Goedendagdeel mede appel fans :-)
ik kom er niet meer uit! Ik zou graag een Mac mini aan willen gaan schaffen ( gebruikt )
om mijn huidige server te vervangen.
Echter ik weet niet zeker of en hoe ik dit het beste kan gaan doen.
Namen en rugnummers van het huidige beestje
Asrock generiek mATX moederbord
Core2Quad Q6600
8GB DDR3 Ram
generieke WD Blue ( storage boeit ook niet zoveel, zolang het OS er maar op past )
deze lieftallige rakker staat al een jaartje of wat in de hoek te snorren,
qua performance ben ik prima tevreden. maar die kist is zo tank-formaat.
( Full ATX kast, zou er nog uATX voor kunnen zoeken maar die optie skip ik gemakshalve even )
Het huidige beestje draait ESXi
nu heb ik mij laten vertellen dat je dit ook nog wel op een Mac Mini kan rommelen. maar wordt een mens hier gelukkig van?
ik gebruik mijn huidige server voor een aantal dingen:
- Test VM's
- Netwerk boot server ( PXE dnsmasq etc )
- SSH kistje om vanaf de buiten wereld nog wat te kunnen klooien
- handje vol web servers ( Debian + apache + php + overige zooi )
- Router ( huidige machine heeft 2 netwerkkaarten )
- Plex Media Server ( data hiervoor staat op NAS )
( 2e netwerkkaart in een mac mini zou ik voor de WAN kant met een USB naar Ethernet dingetje kunnen doen )
nu zat ik te denken, qua performance zou een Core I5 ( Dual core, hyperthreading ) met een 8gb ram ( of 16 )
in een mac mini een stuk kleiner zijn. en zo mooi
dat je ze ook prima op je bureau kan zetten. of leuk op de kast.
om dit ook nog wat "des apples" te horen, zou ik hier OS X ( Server ) op willen draaien,
zover ik weet heeft OS X Server echter weer geen optie om virtualisatie te doen, dus dat wordt VMWare Fusion aanschaffen.
maar kom ik hier qua performance beetje in de buurt van wat ik nu heb? ( sneller mag natuurlijk altijd )
ik begrijp dat ik veel overhead bouw op deze manier, dus als iemand een beter idee heeft mag dat natuurlijk ook !
Zijn er hier mensen met een vergelijkbare setup? en zo ja, hoe bevalt het ?
of is dit idee echt totaal onzinnig en moet ik gewoon zelf een leuke mini-ITX in elkaar draaien?
ik kom er niet meer uit! Ik zou graag een Mac mini aan willen gaan schaffen ( gebruikt )
om mijn huidige server te vervangen.
Echter ik weet niet zeker of en hoe ik dit het beste kan gaan doen.
Namen en rugnummers van het huidige beestje
Asrock generiek mATX moederbord
Core2Quad Q6600
8GB DDR3 Ram
generieke WD Blue ( storage boeit ook niet zoveel, zolang het OS er maar op past )
deze lieftallige rakker staat al een jaartje of wat in de hoek te snorren,
qua performance ben ik prima tevreden. maar die kist is zo tank-formaat.
( Full ATX kast, zou er nog uATX voor kunnen zoeken maar die optie skip ik gemakshalve even )
Het huidige beestje draait ESXi
nu heb ik mij laten vertellen dat je dit ook nog wel op een Mac Mini kan rommelen. maar wordt een mens hier gelukkig van?
ik gebruik mijn huidige server voor een aantal dingen:
- Test VM's
- Netwerk boot server ( PXE dnsmasq etc )
- SSH kistje om vanaf de buiten wereld nog wat te kunnen klooien
- handje vol web servers ( Debian + apache + php + overige zooi )
- Router ( huidige machine heeft 2 netwerkkaarten )
- Plex Media Server ( data hiervoor staat op NAS )
( 2e netwerkkaart in een mac mini zou ik voor de WAN kant met een USB naar Ethernet dingetje kunnen doen )
nu zat ik te denken, qua performance zou een Core I5 ( Dual core, hyperthreading ) met een 8gb ram ( of 16 )
in een mac mini een stuk kleiner zijn. en zo mooi
om dit ook nog wat "des apples" te horen, zou ik hier OS X ( Server ) op willen draaien,
zover ik weet heeft OS X Server echter weer geen optie om virtualisatie te doen, dus dat wordt VMWare Fusion aanschaffen.
maar kom ik hier qua performance beetje in de buurt van wat ik nu heb? ( sneller mag natuurlijk altijd )
ik begrijp dat ik veel overhead bouw op deze manier, dus als iemand een beter idee heeft mag dat natuurlijk ook !
Zijn er hier mensen met een vergelijkbare setup? en zo ja, hoe bevalt het ?
of is dit idee echt totaal onzinnig en moet ik gewoon zelf een leuke mini-ITX in elkaar draaien?