Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuis netwerk - welke hardware en welke opstelling?

Pagina: 1
Acties:

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Hallo beste tweakers,

Ik en mijn vriendin zijn binnenkort trotse huis eigenaren en nu wil ik alvast wat voorbereidend onderzoek doen m.b.t. het netwerk.
Het is een middelgroot huis en ik wil graag een goede wifi dekking hebben in huis. Ik zit daarom te denken hoe ik dat aan ga pakken.

We hebben buiten de woonkamer, slaapkamer en keuken een tuinkamer en een garage met berging. De berging zal waarschijnlijk opgedeeld worden in een washok en een hobby ruimte. De hobby ruimte moet in ieder geval goede dekking hebben en ook netwerk aansluitingen voor aanvullende apparatuur zoals raspberry pi bordjes en andere meuk.

Nu kan ik kiezen om, als klant van ziggo, het ziggo modem als main router en main wifi te gebruiken en dan een tweede router bruggen met dit modem, of ik besluit het modem puur als modem te gebruiken en dan in de hobby kamer een router neer zetten met een access point op een goede plek voor de rest van het huis?

Bij mijn ouders thuis heb ik een ziggo modem en een linksys router gebrugd. En op zich lijkt dat aardig te werken, maar het lijkt dat telefoons en tablets een beetje moeite hebben met wisselen van wifi punt. bijvoorbeeld als ik van de eetkamer naar de woonkamer loop ben ik eerst aangemeld op de router (eetkamer) en als ik dan naar de woonkamer loop ben ik nog steeds aangemeld op de router (eetkamer), terwijl ik zo ongeveer naast het modem (woonkamer) zit. Ik zou dan verwachten dat het apparaat wisselt van router (eetkamer) naar modem (woonkamer), omdat het modem een hoger signaal heeft.

Deze meerdere toegangspunten en het makkelijk wisselen ervan als je je door huis beweegt zou ik in de toekomst iets beter geregeld hebben en het lijkt er op alsof ik iets fout heb gedaan.

Nu zit ik een beetje te kijken wat andere mensen allemaal doen en ik zie bijvoorbeeld een hoop mensen die nog steeds de linksys wrt54g(l) gebruiken als access point met openwrt. Moet ik die weg ook in slaan of zeggen jullie dat het kopen van een linksys access point gewoon makkelijker is? Uiteraard kost een wrt45g(l) natuurlijk geen drol, dus dat is ook wel een punt.

Ik zou graag de mening horen van een ervaren netwerk man/vrouw over hoe dit aan te pakken en met welke apparatuur. En wellicht weten jullie wat ik bij het netwerk van mijn ouders fout heb gedaan?

Bedankt!

• IThengelo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-05 10:34
Even een korte reply mbt het wisselen van je ssid.
Het probleem hiervan is is dat de meeste apparaten standaard zijn geconfigureerd om een verbinding met het AP zo lang mogelijk vast te houden totdat het signaal een bepaalde waarde overscheid (te laag).
Pas dan zal hij een verbinding maken met een ander AP..

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 10:39
Ik heb zelf een Cisco modem met WiFi gekregen van Ziggo en dat is absoluut een bagger ding. Daar wil je niet mee verbinden en een beetje normale snelheid halen.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik inderdaad een eigen router in je hobby kamer neerzetten en die bekabeld op het Ziggo modem aansluiten. Je hoeft de Ziggo niet eens in bridge-mode te zetten, kijk eerst of een extra AP werkt. Gebruik wel een andere naam dan op je Ziggo modem :)
Ik zou een beetje geld investeren in een degelijke, nieuwe, Wifi router zoals de Asus (68U, 87U). Dan weet je zeker dat je een goede hebt en je jaren door kunt.

Success en veel plezier met je nieuwe huis!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
Wat zijn je wensen? 54 MBit, 300 MBit, 900 MBit? Heb je ook client devices die dat halen? 2.4 GHz of ook 5 GHz? Heb je ook client devices die 5 GHz kunnen benutten? Hoe druk is het qua wifi nu? Hoe groot is het gebouw en waar zit welke kamer? Wat zijn de opties om kabel te trekken?

Voor het beter wisselen van AP als je buiten bereik komt zou je UBNT's UniFi in kunnen zetten (behalve op de AC-modellen), maar als je 5 GHz wilt is dat geen goedkope optie.

Mijn eigen appartement is vrij klein, als ik ooit nog moet gaan vervangen of ik ga groter wonen dan wordt het waarschijnlijk door de zure appel heen bijten en komen er twee stuks UniFi AP Pro.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• foekie01
IThengelo schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:31:
Even een korte reply mbt het wisselen van je ssid.
Het probleem hiervan is is dat de meeste apparaten standaard zijn geconfigureerd om een verbinding met het AP zo lang mogelijk vast te houden totdat het signaal een bepaalde waarde overscheid (te laag).
Pas dan zal hij een verbinding maken met een ander AP..
Hmm wellicht is dat de reden. Ik heb geen precieze getallen, maar ik vermoed dat de sterkte van de eetkamer nog voldoende is en daarom besluit niet over te springen op woonkamer.
daxy schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 16:56:
Ik heb zelf een Cisco modem met WiFi gekregen van Ziggo en dat is absoluut een bagger ding. Daar wil je niet mee verbinden en een beetje normale snelheid halen.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik inderdaad een eigen router in je hobby kamer neerzetten en die bekabeld op het Ziggo modem aansluiten. Je hoeft de Ziggo niet eens in bridge-mode te zetten, kijk eerst of een extra AP werkt. Gebruik wel een andere naam dan op je Ziggo modem :)
Ik zou een beetje geld investeren in een degelijke, nieuwe, Wifi router zoals de Asus (68U, 87U). Dan weet je zeker dat je een goede hebt en je jaren door kunt.

Success en veel plezier met je nieuwe huis!
Bij mijn ouders wordt het ziggo modem nu wel gebruikt. En mijn ervaring is dat het wel werkt, maar dat het zeker sneller kan zoals jij ook al aan geeft. Mijn apparatuur is allemaal kabel, maar mijn vader's laptop gaat draadloos via het modem en de snelheid laat te wensen over..

Maar als ik in de hobby kamer een router neer zet, dan bedek ik juist niet alle delen van het huis. Zie onderaan voor een tekening van het huis.
Paul schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 17:26:
Wat zijn je wensen? 54 MBit, 300 MBit, 900 MBit? Heb je ook client devices die dat halen? 2.4 GHz of ook 5 GHz? Heb je ook client devices die 5 GHz kunnen benutten? Hoe druk is het qua wifi nu? Hoe groot is het gebouw en waar zit welke kamer? Wat zijn de opties om kabel te trekken?

Voor het beter wisselen van AP als je buiten bereik komt zou je UBNT's UniFi in kunnen zetten (behalve op de AC-modellen), maar als je 5 GHz wilt is dat geen goedkope optie.

Mijn eigen appartement is vrij klein, als ik ooit nog moet gaan vervangen of ik ga groter wonen dan wordt het waarschijnlijk door de zure appel heen bijten en komen er twee stuks UniFi AP Pro.
Ik wil op de laptop een goede snelheid halen. Ik hoef niet elk druppeltje snelheid tot mijn beschikking te hebben. als het maar gewoon soepel loopt (internet, streaming, gaming). Wat ik echter niet wil is dat er plekken in huis zijn waar je totaal of weinig sterkte hebt, waardoor de snelheid merkbaar lager is.

Ik neig naar een linksys setup alszijnde router en access point. Maar ik weet niet of dat in zo verre meer voordeel heeft dan de eerder genoemde asus routers? Als het out of the box werkt prima, maar indien openwrt nodig is, is linksys aannemelijker, niet?!

Ik heb de plattegrond er even bij gepakt en ik heb even snel er op gezet hoe ik het voor mij zou zien.
De plek van het modem is soort van vast. In die hoek komt o.a. ook de glasvezel aansluiting binnen. wellicht kan ik het modem in de kruipruimte monteren, maar dat weet ik nu nog even niet.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5545473/tweakers/Begane_Grond_drawn.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door foekie01 op 26-06-2015 19:44 ]

• Oilman
  • Laatst online: 09:57
Waarom zou je in vredesnaam zo'n stok oude Linksys kopen, dat is 10 jaar oude hardware in een gebied waar de ontwikkelingen niet bepaald stil gestaan hebben.

Ubiquity is een optie, maar dat wordt wel prijzig. Voor ongeveer de helft van 't geld kan je een fatsoenlijke opstelling met bijvoorbeeld Asus routers maken. Deze zijn netjes als accesspoint in te stellen en beschikken daarnaast over een functie om clients te disconnecten als ze onder een bepaalde signaal sterkte komen. Op die manier wordt een client gedwongen een nieuw netwerk te selecteren en kiest dan voor de sterkste optie.

Gezien de maat van het huis op de tekening denk ik dat het Ziggo modem voldoende bereik zal hebben icm een extra accesspoint in je hobby hok.

• foekie01
Hebben alle Asus routers deze optie? Of slechts een enkele serie?
Pagina: 1