Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kootstra
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-06 12:55
Goedendag,

Ik ben na het vele inlezen geïnteresseerd in zonnepanelen, nu heb ik al het enige ingelezen en heb ik gekeken wat de mogelijkheden zijn. Ons huis staat gericht op het oosten met een hoek van 120 graden en ons dak heeft een helling van 45 graden. Zie hieronder een vooraanzicht van het huis. Het huis is 5m breed en de bovenkant heeft een lengte van om en nabij 3,8m. De voorkant heeft geen last van bomen of iets dergelijks. Negen panelen zouden geen probleem moeten zijn, wellicht tien maar dat zou later ook nog gedaan kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/nnvfp3.png

Ons vorige gebruik (huurhuis) was een verbruik van ongeveer 1800 kWh ~ 2000 kWh. Echter hebben wij in het nieuwe huis een nieuwe oven van (7200 W) waardoor ik het gevoel heb dat dit verbruik wel enigszins omhoog zal gaan. Verder verwachten wij dat er nog wel een kindje bij zal komen en we hebben op dit moment ook nog geen wasdroger (vermoed dat deze wel zal komen in het aankomende jaar). Indien mogelijk zou ik later nog naar gas verminderen kunnen kijken op basis van warmtepomp etc.

Nu heb ik enkele offertes aangevraagd bij zonneplan, twentezon, zonnepanelen.net en bij een lokale partij.

Offerte 1 Zonneplan (All in)
9x LG MonoX 300WP (2700WP - 2334 kWh)
Zeversolar TL3000
Cedel monitoring tool
4.361,82 ex BTW

Offerte 2 Zonneplan (All in)
9x Trina Solar 265 Wp (2385 WP - 1961 kWh)
Zeversolar TL2000
Cedel monitoring tool
3.470,81 ex BTW

Bij beide van deze offertes kan er gekozen worden voor een SMA Sunnyboy 2.5, bij de LG MonoX offerte wordt deze 4.274,19 ex BTW en bij de Trina Solar wordt deze 3.551,04 ex BTW. Bij de Cedel monitoring tool kan ook gas en elektra in totaal bijgehouden worden, echter dien je hier wel een slimme meter voor te hebben.

Nu heb ik ook nog een offerte ontvangen van een lokale partij, deze bood het volgende aan;
8 x Winaico 290 WP (2320WP – 1960 kWh)
Goodwe 2000 NS
3774,61 ex BTW

Bij twentezon kreeg ik de volgende offerte;
12x Solar Frontier SF170-S
Solar Frontier SS-WR-3000
2.582,64 ex BTW
Hier moet nog montage overheen, ze geven een prijsindicatie van 850€ voor 12 panelen is.

Zonnepanelen.net (hier zou ik denk ik nog een paneel bij willen, wat voor een meerprijs zal zorgen van om en nabij de 200€)
8x Conergy PE 260M Zwart
Goodwe GW-2000SS (kan ook SMA Sunny Boy 2.5 voor415€ meer, of Solar Edge 2200 voor 750€ extra)
2.958,72 ex BTW

SMA en LG
Nu heb ik het enige ingelezen en SMA wordt als zeer betrouwbaar gezien en voor de LG panelen zou je ook voor de garantie in Nederland kunnen zijn.

Trina Solar
Is een van de grootste producenten van panelen, echter is dit een chinees merk. Zal dit goed gaan voor garantie? Zonneplan meldt wel dat de garantie via hun afgehandeld kan worden, waardoor dit eventueel geen issue hoeft te zijn.

Van Winaico & Conergy heb ik nog niet eerder gehoord. Volgens beide bedrijven zijn deze zeer goed, winaico zou goede bevestiging hebben en Conergy wordt blijkbaar gemaakt in Duitsland.

Zeversolar
Deze is in 2013 overgenomen door SMA waardoor er een groot Duits bedrijf achter staat, ik lees echter nog wel enige negatieve verhalen op internet qua service.

Best lange post geworden, excuses hiervoor, welke van deze opties zouden jullie aanraden, of hebben jullie nog op- en/of aanmerkingen? Eventuele betere opties? Mijn voorkeur lijkt nu te gaan naar die van Zonneplan of die van Zonnepanelen.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:21
ik zou toch nog bij meer bedrijven vragen wat ze willen aanbieden en deze met elkaar vergelijken.
uitiendelijk heb ik 10 panelen incl solaredge + 10 optimizers vergelijkbaar met het duurste bedrag hier genoemd kunnen krijgen (ze moeten nog wel geplaatst). Het is dus best mogelkijik om nog een keer korting te krijgen ondanks dat ze al een "gouden aanbod¨ geven.

Die LG heb ik overwogen maar mijn punt was meer dat ik niet kan zien uit welk jaar die panelen komen: het is bijvoorbeeld allemaal monoX maar er wordt niets gezegd over wanneer ze zijn geproduceerd dus het kan ook panelen van een paar jaar oud uit 2013 betreffen.

Solaredge heb ik ook maar dat is echt alleen omdat ik geen opstelling kon maken waarbij er geen schaduwvorming is. Als je geen schaduwvorming hebt en niet elke dag gaat kijken wat je opbrengst per paneel is zo ik niet weten waarom je extra moet investeren terwijl het je niet meer zou opleveren.

Ook ben ik toch vooral afgegaan op testen van photon als ik het merk niet ken. Dit om slechte verhalen te voorkomen. Wat je ook kan doen, als het je een goed gevoel geeft, is om een paneel met een nederlands brand te nemen. Dit als je de garantie echt belangrijk vind.

Zelf ben ik van mening dat ik het zal moeten doen met 1 paneel minder als eentje het opgeeft. Dit omdat over 7 jaar die panelen die ik heb gekocht echt niet meer leverbaar zijn met dezelfde voltage en amperage en andere kenmerken.

Als monitoring belangrijk is voor jou zou ik ook navragen hoelang je die monitoring krijgt en wanneer je moet betalen bij bijvoorbeeld een software update. Ik heb bijvoorbeeld begrepen dat je jaarlijks 8 euro mag doneren als je ipv elke 15 minuten elke 5 minuten je data naar bijvoorbeeld pvoutput wil doorgeven.

En kijk heel even over de hele dag heen of je geen schaduw hebt van die 2 schoorsteentjes. die kunnen ook funest zijn voor je opbrengst als je een paar uur in de schaduw zit daarvan.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBI
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 10:51

MBI

Hoi!

Ik zit in hetzelfde schuitje, maar ben nog niet zo ver als jij. Ik heb zo te zien nog een hoop leeswerk te doen als het gaat om diverse merken panelen, soorten omvormers, 'SolarEdge' en monitoring opties.

Ik bookmark deze thread eventjes, ben benieuwd naar het vervolg.
Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:21
Ik ben ook wel benieuwd wat het is geworden.

Even een update: de panelen liggen en zijn de laatste dag opeens 10 x trina solar 256Wp panelen geworden wegens niet kunnen leveren van wat ik had besteld. die doen het ook goed en heb nu 100kWh geleverd opgewekt in bijna negen dagen en de dag is nog niet voorbij :).

met die solaredge se2200 en optimizers merk je inderdaad dat die andere panelen geen last ondervinden van schaduw op 2 panelen. Dus als je toch schaduw ondervind en het geld kan missen zou ik zeker die solar edge onderzoeken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:52

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou Zonneplan ondanks mijn aankoop daar niet (meer) aanbevelen.
Ze besteden alles uit en met name bij garantieclaims ben je het haasje omdat ze de boel 'warm houden' ipv echt tot actie over te gaan :/
Uiteindelijk levert het zoveel gezeik op dat de directeur zich er mee bemoeit en de boel opeens wel goed wordt opgepakt.
Eer je zo ver bent (na tientallen emails en telefoontjes over en weer) kan je een jaar verder zijn!
Nog leuker is dan dat zelfs de 'fabrikant' van de omvormer (OEM ingekocht) niet weet dat er een OEM firmware beschikbaar is die de storing geheel blijkt op te lossen.
Je kan beter een kleiner bedrijf kiezen dat alles zelf uitvoert en ook nog een mooiere prijs maakt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kootstra
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-06 12:55
Toch nog even een update anderhalf jaar later. Het is er toen helaas niet van gekomen, zijn nu weer op zoek, onderstaande zijn de laatste offertes (allemaal excl btw);

Offerte 1- Energy Control;
10 x Trina Solar TSM-275 (verwachte opbrengst 2216)
GoodWe 2500 NS
Esdec ClickFit EVO
Installatie
EUR 3,250

Offerte 2 - Zonneplan;
9x Trina Solar 275 Wp All Black(verwachte opbrengst 2036)
Zeverlution 2000S
Solar Construct Haken + Rail
Installatie
EUR 3.249,75

Offerte 3;
10x Sharp NU-RD300 (verwachte opbrengst 2510)
SolarWatt Stecagrid (vermoed 2500)
SolarStell montagesysteem
Installatie
EUR 4.539,55

Offerte 4;
8 x NSP Neo Solar 290 Wp Full Black
Growatt 2000s
Clickfit/Solfix
Installatie
Additionele kosten 49 EUR (wifi/ethernet) + BTW Service 119 EUR
EUR 3.058,08

Eventuele 8 x Enphase MAC micro-omvormer inclusief Envoy-S additionele kosten van 794 EUR.

Offerte 5;
9x LG Solar 320 Full Black
Solax X1 2.5 1mpp
Clickfit EVO
Montage
EUR 3.813,90

Sunnyboy 2.5 Omvormer kan voor 350 EUR extra geleverd worden.

Vraag;
Nu kwam de persoon van offerte 1 aanzetten dat het pijpje in het huis voor ontluchting is. Dat dit vervangen kan worden door een ontluchtingspan. Waardoor tien panelen passen. Vijf ieders in Portrait in twee rijen.
De manier waarop Offerte 3 10 panelen op het dak legde kan mijn inziens niet. Deze hadden vier rijden in landscape modus. Dit terwijl het dak 12 dakpannen hoog is, wat resulteert in volgens mij ongeveer 3.7m.
Heeft iemand hier ervaring met ontluchtingpannen?

Mijn voorkeur zou op dit moment gaan naar offerte 1, lijkt mij een redelijke verhouding tussen EUR/WP. Heeft iemand nog tips/opmerkingen? Is een GoodWe een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Kootstra schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:50:

Vraag;
Nu kwam de persoon van offerte 1 aanzetten dat het pijpje in het huis voor ontluchting is. Dat dit vervangen kan worden door een ontluchtingspan. Waardoor tien panelen passen. Vijf ieders in Portrait in twee rijen.
De manier waarop Offerte 3 10 panelen op het dak legde kan mijn inziens niet. Deze hadden vier rijden in landscape modus. Dit terwijl het dak 12 dakpannen hoog is, wat resulteert in volgens mij ongeveer 3.7m.
Heeft iemand hier ervaring met ontluchtingpannen?

Mijn voorkeur zou op dit moment gaan naar offerte 1, lijkt mij een redelijke verhouding tussen EUR/WP. Heeft iemand nog tips/opmerkingen? Is een GoodWe een goede optie?
Ik gok dat het gaat om beluchting en niet ontluchting. Dat gaat prima met een pan. Daar zou ik me verder geen zorgen over maken.
Pagina: 1