GTX 970 SLI vs single GTX 980

Pagina: 1
Acties:

• Technoane
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-09-2025
Beste Tweakerts,

Ik heb besloten om mijn R9 290 te verkopen en voor Nvidia te kiezen, grootendeels omdat ik bijna alleen maar race games/simulatoren speel en de kaart nogal moeite heeft met 3 schermen en Project Cars veel beter schijnt te draaien op Nividia kaarten.

Nu ben ik aan het twijfelen of ik voor een GTX 980 ga of +- 100 euro meer ga betalen voor 2x GTX 970 in sli. Is het prijsverschil het waard?

Mijn setup:

i5 4690k
Z97 Gaming 5 mobo
8gb ddr3 1600mhz

Cheers

[ Voor 7% gewijzigd door Technoane op 26-06-2015 14:18 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!). Schopje naar CAA.

Wat zeggen de benchmarks?

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-02 15:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Qua bang 4 buck is 2x 970 een stuk sneller en beter. Je moet rekenen dat 2 van die kaarten 30% meer performance opleveren als een enkele 980.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:49

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Maar met meer verbruik, hitte en de vraag of je voeding het trekt, dus je kunt ook gaan kijken naar GTX980Ti gaat weer een stuk sneller dan een GTX980 en het gat met de 970 SLI setup is weer kleiner.

Ook zou je een 2e 290 erin kunnen hangen, goedkoopste oplossing en wrs de snelste..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Technoane
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-09-2025
SAiN ONeZ schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:21:
Maar met meer verbruik, hitte en de vraag of je voeding het trekt, dus je kunt ook gaan kijken naar GTX980Ti gaat weer een stuk sneller dan een GTX980 en het gat met de 970 SLI setup is weer kleiner.

Ook zou je een 2e 290 erin kunnen hangen, goedkoopste oplossing en wrs de snelste..
Ik heb zojuist mijn r9 290 verkocht. Ik kies bewust voor Nividia omdat o.a. Project Cars hier veel beter op draait. Dan betaal ik graag een klein beetje meer.

Ik zou conclusies van mijn vraag uit benchmarks kunnen trekken, maar ik weet dat sommige (toekomstige?) games niet goed met 2 kaarten omgaan en andere spellen juist weer wel. Hier heb ik niet zoveel kijk op.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoe toekomstige games het doen weet natuurlijk niemand. Ik zou vooral kijken naar hoe je favoriete games het nú doen.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:12
Wolf schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:19:
Qua bang 4 buck is 2x 970 een stuk sneller en beter. Je moet rekenen dat 2 van die kaarten 30% meer performance opleveren als een enkele 980.
Niet meer? Ik dacht dat een GTX970 niet zo ver achter bleef bij de GTX980, zo'n 15%, en dat sli nu vrijwel lineair schaalt in de meeste games.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 20:05
Wolf schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:19:
Bron?

Zover ik weet (uit ervaring) verschilt het toch echt per spel. Bij de ene game schaalt de 2e videokaart voor 50% mee, bij andere games 0%. Verschilt dus per spel.
Technoane schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:24:
[...]

Ik zou conclusies van mijn vraag uit benchmarks kunnen trekken, maar ik weet dat sommige (toekomstige?) games niet goed met 2 kaarten omgaan en andere spellen juist weer wel. Hier heb ik niet zoveel kijk op.
En dat is ook het 'probleem' met SLI/CF. Je weet nooit of de volgende titel het ook daadwerkelijk gaat ondersteunen.
Als je mazzel hebt, wordt het door je favoriete game ondersteund en heb je honderden uren speel plezier vol met eycandy en hoge frames.
Als je pech hebt (zoals ik had met oa WoT en Borderlands) doet je 2e videokaart geen f*ck en zit je met een dure GPU opstelling die het maar voor de helft doet. :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Op 3 schermen heb je goede kans dat je tegen het geheugenprobleem van de 970 aan loopt. Helemaal in sli.
Ik zou toch de 980 aanraden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2015 18:36 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 18:36:
Op 3 schermen heb je goede kans dat je tegen het geheugenprobleem van de 970 aan loopt. Helemaal in sli.
Ik zou toch de 980 aanraden.
Het punt is dat dat maar bij bepaalde spellen is. Een vriend van me heeft twee 970 in sli. In BF4 gaat ie naar de 3,7GB gebruik, maar merkt niks. Gaat ie Shadow Of Mordor spelen, heeft ie er last van... 8)7

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Verwijderd

Ja maar vooral bij 3 schermen, en sli, ga je er erg snel last van hebben.
3.7 is ook net op de grens, en shadow of mordor gaat daar waarschijnlijk ver overheen.
Het zijn gewoon de spellen die veel geheugen gebruiken die er veel last van hebben. En dat worden er de laatste tijd steeds meer. Helemaal op hoge resoluties. 3 schermen bijv.

Dat games zo veel geheugen gebruiken begin ik ook last van te krijgen. Medium lukt meestal net met een 290@ 3x1080, en mooier worden de games ook niet. Gewoon optimalisatie.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2015 21:50 ]

Pagina: 1