Toon posts:

Portforwarden echt zo gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vader die 20 jaar geleden als 'computerbehendige' werkte (ik weet niet precies hoe je dat noemt)
en hij is erg bang dat de router stuk zou gaan als ik een Minecraft Server wil hosten.

Deze minecraft server zou nooit hoger dan 5 mensen bedragen, en het zijn alleen vrienden van mij die ik mijn ip zal geven.
daarnaast zal hij alleen aan gaan als ik er ook op ga, dus is er weinig kans voor hackers om mijn server te hacken.
Toch is hij er van overtuigd dat ik niet mag portforwarden.

Ik heb thuis een Ubee evw3200 of een Ubee evm3200 (ik weet niet erg meer zeker welke).

Ik heb alleen mijn computer aan de draad, en mijn ps3 is draadloos. Ik speel wel weinig op mijn ps3.
Ook gebruik ik wel vaak mijn telefoon thuis en mijn vaders laptop is ook op de wifi.

Kunnen jullie mij helpen of dit portforwarden echt zo'n goed idee is of niet? Want ik ben er zelf van overtuigd dat het vrijwel geen schade kan aanrichten.

MVG Melvin ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Van een port forward zal een router niet stuk gaan. Hij doet immers waar hij voor gemaakt is: verkeer routeren. Dat doet hij zonder port forward ook al, maar dan enkel verkeer welke gerelateerd kan worden aan een connectie welke van binnenuit is geïnitieerd.

Wat je doet met een port forward is een gaatje prikken in de firewall zodat verkeer van het internet bij jouw machine met de Minecraft Server kan komen. Anders kan geen verbinding tot stand worden gebracht omdat het verkeer tegen de firewall aanbotst.

Wat belasting betreft:
Door een willekeurige bittorrent aan te zetten jaag je al meer verkeer door de router dan je met de Minecraft server ooit zult halen. En al zou je meer verkeer door de router willen sturen dan de router aan kan, dan is ook dat geen probleem. De verbinding wordt er traag van en/of de router komt met een vol geheugen te zitten en zal vastlopen. Dat is ter verhelpen door de stekker uit het stopcontact te halen en er weer in te stoppen. Gaat hij niet stuk van.

Zorg er wel voor dat de beveiliging van de machine met de Minecraft server op orde is, dan gebeuren er geen gekke dingen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 26-06-2015 15:56 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• timku
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-02 17:05
Misschien dat je vader bang is dat je het verkeerd doet waardoor je geen internet meer hebt?
Maak alvast een back-up voordat je begint, en doe het samen met je vader.
Misschien dat hij dan meer vertrouwen heeft.

Wil je een router op afstand via web-interface saboteren/kapot maken, dan zou ik het erg knap vinden als het je lukt.
Misschien corrupte firmware uploaden dat zo gefabriceerd is dat hij slaagt bij de checksum test. Kortom, succes!

[ Voor 35% gewijzigd door timku op 27-06-2015 14:30 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:26

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Wat heb je zelf al opgezocht over portforwarden?

Tijd voor een nieuwe sig..

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:53

lier

MikroTik nerd

Check even of UPnP aan staat in het modem... en lach (als dat zo is) je vader even heel hard uit ;)

Zonder dollen... port forwards zijn uiteraard niet gevaarlijk, als je maar weet welke diensten je op de poort(en) aanbiedt (en zorg dat die diensten regelmatig geupdate worden).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 18:24
lier schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:39:
Check even of UPnP aan staat in het modem... en lach (als dat zo is) je vader even heel hard uit ;)

Zonder dollen... port forwards zijn uiteraard niet gevaarlijk, als je maar weet welke diensten je op de poort(en) aanbiedt (en zorg dat die diensten regelmatig geupdate worden).
Dat uitlachen is natuurlijk nergens voor nodig. Je zet iets open en dat is per definitie een potentieel risico. Maar als de security van je minecraft server op orde is is er niets aan de hand.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Prachtig nieuw woord "computerbehendige". Ga ik onthouden :).
Alsof destijds iemand die met computers om wist te gaan een acrobaat was. Niet uitlachen, maar wat mij nieuwsgierig maakt is hoe je vader tot die gedachte komt.. Bedoelt hij ontregeld? Ik acht het zeer onwaarschijnlijk, maar dat mag geen probleem zijn, even een reset, moet hij als acrobaat moeiteloos kunnen fixen, en hij loopt weer. Kortom, vraag je vader eens wat hij bedoelt, want portforwarden is toch helemaal niet een exotische bezigheid? Of is hij bang voor kwetsbaarheden doordat ongewenste vreemdelingen zich toegang zullen verschaffen. Risico dus wat pacificocean ook noemt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:53

lier

MikroTik nerd

pacificocean schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:53:
Dat uitlachen is natuurlijk nergens voor nodig. Je zet iets open en dat is per definitie een potentieel risico. Maar als de security van je minecraft server op orde is is er niets aan de hand.
De nuance zit in het bewust iets open zetten bij een port forward, UPnP is net even "anders". ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1