Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42
Heb een array (raid-5) van zes harddisks op een Highpoint controller, zonder hdd cache.
Is er iets mogelijk om een SSD als cache te laten fungeren voor deze array?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Madrox schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:14:
Heb een array (raid-5) van zes harddisks op een Highpoint controller, zonder hdd cache.
Is er iets mogelijk om een SSD als cache te laten fungeren voor deze array?
Misschien domme vraag. Maar wat heb je zelf al gevonden hierover?
En hoe bedoel je hdd cache? Wil je de cache al read/write cache neer zetten over je array? Of wil je je cache op je harddisken aan zetten?

Highpoint heeft bijvoorbeeld verschillende controllers. Kan wel eens gemakkelijk zijn, om het exacte type neer te zetten.

Maar waarschijnlijk is het antwoord nee, je kan geen SSD read/write cache er bij zetten.

Er bestaat soms software, waarmee het wel kan. Maar daarvoor moet je maar even google gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PrimoCache kan ssd's als cachedisk laten dienen.
Geen idee of dat ook met jouw schijven kan. Ik neem aan dat Windows die zes schijven als één ziet?
Dan lijkt het mij wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42
Rolfie schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:49:
[...]

Misschien domme vraag. Maar wat heb je zelf al gevonden hierover?
Dat het wel mogelijk is, maar zover ik zie alleen met dure server-hardware.
En hoe bedoel je hdd cache? Wil je de cache al read/write cache neer zetten over je array? Of wil je je cache op je harddisken aan zetten?
De cache op de harddisks staat aan, dank je. Dacht dat ik duidelijk genoeg was; wil een SSD, externe SSD, als read/write cache inzetten als dat mogelijk is.
Highpoint heeft bijvoorbeeld verschillende controllers. Kan wel eens gemakkelijk zijn, om het exacte type neer te zetten.
Wat ga ik daarmee opschieten? Dan krijg ik een tweede, op zichzelf staande array. niet wat ik zoek.
Het is 2680 zo uit mijn hoofd, een acht poorts controller, zonder ram onboard.
Maar waarschijnlijk is het antwoord nee, je kan geen SSD read/write cache er bij zetten.

Er bestaat soms software, waarmee het wel kan. Maar daarvoor moet je maar even google gebruiken.
Nee, en toch weer ja ? tja, dat er software is lees ook ik. Maar weet nog niet zeker welke de juiste is voor deze setup. Sommige software heeft de bijbehorende, dure hardware nodig lees ik.

Vandaar mijn vraag hier.
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 16:40:
PrimoCache kan ssd's als cachedisk laten dienen.
Geen idee of dat ook met jouw schijven kan. Ik neem aan dat Windows die zes schijven als één ziet?
Dan lijkt het mij wel kunnen.
Ja, Windows ziet het als 1 grote disk. Daar zorgt de "hardware" raid controller van Highpoint voor.

[ Voor 13% gewijzigd door Madrox op 27-06-2015 00:40 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!