Hoe connect ik mijn oude consoles via VGA

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-08 10:30
Hallo daar beste tweakers.

Het leek me leuk om mijn oude consoles weer eens te gaan spelen.

Het probleem is alleen dat ik geen goede tv hiervoor heb, daarom wou ik kijken of het mogelijk is om mijn consoles aan te sluiten op een van de beeldschermen die ik heb (of elke oude monitor) mijn monitor heeft alleen maar dvi en vga, het liefst zou ik de vga hiervoor gebruiken.

Mijn idee was om eerst een RCA naar HMDI te kopen om zo de console daarop te sluiten, en dan kijken of ik een HMDI naar VGA adapter eraan kon doen om ze een VGA signaal te krijgen, ik heb alleen geen enkel idee of dit zou werken.

Om te zorgen dat de games er ook nog een beetje mooi uitzien wou ik zorgen dat ze eerst worden upgescaled naar 720/1080p.

Geluid zal geen probleem moeten zijn, ik heb een DAC en een Stereo waarin beide de audio input zou moeten kunnen voor geluid.

Mijn vraag is nu dus, hoe zorg ik dat ik mijn oude consoles via VGA kan spelen om mijn monitor.

Alvast bedankt voor alle hulp !

[ Voor 6% gewijzigd door NoelMakers1 op 26-06-2015 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Haal een CRT op bij de kringloop, dat werkt voor oude consoles zo veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
hcQd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 19:49:
Haal een CRT op bij de kringloop, dat werkt voor oude consoles zo veel beter.
Ik zit nu helaas nog vast in een kleine kamer waar ik geen ruimte heb voor zo'n bakbeest als dat, ik heb wel een kleine CRT. Maar deze is zo klein dat je soms nauwelijks de tekst kan lezen op het scherm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Zoiets als dit? Geen idee wat voor kwaliteit dit is. In ieder geval heb je een upscaler nodig, aangezien de resoluties die over composite gaan vaak niet door monitors worden ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet niet wat je nu voor TV hebt, maar de meeste LCD's hebben er een dongle oid bij waarbij je een scart aansluiting hebt. Daar kun je voor 5 euro een conversieblokje voor kopen naar Composiet en dan hang je er zo willekeurig welke console aan :)

Converters naar VGA bestaan overigens wel, maar verbaas je niet over de kosten. Er moet een stukje electronica in zitten die het signaal omzet en daardoor kost een dergelijk kabeltje je zomaar 5 tientjes of meer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 22:13
Ik heb hier ergens nog zo' wireless setje liggen waarmee je vga naar scart en andersom kan gebruiken. Ik zal straks eens effe kijken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
danielkraak schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:25:
Zoiets als dit? Geen idee wat voor kwaliteit dit is. In ieder geval heb je een upscaler nodig, aangezien de resoluties die over composite gaan vaak niet door monitors worden ondersteund.
Naar zoiets zat ik ook te kijken, maar dat is alleen een converter en zal het signaal alleen omschakelen en niet upscalen waardoor de game op een hele lage resolutie vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
The Eagle schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:33:
Weet niet wat je nu voor TV hebt, maar de meeste LCD's hebben er een dongle oid bij waarbij je een scart aansluiting hebt. Daar kun je voor 5 euro een conversieblokje voor kopen naar Composiet en dan hang je er zo willekeurig welke console aan :)

Converters naar VGA bestaan overigens wel, maar verbaas je niet over de kosten. Er moet een stukje electronica in zitten die het signaal omzet en daardoor kost een dergelijk kabeltje je zomaar 5 tientjes of meer.
Ik heb geen LCD tv, ik wou juist zo'n converter gebruiken zodat ik mijn consoles kan aansluiten op mijn monitor als vervangen daarvoor. (deels ook door de beperkte ruimte die ik heb) een LCD of andere gelijkwaardige tv ligt ver buiten mijn budget nu dus een nieuwe (of tweedehands) LCD kopen is voor mij geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:40:
Je komt er bijna niet onderuit om een xrgb upscaler te halen. De xrgb-mini is momenteel hét model, maar waarschijnlijk wordt dit te prijzig. Vrijwel alle upscalers hebben een vorm van input lag en daar wil je niet mee te maken hebben. De goedkoopste en beste optie is om een oude sony trinitron op de kop te tikken en je consoles te modden met direct rgb scart aansluitingen.
Een beetje input lag vind ik niet erg, zolang het nog speelbaar is vind ik het geen probleem. inderdaad ligt een framemeister ver buiten mijn budget, en mijn consoles modden ligt ver buiten mijn doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:47:
[...]

Zelfs een beetje input lag wil je niet hebben met een gemiddelde 2d game.. :P Om welke consoles gaat het? Vanaf de ps1/n64 era zijn er vrijwel altijd rgb scart kabels beschikbaar. De megadrive/genesis volgens mij ook? Snes/Nes is weer een ander verhaal.
En hoe wil hij dan met die rgb scart kabel het aansluiten op zijn monitor? Dat gaat dus niet, en dat is dus het hele punt van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:47:
[...]

Zelfs een beetje input lag wil je niet hebben met een gemiddelde 2d game.. :P Om welke consoles gaat het? Vanaf de ps1/n64 era zijn er vrijwel altijd rgb scart kabels beschikbaar. De megadrive/genesis volgens mij ook? Snes/Nes is weer een ander verhaal.
ik wou deze consoles aansluiten: NES N64 PS1 PS2 Gamecube WII (ik hoop in de toekomst er nog een paar bij te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
Dit is een beetje wat ik in gedachten had,

Ik maak van RCA, HDMI met deze adapter, http://www.ebay.nl/itm/Wh...ain_3&hash=item43dea707bf

Daarna maak ik er met een HDMI naar VGA adapter VGA van. http://www.ebay.nl/itm/10...ain_3&hash=item3cf1d03136

Via mijn DAC kan ik van de witte en rode kabel een 3.5mm jack maken dan kan ik via mijn koptelefoon de audio afspelen (anders moet ik even kijken of ik hem via de stereo op mijn speakers kan aansluiten, anders kan ik altijd nog de 3.5mm gebruiken om zo de speakers te gebruiken)

Als er mogelijk een andere manier is waardoor dit makkelijker is via een andere connectie (DVI etc...) kan ik daar ook even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Ik zou een scart naar HDMI converter nemen en vervolgens het aansluiten op de DVI-aansluiting van je monitor. Ik denk dat scart naar HDMI net wat gebruikelijker en goedkoper is.

In het retrogametopic zijn er volgens mij een aantal anderen die ook een scart naar HDMI converter gebruiken, dus daar zou je nog navraag kunnen doen.

Edit: de adapter die jij linkt doet het omgekeerde van wat je wilt. :P

[ Voor 10% gewijzigd door danielkraak op 26-06-2015 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
danielkraak schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:53:
Ik zou een scart naar HDMI converter nemen en vervolgens het aansluiten op de DVI-aansluiting van je monitor. Ik denk dat scart naar HDMI net wat gebruikelijker en goedkoper is.

In het retrogametopic zijn er volgens mij een aantal anderen die ook een scart naar HDMI converter gebruiken, dus daar zou je nog navraag kunnen doen.

Edit: de adapter die jij linkt doet het omgekeerde van wat je wilt. :P
Een Scart naar HDMI adapter ligt rond de 50 euro, ruim 5 keer zo duur als RCA naar HDMI :P
http://www.ebay.nl/itm/HD...in_77&hash=item1c29a31390

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wil je trouwens perse je consoles gebruiken? je zou natuurlijk ook een emulator op je PC kunnen zetten en de console spellen die je wilt op die manier spelen.

En als een LCD door ruimte niet in je budget zit: haal bij de kringloop een 37cm CRT TV. Ze zijn die dingen liever kwijt dan rijk. Kost je zeker weten minder dan een converter en heb je meer lo van. Die dingen zijn echt niet zo groot :)

[ Voor 43% gewijzigd door The Eagle op 26-06-2015 20:58 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:55:
[...]

En daarom mogen er geen alternatieven en ook goedkopere oplossingen aangeraden worden? Wil je retro consoles upscaled er nog enigszins er goed uitlaten zien op een HD apparaat dan zit je toch vast aan een upscaler i.c.m. rgb scart. Gezien het lijstje van consoles welke hij wilt spelen is er voor vrijwel alles een rgb scart kabel beschikbaar. Daarnaast kun je sony trinitrons tegenwoordig voor vrijwel niets op marktplaats vinden en heb je meteen subliem beeld.
Hij heeft al aangegeven geen plek te hebben. En het was sowieso handig wat vollediger te zijn anders denken mensen straks aan een scart kabel genoeg te hebben.

Edit: uit je twee posts blijkt wel dat er nog een extra TV nodig is. Dus mijn laatste opmerking klopt niet.
NoelMakers1 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:56:
[...]

Een Scart naar HDMI adapter ligt rond de 50 euro, ruim 5 keer zo duur als RCA naar HDMI :P
http://www.ebay.nl/itm/HD...in_77&hash=item1c29a31390
Dan moet je toch eens goed kijken waar input en output staan op het plaatje bij de "RCA naar HDMI". :P

[ Voor 28% gewijzigd door danielkraak op 26-06-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:55:
[...]

En daarom mogen er geen alternatieven en ook goedkopere oplossingen aangeraden worden? Wil je retro consoles upscaled er nog enigszins er goed uitlaten zien op een HD apparaat dan zit je toch vast aan een upscaler i.c.m. rgb scart. Gezien het lijstje van consoles welke hij wilt spelen is er voor vrijwel alles een rgb scart kabel beschikbaar. Daarnaast kun je sony trinitrons tegenwoordig voor vrijwel niets op marktplaats vinden en heb je meteen subliem beeld.
Net even lopen kijken, die sony trinitrons zien er inderdaad zeer geschikt uit ( ik keek eerst op ebay en kwam ik alleen maar van die jaren 80 monitoren tegen voor 400 euro dus vroeg ik me eerst af wat je bedoelde :P)

Ik zie wel dat er een heleboel verschillende versies zijn, naar welke zou ik specefiek moeten kijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Je kunt ook voor een B&O kijken. Die zijn wat minder diep en hebben mogelijk nog betere beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
danielkraak schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:58:
[...]

Hij heeft al aangegeven geen plek te hebben. En het was sowieso handig wat vollediger te zijn anders denken mensen straks aan een scart kabel genoeg te hebben.

Edit: uit je twee posts blijkt wel dat er nog een extra TV nodig is. Dus mijn laatste opmerking klopt niet.

[...]

Dan moet je toch eens goed kijken waar input en output staan op het plaatje bij de "RCA naar HDMI". :P
Ik heb inderdaad geen ruimte voor een tv van bijna een halve meter breed, maar deze van sony zijn redelijk dun, ik denk dat ik daarvoor nog wel wat ruimte kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:03:
[...]

Dat is inderdaad ook een goede optie. Ik heb twee jaar terug een B&O MX7000 mogen ophalen bij iemand voor €20 euro en dat was echt een super ding. Ik heb hem helaas in de tussentijd vervangen voor een Sony PVM.
Ah, hier ook een MX7000. Overigens nog steeds een joekel van een ding en idioot zwaar. ;)

Is zo een PVM nou ook echt beter? Ze zien er vaak wel redelijk compact uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:03:
[...]

Dat is inderdaad ook een goede optie. Ik heb twee jaar terug een B&O MX7000 mogen ophalen bij iemand voor €20 euro en dat was echt een super ding. Ik heb hem helaas in de tussentijd vervangen voor een Sony PVM.

Mocht je een B&O kunnen bemachtigen die zijn voor een CRT tv behoorlijk klein (in hoeverre zoiets klein te noemen is). Je kunt kijken naar een MX4000 of een MX7000.
Helaas staan daar niet veel van op Marktplaats, en de enigste die ik mogelijk zou kunnen komen ophalen is extreem duur. dus deze valt af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Als je er niet te ver vanaf zit, zou ik gewoon voor een kleine CRT gaan. Jij wilt gewoon gamen en beeldkwaliteit zal nog steeds niet slecht zijn.

Dan ben je goedkoper en beter uit dan met al die converters.

[ Voor 18% gewijzigd door danielkraak op 26-06-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je idee van 'upscalen' slaat trouwens helemaal nergens op. Je beeldscherm zal elk signaal 'upscalen' of 'downscalen' naar de native resolutie van dat scherm aangezien het scherm niets anders kan weergeven. Zo lang die upscaler in die converter niet beter is (betere interpolatie ofzo?) dan de upscaler in het beeldscherm, win je er helemaal niets mee. Wat je voorstelt; composiet -> hdmi -> vga -> beeldscherm is een conversie van analoog -> digitaal -> analoog -> digitaal :S Ik zou het echt echt bij 1 conversie houden: composiet (analoog) -> hdmi (dvi) / beeldscherm (digitaal). Dat gaat je veruit de beste kwaliteit geven.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2015 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
danielkraak schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:11:
Als je er niet te ver vanaf zit, zou ik gewoon voor een kleine CRT gaan. Jij wilt gewoon gamen en beeldkwaliteit zal nog steeds niet slecht zijn.

Dan ben je goedkoper en beter uit dan met al die converters.
Zoals ik al zij is mijn ruimte hier zeer beperkt, voor zoiets
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:13:
Je idee van 'upscalen' slaat trouwens helemaal nergens op. Je beeldscherm zal elk signaal 'upscale' of 'downscalen' naar de native resolutie van dat scherm aangezien het scherm niets anders kan weergeven. Wat je voorstelt; composiet -> hdmi -> vga -> beeldscherm is een conversie van analoog -> digitaal -> analoog -> digitaal :S Ik zou het echt echt bij 1 conversie houden: composiet (analoog) -> hdmi (dvi) / beeldscherm (digitaal). Dat gaat je veruit de beste kwaliteit geven.
Daar heb je wel een goed punt mee ja. zo het een beter idee zijn om inplaats van hdmi naar vga hdmi naar dvi te doen ?

Ik gebruik nu voor mijn 3 monitoren DVI, vandaar dat het me beter leek om vga te gebruiken, dan kan ik met 1 knop switchen naar de console (mijn monitor heeft maar 1 dvi en 1 vga port)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoelMakers1 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:16:
zo het een beter idee zijn om inplaats van hdmi naar vga hdmi naar dvi te doen ?
Dat maakt niets uit. HDMI en DVI is hetzelfde signaal. Daarom heb je er ook van die goedkope converter blokjes voor omdat dat helemaal passief is. Het verschil zit hem alleen in een andere connector en HDMI heeft er ook mogelijk geluid bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 21:18:
[...]

Dat maakt niets uit. HDMI en DVI is hetzelfde signaal. Daarom heb je er ook van die goedkope converter blokjes voor omdat dat helemaal passief is (alleen een andere connector en HDMI heeft er ook mogelijk geluid bij).
Het klinkt misschien vreemd, maar mijn monitoren doen daar nogal vreemd mee, ik heb geprobeerd via een HMDI naar DVI adapter een van mijn monitoren aan te sluiten, en dit werkte niet. toen met een andere adapter HDMI naar DVI geprobeerd en toen weer geen beeld, toen via een standaard DVI-D kabel en VGA kabel geprobeerd en dit werkte wel :S .

Ook een van de redenen waarom ik liever vga wou.
Pagina: 1