Toon posts:

Versterker advies!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakeraars en tweakerinnen,

Ik heb 2x 6x9 Rockford Fosgate Prime (65Watt RMS) speakers i.c.m. 2x Rockford Fosgate Punch p1 series (250Watt RMS.

Dit heeft altijd gedraaid op een 12v versterker van Phoenix Gold in mijn auto.

Graag zou ik dit aan willen sluiten op een 220v versterker (of 2 versterkers) zodat ik deze geluidsset kan gebruiken in de woonkamer/bij het zwembad/schuur.

Is dit mogelijk? En welke oplossingen zouden er mogelijk zijn?

Ik zie echter alleen versterkers tot 100Watt en dat lijkt mij te weinig (in de pricewatch)?

Mvg,

Joep :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2015 16:30 ]

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Heb je gedacht aan studio monitoren?

een simpele 2.0 set waar een hoop uit komt.
Zelf heb ik pricewatch: Behringer MS40 (Zwart) die bevalt me goed maar er zijn nog vele andere alternatieven ;)

Anders zou een kist/kratradio ook een oplossing kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie redbullet!

Ik zou graag deze speakers willen gebruiken, nieuwe kopen kan altijd nog :)

Zo'n kist/kratradio is in principe de bedoeling, maar dan op 220v.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:47

DjVe

Hatsaflats!

Simpele versterker van MP plukken met 2 paar speakeraansluitingen en je kan draaien hoor.

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De speakers die je noemt zijn Car HiFi speakers. Deze worden doorgaans met 4Ohm aangestuurd, vandaar ook de wattage zo hoog lijkt te zijn.
Aansluiten op een 220V 'huis'versterker kan alleen als deze 4Ohm ondersteund, anders zal de eindtrap uiteindelijk het begeven.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat Carhifi speakers in grotere ruimtes over het algemeen geen succes zijn. Je gaat ze tenslotte inzetten voor iets waar ze juist tegenovergesteld voor ontworpen zijn (namelijk een zeer kleine ruimte, in de auto)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:47

DjVe

Hatsaflats!

Madshark schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 17:38:
De speakers die je noemt zijn Car HiFi speakers. Deze worden doorgaans met 4Ohm aangestuurd, vandaar ook de wattage zo hoog lijkt te zijn.
Aansluiten op een 220V 'huis'versterker kan alleen als deze 4Ohm ondersteund, anders zal de eindtrap uiteindelijk het begeven.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat Carhifi speakers in grotere ruimtes over het algemeen geen succes zijn. Je gaat ze tenslotte inzetten voor iets waar ze juist tegenovergesteld voor ontworpen zijn (namelijk een zeer kleine ruimte, in de auto)
Zolang je de volumeknop niet te hoog zet, is er niets aan de hand. Verder ben ik het compleet met je eens dat TS beter gewoon een normale speaker kan kopen + een versterker (of actieve monitoren)

Verwijderd

Topicstarter
Dus een 2.0 versterker zou volstaan, als ik het goed begrijp? (Moet ik hierbij dan ook nog op bepaalde wattage letten?)

• Madshark
  • Niet online
DjVe schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 17:41:
[...]

Zolang je de volumeknop niet te hoog zet, is er niets aan de hand.
Da's zo'n beetje het probleem met deze Rockford Fosgate's, die moeten het juist van de volumes hebben, vooral die Punch woofer.
TS kan het altijd proberen, maar de meeste 8Ohm versterkers gaan het niet leuk vinden.

Anderzijds, het zijn geliefde en ook goede speakers. Ik zou ze op V&A of Marktplaats zetten, krijg je denk ik nog een leuk bedrag voor, met dat budget koop je weer (betere) speakers die wel geschikt zijn voor je toepassing.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele en snelle reacties!

Zie het echter niet zo zitten ze op V/A of MP te zetten eerlijk gezegd.

Zou je eventueel een voorbeeld hebben van een (of meerdere) versterker(s) die eventueel in aanmerking komen?

Ook heb ik de subwoofer doorgelinkt staan, heeft dit nog invloed op de weerstand van de gehele "subwoofer", of is dit wartaal?

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 22:33
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 19:31:
Zou je eventueel een voorbeeld hebben van een (of meerdere) versterker(s) die eventueel in aanmerking komen?

Ook heb ik de subwoofer doorgelinkt staan, heeft dit nog invloed op de weerstand van de gehele "subwoofer", of is dit wartaal?
Iedere versterker is in theorie mogelijk zoals je al gelezen hebt.

Doorgelinkt????? waarschijnlijk een dubbele spreekspoel (dual voicecoil) aansluiting.
Je bedoelt dat de dubbele aansluiting verbonden is?
Als je 2x4Ohm in serie gaat zetten wordt het 2Ohm.

Heb je de 2 subwoofers in 1 behuizing in serie gezet of 2 behuizingen voor 2 subs?

Meet eerst die weerstand even door, apart op beide aansluitingen dus ZONDER die zgn. (doorlink) brug.
Weerstand over rood+zwart x2.
Weerstand over rood+rood en zwart+zwart moet dan MAX zijn.

Maar wat ga je doen om je subs te filteren, ga je daar een volledig signaal doorheen sturen dan kun je dezelfde dag je kliko intern gaan ophogen.

Je zou kunnen kijken naar een 6 kanaals VSX-S510 die vanuit zichzelf een functie heeft om met filter 1 passieve sub aan te sturen. En geschikt is voor 4Ohm speakers.
pricewatch: Pioneer VSX-S510 Zwart

[ Voor 6% gewijzigd door Double-X-L op 26-06-2015 21:39 ]

• Jag
  • Laatst online: 19:31

Jag

Subs gaan niet stuk van een full range signaal, maar het klinkt wel slecht. Die Pioneer is wel een goede optie idd.

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 22:33
Jag schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 22:02:
Subs gaan niet stuk van een full range signaal, maar het klinkt wel slecht. Die Pioneer is wel een goede optie idd.
Ik verwacht toch echt dat je voice coil in meltdown gaat als je hem het volle bereik gaat voeren.
Je blijft spanning over je spoel houden zonder beweging die ook nodig is voor de koeling van diezelfde spoel. Heb je continu veel laag en blijft de sub altijd in beweging dan zou het een tijd goed kunnen gaan, persoonlijk zou ik het absoluut niet doen.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-01 06:45

Bestla

Viking Kvinne

Heb je die Phoenix Gold amp nog? Gewoon die nemen op een 220v naar 12v omvormer. Maar zoals gezegd, die speakers zijn ontworpen voor de auto.

Goedkoopste oplossing is naar de kringloop voor een versterker en een paar speakers.

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal!

Heb al heel wat discussies moeten voeren en we zijn eruit.

Ik laat het hele spul op een 12v versterker (Phoenix gold ryval v754), dit ga ik voeden door een simpele 1100W computer voeding. Dit zou voldoende moeten zijn.

Op vol vermogen zal deze set nooit draaien.

Mocht dit niet werken ga ik denk ik echt voor die pioneer!

Mvg,
Joep

• Jag

Jag

Double-X-L schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 01:01:
[...]

Ik verwacht toch echt dat je voice coil in meltdown gaat als je hem het volle bereik gaat voeren.
Je blijft spanning over je spoel houden zonder beweging die ook nodig is voor de koeling van diezelfde spoel. Heb je continu veel laag en blijft de sub altijd in beweging dan zou het een tijd goed kunnen gaan, persoonlijk zou ik het absoluut niet doen.
Een subwoofer heeft een hoge inductie, waardoor de impedantie hoog is voor hoge frequenties, weinig vermogen dus. Sowieso leveren hoge frequenties ook maar een zeer beperkte excursie op, ooit een tweeter wel eens excursie zien maken :) ?

Maar een sub full range draaien is natuurlijk wel een slecht idee, je krijgt dan een enorme bult mid eruit, dus moet zeker gelowpassed worden.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

Semi oftopic. Je weet dat je die speakers ergens moet inbouwen om fatsoenlijk geluild te krijgen ?
Alleen ophangen doet niet veel :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Jag

Jag

Goed punt :)

De 6x9 speakers moet je een niet te kleine behuizing geven. En gewoon gesloten houden, geen bass reflex, zijn ze denk ik niet voor gemaakt.
Pagina: 1