Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09 10:30
het gaat niet over mij persoonlijk , maar ik praat voor het gemak in ik vorm :P

door samenloop van omstandigheden heb ik een contract voor onbepaalde tijd.
Nu is het zo dat er een onwerkbare situatie is ontstaan. (iemand aangenomen voor dezelfde positie)
ik kan dus niet terug naar mijn werkplek en mijn werkgever wil dat ik via een vaststellingsovereenkomst eruit ga. Hier sta ik natuurlijk niet onvrijwillig tegen aangezien ik al weet dat ze mij eruit willen hebben.

Nu over een vergoeding. Normaal is er een bepaalde formule.(1maand per gewerkte jaar ofzo, per 1 juni weer anders) Dat geld nu natuurlijk niet omdat er geen ontslagvergunning o.i.d is
Ik werk er al 3 jaar, wat is een redelijk bedrag voor mijn ontslagvergoeding?

Ik werk in een kleine sector waar het vooral: ons kent ons is. Dus makkelijk bij een ander bedrijf kom ik niet aan de slag. Vooral in deze tijd niet voor er weinig vacatures betreffende gelijke functies open staan

maandsalaris is €3800 excl. etc

[ Voor 4% gewijzigd door SonyEricsson op 25-06-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:46
Die ontslagvergoeding is *juist* in de situatie dat er geen vergunning is, want bij een ontslagvergunning hoeft er geen vergoeding betaald te worden. Ontbind je nog voor 1 juli, dan is de oude kantonrechtersformule van toepassing (hoogte afhankelijk van leeftijd + dienstjaren). Na 1 juli gaat het over de transitievergoeding, die veelal beduidend lager uitvalt.

Er zijn allerlei sites waar je je situatie kunt laten uitrekenen, zoals http://www.berekenhet.nl/...antonrechtersformule.html

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
StevenK schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:11:
Die ontslagvergoeding is *juist* in de situatie dat er geen vergunning is, want bij een ontslagvergunning hoeft er geen vergoeding betaald te worden. Ontbind je nog voor 1 juli, dan is de oude kantonrechtersformule van toepassing (hoogte afhankelijk van leeftijd + dienstjaren). Na 1 juli gaat het over de transitievergoeding, die veelal beduidend lager uitvalt.

Er zijn allerlei sites waar je je situatie kunt laten uitrekenen, zoals http://www.berekenhet.nl/...antonrechtersformule.html
ja ik heb me er nog even in verdiept.
misschien is vergoeding naar billijkheid een betere optie.

de werkgever is verwijtbaar in deze. Nu las ik dat rechters zelf bepalen welke factor deze wordt. (1,5 t/m 9 ) lees ik in sommige voorbeelden.

maar wat als ik dit moet onderhandelen / schikken zonder kantonrechter ?
wat voor bedrag raden jullie aan?

transitievergoeding € 4.117
dus dit is factor 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor 1 juli gaat toch niet meer lukken..
Ik werk in een kleine sector waar het vooral: ons kent ons is. Dus makkelijk bij een ander bedrijf kom ik niet aan de slag.
Dat begrijp ik niet. Als de primaire reden van ontslag overcapaciteit is, dan ga je toch netjes uit elkaar en zou je toch juist voordeel moeten hebben van een klein wereldje / van contacten?

En als er geen werk valt te vinden, waarom dan akkoord gaan als je denkt niets aan het netwerk te kunnen hebben?

Let overigens op dat je je recht op WW niet verspilt. (Behalve als een oprotpremie hoger is dan de totale WW, natuurlijk...)
offtopic:
Hmm. Ik heb even voor mezelf gerekend. Dat scheelt in mijn geval >> 10k euro die ik met de transitievergoeding minder krijg :X

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 25-06-2015 22:44 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Doe het volgens de officiele ontslag regels, als je 'vrijwillig' gaat is het doeidoei WW..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
F_J_K schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:43:
Voor 1 juli gaat toch niet meer lukken..

[...]
Dat begrijp ik niet. Als de primaire reden van ontslag overcapaciteit is, dan ga je toch netjes uit elkaar en zou je toch juist voordeel moeten hebben van een klein wereldje / van contacten?

En als er geen werk valt te vinden, waarom dan akkoord gaan als je denkt niets aan het netwerk te kunnen hebben?

Let overigens op dat je je recht op WW niet verspilt. (Behalve als een oprotpremie hoger is dan de totale WW, natuurlijk...)
offtopic:
Hmm. Ik heb even voor mezelf gerekend. Dat scheelt in mijn geval >> 10k euro die ik met de transitievergoeding minder krijg :X
Ze wilde van mij af omdat mijn contract bepaalde tijd is afgelopen, maar door een fout aan hun kant heb ik alsnog een contract voor onbepaalde tijd.

Ik ben naar de jurist gegaan om mijn gelijk te krijgen, dit verhaal is natuurlijk als een lopend vuurtje door het bedrijf en ook naar andere bedrijven gegaan.
heb hiervoor totaal geen onenigheid op de werkvloer en functioneerde prima, maar blijkbaar wilde ze iemand anders voor de positie hebben. (die overigens 1 juli begint)

met een vaststellingsovereenkomst komt mijn ww niet in gevaar, maar ik wil gewoon weten of ik sterk sta in de onderhandelingen, want zij willen mij immers weg hebben terwijl ik gewoon een rechtsgeldig contract heb voor onbepaalde tijd.

heb zelf al voorgenomen om voor niet minder dan 5x bruto maandsalaris te gaan, gezien ze mij op een achterbakse manier probeerde te lozen. Maar of dat ook reeel is , is nog maar de vraag

en niet akkoord gaan met een schikking/vaststellingsovereenkomst zie ik niet zo zitten. Werken op een werkplek waarvan je weet dat ze van je af willen :D

[ Voor 4% gewijzigd door SonyEricsson op 25-06-2015 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:46
SonyEricsson schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:24:
de werkgever is verwijtbaar in deze. Nu las ik dat rechters zelf bepalen welke factor deze wordt. (1,5 t/m 9 )
Hoger dan 1 moet er al sprake zijn van serieuze verwijten waardoor de arbeidsverhouding verstoord is. Daar is geen sprake van. Er is sprake van een foutje, doordat ze per ongeluk een contract hebben verlengd. Dan kom je echt niet hoger dan correctiefactor 1 uit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Afhankelijk van de leeftijd was het een halve maand tot 2 maanden per gewerkt dienstjaar. Daarnaast zou ik heel goed controleren of je niet je WW verspilt. Als de hier genoemde reden ook op het ontslagcontract komt te staan dan heb je zeker geen recht meer op de WW. Hiervoor zou je zelf even onderzoek moeten doen aan welke eisen het moet voldoen.

Hoe het precies zit vanaf 1 juli heb ik eigenlijk geen idee...
SonyEricsson schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 23:45:
[...]

Ze wilde van mij af omdat mijn contract bepaalde tijd is afgelopen, maar door een fout aan hun kant heb ik alsnog een contract voor onbepaalde tijd.

Ik ben naar de jurist gegaan om mijn gelijk te krijgen, dit verhaal is natuurlijk als een lopend vuurtje door het bedrijf en ook naar andere bedrijven gegaan.
En je had niet verwacht dat dit het gevolg zou zijn?
Werken op een werkplek waarvan je weet dat ze van je af willen :D

[ Voor 41% gewijzigd door Deveon op 26-06-2015 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Simpel antwoord, uitgaande van ontbinding vanaf 1-7: 3800 euro. Drie dienstjaren maal 1/3 maandloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-09 14:38
[...]
Ik ben naar de jurist gegaan ...
Ik zou naar dezelfde jurist gaan en zijn opinie vragen.

Het gaat hier niet om regulier ontslag, dus is een eventuele kantonrechtersformule niet van toepassing. Ik ben op een redelijk vergelijkbare manier bij een van mijn oud-werkgevers vertrokken, en ik heb een zeer goede vertrekregeling afgesproken die een veelvoud van de formule was. Zij willen je weg, jij functioneert goed, dus zou ik niet akkoord gaan met een bedrag vergelijkbaar met de formule.
Ik zou iig een referentie vragen, een voor beide partijen redelijk bedrag, en een beeindigingsverklaring die gecontroleerd is door je jurist.

Ter info, ik ben na ongeveer 3 jaar vertrokken bij de desbetreffende werkgever en heb, naast een overbruggingsperiode van 3 maanden waarbij ik wel in dienst was, maar vrijgesteld van werkzaamheden was, een jaarsalaris meegekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Ga naar een jurist/advocaat. Het is gewoon een kwestie van onderhandelen. Juist nu met het naderende ontslagrecht gaat het ook om tactische / strategische keuzes. Goede dossierkennis is dan belangrijk. Dat vind je hier niet op een forum.

Het is wel zo dat de kantonrechtersformule vaak een leidraad is bij de onderhandelingen. In een neutrale situatie rekent men met C=1. Afhankelijk van het dossier onderhandel je dat naar boven. In de praktijk is dat naar 1,5 of heel soms een keer 2, afhankelijk van de omstandigheden.

Hetgeen hierboven wordt gesteld dat rechters soms wel factor 9 toekennen; dat is grote onzin. Het beweegt zich grotendeels tussen 0 en 2.

De kantonrechtsformule blijft naar verwachting wel belangrijk in het onderhandelingstraject na 1 juli. De alsdan geldende transitievergoeding zal naar alle waaschijnlijkheid de bodem in de onderhandeling worden (immers niet akkoord gaan en alsnog ontslag krijgen betekent dat je alsdan toch de transitievergoeding krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-09 09:56
[...]

met een vaststellingsovereenkomst komt mijn ww niet in gevaar,
Echt, ga daar niet zo makkelijk van uit. Je wilt niet weten hoe vaak dat toch mis gaat.
Een klein onbelangrijk ogend zinnetje kan het al verpesten, laat het goed controleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:30
+1
Geen risico nemen en altijd via een advocaat laten lopen. Zeker als er al een isuit het voortraject. Kosten laten betalen door het bedrijf als onderdeel van de vaststellingovereenkomst. Daarin kun je ook eventueel het risico op UWV problemen afwentelen op de werkgever. Let op: dat gebeurt ook vaak andersom. Wat tips (uit werkgeversoogpunt weliswaar). Wat betreft hoogte: binnen de wettelijke min-max is het een onderhandelingsspel, langste adem en minste zenuwen winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
heb even met mijn jurist gesproken en als het via de rechter (kort geding) gaat lopen dan wordt het waarschijnlijk ;

transitievergoeding (na 1 juli) + billijke vergoeding.
Aangezien de wet vrij nieuw is , is het voor hem vrij lastig om te schatten hoe hoog deze billijke vergoeding is. aangezien de rechter deze naar zijn of haar eigen inzicht zal toekennen.
Er wordt gekeken na verschillende zaken als:
nalatigheid/schuld werkgever, arbeidsmarkt, arbeids functioneren etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
mtr33 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:47:
Let op: dat gebeurt ook vaak andersom. Wat tips (uit werkgeversoogpunt weliswaar).
Wat een smerig document is dat eigenlijk.Juridische truukjes om werknemers te naaien...zeker iets om bij de hand te houden mocht je ooit een vaststellingsovereenkomst van een werkgever onder ogen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
GoldenSample schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 23:25:
Doe het volgens de officiele ontslag regels, als je 'vrijwillig' gaat is het doeidoei WW..
Als de vaststellingsovereenkomst juist is geformuleerd niet hoor. Dan behoud je je WW rechten. Let wel even op de fictieve opzegtermijn.

Maar wat let je om te onderhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

SonyEricsson schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:58:
heb even met mijn jurist gesproken en als het via de rechter (kort geding) gaat lopen dan wordt het waarschijnlijk ;

transitievergoeding (na 1 juli) + billijke vergoeding.
Aangezien de wet vrij nieuw is , is het voor hem vrij lastig om te schatten hoe hoog deze billijke vergoeding is. aangezien de rechter deze naar zijn of haar eigen inzicht zal toekennen.
Er wordt gekeken na verschillende zaken als:
nalatigheid/schuld werkgever, arbeidsmarkt, arbeids functioneren etc etc
Mag ik je adviseren ergens een second opinion aan te vragen.

Ik vind het namelijk maar een vreemd verhaal van die jurist. Allereerst het feit dat het een kort geding zal worden. Dat is wellicht aan de orde bij een ontslag op staande voet, maar niet in dit verhaal. Dit wordt een reguliere ontbinding.
Daarbij is de ruimte voor de rechter in het nieuwe recht om een billijke vergoeding toe te kennen zeer summier (de wetgever spreekt over een muizengaatje) en ligt het dan eerder in de lijn der verwachting dat de ontbinding wordt afgewezen. Dat is ook uitdrukkelijk de bedoeling van de wetgever.

Kortom, vraag nog even rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

1) officieeel houd je je beschikbaar voor werk
2) je bent je van geen kwaad bewust maar gaat er wel van uit dat er een goeie oplossing kan komen

Als (jou) voorstel,
- als de werkgever jou vrijpleit van de eventuele oorzaak(en)
- zal je in de beschikbare tijd op zoek gaan naar nieuwe werk(gever)
- je neemt alle vrij-e dagen op (uitbetalen kost meer)

- En als tegemoet koming stel je voor 1 a 2 kalendermaanden (start 1-7-2015) de opzeg termijn in acht te nemen en uit dienst te treden dus per 31-aug-2015 met als vergoeding 3 maanden .. Dus je werkt tot 31-aug-2015)
- met per week minimaal 2 uur per dag "vacatures" hunten ../ bellen op kantoor ..

Vaak stelt een rechter iets redelijk(ers) voor financieel , maar ja je moet ook advocaat kosten betalen .. dus als je werkgever op 75% van wat jou wettelijk toekomt al toezegt .. zou ik tekenen ..

let op belangrijkste is dat jij gevrijwaard word van "werkeloos door eigenschuld" elke euro die je daarbij krijgt is bonus

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 08:24
Vergeet niet om, als het van toepassing is, in de vaststellingsovereenkomst iets op te nemen over concurrentiebeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Volgens mij is er maar een echt goed advies: schakel juridische hulp in! Vaak kun je die kosten wel onderdeel van je VSO maken, maar zelfs als dat niet kan is het zinvol! Als redelijke som zou je in dit geval wellicht uit kunnen gaan van de kantonrechtersformule (maar dat is bij jou echt heel weinig), gecombineerd met wellicht per direct stoppen maar wel salaris voor de opzegtermijn, kosten van rechtshulp en misschien nog wat geld voor een werk naar werk traject? Zal er vast niet allemaal inzitten, maar toch. Maar zoek rechtshulp om dit echt goed en handig te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

vso schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:55:

- met per week minimaal 2 uur per dag "vacatures" hunten ../ bellen op kantoor ..
Ik zou proberen om vrijgesteld van werkzaamheden te worden, dan heb je 8 uur per dag om te solliciteren

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Stampertje schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:37:
[...]

Ik zou proberen om vrijgesteld van werkzaamheden te worden, dan heb je 8 uur per dag om te solliciteren
je moet je ten alle tijden beschikbaar houden voor werk anders ben je verwijtbaar werkeloos.

je zou ramen kunnen gaan lappen, je bent er niet voor aangenomen maar ... je moet je er wel wettelijk beschikbaar voor houden. dat jij 4 uur over 1 raam doet is andere koek ..
maar ja indien zoiets gebeurt moet je afvragen hoe verstoort de arbeids relatie is

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

vso schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:50:
[...]

je moet je ten alle tijden beschikbaar houden voor werk anders ben je verwijtbaar werkeloos.

je zou ramen kunnen gaan lappen, je bent er niet voor aangenomen maar ... je moet je er wel wettelijk beschikbaar voor houden. dat jij 4 uur over 1 raam doet is andere koek ..
maar ja indien zoiets gebeurt moet je afvragen hoe verstoort de arbeids relatie is
Dat is zeker, maar ik had in mijn vaststellingsovereenkomst een zin die mij vrijstelde van werkzaamheden om te kunnen solliciteren, ik weer dus op non actief gesteld en was wel gewoon in dienst

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 11:15
GoldenSample schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 23:25:
Gelukkig ligt dat allemaal iets genuanceerder.

Een vaststellingsovereenkomst is een veel gebruikt middel voor ontslag waarbij WW rechten gewoon overeind blijven. Laat deze wel controleren door een vakbond/jurist/advocaat om te zorgen dat deze aan de eisen voldoet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Gadgeteer schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:21:
[...]Laat deze wel controleren door een vakbond/jurist/advocaat om te zorgen dat deze aan de eisen voldoet..
Dit! Ik ben toen gewoon naar het juridisch loket geweest. Er is hier gewoon een standaardtekst voor zodat je het kan toetsen. Ik zat in een periode dat de nieuwe kantonrechters formule al in was gegaan, maar het aanbod was om het nog via de oude te berekenen (maw. via rechter minder geld, direct akkoord meer geld). Toen ik het aanbod zag heb ik bijna meteen getekend. Voor de vorm ben ik dus nog even naar het juridisch loket geweest, maar het was bij een groot bedrijf dus het was allemaal prima geregeld.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
update..

arbeidsovereenkomst loopt af op 1 september
Ben vrijgesteld van werkzaamheden. Krijg daarnaast nog 3 maanden vergoeding mee
Dus in totaal 5 maanden plus nog alle openstaande vakantie & overuren en juridische onkosten van 4uren a €180 per uur

Daarnaast uiteraard behoud van ww rechten. Mijn geval toch 14 maanden zekerheid nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:50:
[...]

je mag niet zomaar voor werk ver onder je niveau worden ingezet ook daar zijn regels aan. De onderdirecteur de wc laten schoonmaken zal je juridisch niet zomaar gaan lukken of de beste man moet er geen bezwaar ee hebben. Maar volgens mij mag je tot max. 2 stappen lager ingezet worden dan waar je voor bent aangenomen. Overigens wel complexe materie en je zal in 99% van de gevallen aan het kortste eind trekken want werk weigeren is meestal een goede sfeer verpester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 28-09 16:59

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

SonyEricsson schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 01:33:
update..

arbeidsovereenkomst loopt af op 1 september
Ben vrijgesteld van werkzaamheden. Krijg daarnaast nog 3 maanden vergoeding mee
Dus in totaal 5 maanden plus nog alle openstaande vakantie & overuren en juridische onkosten van 4uren a €180 per uur

Daarnaast uiteraard behoud van ww rechten. Mijn geval toch 14 maanden zekerheid nog.
Klinkt inderdaad heel redelijk. Kwamen ze daar zelf mee of heb je er flink aan moeten trekken?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
Mx. Alba schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:42:
[...]

Klinkt inderdaad heel redelijk. Kwamen ze daar zelf mee of heb je er flink aan moeten trekken?
ze wilden het eerst beperken.
Dus heb er 1 maand + juridische kosten erbij gekregen.
Pagina: 1