Kickstarter product wordt niet geleverd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:35
Zit met het volgende:

Via Kickstarter een mooi een product (Jyrobike) gezien welke eind 2014 / begin 2015 geleverd zou worden. Product was al helemaal uitontwikkeld (met verifieerbare hulp van TU Delft).
Nieuws artikelen over het product, veel media aandacht etc.
Zag er goed en betrouwbaar uit dus geinvesteerd.

Helaas werd in november 2014 mede gedeeld dat het werd uitgesteld tot eind 2015. Klote, maar ok, kan gebeuren.

In maart kwamen er signalen dat er meer aan de hand was en verscheen er een brief/mededeling van de eigenaar/oprichter van het bedrijf fdat hij er uit geboot was en dat het allemaal niet meer klopte.

In de tussentijd is het bedrijf niet meer bereikbaar (alle mail bounced en telefoon krijg je standaard antwoord dat er niemand beschikbaar is om aan de lijn te komen)
Nemen ze nog steeds bestellingen via de website aan, maar of die ooit geleverd gaan worden is een raadsel.

Niemand van de klanten heeft nog iets officieels gehoord sinds eind 2014. En niemand heeft nog contact kunnen krijgen met het bedrijf.
Ook via social media als facebook etc wordt sinds eind 2014 niet meer gereageerd.

In de tussentijd heb ik een niet leveren melding aangemaakt bij de credit card maatschappij, maar daar heb ik een hard hoofd in.

Dus de vraag is, wat kan ik hier nog meer mee doen?
Moet er aangifte gedaan worden van oplichting/fraude door het bedrijf? (ze nemen immers nog steeds bestellingen aan, maar anuleren en/of leveren niets meer)
Kan de rechtsbijstand hier nog iets mee?

Welke rechten heb je nu eigenlijk wel en niet?
Kickstarter geeft aan in de voorwaarden dat zij enkel het platform zijn en dus niet verantwoordelijk en ook geen refunds geven. Duidelijk.
Maar hoe zit het met het bedrijf zelf? Dat is me namelijk enigzins onduidelijk.

Hoop (maar verwacht het eerlijk gezegd niet) mijn geld op de een of andere manier (deels) terug te kunnen krijgen.

Update: (snel reactie gehad)

Mailtje gestuurd naar Robert Bodill (dank je voor het mailadres jay123) en behoorlijk snel respons gehad.
Hij bevestigd eruit gebonjourd te zijn , maar nog wel groot aandeel houder? en dit juridisch aan het aan te vechten te zijn. Hij schuift wel een beetje makkelijk de verantwoordelijkheid af. (maar goed dit gaat over bedrijfsjuridische zaken, die hij aangeeft dat ze zo zijn, zonder dat ik het tot nu toe vanuit een andere bron heb kunnen bevestigen.)

Heb nu ook email adressen gekregen van de huidige bedrijfsvoering.
En het advies om net als andere een cc claim aan te maken (al gedaan)
Eens kijken waar dit heen gaat leiden.

[ Voor 15% gewijzigd door Morelleth op 25-06-2015 12:22 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemyWD
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 14:43
Geen goed nieuws; maar het is niet meer mogelijk om bestellingen te plaatsen & deze ook af te rekenen.
Checkout System unavailable: The Shop owner has not yet chosen a payment gateway.
Aangezien dat het een buitenlands bedrijf betreft, lijkt het mij al moeilijker worden. Smells like another kickstarter scam...

Edit: Je kan altijd ook eens proberen te mailen naar de eigenaar van de website. (dat is nog steeds die -er uit gekickte persoon). Via betterwhois kan je deze vinden onder admin email.

[ Voor 22% gewijzigd door jay123 op 25-06-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Heb ik weinig aan aangezien dat de voorwaarden zijn die pas van toepassing zijn geworden in okt 2014.
Dit project is al van daarvoor.

Daarnaast gaat het mij vooral om wat ik volgens Nederlands recht wel of niet bij het bedrijf kan claimen.
En of het wel of niet noodzakelijk / handig is aangifte te doen hiervan.

Gaat immers toch om een hoop centjes.
Alhoewel ik nog liever zou hebbend at ze het product daadwerkelijk leverde.
Maar goed. Lijkt erop dat dit een hele dure les gaat zijn in investeringslessen. Simpelweg nooit meer doen.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
jay123 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:01:
Geen goed nieuws; maar het is niet meer mogelijk om bestellingen te plaatsen & deze ook af te rekenen.

[...]

Aangezien dat het een buitenlands bedrijf betreft, lijkt het mij al moeilijker worden. Smells like another kickstarter scam...

Edit: Je kan altijd ook eens proberen te mailen naar de eigenaar van de website. (dat is nog steeds die -er uit gekickte persoon). Via betterwhois kan je deze vinden onder admin email.
Kan zelfs via linkedin hem benaderen, maar weet niet wat ik er aan heb.
Vandaar de vraag in hoeverre ik het bedrijf dan wel iemand persoonlijk verantwoordelijk kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 14:43
Je kan altijd vriendelijk om meer uitleg vragen? :) Als hij er uitgebonjourd is zal hij ook wel een reden hebben waarom dit zo was, en wat er eventueel met het verdere bedrijf aan de hand is.Ik zou eerst alles uitspitten betreffende de communicatiestop, en daarna mijn verantwoordelijke zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Doe ik nu ook :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Ik zag deze reactie van de oprichter nog voorbij komen, geen idee of hij dit ook echt getypt heeft.
http://kickscammed.com/project/jyrobike/

En nog dit.
http://www.crowdfundinsid...850000-from-crowdfunding/

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Das de mededeling die door hem gedaan zou zijn inderdaad.
Artikel kende ik ook.

Vandaar mijn vragen wat ik eraan kan doen. :)
Of beter gezegd wat mijn rechten zijn hierin.
(hoever kan ik gaan binnen de wet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 12:01
Het is al ingewikkeld genoeg met die startups en E-stonia id's enzo. Ik zou eerst eens kijken naar wat je kan vinden over dat bedrijf aan inschrijvingen, algemene voorwaarden etc.

Heb je het juridisch loket al eens geprobeerd? https://www.juridischloket.nl/

GA-P35-DS3R, C2D E8400 @ 3,6 Ghz, 2 GB OCZ Platinum rev 2 800 5-5-5-15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-10 19:44
Altijd sneu nieuws...
Wat me wel verbaast, is dat je niet echt vertrouwen hebt in de CC maatschappij, terwijl het goed niet geleverd is. Juist daar is een CC maatschappij voor, om je een stukje zekerheid te geven, en dat doen ze dus zeker wel. Ik zou dat bericht al eerste afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Komt omdat er al andere mensen (oa. uit nederland) zijn die het hebben geprobeerd en afgewezen zijn omdat het betrekking heeft op kickstarter.
Visa wees in elk geval af.
Mastercard weet ik nog niet.

Ik wacht in elk geval ff de reactie van de bank af en kijk vanaf daar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

't is misschien hard maar: pech geld weg...

Je doet een investering in een klein opstartend bedrijf, bedrijf valt vervolgens van de kaart(om wat voor reden dan ook) en je investering is mislukt.

Als je dat risico niet wil lopen, dan moet je geen gebruik maken van kickstarter, maar wachten tot het product op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:13
Risico van kickstarter idd: het is in principe een investering, die kan goed of slecht uitpakken.

Zie ook http://daskapital.nl/2015..._draait_uit_op_croun.html
Gelukkig had ik hierbij op tijd (voordat de echte problemen duidelijk werden) al m'n geld teruggevraagd en gekregen. Overigens via het bedrijf zelf, niet cc. (Met de wisselkoersen zelfs een tientje winst gemaakt :D )

[ Voor 8% gewijzigd door henri86 op 26-06-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Heb er bij de investering er ook rekening mee gehouden en ook bewust alles nagezocht.
Goede research, doorontwikkeling van een bestaand product, investeringsmaatschappij bij betrokken, TU Delft bij betrokken etc. Dus zag er zeker goed en betrouwbaar uit.

Punt is alleen dat de gang van zaken heel erg neigt naar moedwillig binnen harken van geld en vervolgens met de noordezon vertrekken door (een deel van) het bedrijf. en dus zo goed als gelijk aan oplichting. (maar of er juridisch sprake van is, is een 2e)
Dat is dus ook waar ik benieuwd naar ben. Kan je hier juridisch spreken over oplichting?
En zo ja, kan ik in dat geval er nog iets mee?

Er was al sprake van een goed werkend product voordat dit gedoe begon. Zo ook de verklaringen van de mensen die eruit geboot zijn.
Alleen werd nu simpelweg gezegt het niet uit te brengen en zogenaamd door te ontwikkelen, wat simpelweg niet meer gedaan lijkt te zijn. (lijkt, omdat er complete communicatie stilte is en niets verifieerbaar)

Ga er dus ook wel van uit dat ik het geld helaas niet meer terug zie.
Maar het blijft zuur.

Kickstarter ga ik in elk geval nooit meer iets mee doen, hoe goed en solide het bedrijf en product in kwestie ook lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 14:29
henri86 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 12:26:
Risico van kickstarter idd: het is in principe een investering, die kan goed of slecht uitpakken.

Zie ook http://daskapital.nl/2015..._draait_uit_op_croun.html
Gelukkig had ik hierbij op tijd (voordat de echte problemen duidelijk werden) al m'n geld teruggevraagd en gekregen. Overigens via het bedrijf zelf, niet cc. (Met de wisselkoersen zelfs een tientje winst gemaakt :D )
Ik vind het eigenlijk niet eens investeren, want wat krijg je er voor terug? Een product dat anders ook in de winkel te koop is en vaak niet eens voor echt minder.
Pagina: 1