6tb hdd kopelen voor extern gebruik (buiten eigen netwerk)

Pagina: 1
Acties:

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-01 20:24
Beste alle,

Ik wil jullie hulp als het gaat om netwerken. Ben daar niet de sterkste in.

Nu wil ik het volgende realiseren!

1. Ik heb hier een 6TB harddisk liggen van WD en die wil ik laten fungeren als external storage.
Dus dat ik buiten me eigen netwerk er ook bij kan.

Nu weet ik me god niet waar ik moet beginnen om dit mogelijk te maken.
En of een van jullie me hierbij wilt helpen.

Mijn omgeving:
Ik gebruik het volgende: Internet (ziggo) -> router -> aangesloten op een 8pt switch, en gewoon 3 losse poorten van de router zelf.
Op de router een aantal apparatuur aangesloten.

Is dit mogelijk! En een nas heb ik niet voldoende geld voor...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Als eerste: Een dergelijke oplossing hoort niet in Professional Networking & Servers dus move ik het topic nbaar Netwerken :)

Als tweede: Om de opslag op deze HDD te kunnen benaderen al er een systeem moeten zijn dat deze opslag op basis van een netwerkprotocol kan aanbieden. SFTP, FTP zijn dergelijke protocollen.
Dit kan een PC zijn die deze netwerkservice draait, of een NAS.

Je geeft aan dat je geen geld hebt voor een NAS, maar wellicht kan je de router van Ziggo gebruiken om een NAS te creëren. Daarvoor zou de router een USB aansluiting moeten hebben, en jij zal een USB enclosure voor je HDD moeten kopen. Deze zijn niet zo duur, check: http://tweakers.net/categ...xAdFlijpJVtJJfaqpSbG1tLQA

Als je router deze functionaliteit ondersteunt kan je op deze manier vanaf het interne netwerk je opslag benaderen. Maar dat is nog niet voldoende. Jij wilt het ook extern kunnen benaderen. Daarvoor zal je de gebruikte poort (afhankelijk van het protocol) moeten openen. Waarschijnlijk biedt je router deze functionaliteit. Ik kan zonder exacte details van de router geen zekerheid bieden.

Draai je de netwerkservice op een PC, dan moet je de gebruikte poort mappen naar het interne IP adres van je computer. Daarvoor kan je gebruik maken van: Het Grote Poortmappingsverhaal

IS dat zo een beetje duidelijk?

• theduke1989
Sorry voor het ontbreken van welke type router ik gebruik.
Ik heb nu een Linksys EA-2700, maar mijn ziggo modem staat in bridged, dus die doet niks meer eigenlijk.
Maakt dat nog wat uit>??

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-02 11:19

donny007

Try the Nether!

De EA-2700 heeft geen USB-poorten om opslag mee te delen.

Dan heb je toch echt een NAS nodig, of je moet de schijf willen delen met een computer (die je altijd aan laat staan).

/dev/null

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:53

lier

MikroTik nerd

Oud pc'tje inzetten als NAS?
HDD overal mee naar toe nemen (al dan niet in een USB enclosure)?

Wat wil je er precies mee doen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-02 12:06
Geen geld voor bijvoorbeeld een: http://tweakers.net/product/349086/zyxel-nsa325-v2/ of pricewatch: Zyxel NSA310S ? Op zich niet zo duur lijkt me toch?

[ Voor 28% gewijzigd door mach2 op 25-06-2015 16:33 ]

Hallo

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je zou de disk aan een Raspberry Pi kunnen hangen en die NAS laten spelen

Edit: Bovendien ben ik geen voorstander van SMB (of andere filesharing) open te zetten naar het grote boze internet. Een Rpi kun je ook mooi als VPN-server inzetten, om veilig bij je bestanden (en evt de rest van je thuisnetwerk) te komen

[ Voor 62% gewijzigd door u_nix_we_all op 25-06-2015 16:30 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Smb kan je niet eens gebruiken over het Internet. Dus je moet wel met iets anders werken.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:36
u_nix_we_all schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 16:28:
Je zou de disk aan een Raspberry Pi kunnen hangen en die NAS laten spelen
Dat dus

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• theduke1989
Zo'n raspberry pi, is dat sterk genoeg qua overdracht?
Of zit je echt vast aan de snelheden van beide kanten, dus me thuisnetwerk of mobiele data of buiten me netwerk ?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een RPi heeft (mijn inzien) een beetje te weinig processor kracht en geheugen om als file server / share te gaan dienen, maar 't is inderdaad een optie.

Hoe wil de TS z'n mappen overigens gaan "zien" en bereiken vanaf een remote locatie, moeten die er écht als filesystem/explorer view ,met alle voordelen daarvan, uit zien of hoeft de data alleen middels een web interface bereikbaar te zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 25-06-2015 18:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wimmel_1 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:45:
Een RPi heeft (mijn inzien) een beetje te weinig processor kracht en geheugen om als file server / share te gaan dienen, maar 't is inderdaad een optie.
En de RPi2 dan? Quadcore processor en meer RAM.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Raven schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:49:
[...]

En de RPi2 dan? Quadcore processor en meer RAM.
Dat begint er inderdaad al méér op te lijken. Ik zou zo'n ding eens moeten aanschaffen om te kijken of het bordje meerdere sessies gelijktijdig kan ontsluiten op een redelijke snelheid.

WebDAV servertje is overigens niet zo heel lastig om er op te zetten/draaien: Klikje

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1