Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik kom er net achter dat niet iedere "adapted" lens zich makkelijk laat gebruiken op een mft camera.Mijn nieuwe sigma 18-35 heeft performance problemen. Ik heb last van softe hoeken.zoals op dit plaatje, de sterren rechtonder zien er totaal niet uit.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/367/18266978250_4eaa725609_c.jpgsterren by Frank Van Dijk, on Flickr

ander voorbeeld van een plat voorwerp, hoeken zijn echt slecht
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/351/18268444849_1f10ee2391_c.jpgplat beeldscherm by Frank Van Dijk, on Flickr

Zal waarschijnlijk komen door de "filter stack" die bij m43 4mm dik ik ipv 1.5mm bij de meeste aps-c camera's.(waar ie ook voor bedoeld is )
De enige oplossing zou een speedbooster zijn, maar dat kost ook weer extra geld, en dan kan ik net zo goed de lens verkopen en doorsparen voor een native lens.

erg jammer dit. :(

[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 04-06-2015 15:20 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:25
Je plaatjes zijn private, dus niet te bekijken in het groot. Dat sterren in de hoeken er slecht uit zien, kan ook aan coma liggen. Is je adapter wel goed uitgelijnd? Zijn alle hoeken even slecht? Filter stack lijkt mij eigenlijk vrij sterk bij een retrofocus ontwerp, omdat de lichtstralen dan behoorlijk recht op de sensor komen. Het is een ander verhaal bij symmetrische groothoek lensontwerpen op een sensor met dikke glaslaag.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Universal Creations schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 16:06:
Je plaatjes zijn private, dus niet te bekijken in het groot. Dat sterren in de hoeken er slecht uit zien, kan ook aan coma liggen. Is je adapter wel goed uitgelijnd? Zijn alle hoeken even slecht? Filter stack lijkt mij eigenlijk vrij sterk bij een retrofocus ontwerp, omdat de lichtstralen dan behoorlijk recht op de sensor komen. Het is een ander verhaal bij symmetrische groothoek lensontwerpen op een sensor met dikke glaslaag.
Daar heb je wel een goed punt, ik heb http://www.lensrentals.co...kness-when-does-it-matter nog even doorgelenzen en daar staat dat de uittredepupil op 149mm ligt, was dus vrij groot is. Bij Samyang 24mm f/1.4 zit ie bjiv maar op 76mm

Adapter uitlijnen heb ik geen verstand van, ik heb gewoon alles stevig aangedraaid, t is eentje van fotodiox, dus ook geen goedkoop chinees spul.

ik ga vanavond dan maar eens de nikon d3100 erbij pakken en dan weer sterren fotograferen, weet ik iig of het aan de lens ligt.

oja en ik heb de plaatjes nu openbaar gemaakt

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:28

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

mrc4nl schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 15:16:
Ik kom er net achter dat niet iedere "adapted" lens zich makkelijk laat gebruiken op een mft camera.Mijn nieuwe sigma 18-35 heeft performance problemen. Ik heb last van softe hoeken.zoals op dit plaatje, de sterren rechtonder zien er totaal niet uit.
Zal waarschijnlijk komen door de "filter stack" die bij m43 4mm dik ik ipv 1.5mm bij de meeste aps-c camera's.(waar ie ook voor bedoeld is )
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat die 18-35 Sigma het beste van het beste is wat er als zoom voor APS te koop is. In ieder geval op een D7100.
Toch even een paar test plaatjes geschoten met GF6 en ook hier valt het niets tegen. Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8899/18461257372_0981e084c6_n.jpg
on me

Foto's zijn wijd open geschoten van plaatjes op TV. Houd er wel rekening mee dat de camera niet perfect uitgelijnd staat.

edit: Oh ja, wat is touchscreen toch heerlijk voor manual focus :Y

[ Voor 3% gewijzigd door Vishari Beduk op 04-06-2015 22:17 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Vishari Beduk schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 22:15:
[...]

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat die 18-35 Sigma het beste van het beste is wat er als zoom voor APS te koop is. In ieder geval op een D7100.
Toch even een paar test plaatjes geschoten met GF6 en ook hier valt het niets tegen. Zie hier:
[afbeelding]
on me

Foto's zijn wijd open geschoten van plaatjes op TV. Houd er wel rekening mee dat de camera niet perfect uitgelijnd staat.

edit: Oh ja, wat is touchscreen toch heerlijk voor manual focus :Y
tja ik vind het ook vreemd. ik heb vananacht een statief gepakt, de focus heb ik met 10x vegrotong op de gx7 vastgelegd en toen de focusring niet meer aangeraakt. Daarna de lens op MF gezet en steeds gewisseld tussen mijn gx7 en de d3100.Maar nu blijken de samples op de d3100 allemaal niet in focus te zijn en die op de gx7 wel.

het enige wat ik heb zijn full size samples van het lcd scherm, met hokjes (ook met de nikon d3100)
http://mrc4.nl/meuk/sigma1835/#
afbeeldingen worden tot 100% schermbreedte weergegen, wil je 1:1 moet je de afbeeldingen opslaan.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 05-06-2015 00:49 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Waarom steeds gewisseld tussen GX7 en D3100? Waarom niet goed manueel focussen op de GX7, daar alle shots op maken en vervolgens exact dezelfde methode voor de D3100?
Wat betreft de hokjes: ik zie een paar dingen, namelijk field curvature en een verschil tussen linksboven/rechtsonder vs. rechtsboven/linksonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Universal Creations schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 01:03:
Waarom steeds gewisseld tussen GX7 en D3100? Waarom niet goed manueel focussen op de GX7, daar alle shots op maken en vervolgens exact dezelfde methode voor de D3100?
ik probeerde te vertellen dat het wisselen niet de juiste methode was inderdaad. Wel is liveview van de d3100 alles behalve lichtsterk, wat het focusen in het donker moeilijk maakt

ik ga straks naar het meetkamer van school. eens kijken of mijn adapter een beetje vlak is, ik heb nog geen oorzaak gevonden, maar er is iets mis, er zit een te groot verschil in focus over het fotogebied. Zoveel dat ik het niet kan verklaren met DOF.Een dat voor de "sweetspot" van (volgends de reviews) een heel erg goede lens. De coma is nog het minste probleem. ik wil gewoon scherpe hoeken

[ Voor 48% gewijzigd door mrc4nl op 05-06-2015 13:28 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Vishari Beduk schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:17:
Even wat tegenwicht bieden aan dat 'geklaag' van mrc4nl :+

Vandaag weer wat foto's gemaakt met de 18-35 op de D7100 en ik word helemaal blij van de foto's die eruit komen. Vooral ook vanwege de flinterdunne DOF die mogelijk is op crop.
Echt een top objectief.
Ja maar, ik wou dat ik niet hoefde te klagen. :-(
op de d3100 lijkt de sigma prima te presteren, (ok minus de verste hoeken, maar das naar verwachting)
Tuurlijk de d3100 is ook niet altijd spot on is qua AF, als de focus er is dan ben ik onder de indruk.

Maar op de gx7, slechts deels.Het centrum is vaak wel goed, maar duidelijk niet in (alle) hoeken.De hele reden van aanschaf was nu juist om een waardige vervanger te hebben voor mijn kitlens, omdat de lichtsterke en hoekscherpte mij tegenvielen

Aan meten ben ik nog niet toegekomen, ik lig ziek op bed, zal morgen ook niet de gelegenheid hebben :S

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik zit nog steeds in het dillemma over de sigma 18-35 f1.8.Ik heb meer getest, en meer foto's gemaakt .Helaas ben ik 0,0 % dichterbij een beslissing.

Ik had de sigma gekocht omdat ik van de softe hoeken van mijn kitlensje af wilde.Het centrum van de kitlens heb ik geen klachten over. Al is de centrumscherpte van de sigma prima wide open, de hoeken komen niet eens in de buurt. Op f8 is de hoekscherpte wel zichtbaar beter in vergelijking met de kitlens maar de centrumscherpte dan weer niet.

1. Mijn verwachtingen van de sigma lagen gewoon te hoog,. Ook lenstip gaf aan dat de hoekscherpte gewoon achterloopt op de centrumscherpte.Ik heb een nieuwe test uitgevoerd op 24mm en de tokina 28mm ook in de vergelijking opgenomen. Hierdoor zag ik dat een lens die ik altijd prima vond qua scherpte, eigenlijk helemaal niet zo goed is. punt blijft: sigma hoeken zijn soft op f1.8 (althans op mijn camera)

nieuwe lenstest -> http://mrc4.nl/meuk/sigma%2024mm%20test/
Dit keer zijn de samples @100% vergroot. Je moet door het venster scrollen om de hoeken te bekijken

2. Op een nikon is hoekscherpte @f1.8 ook niet echt goed te noemen maar als ik het gebied zou croppen naar m43 dan zou het gehele gebied scherp moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zmwfG3WbYYiiI84VzH14Aurk/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/q5y9nGBNPZXP3VfzgCk0PvAx/thumb.jpg

3 ik heb mijn adapter opgemeten, en rondom de cijfers A-L opgetekend
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/He52FrHH5RKWt0U0Ec9TAvCF/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/thtch6By60jOh0THQdIUXuKs/full.jpg
De resultaten zijn in micrometers,maar met 1000x vergroot. dus 30 is 0.03 micrometer
Voor het berekenen van de standaarddeviatie heb ik te weinig resultaten per meetpunt, er zit wel een duidelijke piek tussen E en K. En laat dat nu precies de punten zijn waarop de de scherpte niet denderend is

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aRc1NxWiagE67VccsLbbf9FM/full.png

nieuwe adapter dan maar :?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op microschaal is die piek dan misschien duidelijk, ik kan me niet voorstellen dat die grote invloed heeft op de prestaties van jouw camera/lens-combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
O wacht volgens mij loop ik te klooien met eenheden. Het apparaat gaf -0,029 in mm aan dus dat is ~30 micrometer.Wishful thinking dat ik tot op 0.03µm nauwkeurig kon meten :+

Ik ga iig op zoek naar een nieuwe adapter. Met glas (booster) gaat m niet worden, de metabones kost €460+ en de Mitakon Zhonghyi lens turbo heeft geen diafragma-pin.En andere boosters doen meer kwaad dan goed helaas.

Keus genoeg, maar wat is nu goed?. je hebt adapters in iedere prijsklasse zo lijkt het wel.
Capa- 59,95
Kipon - 99,95
Metabones (zonder glas) - 169,00
Kiwi - 129,95
Novoflex - 153,90
Walimex (beter bekend als Samyang) - 54,66

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je hebt 14 dagen bedenktijd online, dus gewoon beginnen met de goedkoopste, kijken of die scherp genoeg is, en zo niet terug sturen en een andere kiezen? Ik schat dat je niet meer dan 2x terug hoeft te sturen, en er is een grote kans dat de eerste meteen goed is.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Even een update, met de metabones adpter blijkt er niet veel verbetering in zitten op mijn gx7. zelfde vreemde scherpte-onscherpte over het gehele vlak.

De sigma getest op een d3100: goed scherp over het hele vlak, minus de extreme hoeken.
Uitgesloten: de lens zelf

De sigma getest met de metabones adapter ipv mijn trouwe fotodiox adapter: zelfde resultaat.
Adapter lijkt niet de oorzaak.

Nu heb ik een andere factor proberen uit te sluiten: de camera zelf.Ik heb beide adapters eens getest op een oude panasonic G3: prima scherp beeld!

Dat zou dus betekenen dat mijn gx7 zelf niet helemaal lekker is (of dat de mount scheef staat?)

Het dillema is: wat ga ik nu aanschaffen?
De metabones adapter gaat terug naar de winkel, dan is er 150 euro vrij voor iets anders zoals een andere goedkope camera. (panasonic G3, nikon d3100)

Of ook de sigma art voor 550 van de hand doen, en sparen voor aan sony a7?

Lenzen voor mijn gx7 wil ik even uitstellen totdat ik zeker weet dat andere lenzen wel goed presteren

[ Voor 60% gewijzigd door mrc4nl op 25-06-2015 17:10 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Misschien heeft je GX7 iets teveel klappen gehad waardoor de mount niet meer vlak is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Universal Creations schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 17:04:
Misschien heeft je GX7 iets teveel klappen gehad waardoor de mount niet meer vlak is...
Ik ga inderdaad niet altijd even lief om met mijn gear, ik hang er ook vaak meer gewicht aan de mount dan ie eigenlijk voor bedoeld is.Maar is zo moeilijk te meten,meer dan de schroeven van de mount aandraaien zit er niet op.

Wat ik nog wel zou kunnen doen is de 60 DN Art erop schroeven en heel nauwkeurig kijken hoe de hoeken zich dan gedragen. dat is de scherpste native lens die ik heb

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 25-06-2015 17:40 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
ik heb hier een testje gedaan, met de sigma 60 DN ART op mijn gx7 om te kijken of andere lenzen ook grote problemen geven, gelukkig dat valt erg mee. Aeen de hoek rechtonder is wat minder scherp maar het valt mee.

Ik heb helaas geen scherpe groothoeklenzen om beter te vergelijken @18mm f1.8

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xbzgkUD2OyVklJGKJcfwmTAd/full.jpg

Ik was van plan om naar zwolle te gaan om de metabones terug te brengen, en ik hoop dan ergens in een camerazaak een prime lens uit te kunnen testen. Al zijn de meeste weide ,m43 primes niet zo goed in de hoeken.

ik zie nu dat mijn domein mrc4.nl niet bereikbaar is, maar via ip wel toegankelijk mmm...

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 26-06-2015 11:18 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Heb je met de 18-35 al weleens scherpgesteld op 1 van de softe hoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Universal Creations schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:19:
Heb je met de 18-35 al weleens scherpgesteld op 1 van de softe hoeken?
Ja, toen was juist het centrum weer niet scherp. Maar het centum-hoek voerschil is ook wisselend. ik kijk samples terug en er zitten wat tussen die wel aardig zijn. ook in de hoeken. andere weer totaal niet.

Ik wordt er zo onzeker van -O- Ben ik nu gek?, doe ik wat fout bij het testen? of is er toch echt iets aan de hand Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het aan mij ligt , en niet met zekerheid dat het aan de gear ligt.

de snelle test op de panasonic g3 leek iig veelbelovend.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je de hoeken scherp krijgt, dan heb je of last van field curvature, of je lens kan "kantelen" op de mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De 18-35 is uiteraard een fantastische lens. Aangezien je toch veel bokeh wilt en geen problemen hebt met zwaardere gear, is het dan niet beter om een Nikon dSLR te kopen?

Met het geld van de Metabones moet een D3200 best te doen zijn (wellicht een kleine bijbetaling nodig, maar dat is het geld wss dubbel en dwars waard)

[ Voor 15% gewijzigd door link0007 op 26-06-2015 12:47 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Inderdaad, je loopt steeds te hikken tegen de mogelijkheden van de M43 aan, de keus voor een Nikon DSLR is dan zo gek nog niet.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ventieldopje schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:01:
Inderdaad, je loopt steeds te hikken tegen de mogelijkheden van de M43 aan, de keus voor een Nikon DSLR is dan zo gek nog niet.
Hikken tegen mogelijkheden van het lenzensysteem.

Camera ben ik gewoon erg tevreden over.
M43 mist gewoon goede lenzen zoals een 50 f1.4 een macro langer dan 60mm en scherpe groothoeklenzen ( zelfs de voightlander 17.5 doet het maar "gemiddeld" in de hoeken.)

Met de Nikon heb ik het volledige beeld van de 18-35 alsmede autofocus en automatisch diafragma.

Wat wel jammer is dat ik de rest van mn lenzen niet op de Nikon passen. Een complete vervanger van de gx7 zal het nooit worden. Het zal dan een "one trick pony" worden, een camera speciaal voor de 18-35.

Ik twijfel nog wel of ik niet gewoon een a7 ga. Ik zal geld moeten bijleggen en de sigma 18-35 verkopen. Maar ik heb een leuk aantal goede legacy full frame lenzen die nu stil op de plank blijven liggen.
Nadeel: dan heb ik weer geen super scherpe groothoeklens. (al doet de tokina rmc 28mm f2.8 het schijnbaar best goed)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:13
Ik wil de 18-35 best van je overnemen hoor ;)
Zal je even een DM'etje doen. Maar je moet zelf even kijken wat handig is.
Misschien kan je de lens nog terugbrengen. Anders is een D3100/D3200 halen ook geen verkeerd idee.

[ Voor 73% gewijzigd door Valandin op 26-06-2015 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dan heb je weer een super camera met legacy lenzen, ook weer een beetje jammer. Maar het klinkt alsof je toch best wel wat lenzen mist op M43 die je graag zou willen gebruiken en ook zou kunnen gebruiken op bijv. een D3200.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:14

Mr Pingu

Professioneel Prutser

En misschien al dat legacy glas ook verkopen en een nikon if sigma groothoekzoom kopen en eventueel de 50mm f/1.8?
Lijkt me wel een setup die alles dekt, of heb je nog meer nodig. Misschien met de verkoop van al je legacy glas te financieren?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Mr Pingu schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 15:10:
En misschien al dat legacy glas ook verkopen en een nikon if sigma groothoekzoom kopen en eventueel de 50mm f/1.8?
Lijkt me wel een setup die alles dekt, of heb je nog meer nodig. Misschien met de verkoop van al je legacy glas te financieren?
Nee. Echt niet. Zelfs de Nikon f1.4 doet het slechter dan mijn 50 f2 . De 85 f1.4 is wel een heerlijke lens,maarja ook erg duur.

Of 50 art die is ook goed.

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 26-06-2015 15:26 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het hoeft ook niet in één keer ;) Heb er tig jaar over gedaan om de spullen bij elkaar te hebben die ik nu heb, albeit na belachelijk veel dingen gekocht/verkocht te hebben.

[ Voor 67% gewijzigd door Ventieldopje op 26-06-2015 15:40 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Voor aankoopadviezen is dit topic niet echt bedoeld, dus graag ontopic blijven en anders een aankoopadvies topic openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
De adapter is terug gestuurd. Beetje jammer dat ik niet heb getest of de scherpte wel goed is als ik gebruik
Maakte van de statiefvoet van de metabones, want dan komen er minder krachten op de mount en zou ie minder moeten doorbuigen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je hem in de hand houd lijkt het mij dat er de minste krachten op komen te staan. Als je hem puur op de statiefvoet van de metabones zou zetten dan heb je zowel de lens als de camera die aan beide kanten trekken, lijkt me ook niet echt prettig.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ventieldopje schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 19:30:
Als je hem in de hand houd lijkt het mij dat er de minste krachten op komen te staan. Als je hem puur op de statiefvoet van de metabones zou zetten dan heb je zowel de lens als de camera die aan beide kanten trekken, lijkt me ook niet echt prettig.
Ik doelde meer op krachten op de m43 mount, als scherpteproblemen door het buigen van de m43 mount als de camera op statief staat zouden komen, dan zou dat makkelijk te testen zijn geweest met de statiefvoet van de metabones.

Ik heb wat uit de hand geschoten samples die lang niet zo slecht zijn.

(neemt niet weg dat mijn camera gewoon vaag doet, waarom zouden andere camera's er dan geen last van hebben? )

[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 26-06-2015 19:44 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wellicht dat die een stevigere mount hebben of dat er toch ooit wat met je eigen mount wat is gebeurt? :) Ik weet niet of alle M43 camera's er zo op gebouwd zijn om zware lenzen er aan te hangen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een 300mm f/4 los aan de mount is er ook niet zo goed voor. Je zou verwachten dat iemand met een reden de GX7 koopt, namelijk een compacte cameraset. Dus ook compacte lenzen er aan en geen lenzen van 1kg puur aan de mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Universal Creations schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 20:13:
Een 300mm f/4 los aan de mount is er ook niet zo goed voor. Je zou verwachten dat iemand met een reden de GX7 koopt, namelijk een compacte cameraset. Dus ook compacte lenzen er aan en geen lenzen van 1kg puur aan de mount.
je hebt wel de cropfactor mee, het maakt wel een compacte 600mm :)
net als dat de 50mm f2 , een mooie 100mm f4 equivalent maakt. Aps-c heeft geeneens een 100mm equivalente prime :) wel 90mm eqv, maar das toch minder.

In dierenpark emmen heb ik echt genoten dat ik met de 500mm van Robbertvw kon schieten. hartstikke leuk die 1000mm

Maar even verder over het doorbuigen, ik bedenk mij net dat bij doorbuiging door gewicht de scherpte onder/boven slecht moet zijn maar links/recht wel goed. En dat is niet het geval: hier 2 fototjes die gemaakt zijn op statief met gx7, en een beetje afgestopt (2 stops uit het hoofd)

nu ik het terugkijk zit er wel degelijk verschil tussen maar ze presteren zijn beidde "fout"
let even op de verschillen tussen het boompje links en de bloembak rechts
(welke de metabones nu was weet ik ff niet meer maar ik heb gewisseld)

adapter 1
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/2nZfM3bV6SoRqdOLlJrs8oLM/medium.jpg
adapter 2
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/BUr6lH6y5RZNCD4Z4dv8Lu8W/medium.jpg

terwijl op de G3 er geen verschil is, beidde zijn gewoon goed :)
helaas wel andere foto en een beetje ruis
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/V0uhKO1gpZgu1ruQDpLiKQZC/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zTzNrvhyH5w0o2wVy1NITykC/medium.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
ik geef het op. In een laatste daad van wanhoop heb een native m43 lens gekocht. Die na testen weer tegenviel. Daarna heb ik het mount plaatje verwisseld met die van een oude gf3.Maar zelfs nu krijg ik t niet zo scherp als ik zou willen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iZqmMNr5MOGr7gj8Wzm0qLW0/thumb.jpg
linkerhoek is scherp, rechterhoek niet :')

aankoopadvies topic ga ik zo openen.
morgen heb ik alles binnen

[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 02-07-2015 19:17 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je hebt nu een tilt lens.... je scherptevlak loopt van linksonder naar rechts midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Universal Creations schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 18:55:
Je hebt nu een tilt lens.... je scherptevlak loopt van linksonder naar rechts midden.
meer een tilt camera :')

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik ben eindelijk van mijn scherpte probleem af. Aankoopadvies had ik bij nader inzien niet nodig.
De nieuwe combinatie is misschien niet zo scherp als de sigma, maar heeft wel andere sterke punten.
(zoals meer groothoek)

hoeken zijn gelukkig nu wel goed normaal *O*

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/h6QInyKGer3gcDxFEn1Z6brv/medium.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 03-07-2015 20:15 . Reden: iets te groot plaatje ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Nu ik terug ben van vankantie heb ik besloten om de gx7 op te sturen ter reparatie. officieel heb ik garantie, geen idee of ik die ook krijg. ik wil iig weer een werkende gx7. De gf6 is echt een stap terug

Ik hou jullie iig op de hoogte :)

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 28-07-2015 17:24 ]

ora et labora

Pagina: 1