5V DC omzetten naar 24V DC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-05 04:43
Hallo alle,

Momenteel ben ik bezig voor school een schakeling te maken, die van 5VDC, 24VDC moet maken, dit moet namelijk omdat onze school gebruik gaat maken van een PLC.

De PLC geregistreerd het volgende;
Voor een logische "1", moet er 15V DC en 2,5mA op de ingang staan
Voor een logische "0", moet er 5V DC en 1mA op de ingang staan.

Nou heb ik de volgende schakeling geprobeerd;
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/25akxv6.jpg

ps; Natuurlijk zit de belasting op de collector aangesloten, ipv op de emitter.

Helaas detecteerd de PLC dit niet als een logische "1", ik heb nog verder rond gekeken op het internet, en kwam geen oplossing tegen voor dit probleem.

Nou is mijn vraag weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen, met een zo makkelijk mogelijke schakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:16
20v van maken? Ik zie even niet wat een PLC met 24v moet. Als de + direct op de PLC input doet, werkt t dan wel?

[ Voor 23% gewijzigd door Pizza_Boom op 25-06-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:39
Je basis moet ongeveer 0.7 volt meer hebben dan de uitgang (BE overgang), je zult dus om hier 24 volt uit te krijgen er 24.7V op moeten zetten. En die logische 0 zal zijn minder dan 5VDC en minder dan 1mA?

Makkelijkste oplossing is om de transistor en weerstand om te draaien, maar dan word wel je signaal omgedraait (1 uit = 0 in en 0 uit = 1 in)

Zoek op een high side driver, met 2 transistoren kun je dit wel werken krijgen, met een paar weerstandjes en dan krijg je zoiets, waar je load dus je plc is:

Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/jomG1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

2 zener diodes in serie

+24v -> weerstand 4k7 -> zener 5v -> zener 10v - massa

En dan over de zener van 10v een NPN transistor met een 4k7 weerstand op de basis dat door je uC wordt bediend.

"0" -> 2 zeners = 15v
"1" -> zener 10v wordt 0v -> 5v

OK, net omgekeerd dus moet je even het signaal inverteren.

[ Voor 4% gewijzigd door memphis op 25-06-2015 22:48 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
heggico schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:45:
Je basis moet ongeveer 0.7 volt meer hebben dan de uitgang (BE overgang), je zult dus om hier 24 volt uit te krijgen er 24.7V op moeten zetten. En die logische 0 zal zijn minder dan 5VDC en minder dan 1mA?

Makkelijkste oplossing is om de transistor en weerstand om te draaien, maar dan word wel je signaal omgedraait (1 uit = 0 in en 0 uit = 1 in)

Zoek op een high side driver, met 2 transistoren kun je dit wel werken krijgen, met een paar weerstandjes en dan krijg je zoiets, waar je load dus je plc is:

[afbeelding]
In theorie, zal dit moeten werken. Ik zal het morgen eens opbouwen op school, en kijken wat de resultaten zijn. Ik zal morgen de resultaten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja

Ik zou een optocoupler nemen denk ik (is gelijk bescherming voor je plc)

Afbeeldingslocatie: http://www.talkingelectronics.com/ChipDataEbook-1d/html/images/OptoCouplerInverter.gif

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 25-06-2015 22:58 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Optocoupler kan, al bied het geen extra beveiliging tenzij je echt alles scheid.

Je eerste circuit kan nooit werken, door de opbouw komt de uitgang nooit boven de spanning van de microcontroller.

Als je je componenten anders plaats kan het wel werken.
Als je de 10k pullup tussen de +24V en de transistor zet ipv tussen de transistor en ground werkt het waarschijnlijk.
0 uit de microcontroller = 10k pullup naar 24V, meer dan 15V, dat werkt.
1 uit de microcontroller = NPN trekt de pin naar 0V, is minder dan 5V dus dat werkt ook.

Het is dan wel precies geinverteerd, maar dat is eenvoudig op te lossen.

----

Is het overigens geen idee om serieel ofzo met de PLC te praten, ze hebben vaak prima seriele aansluitingen voor 'uitbreidingen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
SA007 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 23:37:
Optocoupler kan, al bied het geen extra beveiliging tenzij je echt alles scheid.

Je eerste circuit kan nooit werken, door de opbouw komt de uitgang nooit boven de spanning van de microcontroller.

Als je de 10k pullup tussen de +24V en de transistor zet ipv tussen de transistor en ground werkt het waarschijnlijk.
1 uit de microcontroller = NPN trekt de pin naar 0V, is minder dan 5V dus dat werkt ook.

----

Is het overigens geen idee om serieel ofzo met de PLC te praten, ze hebben vaak prima seriele aansluitingen voor 'uitbreidingen'.
We zaten eerst te denken om een analoge ingang te gebruiken hiervoor, maar helaas moet het project op alle PLC koffers kunnen worden aangesloten, en raad eens, niet alle koffers hebben een analoge module (zeer storend).

Ik begrijp de 10K pullup niet helemaal, bedoelt u zoiets als dit, een kant verbinden met de ground en dan de weerstand met de +24V verbinden ipv de basis?
Afbeeldingslocatie: http://images.elektroda.net/54_1172388704.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
nee zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
'                     24V
                      |
                      |
                     | |
                     | |10k
                     |_|
                      |-------Naar ingang PLC
           ___      |/
Van uC ---|___|-----|
           10k      |\
                      |
                      |
                     GND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/5_24volt.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SA007 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 23:37:

----
is niet mijn plaatje ;) ben lui

Hoezo zie jij geen scheiding ? de V+ is gewoon de 24 volt van de plc kant. en op de linker weerstand zet je je singaal. je moet natuurlijk naar de non inverting kijken.
Een pull down aan de plc kant zou nog kunnen, maar mijn gevoel zegt dat de plc met zijn 2,5ma schakelstroom zijn eigen pull down is (aanname)

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 26-06-2015 00:11 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@memphis: wat is hier het doel van de eerste pnp transistor?

@fish: omdat er vaak meer tussen gaat dan alleen 1 signaaltje (zelfde voedingsspanning, of grounds gekoppeld) en dan bied een opto weinig extra bescherming meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Dat is een inverter, bij een "0" komt hij in geleiding, komt de 2e transisor in geleiding, dan doet die een kortsluiting over de 10v zener zodat je 5v over houdt.

Bij een "1" doen beide transistoren niets en heb je 15v op de uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SA007 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 00:13:
@memphis: wat is hier het doel van de eerste pnp transistor?

@fish: omdat er vaak meer tussen gaat dan alleen 1 signaaltje (zelfde voedingsspanning, of grounds gekoppeld) en dan bied een opto weinig extra bescherming meer.
Grounds moet je ook helemaal niet koppelen, waarom ?

maar ja als hij het koppelt dan houden het gauw op natuurlijk

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 26-06-2015 00:18 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Afhankelijk van wat je aan het doen bent ben je al snel ground aan het koppelen, bijv bij beide voedingen geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

memphis schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 00:16:
Dat is een inverter, bij een "0" komt hij in geleiding, komt de 2e transisor in geleiding, dan doet die een kortsluiting over de 10v zener zodat je 5v over houdt.

Bij een "1" doen beide transistoren niets en heb je 15v op de uitgang.
Ik denk niet dat er daadwerkelijk 5 en 15 volt nodig is maar dat TS het niet helemaal juist heeft gespecificeerd en <5v als 0 wordt geregistreerd en >15v als 1. De schakeling van sa007 lijkt me dus het eenvoudigst als het inverterende tenminste geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Neem een 5V relais, schakel deze met een transistor via je MC. Vervolgens zet je op het schakelcontact 24V, en schakelt die door naar de PLC. Soms moet je zaken niet moeilijker gaan maken dan ze zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Nou ja, Als je de topicstart leest en een opdracht krijgt om iets te maken mag je er vanuit gaan dat de topcstarter wel enig kennis moet bezitten... blijkbaar niet gezien de rommelige vraagstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:32

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik was ook al zoiets aan het denken, gewoon relais gebruiken, doen we bij ons in de firma ook. Wij hebben buiten vlotters en andere sensoren hangen en de digitale inputs gaan via een relais en de analoge (20mA signaal) via signaal scheiders.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik zou er gewoon een van Ebay plukken, en dan kijken hoe die in elkaar zit ;)
Pagina: 1