Nieuwe ssd en schone installatie Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar19
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-03-2024
Wie kan mij een simpel stappenplan geven voor het overzetten van Windows 7 op een nieuwe ssd.

Ik heb een Samsung 850 EVO 500gb gekocht en die wil ik in mijn Sony Vaio laptop gaan plaatsen en mijn oude hdd verwijderen. In wil daarna een schone installatie van Windows 7 doen met de dvd's die ik destijds, toen ik 3 jaar geleden mijn laptop kocht, heb gemaakt.

Kan iemand mij helpen aangeven welke stappen ik moet doorlopen?

Is het zo simpel als de ssd in de laptop plaatsen, dvd's erin en dan Windows installeren? Of zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden. Maakt het uit dat de hersteldvd's op een hdd zijn gemaakt en op een ssd gebruikt worden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kijk welke versie van W7 je hebt, download een schone image van MS.
https://blog.hqcodeshop.f...-to-a-new-hard-drive.html
Volg dat om je licentie/key te krijgen

Stop de DVD (of maak een USB stick als er geen DVD speler in zit) er in en installeren.

Persoonlijk zou ik nooit de standaard image terug zetten en gewoon een mooie kale Windows installatie zonder al die rommel erbij installeren. Je kan altijd zelf kiezen wat je wel/niet nodig hebt achteraf.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:30
Heb zelf dat ik met mijn oem key van Windows niet de Windows ISO kan downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Je kan die key niet gebruiken hier? : http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
Daar krijg ik de melding dat het een oem licentie is en dat ik met hun contact moet opnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Hmm Ja zelf heb ik de retail versie van W7 ultimate en ik heb het getest en werkt voor mij (was even vergeten dat de OEM versie anders is uiteraard toch kun je de retail image gebruiken) Er zijn wel alternatieven maar die moet je echt zelf zoeken.

Het is wel zo dat je een retail image kan gebruiken met een oem key, dus als je een vergelijkbare versie kan lenen/downloaden (of een key lenen van iemand die retail heeft/hem vragen het image te downloaden) dan werkt het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remagine
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-01-2022
Zelfs al is het bij jullie beiden een oem, als je microsoft belt en zegt dat enkel de schijf gewijzigd is en niet het moederbord, dan doen ze er meestal niet al te moeilijk over om deze opnieuw voor je te activeren.

Ten tweede, heeft het herinstalleren haast?
In juli komt windows 10 er aan. Iedereen met Windows 7 heeft daarmee recht op een gratis upgrade. Waarom niet wachten op die download en dan een schone installatie doen. Die 500 gb schijf kun je ondertussen tijdelijk aan de usb poort hangen met een externe behuizing van een tientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Zelf heb ik W10 draaien en kan niet zeggen dat ik 100% onder de indruk ben. Ook zijn er nog zat irritatie puntjes in W10 dus de vraag is WIL je wel gelijk over? Zelf ga ik toch eerst een maandje of 3-4 de kat uit de boom kijken op een ander systeem/VM om te zien of het allemaal wel zo lekker werkt. (Driver problemen etc).

Zeker op laptops (Ik weet uiteraard niet welke laptop iemand heeft) met die 'power play' optie kan dit veeeel problemen geven een driver update kan alles al slopen en er voor zorgen dat de GPU niet meer werkt en alleen de IGP werkt. En ik vermoed dat je toch echt een aantal drivers moet updaten als je de overstap maakt.

Tot nu toe zijn de ervaringen niet optimaal op laptop gebied, op mijn test systeem ben ik nog niet al te veel problemen tegen gekomen maar ben ook nog niet helemaal overtuigd.

Ja W8.1 heb ik wel geprobeerd maar die moet ik echt niet, op dit moment draai ik alleen maar W7/Ubuntu in mijn omgeving voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar19
Voorlopig blijf ik het liefst met WIndows 7 draaien. Het bevalt prima, dus ik wacht de ervaringen met 10 liever af.

Dank je Prutser001 voor de link.
Ik gebruik nu de Windows 7 Home Premium die bij aankoop bij de laptop zat. Er staat wel OEM in de product-id. Wat betekent dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 07:24
Persoonlijk zou ik voor een schone image gaan. Helaas kun je die nergens meer downloaden, maar ik heb vorige week een image gemaakt van een originele Windows 7 Home Premium 64 bit OEM NL DVD gemaakt, voor een andere Tweaker. Die mag je wel downloaden van mij. Beter dan dat je al die Sony zooi weer hebt.

Installatie is dan vrij simpel: SSD fysiek vervangen, opnieuw installeren vanaf DVD, Windows code op de onderkant van de laptop invoeren tijdens installatie. In Windows zelf zet ik de slaapstand het liefst uit, maar laat ik defragmentatie gewoon aanstaan. Zit op een tablet, dus kan niet hier typen waarom.
Daarna eerst alles in Windows update installeren. Eventueel daarna de missende drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
Die zou ik graag willen hebben =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar19
Oheng, ik zou hem graag van je ontvangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 02:50
@oheng: ook ik zou die wel willen ontvangen..

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Ik upload deze nu even, en dan stuur ik een pm.... Dit is dus: Windows 7 Home NL 64 bit SP1 OEM, gemaakt met ISO Recorder van een officiële (witte) Microsoft OEM DVD, code: 6/11 X17-05148-02.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 21:08
Installeren van een recovery DVD/partitie zou probleemloos moeten gaan op een OEM machine.

Voor een volledig schone installatie (zonder meuk) kun je, als je toch een andere disk gebruikt en je de originele HDD als backup hebt, proberen Win7 te installeren vanaf een reguliere installatiedvd met een generieke install key. Resultaat: installed, not activated. Daarna kun je deze activeren door je eigen key in te voeren. Voorbeeld met Upgrade media/key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik begrijp de vraag en begrijp dat er geen serial mee komt, maar:
Modbreak:Vanwege auteursrecht kunnen we via GoT geen verspreiding van software toestaan (behalve door te verwijzen naar bronnen van/namens/met toestemming vd leverancier).
Ook niet via 'DM me voor de ISO', o.i.d. Dus ajb niet vragen of aanbieden.

(Overigens zou ik, ondanks dat ik denk dat oheng vast te vertrouwen is (het is ook een aardig aanbod en ik heb ook de voorkeur voor een schone installatie zonder fabrikanten-meuk), ook nooit zomaar andermans OS-ISO willen vertrouwen..)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Tja, ik snap de modbreak wel. Jammer dat je tot voor kort de ISO's gewoon kon downloaden van MS partner Digital River. En nu dat er niet meer is, ben je aangewezen op torrents. Niet echt ideaal, en ik weet wat voor hel het kan zijn om exact de juiste ISO te bemachtigen.

Nou kun je wel via de MSDN website de SHA1 hash achterhalen, en daarmee gaan googlen (en na downloaden weer de SHA1 hash berekenen), maar het is mij nog niet gelukt om daarmee de juiste ISO te downloaden.

Maar dat is dus de manier helaas. Of de fabrikant om een copy vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
Voor die copy willen ze ook vaak dat je betaald. Bij Dell is dit 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar19
Voor mij ook wat te ingewikkeld allemaal. In ieder geval bedankt voor het aanbod Oheng.

Ik ga proberen via de dvd's die ik heb Windows op de ssd te installeren. Mocht het niet lukken dan koop ik in het ergste geval wel de originele Windows 7 met nieuwe licentie. Maar goed, liever niet natuurlijk.
Ik heb geen idee of die dvd's die ik heb werken namelijk. Ze zijn een paar jaar terug gemaakt en ik moet er maar op vertrouwen dat ze goed zijn...

Moet ik dan nog rekening houden met dingen zoals partities op de nieuwe ssd? Ik lees daar van alles over, maar het is me nog niet echt duidelijk hoe dit op de ssd werkt. Dit zijn geen dingen waar ik me dagelijks mee bezig houd.

En moet ik verder nog iets doen als ik Windows geïnstalleerd heb, naast het draaien van de updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remagine
Windows 7 maakt standaard 1 grote partitie aan op een schijf waar dat nog niet aanwezig is. Gebeurd tijdens de installatie.

De heren hierboven hinten erop dat een Windows installatie dvd makkelijk van internet te halen is met wat google werk, die kan je dan op usb of dvd zetten.

Hou erbij een volledig schone installatie wel rekening mee dat ook de drivers weg zijn. (meegeleverde dvd bij een laptop bevat vaak een recovery en een driver cd.) Windows kan veel standaard drivers herkennen, maar mocht hij meldingen geven over een onbekend apparaat dan weet je dat...

Een nieuwe cd kopen terwijl je een geldige key hebt is onzin, desnoods hier gewoon wat extra hulp bij de installatie vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Ik zou geen partities doen, een SSD is al niet erg groot, en als je partities aanmaakt krijg je versplintering van het al beperkte geheugen. Eigenlijk hoef je helemaal niets te doen.

Maar als je echt de SSD wilt optimaliseren, dan kun je de indexering en search service uitzetten, slaapstand uitzetten (met het commando: powercfg -h off), en schijfopruiming doen inclusief systeembestanden (na installatie alle updates). Maar ik kan me voorstellen dat je dit soort dingen wel gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remagine
oheng schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:20:
Ik zou geen partities doen, een SSD is al niet erg groot, .
Mar19 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 08:40:
Ik heb een Samsung 850 EVO 500gb gekocht
Zo klein is 500gb nou ook weer niet. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Remagine op 26-06-2015 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Remagine schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:47:
[...]

"Ik heb een Samsung 850 EVO 500gb gekocht "
Tja, het is natuurlijk relatief, maar je moet naar de toekomst kijken: bijvoorbeeld de WinSXS directory groeit alleen maar, ik heb ze al gezien van ergens richting de 100GB. Nu kun je dat met de vernieuwde Schijfopruiming wel een beetje intomen, maar toch: je moet er rekening mee houden.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat een laptop met een SSD langer mee gaat dan een laptop met een gewone HDD: de meest storingsgevoelige bottleneck is weg. Een enorme verlenging van de levensduur.
Plus het feit dat we met video en foto richting 4K gaan.... Er is telkens meer en meer opslag nodig.
En wat ook geldt: je moet 10-20% vrije ruimte overhouden om ruimte te houden voor temp bestanden en wear leveling. Bijvoorbeeld overprovisioning geldt niet per partitie dus daarvoor kun je wel partitioneren, dat komt uit 1 pool, voor de hele SSD. Maar je temp bestanden en wear leveling kunnen alleen per partitie worden gedaan.

En bovendien: waarom zou je wel partities maken (behalve dan voor een ander OS)? Hooguit om je data te scheiden van je OS, maar dat is vooral een probleem als je OS images terugzet.

Edit: TS, 1 heel belangrijk ding ben ik vergeten: ik update alle SSD's even met de software van de maker, in jouw geval zou ik updaten met de Samsung SSD Magician:
http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html

Edit2: Ook heel belangrijk: je moet systeem herstel configureren, standaard staat die wel aan, maar de ruimte staat op 0%... Dit moet 5-10% zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door oheng op 26-06-2015 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 21:08
Mar19 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:08:
Voor mij ook wat te ingewikkeld allemaal. In ieder geval bedankt voor het aanbod Oheng.

Ik ga proberen via de dvd's die ik heb Windows op de ssd te installeren. Mocht het niet lukken dan koop ik in het ergste geval wel de originele Windows 7 met nieuwe licentie. Maar goed, liever niet natuurlijk.
Ik heb geen idee of die dvd's die ik heb werken namelijk. Ze zijn een paar jaar terug gemaakt en ik moet er maar op vertrouwen dat ze goed zijn...

Moet ik dan nog rekening houden met dingen zoals partities op de nieuwe ssd? Ik lees daar van alles over, maar het is me nog niet echt duidelijk hoe dit op de ssd werkt. Dit zijn geen dingen waar ik me dagelijks mee bezig houd.

En moet ik verder nog iets doen als ik Windows geïnstalleerd heb, naast het draaien van de updates?
Als her met de gemaakte recovery disks onverhoopt niet mocht lukken, kun je ook je HDD clonen naar de SSD en dan op de SSD een factory reset uitvoeren. Voor de meeste Vaio > F10 voor recovery opties. Partitioneren zou ik op een SSD niet doen. Wel een tip om je oude HDD in een USB case te stoppen en te gebruiken als backup schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar19
Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag!

Inderdaad een goed idee de oude hdd als externe hd te gebruiken, hij doet het nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
cverkooyen schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 09:12:
Daar krijg ik de melding dat het een oem licentie is en dat ik met hun contact moet opnemen
Met een Windows dvd en key van onder mijn accu is het bij mij gelukt! Heerlijk die snelheid!
Pagina: 1