Mac mini als vervanger van server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-07 17:49
Goedendagdeel mede appel fans :-)

ik kom er niet meer uit! Ik zou graag een Mac mini aan willen gaan schaffen ( gebruikt )
om mijn huidige server te vervangen.

Echter ik weet niet zeker of en hoe ik dit het beste kan gaan doen.

Namen en rugnummers van het huidige beestje
Asrock generiek mATX moederbord
Core2Quad Q6600
8GB DDR3 Ram
generieke WD Blue ( storage boeit ook niet zoveel, zolang het OS er maar op past )

deze lieftallige rakker staat al een jaartje of wat in de hoek te snorren,
qua performance ben ik prima tevreden. maar die kist is zo tank-formaat.
( Full ATX kast, zou er nog uATX voor kunnen zoeken maar die optie skip ik gemakshalve even )

Het huidige beestje draait ESXi
nu heb ik mij laten vertellen dat je dit ook nog wel op een Mac Mini kan rommelen. maar wordt een mens hier gelukkig van?

ik gebruik mijn huidige server voor een aantal dingen:
- Test VM's
- Netwerk boot server ( PXE dnsmasq etc )
- SSH kistje om vanaf de buiten wereld nog wat te kunnen klooien
- handje vol web servers ( Debian + apache + php + overige zooi )
- Router ( huidige machine heeft 2 netwerkkaarten )
- Plex Media Server ( data hiervoor staat op NAS )

( 2e netwerkkaart in een mac mini zou ik voor de WAN kant met een USB naar Ethernet dingetje kunnen doen )

nu zat ik te denken, qua performance zou een Core I5 ( Dual core, hyperthreading ) met een 8gb ram ( of 16 )
in een mac mini een stuk kleiner zijn. en zo mooi O+ dat je ze ook prima op je bureau kan zetten. of leuk op de kast.

om dit ook nog wat "des apples" te horen, zou ik hier OS X ( Server ) op willen draaien,
zover ik weet heeft OS X Server echter weer geen optie om virtualisatie te doen, dus dat wordt VMWare Fusion aanschaffen.

maar kom ik hier qua performance beetje in de buurt van wat ik nu heb? ( sneller mag natuurlijk altijd )
ik begrijp dat ik veel overhead bouw op deze manier, dus als iemand een beter idee heeft mag dat natuurlijk ook !

Zijn er hier mensen met een vergelijkbare setup? en zo ja, hoe bevalt het ?
of is dit idee echt totaal onzinnig en moet ik gewoon zelf een leuke mini-ITX in elkaar draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-07 23:49
Ik zou bijna zeggen echt totaal onzinnig, maar dat ligt aan wat je VM's doen?
Zelf gebruik ik een HP Proliant Gen8 als server, leuke kleine kubusjes (de grote van 3 op elkaar gestapelde mac mini's) wellicht zou je hier eens naar kunnen kijken?

Don't get me wrong, ik zet bij een aantal klanten de mac mini in als server, maar dan vooral op MKB locaties met hooguit 15 man! Alles daarboven zet ik liever een HP server neer die ook in de toekomst nog eens uit te breiden is :)

Daarbij kun je bij de nieuwe mac mini's het geheugen niet meer uitbreiden als ik het goed heb, wat dan in de toekomst weer problemen kan gaan geven als je moet upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Orii schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:26:
Ik zou bijna zeggen echt totaal onzinnig, maar dat ligt aan wat je VM's doen?
Zelf gebruik ik een HP Proliant Gen8 als server, leuke kleine kubusjes (de grote van 3 op elkaar gestapelde mac mini's) wellicht zou je hier eens naar kunnen kijken?

Don't get me wrong, ik zet bij een aantal klanten de mac mini in als server, maar dan vooral op MKB locaties met hooguit 15 man! Alles daarboven zet ik liever een HP server neer die ook in de toekomst nog eens uit te breiden is :)

Daarbij kun je bij de nieuwe mac mini's het geheugen niet meer uitbreiden als ik het goed heb, wat dan in de toekomst weer problemen kan gaan geven als je moet upgraden.
de VM's zijn vooral hobby dingen.
de router en SSH doos zijn eigenlijk de enige VM's die echt nodig zijn om het netwerk overeind te houden.
15 gebruikers haal ik bij lange na niet :-P ( 3 is al ruim bemeten )
't is echt voor het thuis netwerk ( dit had ik in mijn openingspost mogelijk wat duidelijker kunnen benoemen)

voor productie spul gebruik ik natuurlijk ook gewoon nette rackservers, maar ik woon in de zelfde kamer waar ik ook slaap. dus om naast een Jumo Jet te gaan liggen lijkt me niet zo heel goed voor de nacht rust

Die Gen8 server hebben qua processor een celeron of een pentium?
gok dat ik dan zelf nog het een en ander moet sleutelen? niet onoverkomelijk natuurlijk.

gezien ik momenteel een core2quad heb draaien, zie je wel hoe vaak ik upgrade :-P
de eerst volgende upgrade zou dan een mac pro ( prullenbak model ) worden denk ik

[ Voor 0% gewijzigd door Xantios op 24-06-2015 22:00 . Reden: Raceservers ... geen idee wat dat zijn >.> ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-07 13:12

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Persoonlijk zou ik de Mac mini optie hier laten voor wat hij is, en kijken naar een Intel NUC of bijvoorbeeld een Gigabyte Brix. Het levert je eveneens een zuinige, kleine, relatief krachtige server op (kleiner dan de mini), maar de NUC/Brix is goedkoper dan de Mac mini, en eenvoudig naar wens te configureren.

In plaats van ESXi zou je dan bijvoorbeeld Linux kunnen pakken met KVM, en een aantal zaken zou je zelfs niet eens in een VM hoeven draaien, maar in een Docker container. Mocht je toch liever ESXi willen; dat schijnt prima te werken op een NUC.

Voor pakweg 550 EUR koop je bijvoorbeeld een Intel NUC5i5RUH (Core i5 5250U barebone), 8GB DDR3L-1600 (1x8GB) en een Samsung 850 EVO M.2 SSD van 250GB. De NUC kan je later nog upgraden naar 16GB (er zijn 2 sloten). Ook is er een grotere variant van de NUC beschikbaar waar ook nog een additionele HDD/SSD bay in aanwezig is.

[ Voor 10% gewijzigd door Whieee op 24-06-2015 22:41 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-07 23:49
Die Gen8 kun je upgraden naar "betere" processoren, zijn vast ook leverbaar met de processor al ingebouwd! Maar als ie naast je bed moet staan valt ie wellicht al af, je moet de vmware inages van HP gebruiken ondat anders de ventilatoren te hard blijven loeien!

De mac pro zit natuurlijk totaal niet in dezelfde klasse als de mini! Deze is stukken duurder, en eerlijk gezegt weet ik niet hoe het daar met upgraden zit :)

EN als aanvulling op bovenstaande post:
Die NUC's zijn natuurlijk lekker stil en zuinig!

[ Voor 9% gewijzigd door Aherin op 24-06-2015 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Jep, denk dat we toch maar voor een nuc / brix moesten gaan :-)
ik meende mij te herinneren dat deze alleen in Celeron uitvoeringen waren. maar De heer Whieee geeft hier al een bijzonder leuke config :-)

bovendien lijkt het er op dat er ook nog wat te hackintoshen valt :-P ( niet dat het nodig is, maar leuk dat het binnen de mogelijkheden valt )

al met al, lijken dit erg lieve machines :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
De MSI Cubi is qua prijs net interessanter en je krijgt er een extra onderkantje bij zodat je zelf kunt kiezen of je hem iets dikker maakt om er een 2,5" schijfje in te stoppen of niet.

Afbeeldingslocatie: http://static.pcinpact.com/images/bd/news/medium-153270.png

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-07 13:12

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

hans_lenze schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 21:25:
De MSI Cubi is qua prijs net interessanter en je krijgt er een extra onderkantje bij zodat je zelf kunt kiezen of je hem iets dikker maakt om er een 2,5" schijfje in te stoppen of niet.

[afbeelding]
De Cubi kende ik nog niet, maar als ik de specs even doorkijk snap ik waarom hij qua prijs interessanter is. De CPU's zijn over de hele linie net even minder krachtig, en ook een M.2 slot ontbreekt. Ook is er geen optie voor een i7 (wat uiteraard niet erg is als je geen i7 wilt). De verwisselbare onderkant is wel mooi gevonden overigens.

Maar als de Cubi voldoet, why not? :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Grootste verschil tussen de i3 en de i5 is Turbo. De instructie sets zijn best okee bij de Broadwell i3. Er kan wel 16GB RAM in.

Wat ik dan weer jammer vind is dat ze geen versie met vPro hebben gemaakt. Dan zou ik hem headless in een bezemkast kunnen duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-07 22:40
Ben je bereid om dieper in de buidel te tasten terwijl een vergelijkbaar niet Apple product goedkoper is? Als dat zo is dan is een Mac Mini (Server) zeker een leuke optie. Zelf heb ik een compleet Apple ecosysteem waar mijn Mac Mini Server perfect inpast. Alles uit je startpost voer ik momenteel via de Server app of VMware Fusion uit.

Daarnaast heb je een Mac Mini (late 2012) al voor rond de 350 - 400 euro en een extra lightning naar ethernet adapter kost 2 tientjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:37

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb een Mac mini (de eerste server editie) en ben nu aan het kijken voor een upgrade. Aangezien ik mijn mini gebruik voor VM's en basic networking (SSH, DNS, DHCP) en als download server weet ik niet of ik weer een Mac mini zou kopen, omdat hij niet puur voor Appe-stuff gebruikt wordt (terwijl de rest allemaal Apple is in huis). Reden is dat die qua geheugen niet ver genoeg uit te breiden is. Ben daarom aan het kijken naar een zuinig itx bord met zuinige CPU en een batterij aan schijven. Tot 64GB aan RAM moet wel mogelijk zijn al je met VM's aan de gang wilt gaan.

Er zijn bordjes met cpu, 2 * 1Gb LAN, IPMI en tot 64GB RAM voor 400/500 euro ( (bijv. de ASRock C2750D4I -> voorbeeld). Kastje, geheugen en schijven en je bent klaar. Nadeel is wel dat je een poosje bezig bent met inrichten en dat onderhoud wellicht wat complexer is. Rijker qua features t.o.v. de Mac Mini, maar ook een veel groter hobby gehalte.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ware het niet dat het exact het omgekeerde is. De Mac mini is namelijk niet officieel ondersteund door VMware, wel officieus. Dat laatste is de reden waarom de Mac mini nog enigszins werkt maar dan ook alleen het 2012 model (een update zorgde voor de pink screen of death maar omdat een aantal VMware devs ook een mini 2012 gebruikten was dit vrij snel verholpen). VMware heeft wel vaker bepaalde elementen uit ESXi gegooid waardoor mensen met hardware die officieus werd ondersteund ineens zonder support kwamen te zitten. Ook moet je bij de mini iets meer werk verrichten dan domweg de installer starten. De mini is qua software veel meer hobby werk dan goed uitgekozen hardware die op de HCL van VMware staat.

Als je de juiste componenten selecteert heb je alleen iets meer werk wat de assemblage betreft maar heb je heel veel meer compatibiliteit en daardoor geen gezeik wannee je ESXi gaat installeren en onderhouden. Vergeet daarbij ook niet dat er diverse moederborden met IPMI zijn uitgerust (het model die je noemt bijvoorbeeld) waardoor je alles remote kunt beheren en de machine dus ergens in een hoekje kunt verstoppen. Ook heb je meer dan 1 netwerkpoort wat erg handig is (management over de ene poort, rest over de andere of eentje is wan, de ander gaat in je lan).

De mini is alleen handig als hij al ergens in een hoekje ligt te verstoffen en/of je van plan bent om OS X te virtualiseren. Dat laatste kan (zonder gedoe) en mag alleen op een echte Mac.

Zie verder ook het volgende topic hier voor wat zuinige ESXi machientjes die prima met ESXi werken: Zuinige ESXi Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
BlaTieBla schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:12:
[knip]
Er zijn bordjes met cpu, 2 * 1Gb LAN, IPMI en tot 64GB RAM voor 400/500 euro ( (bijv. de ASRock C2750D4I -> voorbeeld). Kastje, geheugen en schijven en je bent klaar. Nadeel is wel dat je een poosje bezig bent met inrichten en dat onderhoud wellicht wat complexer is. Rijker qua features t.o.v. de Mac Mini, maar ook een veel groter hobby gehalte.
*slik* heb je al eens een config samengesteld en gekeken wat zo'n doosje gaat kosten? Ik ben niet bereid om 1000 euro of meer uit te geven aan een ding dat "simpele" netwerk taken moet uitvoeren. De beste prijs/kwaliteit verhouding is tot nu toe een laptop met een Intel i5-2xxx processor met vPro (dan zit er een Intel netwerk kaart in en doet ESXi het ook gelijk) Een 15" model heeft twee spindles voor een interne SSD en HDD. Er past dan tot 16GB RAM in. De non-low-voltage 8GB SODIMMs zijn ook steeds goedkoper tweedehands te scoren. Uiteindelijk krijg je dan een "servertje" dat makkelijk ergens in een kast te stoppen is, met een dual core CPU, 16GB RAM, een sloot opslag en een ingebouwde UPS.

Bijvoorbeeld een Lenovo T420 of Dell E6520 pluk je voor 150 euro van een groothandel site af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:37

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Volgens mij iets van 1200/1300 euro (voor mijn benodigdheden). Afhankelijk van de hoeveelheid geheugen. er zit nml een redelijk prijsverschil tussen 16GB of 64GB. Ook de schijven die je gebruikt tikken aan (1TB, of 8TB, wel of geen SSD).
Maar een heel kort door de bocht systeem (waarbij je kan groeien naar bijv. die 64GB RAM) blijf je wel onder de 1000.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Pagina: 1