Ext4 drives converteren naar NTFS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

Topicstarter
Heb twee HDD's in mijn NAS die ext4 zijn. Nu staan deze vol met data die ik niet kwijt wil. Deze drives moeten uiteindelijk door Windows worden gelezen.

Bestaat er een mogelijkheid deze drives te converteren naar NFTS zonder dataverlies? Of wordt het gewoon eerst data overpompen, formatteren en dan data weer terug zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-06 19:10
Zelf geen ervaring mee, maar je zou de schijven ook in ext4 kunnen laten staan en ext2fsd gebruiken. Als je je data wil behouden, maar wel NTFS wil gebruiken, dan zul je een andere schijf moeten hebben waar je het eerst op kan zetten. Vrij kostbare zaak in zo'n geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
210667 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:47:
Heb twee HDD's in mijn NAS die ext4 zijn. Nu staan deze vol met data die ik niet kwijt wil. Deze drives moeten uiteindelijk door Windows worden gelezen.

Bestaat er een mogelijkheid deze drives te converteren naar NFTS zonder dataverlies? Of wordt het gewoon eerst data overpompen, formatteren en dan data weer terug zetten
Er zijn misschien wel tooltjes die dit kunnen, zoals Parted Magic, maar die is niet gratis. Maar als je disks redelijk vol zitten, schiet dat niet echt op.
Feitelijk is dit wat er dan gebeurt: De ext4 partitie wordt verkleind zodat de vrije ruimte vrij komt. Daarin wordt een NTFS partitie gemaakt, en vervolgens wordt zoveel mogelijk data vanuit de ext4 naar de ntfs partitie verplaatst. Dit blijft doorgaan totdat alle data overgezet is.
Dit zou je ook handmatig kunnen doen met bijv. gparted
Er is geen manier om het filesystem zelf te converteren, daarvoor is ext4 en NTFS te verschillend, het zal altijd een kopie moeten zijn.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

Topicstarter
Vermoedde al natigheid. Gelukkig zijn het twee volumes Zou dus één volume vol kunnen pompen tot het tweede volume leeg is. De tweede NTFS kunnen maken, en dan het eerste volume naar het tweede overzetten...Mzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Overigens, je schrijft dat de schijven uit een NAS komen. Vaak zit er dan ook nog Linux RAID en/of LVM op. Maar met de juiste tools (ubuntu live cd oid) kun je altijd wel bij je data komen.

En, uiteraard, als die data belangrijk is.... waar zijn je backups ?

Zeker als je truckjes gaat gebruiken zoals verkleinen/vergroten van partities etc, zoals ik hierboven beschreef, loop je wel wat risico, dus eerst zorgen voor backups.

Als je nog geen backups hebt, is dit natuurlijk dé gelegenheid om een mooie externe USB-disk te kopen, en die komt dan ook mooi van pas voor het overpompen van je bestanden. :+

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

210667

Topicstarter
Bijna 3.5 TB aan content [film en Series en Muziek backuppen...lijkt mij wat veel.. ;) En weer alles ophalen lijkt mij ook geen feest...
Pagina: 1