ben ik bang dat je na 3 maanden al door je geld heen bent.

The devil is in the details.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
D4NG3R schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 22:24:
[...]

Betekend dat dan direct maar dat dit mag? Zonder overeenkomst (kost)geld innen omdat ze toevallig vanwege omstandigheden toegang heeft tot zijn financiële zaken?
Of het op deze manier zonder meer mag durf ik niet te zeggen, maar er is een gigantisch verschil tussen iemand toevallig vanwege omstandigheden toegang geven tot je financiele zaken (oftewel bijvoorbeeld dat je ouders je pincode kennen), en wanneer je je ouders machtigt om veranderingen door te voeren.

Netjes vind ik het niet als dit zonder overleg is gebeurd, maar het bedrag is ook alles behalve onredelijk.

En een beetje lompe vraag: Maar waarom denk je dat je het geld hebt om op jezelf te wonen, en hoe denk je te voorkomen dat je niet direct weer in de schuldsanering komt als je er nu uit bent? (Als je uberhaupt direct weer erin kan komen). Want behalve dat je nu in de schuldsanering zit, heb je dus ook 14 maanden lang niet doorgehad dat er ruim 150 euro van je rekening verdween, ook omdat je het zelf teveel werk vond om te regelen.

Nu weet ik zelf niet (gelukkig) hoeveel werk je erbij krijgt in de schuldsanering, maar als ik gewoon kijk hoeveel werk het mij kost om mijn financien te 'regelen', is dat 3x niks.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg vaak geen reacties op de e-mail en dan moet je gaan bellen en dan kun je alleen bellen 's ochtends op dinsdag of woensdag om de juiste contactpersoon te bereiken en ik was toen vaak aan het werk vandaar.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-11 16:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je "mist" 160E per maand, en daar kom je al na 14 maanden achter :?

* heuveltje zou dat heel wat eerder missen.

Maar idd als dat voor kost en inwoning is, is het zelfs vrij weinig.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Als jij weg gaat wil ik wel voor 160 euro per maand bij je moeder gaan wonen :Y

Dit is echt weinig geld voor kost en inwoning voor een volwassen persoon. Ik zou blij zijn als iemand mij wilt laten wonen voor dat geld.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:27

D4NG3R

kiwi

:)

Sissors schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:28:
[...]

Of het op deze manier zonder meer mag durf ik niet te zeggen, maar er is een gigantisch verschil tussen iemand toevallig vanwege omstandigheden toegang geven tot je financiele zaken (oftewel bijvoorbeeld dat je ouders je pincode kennen), en wanneer je je ouders machtigt om veranderingen door te voeren.
Een vriend geeft mij 50 euro om even wat te halen bij de bouwmarkt, ik haal daar spullen en houd zelf een tientje achter de hand zonder dat hij het doorheeft; dit blijf ik vaker doen terwijl we zijn huis verbouwen. We hebben nooit afgesproken dat ik hiervoor een vergoeding moet krijgen.

Effectief is het gewoon diefstal terwijl je met goed vertrouwen geld overhandigt. IANAL maar het lijkt mij dan ook stug dat dit zomaar mag zonder enig contract.

Ik moet trouwens wel zeggen: Het feit dat er maandelijks €157,- af kan worden geschreven voor meer als een jaar zonder dat jij het doorhebt zegt wel wat over hoe serieus jij je financiële zaken neemt..

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 27-06-2015 16:44 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:32
D4NG3R schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:40:
[...]

Een vriend geeft mij 50 euro om even wat te halen bij de bouwmarkt, ik haal daar spullen en houd zelf een tientje achter de hand zonder dat hij het doorheeft; dit blijf ik vaker doen terwijl we zijn huis verbouwen. We hebben nooit afgesproken dat ik hiervoor een vergoeding moet krijgen.
Er zit natuurlijk wel een wezenlijk verschil tussen je voorbeeld, en het machtigen van iemand om je financiën te regelen. Dat gaat verder dan alleen maar toegang hebben tot iemands bankrekening, het lijkt me dat daar een bepaalde beslissingsbevoegdheid bij hoort.

Om even bij je voorbeeld te blijven, wat hier is gebeurd lijkt meer op: "Regel jij mijn verbouwing maar.", en vervolgens boos worden omdat diegene je kozijnen heeft laten schilderen.
Betalingen verrichten voor kost en inwoning lijken me een wezenlijk onderdeel van regelen van iemands financiën, ook als die indirect via de gemachtigde lopen. Dat zijn moeder gemachtigd is wil niet zeggen dat ze voor niets in zijn onderhoud moet voorzien. En zeker als ze dat dan voor zo'n laag bedrag doet heb je naar mijn mening weinig te klagen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb heel erg van doen met je moeder. Ondanks wangedrag (je hebt haar auto al eens in de prak gereden toen je nog geen rijbewijs had iirc) en ondankbaarheid en wantrouwen (dit topic) blijft ze je steunen en proberen je te helpen je zaakjes op orde te krijgen of in ieder geval niet verder in de soep te laten lopen. Dat is liefde.

En mbt dat geld:
1) Hoogstwaarschijnlijk is hier niets achterbaks gebeurd maar ben je te allen tijde meegenomen door haar in de situatie. Maar jij snapte het niet, bedacht de consequenties niet of bent het domweg vergeten. Nu, je hebt een aantal uitdagingen in het leven waardoor dat jou allicht niet aan te rekenen valt, maar om nu gelijk je moeder te gaan bedreigen omdat jij het niet snapt... :r
2) Je zit in de schuldsanering. Wat denk je dat er zou gebeuren als die EUR 2200 niet naar je moeder was gegaan? Jij zou er geen cent van teruggezien hebben, het zou linea recta richting schuldeisers gegaan zijn. Wat je moeder hier gedaan heeft is een (terechte, legale) constructie om een beetje van je inkomen alsnog aan jullie huishouden ten goede te laten komen. Ik weet niet hoe ruim je moeder het heeft, maar het zou zomaar kunnen dat dit geld daadwerkelijk is waar jullie van gegeten hebben. En daarbij maakt het geen zak uit of jij kookt of zij.

Oslik blyat! Oslik!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:05

gws24

Thinking is hard!

aanvullend op dion_b mbt dat geld:

3) met de aanname dat jullie met zijn tweetjes in huis wonen moet je moeder nu ook gemeentelijke belastingen voor een meerpersoonshuishouden betalen in plaats van voor een eenpersoons huishouden en dat kan aardig wat zijn afhankelijk van de gemeente.
4) jij gebruikt extra stroom en water dus een hogere energierekening.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-11 09:24
Ik vind het echt triest je begint tegen je moeder te schreeuwen wat je nooit hoort te doen, je wilt stappen tegen haar ondernemen. Met de liefde van haar hart neemt ze je in huis en dan doe je zo, ik betaalde op het laatst op mijn 21e €300 kostgeld. Ik denk dat je jezelf echt even te rade moet gaan voor dat je over juridische stappen begint.

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:09
Nog triester is dat topicstarter wel geld heeft voor hd-beamers en dure mobieltjes. Toch fijn om te zien als schuldeiser waar je geld naar toe gaat als je iemand helpt in de schuldsanering. Ben bang dat deze persoon nog wel vaker in de financiële problemen komt en zich er niet van bewust is wat voor schade hij anderen aan doet.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 22:02
Is het niet zo dat als onderdeel van je aanvraag schuldsanering een bedrag voor kost en inwoning vastgelegd is? En dat het dat bedrag is dat maandelijks afgeschreven wordt?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Wordt je mishandeld door je moeder? Of geestelijk getraumatiseerd?

Als het je niet bevalt vertrek je toch? Dan ga je maar lekker op straat wonen. Kijken hoe snel je je moeders huis gaat missen. Een dak boven je hoofd, lekker warm en knus en nog belangrijker een volle maag.

Kom op, niet koppig doen en je moeder dankbaar zijn voor wat ze doet.
Koop straks een bos bloemen en zeg dat het je spijt. Bloemen hoeft niet eens. Voor een moeder zijn woorden ook genoeg.
Geloof me..je zult je er veel beter en vrij door voelen.
Ik weet niet hoe het zit met je vrienden maar als ze op het slechte pad zitten dan gelijk dumpen maar dit zal je ook wel van je moeder gehoord hebben.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Verwijderd

Gezien je leeftijd (24) lijkt me dat normaal dat je kostgeld betaald. Echter wel niet netjes om dat in te houden zonder het te zeggen. 160 euro is geen geld. Bedoel dat verbruikt mijn auto alleen al per week :P Als je daarvoor in ruil terug van zo'n beetje alles gebruik maakt waaronder inwoning / gas / water / licht en eten ... poeh.. :)

Denk alleen als ik de berichten hier en daar zo lees dat de relatie met je moeder dusdanig is verslechterd dat het mischien ook voor jou maar beter is een stek voor jezelf te zoeken. Ik weet je inkomen niet, ik weet niet hoelang je 'schulden' nog duren, maar mischien is het een idee om wat meer vooruit te kijken en te gaan sparen voor huisgoederen. Op jezelf wonen kost namelijk geld, maar kan denk ik beide voldoende rust weer geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2015 08:00 ]

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 21:20
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 22:22:
Eten heb ik wel erbij gekregen ja, maar ik wist ook niet dat ik daarvoor betaalde ik kook liever voor mezelf. Ik heb er ook moeite mee dat ik ervoor betaal omdat ik echt niet goed met haar om kan gaan ik blijf het liefst de hele dag uit de buurt als het kan. Anders is het inderdaad niet idioot veel geld al zal daar wel verschil in zitten tussen verschillende gezinnen. Alleen het is vanaf nu 200 euro per maand wat ik betaal.
En terecht 200 per maand is de standaard.
Zelf koken dus boodschappen doen.
eigen gasleiding aan laten leggen
eigen koelkast kopen
eigen stroom nemen
je lift waarschijnlijk ook nog op haar internet mee...
zelf je was doen.
dus moet je ook nog wasmachine koken....

nou succes van die terug gestolen 2200 euro

*knip*

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 30-06-2015 09:55 . Reden: Iets met respect reageren... ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

TS krijgt er van langs in dit topic. En ik ben het eens met de strekking 'gij zult uw ouder respecteren' echter kan ik me ook voorstellen dat je knetter dol wordt van de bemoeienis als je na je 20e, hoewel noodgedwongen, nog thuis woont.
Heel normaal en natuurlijk dus wat TS verlangt. En pijnlijk dat 'ie niet weg kan vanwege de WSNP-wurggreep.

Toch bestaat het dat mensen zelfstandig wonen, dus huur betalen, en voldoen aan WSNP eisen. Die krijgen dan een paar euro'tjes zakgeld van de gemeente voor voedsel e.d.

In geval van de TS begint dat ermee dat hij een andere bewindvoerder nodig heeft. Dus dan eerst met goede argumenten naar de rechter neem ik aan. Probleem 1: advo inschakelen die pro deo dit gaat fiksen voor 'm. Kost neem ik aan minstens een eigen bijdrage. Terwijl TS zijn geld niet zelf beheerd.

@TS: hoe lang duurt die schuldsanering nog? Je bent nog jong dus als je uit die shit bent nog jaren de tijd om op rustige wijze je vertrek te maken.

Gevoelsmatig denk ik dat de band met je moeder enorm zal verbeteren als je meer afstand zou hebben tot haar. En waardering kan dan terugkomen. Misschien goed onderwerp voor een gesprek? Eerlijk melden dat je d'r haat maar dat het niks persoonlijks is gezien je enorme drang om op jezelf te leven.

d:)b :henk d:)b

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Probeer het gewoon eens over een andere boeg te gooien.
Ik lees hier al iets van 'dat he uitdagingen in je leven hebt (gehad?).

Bedenk eerst weer eens hoe je op je 24e inverzeild bent geraakt.
Hoe lang zit je nog in deze situatie? En hoe zie je de toekomst voor je na de schuldsanering? Ga je het nu redden in je eentje?

Dan het stukje over je daadwerkelijke vraag.
Waarom kom je daar nu zo laat pas achter? (want de heeft wel een relatie met of je het in je eentje gaat redden)
Wordt het automatisch afgeschreven of naar willekeur vanuit jouw rekening overgeschreven naar je moeder?
Het is uitgesloten dat dit te makenheeft met de regeling van de schuldsanering?
Zoals hierboven al werd geschreven: zou het geld anders niet 'gewoon' naar de schuldsanering zijn gegaan?
Als het niet afgesproken is wat denk je dan dat het beste gaat werken? Ruzie maken? Schreeuwen?
Met deze summiere informatie klinkt het alsof je een erg meegaande liefdevolle moeder hebt die graag wil dat het goed met haar zoon gaat.
Anders had ze je:
1) of wel het huis uit gegooid
2) jouw was door jezelf laten doen
3) niet meer voor je gekookt
4) etc...

Dat heeft ze echter niet gedaan omdat ze zoals bijna elke ouder van haar kind houdt.
Elke moeder wil dat het goed met kind gaat en dat hij in staat is om op een gegeven moment zijn eigen plek in de wereld te vinden.

Bedenk eens hoe je leven eruit zou zien als die vrouw die jij 'haat' je niet in huis zou hebben genomen. Bedenk eens wat ze voor je deed toen je 3 maanden oud was en op andere belangrijke momenten in je leven. Ik zeg niet dat ze perfect is ( ik ken haar niet), maar als ze je zou verachten, had ze je nooit terug in huis genomen.

Ga met dat in je gedachten eens rustig samen aan tafel zitten met een kop thee. Praat dan eens over het verleden, heden en je toekomst. Dat je graag weer een goede band wil maar daarvoor nu teveel op elkaars lip zit. Kom met oplossingen hoe dat je dat voor elkaar wilt krijgen. Geen verwijten, maar praten.

Als (let op als) je moeder dat geld niet nodig heeft om de maand door te komen, vraag dan of ze niet een gedeelte voor je wil gaan sparen. Wie weet kan ze met de schuldsanering wel een nog hoger bedrag afspreken waarbij ze 100,- pm voor jou kan gaan sparen?

Let wel, het enige dat je, zo te lezen, je moeder kan verwijten is dat ze dat geld zonder mededeling heeft ingehouden. Niet leuk, maar eigenlijk is het natuurlijk niet meer dan normaal dat je bijdraagt aan kost en inwoning toch?
Op jezelf wonen is een stuk duurder hoor.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

rc5proxy schreef op zondag 28 juni 2015 @ 08:23:
[...]

En terecht 200 per maand is de standaard.
Zelf koken dus boodschappen doen.
eigen gasleiding aan laten leggen
eigen koelkast kopen
eigen stroom nemen
je lift waarschijnlijk ook nog op haar internet mee...
zelf je was doen.
dus moet je ook nog wasmachine koken....

nou succes van die terug gestolen 2200 euro

als je mijn kind was sliep je allang ergens onder een brug.
lekker opbouwende kritiek dit.
vooral je laatste zin.

Aan de andere kant moet TS ook wel ff snel opgroeien en verantwoordelijkheid nemen imho.
Ga praten met je moeder en probeer de zaken duidelijk te krijgen.
Daarna kun je eventueel eens nadenken over uit huis gaan en of dat gaat met je huidige inkomsten.

[ Voor 18% gewijzigd door Daniel36 op 28-06-2015 09:31 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:10
Ik snap iets niet.

Schuldsanering en je moeder treedt op als bewindvoerder?
Voor zover ik weet kan dat enkel een "echte" bewindvoerder dat doen.
Leg eens uit.

Oja, je levenshouding klopt niet.
Ipv dat je van alles koopt, moet je zorgen dat je je schudeisers afbetaald. Met de houding die je nu hebt knal je na de schuldsaneringsperiode acuut weer in de financiële problemen. Ik zou hulp zoeken om zelfstandig in het leven te leren staan.

• CarlClancy
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-04 08:49
Misschien heel raar jij bent een zoon en je moeder heeft jou het leven geschonken die heeft jou groot gebracht jou gevoed gekleed verzorgt en waarschijnlijk ook vertroeteld wanneer je ziek was !!
Nu zorgt ze nog voor een dak boven je hoofd en rekent daar dan 157 euro per maand voor die 14 maanden en nu 200 per maand !!

Je mag van geluk spreken een eerlijk gezegd als jij niet goed met je moeder om kan gaan dan moet je toch echt bij jezelf te rade gaan en dan vooral bedenken wat die vrouw allemaal voor je heeft gedaan in de jaren dat jij op deze wereld mag rond tippelen onder haar hoede !!!

• mystie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:16:
Beste Tweakers,

Ik woon samen met mijn moeder, ik woon liever alleen want ik kan het niet goed vinden met haar maar dat kost veel geld. Ik zit nu in de schuldsanering en zij heeft daar dus ook zeggenschap in omdat ik haar gemachtigd heb om veranderingen door te voeren zodat ik niet zelf alles hoef te regelen.

Afgelopen 14 maanden is er ongeveer 2200 euro aan kostengeld betaalt naar haar toe zonder dat ik dit wist. Ik kom hier nu pas achter dus ben er ook boos om geworden maar dan begint ze gelijk te dreigen dat ze de politie gaat bellen terwijl ik alleen maar geschreeuwd heb dat ze niet zo achterdochtig moet doen. Ik heb haar niet bedreigd of uitgescholden etcetera.

Misschien is het Juridisch gezien wel interessant om te weten of mensen die gemachtigd zijn van een rekening ook zomaar geld naar hunzelf kunnen overmaken zonder consequenties?
Zonder in te gaan op wat moreel gezien wel en niet juist is, is het verstandig om zulke vragen niet hier te stellen, maar bv. je vragen voor te leggen bij een juridisch loket.

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:16:
Eigenlijk niet. En het is ook niet netjes. Maar omdat je zelf officieel niet in staat bent om je geld te beheren (je zit immers in de schuldsanering) geef ik je niet veel kans. Wat ik in jouw situatie zou doen is strategisch zijn. Dus de relatie met je moeder goed houden, ze is je moeder en je woont er goedkoop. En maar gewoon de boel uitzingen tot de financiën op orde zijn. Dat kun je onder andere doen door alle machtigingen op je rekeningen stop zetten. Allemaal! Zorg dat je weet waar je geld aan uit geeft. Dat doe je door facturen te betalen en geen machtigingen te hebben. En betaal je moeder vrijwillig, maandelijks en op tijd kostgeld. Dat helpt om je uitgaven onder controle te krijgen en helpt om de relatie met moeder goed te houden.

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Misschien een beetje een emotionele reactie....
Maar echt, wat ben jij een *knip* dat je zo met je moeder omgaat, en ook nog denkt dat je gelijk hebt of ergens recht op hebt.
Ik zou me kapot schamen als ik jou was.

[ Voor 10% gewijzigd door Standeman op 30-06-2015 09:56 . Reden: Tel eerst even tot tien.. ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:13

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:32:
Ik krijg vaak geen reacties op de e-mail en dan moet je gaan bellen en dan kun je alleen bellen 's ochtends op dinsdag of woensdag om de juiste contactpersoon te bereiken en ik was toen vaak aan het werk vandaar.
Gezien de posthistorie en het feit dat de TS blijkbaar niet meer post misschien tegen dovemans oren, maar toch een reactie.

Ik heb lang gewacht om iets te posten, om even tot rust te komen, maar om heel eerlijk te zijn, het lukt me niet. Je hebt leefgeld (zou niet weten hoe schuldsanering werkt...), en je hebt kost en inwoning, en laat ik heel eerlijk zijn: op het moment dat je >21 bent, 'onafhankelijk' wilt zijn, en je eigen onafhankelijke beslissingen wilt maken, dan vind ik dat je moet opkomen waar je voor bent.

Je hebt een geweldig vangnet, en je moeder bewijst je een ENORME dienst door dat geld als gemachtigde te claimen: en laat ik wel zijn, in elke zin van het woord (fatsoen, juridisch, wat dan ook), is het haar geld. En zeg nou zelf: beter bij haar om het leven beter te maken dan elders, niet?

De meest nuchtere reactie hier komt van dion_b (zoals wel vaker). Van dit geld leven jullie. Jij dus ook. En zeg nou zelf: denk je echt dat je daarvan onafhankelijk kunt wonen? En laat ik wel zijn, en schaam je er niet voor, denk jij dat JIJ onafhankelijk kunt zijn? Ik ken mensen van in de 30 die dat niet alleen kunnen.

Ik heb je posthistorie eens lopen bekijken, en ik zie een trend van kortetermijnvisie, scherpe ondoordachte meningen, en een bepaalde houding die suggereert dat er nog gegroeid kan worden. Ik zou zeggen, gebruik dit als een leerervaring, wees je moeder dankbaar, en bedenk zelf: hoe ben je in de schuldsanering terecht gekomen, en als dat niet had bestaan en je moeder had niet ingesprongen, hoe had je geleefd?

Even een plaatje:
Minimale huur voor troep: €450
Gemeentebelasting: €299
Water/afval/etc: €250
Energie/internet/telefonie: €140/mnd
Warmte: afhankelijk van hoe je woont

Tsja, met een zelfgegeven titel als "die hard internetstrijder" koop je weinig, zeker niet als tunen je hobby is. Principes kosten nou eenmaal geld, en hobbies die om materiaal gaan ook.

Om je vraag formeel te beantwoorden: je hebt geen enkel recht op dat geld. Sterker nog: het is jou/jullie redding geweest. Volwassenen zijn nou eenmaal duur om te onderhouden. In andere landen had je onder een brug geleefd, je mag de huidige regering en vele andere politieke partijen die zo'n vangnet hebben gehouden wel blij zijn. Dat is in niet alle landen zo, en als belastingbetaler draag ik toch meer dan de helft van mijn inkomen elke maand af aan gasten zoals jij.

En dat doe ik doorgaans graag, en ik bewonder je moeder dat ze het inzicht heeft gehad om dat geld naar haar toe te laten gaan via de bewindvoerder. Erg slimme maneuvre, want ze besteed het aan jou. Ze had je ook €450/maand kunnen vragen aan huur. Dat is NORMAAL. En goed van haar dat ze je niet aanklaagt om dat los te krijgen.

Om je situatie verder even te belichten en wat goedbedoeld advies te geven, denk eens na over hoe je daar gekomen bent, en denk eens na over hoe je er over 5-10-40 jaar bij (wilt) zitten. Heb je dure hobbies zoals roken/auto's die eigenlijk boven je stand zijn en niet noodzakelijk constructief zijn? Nogmaals: je posthistorie suggereert een zekere tweakersmentaliteit: daar KUN je wat mee tegenwoordig... het is een stuk houding, en dat kan je leren. Nogmaals: zat jongeren die op hun 24e de boel omgooiden en een BSc haalden en er een grandioze carrière als internationaal succesvol GEO-ICT consultant aan over houden op hun 30e, met een mooie comfortabele leasebak met genoeg vermogen, een mooi appartement, en genoeg geld voor hobbies. Gasten als dat zouden háást roken kunnen betalen!

TL;DR: ga bij jezelf te raden, nee, dat geld krijg je niet terug, sterker nog: je hebt het al in natura terug, en hoe kwam je in de sanering en is die oorzaak (in je gedrag?) al aangepakt zodat je er niet wéér in komt?

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 21:20
Daniel36 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 09:22:
[...]

lekker opbouwende kritiek dit.
vooral je laatste zin.

Aan de andere kant moet TS ook wel ff snel opgroeien en verantwoordelijkheid nemen imho.
Ga praten met je moeder en probeer de zaken duidelijk te krijgen.
Daarna kun je eventueel eens nadenken over uit huis gaan en of dat gaat met je huidige inkomsten.
tja als hij die 154 al te veel vindt en zelf ook wel wilt koken moet hij de opsommig die ik maakte
ook allemaal aan schaffen gas stroomt bij zijn moeder ook niet gratis door de buis
en de aardbevingen in Groningen moeten ook betaald worden tenslotte.

• Ardana
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

MrJayMan schreef op zondag 28 juni 2015 @ 08:23:
TS krijgt er van langs in dit topic. En ik ben het eens met de strekking 'gij zult uw ouder respecteren' echter kan ik me ook voorstellen dat je knetter dol wordt van de bemoeienis als je na je 20e, hoewel noodgedwongen, nog thuis woont.
Heel normaal en natuurlijk dus wat TS verlangt. En pijnlijk dat 'ie niet weg kan vanwege de WSNP-wurggreep.

Toch bestaat het dat mensen zelfstandig wonen, dus huur betalen, en voldoen aan WSNP eisen. Die krijgen dan een paar euro'tjes zakgeld van de gemeente voor voedsel e.d.

In geval van de TS begint dat ermee dat hij een andere bewindvoerder nodig heeft. Dus dan eerst met goede argumenten naar de rechter neem ik aan. Probleem 1: advo inschakelen die pro deo dit gaat fiksen voor 'm. Kost neem ik aan minstens een eigen bijdrage. Terwijl TS zijn geld niet zelf beheerd.

@TS: hoe lang duurt die schuldsanering nog? Je bent nog jong dus als je uit die shit bent nog jaren de tijd om op rustige wijze je vertrek te maken.

Gevoelsmatig denk ik dat de band met je moeder enorm zal verbeteren als je meer afstand zou hebben tot haar. En waardering kan dan terugkomen. Misschien goed onderwerp voor een gesprek? Eerlijk melden dat je d'r haat maar dat het niks persoonlijks is gezien je enorme drang om op jezelf te leven.
Hoe weet je dat TS in de WSNP zit? Iedere Jan Doedel kan zeggen dat hij in de schuldsanering zit.... Echter zijn er zó verschrikkelijk veel vormen van schuldhulpverlening, dat je uit de topic start echt niet kan zien in welke variant TS zit, juist omdat TS ook schuldhulpverlening en budgetbeheer door elkaar lijkt te halen: het zijn 2 verschillende dingen, en in principe mag een budgetbeheerder geen schuldhulpverlening geven, en vice versa (uitgezonderd als dit via de gemeente gebeurd, maar dan nog zijn dat vrijwel in alle gevallen verschillende afdelingen).

Als TS daadwerkelijk hulp en info wil, zal hij zelf iets meer informatie willen geven:
* in welke regeling zit hij exact? WSNP? Schuldsanering tegen finale kwijting conform NVVK en Recofa-VTLB-berekening? Betalingsregelingen? Schuldsanering opgezet door maatschappelijk werk of een beunhaas?
* is er sprake van een officiële beheerder (door de rechter aangestelde beschermingsbewindvoerder) dan wel een niet-officiele beheerder (die op volmachtsbasis werkt), of enkel sprake van budgetbeheer? In de laatste 2 gevallen, is er sprake van gedeeltelijk beheer of volledig beheer? En wie voert dat budgetbeheer uit? Is dat een organisatie die aangesloten is bij de BPBI of een andere branchorganisatie? Of wordt dat beheer uitgevoerd door zijn moeder of een beunhaas?

Dat maakt nl. nogal wat uit voor de situatie van TS en zonder deze info kunnen wij absoluut geen informatie of advies geven.

Dus TS, dit is mijn vakgebied, als je werkelijk informatie en advies wilt, zul je bovenstaande vragen moeten beantwoorden. Dat mag ook via DM als je dat hier niet wilt delen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

Ardana schreef op maandag 29 juni 2015 @ 02:15:
[...]
Dus TS, dit is mijn vakgebied, als je werkelijk informatie en advies wilt, zul je bovenstaande vragen moeten beantwoorden. Dat mag ook via DM als je dat hier niet wilt delen.
Ik dacht al: waar blijft Ardana? ;)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
heuveltje schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:36:
Je "mist" 160E per maand, en daar kom je al na 14 maanden achter :?
TS zal niet zomaar in de schuldsanering zitten, en z'n moeder zal niet zomaar z'n financien regelen...

• demichel
  • Laatst online: 05-02-2024
Man, je krijgt 14 maanden kost en in woon voor 2200 Euro en als je "daar achter komt" begin je gelijk te schreeuwen tegen je moeder? Het is niet de meest inhoudelijke reactie hier maar ik kan écht niet op mijn vingers blijven zitten. Schaam je.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
demichel schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:05:
Man, je krijgt 14 maanden kost en in woon voor 2200 Euro en als je "daar achter komt" begin je gelijk te schreeuwen tegen je moeder? Het is niet de meest inhoudelijke reactie hier maar ik kan écht niet op mijn vingers blijven zitten. Schaam je.
Ik heb sowieso het idee alsof het een beetje een verstoorde relatie is als de moeder daarna direct met politie gaat dreigen. Misschien idd ergens anders gaan wonen, want dit gaat natuurlijk nergens over.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Nou, blijkbaar is het nog maar de vraag of TS ergens anders KAN gaan wonen financieel gezien.
Dat de relatie met zijn moeder niet optimaal is, kuch, is verder wel duidelijk lijkt mij.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

RemcoDelft schreef op maandag 29 juni 2015 @ 08:07:
[...]

TS zal niet zomaar in de schuldsanering zitten, en z'n moeder zal niet zomaar z'n financien regelen...
Dat snap ik, ben er zelf ook niet altijd even goed in.
Weten dat je eigenlijk op dat moment het geld niet hebt, maar toch even een weekje op vakantie gaan ofzo

Maar als iemand gaat bepalen waar mijn geld heen gaat, dan zou ik er toch met mijn neus boven opzitten :)

En dat is als de TS alleen een bedrag per week krijgt, als hij wel inzicht heeft in zijn complete uitgaven
Dan zijn 14 maanden toch wel heel lang.

Dus ik vraag me gewoon serieus af hoe je daar pas na 14 maanden achter komt :?

[ Voor 25% gewijzigd door heuveltje op 29-06-2015 10:24 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
157 euro per maand is echt bijna niets voor kost en inwoning. leuk dat je roept dat je het liever zelf zou willen doen maar dat gaat je gewoon niet lukken voor dat bedrag.

Ik heb een soort gelijke situatie meegemaakt in de familie en simpel gezegd, vaak is het een afspraak met de schuldsanering dat kost en inwoning rechtsreeks worden gestort naar de personen waar je inwoont. Niets raars en terecht want je maakt kosten om jouw in je huis te hebben. Je vergeet bijvoorbeeld de gemeentelijke belastingen en andere vaak "verborgen" kosten.

Blijf het wel extreem onhandig van je vinden dat je ruzie zoekt met iemand die je helpt want als zij er niet was, was je waarschijnlijk nog dieper in de schulden gekomen.

Als idd blijkt dat je moeder het stiekem heeft gedaan dan is dat verwijtbaar maar je schrijft nergens WAAROM ze dat heeft gedaan!

Ik val misschien ook in herhaling maar als je 24 bent, bij je moeder woont en reeds in de schuldsanering zit dan mag je blij zijn met zo'n moeder en op je knieën gaan dat ze je helpt.

Succes !

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:06

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Volgens mij hebben we TS afgeschrikt :P

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Ardana

Ardana

Mens

ATS schreef op maandag 29 juni 2015 @ 08:03:
[...]

Ik dacht al: waar blijft Ardana? ;)
Ik zat op de TT in Assen, geen zin in GoT, gezelligere dingen te doen :P

Jongens, laten we even 1 ding heeeeeeel duidelijk maken:

Als TS bij een fatsoenlijke budgetbeheerder zit, dan heeft deze hem vóóraf op de hoogte gesteld van de bedragen die naar zijn moeder gaan (en bij vrijwel alle fatsoenlijke budgetbeheerders heeft hij moeten tekenen voor akkoord). Als TS níet bij een fatsoenlijke beheerder zit, dan is TS "een beetje dom": hij had vooraf moeten uitzoeken of hij z'n geld niet aan de eerste de beste willekeurige beunhaas gaf.
Als hij onder beschermingsbewindvoerder staat, kan hij prima bij zijn bewindvoerder terecht voor uitleg.

Linksom of rechtsom, ook in deze heeft TSsteken laten vallen.

Trouwens, kennelijk heeft iemand hem nu zelfs vooraf geïnformeerd dat het kostgeld gaat stijgen. Erg netjes dus.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DennusB schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:09:
[...]

Ik heb sowieso het idee alsof het een beetje een verstoorde relatie is als de moeder daarna direct met politie gaat dreigen. Misschien idd ergens anders gaan wonen, want dit gaat natuurlijk nergens over.
Er is sprake van een stuk meer dan verstoorde relatie. Bovendien horen we maar een kant van het verhaal.

TS heeft een aantal beperkingen waardoor hij niet in staat is zelfstandig te leven (al helemaal niet op financieel vlak), en waardoor hij niet altijd de werkelijkheid op dezelfde manier beoordeelt als anderen dat doen. Als hij door die twee dingen geconfronteerd wordt met zaken die hij niet verwacht of begrijpt reageert hij met wantrouwen, raakt hij in paniek en wordt hij aggressief.

Dus z'n moeder probeert hem te helpen, maar hij kan dat niet inzien. Hij draait door en als zij dreigt om met de politie te bellen zal dat komen doordat TS op dat moment zodanig bezig was dat zij zich acuut bedreigd voelde.

Oslik blyat! Oslik!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

dion_b schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:17:
[...]

Er is sprake van een stuk meer dan verstoorde relatie. Bovendien horen we maar een kant van het verhaal.

TS heeft een aantal beperkingen waardoor hij niet in staat is zelfstandig te leven (al helemaal niet op financieel vlak), en waardoor hij niet altijd de werkelijkheid op dezelfde manier beoordeelt als anderen dat doen. Als hij door die twee dingen geconfronteerd wordt met zaken die hij niet verwacht of begrijpt reageert hij met wantrouwen, raakt hij in paniek en wordt hij aggressief.
Even nieuwschierig.
Ik geloof ook dat dit verhaal behoorlijk eenzijdig en incompleet is.
Maar ken jij de TS persoonlijk, of haal je dit nu allemaal uit die 5 zinnen van dit topic ? :)

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 29-06-2015 16:31 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

heuveltje schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:30:
[...]

Even nieuwschierig. ken jij de TS persoonlijk, of haal je dit nu allemaal uit die 5 zinnen van dit topic ? :)
Het is niet z'n eerste topic, lees z'n history even.

Oslik blyat! Oslik!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als de persoon gemachtigdis, dan is dit compleet legaal, zeker als het om levensonderhoud gaat. Of het netjes is, is wat anders.
Blijkbaar heb je wel een probleem met geld, want je staat onder bewind/sanering. Op jezelf wonen lijkt me dan geen haalbare kaart.
Werk aan je problemen, ga dan sparen en dan het huis uit. Wees tot dan blij dat je onderdak hebt.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:17:
[...]

Dus z'n moeder probeert hem te helpen, maar hij kan dat niet inzien. Hij draait door en als zij dreigt om met de politie te bellen zal dat komen doordat TS op dat moment zodanig bezig was dat zij zich acuut bedreigd voelde.
mooi verzonnen

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je eerste twee woorden sinds de topicstart... het zou wat constructiever zijn om te melden hoe het wel zit als dit volgens jou niet klopt.

Oslik blyat! Oslik!

• readytoflow
  • Niet online
Nou, ik verwacht niet van de TS dat hij zijn hele hebben en houden gaat blootgeven hier.
Maar het zou wel fijn zijn als hij tussen de, soms wat beledigende, teksten door kan lezen en daar adviezen en uithaalt en inhoudelijke vragen wil beantwoorden.

• Ardana

Ardana

Mens

Trolloos, waarom kies je ervoor om enkel "in te gaan" op de post van dion_b en (o.a.) mijn post, waarin ik constructief aangeeft waarom bepaalde informatie nodig is om je te kunnen helpen, te negeren?

Er wordt je hulp aangeboden, en die neem je niet aan. Wat is dan je doel van dit topic?

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-11 12:31
TS, als je niet tegen kritiek kunt, waarom open je hier dan een topic? Je loopt hier al lang genoeg mee om te weten dat er geen blad voor de mond wordt genomen.

En eerlijk? Ik vind dat ze zich nog aardig inhouden. Je bent ruim volwassen, zit in de schuldsanering (waar je ook niet zomaar in komt) en gaat afgeven op je moeder die zich toch aardig inzet voor je. Echt onbegrijpelijk... Ik hoop dat je, ondanks het uitblijven van reacties van jou, inziet dat ze het beste met je voor heeft..

To dare is to do

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

het opnemen voor zijn moeder lijkt me pijnlijk voor TS. want haar niet mogen is één van de knelpunten. en niemand kent haar dus heel goed mogelijk dat echt niet vol te houden is onder één dak.

• Ardana

Ardana

Mens

Zullen we het niet gaan hebben over de relatie tussen TS en z'n moeder? Daar kunnen we nl. geen ene moer mee, behalve TS naar bijv. maatschappelijk werk sturen.

We kunnen het wel bij de feiten houden, en daarin TS van advies dienen. Echter, zonder gegevens van TS kan dat niet.

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Ardana schreef op maandag 29 juni 2015 @ 22:49:
Zullen we het niet gaan hebben over de relatie tussen TS en z'n moeder? Daar kunnen we nl. geen ene moer mee, behalve TS naar bijv. maatschappelijk werk sturen.

We kunnen het wel bij de feiten houden, en daarin TS van advies dienen. Echter, zonder gegevens van TS kan dat niet.
maar doorverwijzen naar een zgn. professional is ook een dooddoener.

• Ardana

Ardana

Mens

Clichés zijn clichés omdat ze waar zijn ;)

Bovendien ging de vraag van TS niet over z'n moeder, maar over hoe hij z'n geld terug kon krijgen ;)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ardana schreef op maandag 29 juni 2015 @ 21:05:
Trolloos, waarom kies je ervoor om enkel "in te gaan" op de post van dion_b en (o.a.) mijn post, waarin ik constructief aangeeft waarom bepaalde informatie nodig is om je te kunnen helpen, te negeren?

Er wordt je hulp aangeboden, en die neem je niet aan. Wat is dan je doel van dit topic?
Omdat het niet de hulp is waar de TS op zit te wachten, hij wil weten hoe hij het geld terug kam krijgen. Maar iedereen hier heeft het erover hoe lief z'n moeder eigenlijk voor hem is..

• Ardana

Ardana

Mens

Brilsmufffje, ik ga juist inhoudelijk in op zijn vraag omtrent het geld terugkrijgen, waarbij de rest voornamelijk ingaat op de situatie rondom zijn moeder. Echter gaat TS dan weer niet in op reacties op zijn oorspronkelijke vraag (geld terugkrijgen), en wél in op een reactie op over zijn moeder.

Precies het omgekeerde van wat jij zegt dus ;)

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Misschien kan je de kans nemen om de situatie beter te beschrijven?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Pagina: 1