Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Dell inspiron 15 3542: verschrikkelijk traag

Pagina: 1
Acties:

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 16:05
Sinds kort heb ik een dell inspiron 15 3542 laptop. Maar wat valt mij dat vies tegen.
Komend vanaf antieke hardware had ik verwacht er flink op vooruit te gaan. Maar voor mijn gevoel ben ik erop achteruit gegaan.
Hiervoor werkte ik op een hp pavilion dv4000 met Linux mint 13 xfce. Die was / is sneller in gebruik dan de Dell.

Na het opstarten duurt het een eeuwigheid voor ik überhaupt respons krijg als ik iets wil gaan doen. En daarna hoor ik continue de harde schijf "ratelen" alsof hij mega druk met iets is. Ik heb continue te maken met vastlopers of het blijven hangen waardoor ik niks kan. Teamviewer installeren was al te veel gevraagd.

Ik weet niet wat Dell doet met die apparaten maar kan al die dell stuff die standaard mee geïnstalleerd is de boosdoener zijn?

Op dit moment verlang ik weer terug naar die pavilion dv4000 of de Compaq n6710b waar ik elementary op had staan.

Nog meer mensen met dezelfde laptop en/of hetzelfde probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door DeRooney op 24-06-2015 23:08 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
heb je er al eens een virusscan overheen gehaald? Staat er niet allemaal bloatware op wat je er af kan trappen? Er kunnen allerlei zaken draaien op de achtergrond die dit soort dingen kunnen veroorzaken, het hoeft niet meteen te betekenen dat het systeem qua hardware traag is.

Desktop | Server | Laptop

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Er zit wellicht gewoon een trage 5400rpm disk in die de rest bottleneckt. Steek er een SSD in en ik vermoed dat al je snelheidsproblemen zijn opgelost. Dat is bij Dell overigens heel eenvoudig.

[ Voor 6% gewijzigd door Petervanakelyen op 28-06-2015 15:28 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:59
Welke Dell stuff?
Op de paar Dell's die ik in het afgelopen jaar heb aangeschaft (voor anderen), stond alleen McAffee voorgeïnstalleerd. Dat heb je er neem ik aan al afgedonderd.

Als de laptop continu blijft hangen en vast loopt, is er wel iets meer aan de hand dan simpelweg een trage (normaal werkende) hdd.

Wat zie je als je in taakbeheer kijkt? En met name dan de hdd activiteit.

[ Voor 37% gewijzigd door wappiewappie op 28-06-2015 20:02 ]

• DeRooney
Ik krijg mcafee er niet eens af. Zo erg is het al. En momenteel kan ik niet eens meer op internet met dat apparaat. Ik ga dell vragen hem om te ruilen maar dan zonder die zooi erop.

Mcafee central kan niet geopend worden. Staat al een eeuwigheid op het scherm maar er gebeurt huis. Via taakbeheer kan ik het niet killen, dan krijg ik een melding toegang geweigerd. Ik heb het bij processen en dan opstarten all uitgezet, maar toch wordt het gewoon gestart.

Niks werkt en dan is win 8.1 al een k-systeem met zijn akelige home screen en waardeloze navigatie.

In datzelfde taakbeheer staat bij schijf een rood kader en 100%.

Ik kan ook niet vinden waarom ik niet op internet kan. Doordat win 8 zo verschrikkelijk ingedeeld is en er niks terug te vinden is

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
arjoderoon schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 20:46:
In datzelfde taakbeheer staat bij schijf een rood kader en 100%.
Bingo ;)
Petervanakelyen schreef op zondag 28 juni 2015 @ 15:27:
Er zit wellicht gewoon een trage 5400rpm disk in die de rest bottleneckt. Steek er een SSD in en ik vermoed dat al je snelheidsproblemen zijn opgelost. Dat is bij Dell overigens heel eenvoudig.
Een netwerkverbinding maken in Windows 8.1 is overigens net zo eenvoudig als in Windows 7: je klikt gewoon op het icoontje in de rechteronderhoek.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/d65YkpZ.png

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• DeRooney
Ja.. Die internet verbinding is er gewoon. Verbonden via de Wi-Fi. Maar geen toegang tot websites.
En mijn firewall instellingen worden beheerd door mcafee en je raad het vast al: daar kan ik niet bij.

Maar dan nog.. Als die hd traag is.. Dan nog zou het nooit zoveel slechter mogen zijn dan die pavilion met linux. Ik heb hardware nu die tig keer beter/ nieuwer is maar in plaats van er op vooruitgaan ga ik er op achteruit. Ik heb weer een hele avond verspild aan dit k-apparaat. Zonde van mijn tijd.
Los van of een 5400rpm schijf nou zo handig is in moderne computers zou het nog altijd beter moeten zijn dan wat ik had...

plus dat ik het nogal bijzonder vindt dat er 100% staat. Als ik in de processen kijk, is er nauwelijks iets dat de harde schijf "gebruikt". de processen zie er staan komen niet boven de 0,1Mb/sec uit...

(mcafee is nu pleitte dankzij de consumer removal tool, eens kijken of dat nog verschil maakt).

Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/6yldca3ox/taakbeheer.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door DeRooney op 30-06-2015 22:41 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Is de harde schijf niet gewoon defect ? Dit zou heel veel verklaren ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• DeRooney
Geen idee. Dell mag hem om komen ruilen. Zie mijn thumbnail. de harde schijf staat flat op 100%.

De Dell Diagnosis tool heeft geen problemen vastgesteld (diagnosis tool die je via FN toets met powerbutton kunt oproepen).

nu net in taakbeheer zie ik dat het schijf gebruik niet meer flat op 100% staat:
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/at1vt6ayv/taakbeheer2.jpg

Blijkbaar word er in het begin (maar dat begin is nogal lang) continu veel van de hdd gevraagd..?

[ Voor 40% gewijzigd door DeRooney op 30-06-2015 22:46 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ding is net nieuw zeker? Zet de searchindexer eens uit bij services. Dikke kans dat dat de boosdoener is, die wil graag alles indexen als ie net uit de doos komt :)

En sowieso een SDD in fietsen, en bij MS even nieuwe installmedia voor Windows aanmaken. Ben je ook al die Dell bloatware kwijt. Overigens kon ik er bij mijn Dell gewoon voor kiezen om die niet te installeren. Ga er vanuit dat dat bij jou niet anders was? Of ergens verkeerd geklikt? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Search indexer die over uren maakt?

verder lijkt de gebruikte schijf ook een enorme slak te zijn....

en een SSD is een goddelijke uitvinding ( als je je optical niet gebruikt kan je je 500GB disk evt nog in een hdd caddty schuiven )

404 Signature not found

• DeRooney
Geen idee. systeem kwam pre-installed, dus alles wat Dell er standaard opzet staat er nog op. Met uitzondering van McAfee want dat is er nu wel af gelukkig.

Verder ben ik enkel nog bezig geweest met problem-management.
Installatie media maken gaat mijzelf vooralsnog niet lukken.

Wat bedoel je met "bij MS even nieuwe installmedia voor Windows aanmaken"?

Ik ga eens kijken voor een SSD en die search indexer. Thanks voor de tips.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Daarnaast ben je ook van Linux naar Windows gegaan, daar zit als je ze beiden op een HDD gebruikt hebt ook nog wel een factor tien verschil in qua snelheid. Voornamelijk om dat OEM installaties en Windows in het algemeen by default veel achtergrondtaken mee krijgen en eigenlijk vooral bezig zijn met dingen die je zelf niet aan het doen bent.

Oplossing:

Stop er een SSD in, installeer ElementaryOS of Mint of Ubuntu ofzo, problem solved. Dell levert zelf dacht ik ook wel Ubuntu mee als optie.

[ Voor 18% gewijzigd door johnkeates op 30-06-2015 22:57 ]

• DeRooney
oke. search indexer en mcafee zijn uitgeschakeld. eens kijken wat het oplevert.

Maar los daarvan: ik hou ervan om een beetje met computers te rommelen en en weet zo nog wel wat dingen te vinden. Maar een leek was helemaal gek geworden gok ik en had het apparaat direct retour gedaan. Waarom wordt die onzin erop gegooid???

edit:

nog even een screenshot van taakbeheer gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimg.org/7kc686auh/taakbeheer3.jpg

nu zonder mcafee en zonder windows search indexer.

Ik ga eens zoeken naar een SSD.
johnkeates schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 22:56:
...

Oplossing:

Stop er een SSD in, installeer ElementaryOS of Mint of Ubuntu ofzo, problem solved. Dell levert zelf dacht ik ook wel Ubuntu mee als optie.
ja, alleen vond ik het fijne aan dat ik nu weer de beschikking heb over windows dat ik weer fatsoenlijk bij de itunes store kan voor mijn ipod.
En ik hoef niet te klooien met ms office, welke mijn vrouw nogal graag wil gebruiken.
Onder linux/wine was dat toch behelpen.

edit: schijf staat nu steady / continu onder 10% ongeveer met af en toe uitschieters erboven.
Het geheugen is hetgene dat het meest gebruikt wordt: continue 1,9 gb van de 4 gb die beschikbaar zijn.

[ Voor 67% gewijzigd door DeRooney op 30-06-2015 23:10 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica