Super simpel en goedkoop systeempje nodig.

Pagina: 1
Acties:

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Topicstarter
Dat ik ooit deze vragen zelf ging invullen :+

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het ding is voor mijn oom, hij gaat er weinig spannends mee doen, beetje rarren, beetje parren, Myst-achtige games spelen. Hij is altijd oude troep gewend, en heeft sinds een half jaar een AM1 systeem welke hij al vreselijk snel vind :+ Waarom hij een tweede wilt? Weet ik veel, hij heeft iig nog een vreselijk simpel ding nodig :+

Wat mag het systeem gaan kosten?
200 ballen max, inclusief verzendkosten, in elkaar zetten doe ik uiteraard zelf. Tweedehands is geen optie, op de HDD na.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als OS schijf gooi ik er een rondslingerende HDD in, dus opslag is niet nodig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gezien de eisen het standaard spul voor een heel goedkoop pc'tje, 4GB RAM, klein voedinkje, kastje,

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hem maakt het weinig uit hij verzint toch wel een manier om de boel te slopen, zelf heb ik liever AMD, maar dat is puur omdat ik daarvan tenminste de drivers ken. Maar als het Intel is boeit het mij ook weinig. Verder gewoon goed spul, voor een betere prijs.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Goedkoop! Geen tweedehands spul dus, USB3 aan de voorkant is wel zo handig, kastje moet later nog een HDD kwijt kunnen, en omdat het een roker is, liefst een stoffilter, want al dat plakkende stof is niet best voor de pc.

Ga je overklokken?
Niet overclockbaar lijkt mij zelfs een beter idee, maar het boeit mij weinig. Ik zal het iig niet doorvertellen als de boel wél overclockbaar is :+

Zelf heb ik 2 systemen in elkaar geknutseld, welke nogal op elkaar lijken:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-6300 Boxed€ 34,50€ 34,50
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 46,-€ 46,-
1BitFenix Comrade Zwart€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3D1609DS1S00CEU€ 35,-€ 35,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 12,15€ 12,15
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 191,55

Ploft op den mat voor 175 euro. 203 euro

En onderstaande ligt voor wel 5 euro minder op de mat:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 33,-€ 33,-
1ASRock H81M-HDS€ 44,95€ 44,95
1BitFenix Comrade Zwart€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3D1609DS1S00CEU€ 35,-€ 35,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 12,15€ 12,15
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 189,-

Dus ja, welke is het beste? Voordeel van de Intel is natuurlijk de veel hogere singlecore snelheid, maar dan levert ie wss wat grafische power in. Ook is het AMD bordje ietwat uitgebreider, maar of hij dat ooit merkt, betwijfel ik. Wss is de Intel beter voor zijn doeleinden, maar misschien vergeet ik wat.

En is het die paar euro extra waard om een pricewatch: Antec VPF Series 350W te nemen? Is volgens mij van betere onderdelen dan die Be Quiet, maar is dat nou echt merkbaar?

Kast staat eigenlijk wel vast, het is een leuk ding, en die stoffilters zijn gewoon erg handig.

Dus, ja, kan er ergens nog een paar euro af, en is die Intel echt het beste idee, of is die AMD toch ook wel handig door meer grafische power?

Edit: Hij wilt toch 8GB RAM en een brandertje erbij, dus iets over budget. Ja, het RAM is waarschijnlijk overkill, maar het is niet mijn geld en hij is er happy mee, en dat maakt mijn leven weer wat makkelijker :P

En nu het verschil opgelopen is naar 5 euro, [wow....] ga ik eigenlijk wel zeker voor de Intel, tenzij iemand nog iets interresants voor de AMD kan zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door RobinHood op 25-06-2015 20:16 ]

People as things, that’s where it starts.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Waarom wil je het onderdeel dat het meest fragiel is en tegenwoordig het meest de snelheid van de PC bepaald wel tweedehands kopen en de rest niet? :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
Ja, ik zou het ook andersom doen, zo veel mogelijk tweedehands halen om maar een SSD[hell, zelfs zou tweedehands mogen van mij] erin te gooien, maar dat wilt hij dus niet.

Net als die 8GB aan RAM, wss gaat hij die never nooit gebruiken, maarja, de prijs is leuk gedaald, hij wilt het, waarom niet?

Maar is die VPF350w aanzienlijk beter dan de BQ van 300w?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Heb je het hem ook uitgelegd? :p
Maar is die VPF350w aanzienlijk beter dan de BQ van 300w?
Aardig beter, maar wel een stuk minder goed leverbaar, is een beetje afhankelijk van waar je de PC wil halen. eigenlijk.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
-The_Mask- schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:59:
[...]
Heb je het hem ook uitgelegd? :p
Ja, hij is wat minder tech-savvy als hij zelf denkt, vandaar dat een tweedehands systeem verder niks is [onbetrouwbaar etc, jaja], maar, die HDD is van mij en zal daarom wel goed zijn. Tja, daar is weinig tegenin te brengen :+

Als hij over een jaartje komt dat de pc zo traag is, gooi ik er wel een SSD in voor een paar tientjes ;) "die ik nog had liggen" uiteraard ;)
[...]

Aardig beter, maar wel een stuk minder goed leverbaar, is een beetje afhankelijk van waar je de PC wil halen. eigenlijk.
Waar ik hem vandaan tover boeit mij niet heel veel, zou maar een paar euro schelen volgens de bestelkosten-berekenen-knop,8 euro bij de Intel build, dat kan wel van mijn loon af als die echt beter is.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Topicstarter
Ik pak de Antec wel, mocht ie ooit om de een of andere reden een videokaart willen hebbien die 6 of 8 pins prik nodig heeft, kan dat tenminste zonder gepriegel met verloopjes.

En dan heb ik eens zo'n Antec in mijn handen, die Be Quiet ken ik inmiddels wel :+

Pagina: 1