Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-09 12:48
Lieve en beste Tweakers :),

Binnenkort heb ik een gesprek met mijn account-manager. Ik zou graag loonsopslag vragen.
Ik ben momenteel 3 jaar in dienst en heb geen enkele verhoging gezien buiten de indexatie in 2014. (die 1% was).

Ik heb al 3 jaar op rij foutloze en uitstekende evaluaties, krijg bij elk gesprek te horen dat ik een voorbeeld ben onder de consultants en voor de administratie. Dat ze geen enkele klachten hebben en ik prima werk lever en de klant zeer tevreden is van mij. Naast dit heb ik ook 2 certificaten behaald en hoewel ik het topic 'loonsopslag' al heb aangekaart blijft het op een njet stoten tot de laatste keer!

De loonsopslag komt er aan maar ik heb geen idee hoeveel ik zou mogen vragen? Ik ben 25 jaar en heb 3 jaar dienst in hetzelfde bedrijf. Ik rij met een bedrijfswagen (Golf 7) en verdien bruto ~1818 € waar er netto een ~1450 € van over blijft. Ik zou dit graag zien stijgen tot 1600-1700€.

Hebben jullie tips hoe ik dit zou kunnen aanbrengen? :)
Alvast hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:53
Blijkbaar weet je waarom jij meer zou moeten hebben. Vind een manier om dat over te brengen naar je leidinggevende en klaar is Kees.

Als je al 3 jaar stilstaat qua loon en er geen uitzicht op verbetering is, kun je misschien ergens anders kijken. Leg je aanbiedingen (ik ga er voor het gemak van uit dat je die wel krijgt) voor aan je leidinggevende en zeg waar het op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46
Je bent redelijk summier qua informatie. For all we know werk je slechts 16 uur per week, dan is het een prima salaris. ;)
Uitgaande van fulltime vind ik, ongeacht opleiding (ook niet vermeld), 1800 bruto na 3 goede jaren erg weinig voor een IT gerelateerde functie (wederom, niet vermeld).

Ga eens kijken naar vergelijkbare functies en wat de salarisranges daarvan gemiddeld zijn, bel/vraag desnoods eens rond.
Vervolgens breng je dit, zoals Raling al aangeeft, in kaart en bespreek je dit met je leidinggevende.

Mocht daar niets uit komen dan weet je in ieder geval wat je situatie is en mogelijkheden zijn, op basis daarvan zal je keuzes moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
Kleine update dan :)

Ik werk 40u/week, heb een Professionele Bachelor en ben Support Engineer in Brussel. Van die 40u/week worden er telkens 2u bijgeschreven voor ADV dagen. ik krijg dus op jaarbasis een 11-tal extra verlofdagen.
Ik heb geen netto -voordelen buiten mijn leasewagen.

Ik weet dat het gemiddelde van een Support Engineer rond de 2200-2400 ligt in mijn regio (Brussel). en dat zijn dan starterslonen. Ik heb echt geen idee wat ik kan vragen en had graag een indicatie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vergeet de kosten van de auto, de 5% extra vakantiedagen en evt. pensioen niet mee te tellen bij een vergelijking. Komen die ook bovenop de door jou genoemde starterslonen? Zo niet is je loon "effectief" ongeveer op hetzelfde niveau als die starterslonen - wat na 3 jaar ervaring nog niet per se veel is.

Gemiddeld startersloon 2300; jouw loon na drie jaar 1800. Is het zo leuk/interessant/toekomstgericht/...? Zo niet en je overstappen als een mogelijkheid ziet: kijk ook eens rond bij andere bedrijven. Sowieso weet je dan beter wat je waard bent en dan is het ook beter onderhandelen met de huidige werkgever,
Maar een loonsverhoging van 1800 in 1x naar 2300 zie ik niet gebeuren (de auto meetellend dan zeg 15 a 20% verhoging). Wel zou je een groeipad kunnen bespreken (bijv. binnen 2 jaar loon > X en verantwoordelijkheden Y).

Bedenk ook vooraf wat je reactie is als er nee wordt gezegd.

NB: netto bedragen zeggen de werkgever niets, ook kan die netto bedragen niet geheel beinvloeden; bespreek enkel bruto. (Ook: bij het noemen van een netto bedrag loop je het risico dat de werkgever het als bruto hoort. Wat een loonsverlaging impliceert :+ )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-09 13:41
Ik zit in hetzelfde schuitje met mijn werk. Ik verdien niet slecht maar zit nu al enige tijd in de hoogste trede van mijn huidige schaal. Ik moet echt doorgroeien naar een hogere functie wil ik meer verdienen maar vanwege een reorganisatie is dat allemaal stop gezet.

Ik krijg ook al jaren te horen dat ik uitstekend werk lever en dat men erg tevreden is, tevens haal ik elk jaar 2-3 certificaten. Ik snap aan de ene kant dat er een vacaturestop is tijdens een reorganisatie maar op deze manier motiveer je het personeel ook niet echt.

Om die reden heb ik nu mijn LinkedIn bijgewerkt en ben ik ook verder aan het kijken.

Ik zou tijdens het gesprek duidelijk aangeven waarom jij denkt loonsverhoging te verdienen. Onderbouw dit goed en wijs ook op eerdere gesprekken.

Als ze dit weer afblazen vraag dan concreet welke stappen jij moet maken om wel in aanmerking te komen voor loonsverhoging. Kan men daar geen antwoord op geven, dan zou ik wellicht even verder kijken wat er op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 11:15
Je loon is bepaald niet hoog. Ik wil niet zeggen dat het TE laag is met je lease auto en je 11 extra dagen maar het excuus dat je al veel verdient kan je baas je alvast niet geven..

Maak dit gewoon bespreekbaar met je baas, wordt niet boos maar probeer duidelijk aan te geven waarom je verwacht meer te krijgen. Als ze echt erg tevreden zijn dan zullen ze vast en zeker tegemoet komen.
Doen ze dit niet, dan moet je inderdaad eens om je heen gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Gadgeteer schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:02:
Je loon is bepaald niet hoog. Ik wil niet zeggen dat het TE laag is met je lease auto en je 11 extra dagen maar het excuus dat je al veel verdient kan je baas je alvast niet geven..
Ho, die "11 extra dagen" zijn geen "echte" vakantiedagen, is enkel compensatie omdat hij 2 uren per week boven het wettelijke maxium van 38 presteert.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:23
mag je in belgie max 38 uur per week werken? In Nederland is de standaard werkweek in veel sectoren gewoon 40 uur nog volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
Die 11 extra dagen zijn extra omdat ik ipv 38 uren een 40 uren week werk. in Belgie is het voorzien voor 38uren per week te werken :).

Probleem is dat ik bijzonder blij ben met mijn werkgever qua bedrijf en 'sfeer' en daar niet echt wil weg gaan... Ik heb ook al aanbiedingen gekregen van andere bedrijven maar dan spreek ik over een stijging van 15-20 % met verlies van leasewagen (wat uiteindelijk erger is). Dit ook al voorgelegd tijdens vorig gesprek en toen maakten ze wat rare sprongen en zijn ze naar een ander project beginnen zoeken voor mij met de belofte dat als ik daar begon ik loonsopslag ging krijgen. Ik moet die opslag nog altijd zien verschijnen...

Loze beloftes op vlak van loon... Als ik al 3 jaar op rij foutloze evaluaties krijg en prima werk lever maar niet stijg in loon dan is er in mijn ogen niets mis met mij maar met de werkgever :D. Enigste dat mij stoort is de verhouding van werk naar verloning. Ik doe meer dan waar ik voor aangenomen ben en het loon blijft maar gelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 11:15
Dat de sfeer goed is, is uiteraard ook belangrijk.
Wel moet je op den duur de afweging gaan maken of dit opweegt tegen het niet stijgen van je loon. Je moet ergens een keuze maken of je kiest voor sfeer (die uiteraard ergens anders ook goed kan zijn) of meer loon.

Als je zelf vindt dat een loonsverhoging niet opweegt tegen de goede sfeer op je werk, dan moet je gewoon accepteren dat je er mogelijk niets bij krijgt. Teveel druk uitoefenen kan immers die goede werksfeer aardig onderuit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:59
magatsu schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:37:
een stijging van 15-20 % met verlies van leasewagen
Brutoloon + auto heb je toch al bijna het verschil te pakken? Neem aan dat bij die 1800 je auto al niet verwerkt is. Sfeer is zeker belangrijk, zit zelf misschien ook iets te laag, maar dat weegt niet op tegen sfeer en vrijheid die ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
jip_86 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:55:
[...]

Brutoloon + auto heb je toch al bijna het verschil te pakken? Neem aan dat bij die 1800 je auto al niet verwerkt is. Sfeer is zeker belangrijk, zit zelf misschien ook iets te laag, maar dat weegt niet op tegen sfeer en vrijheid die ik nu heb.
Bij die 1800 zit mijn auto verwerkt. Enige dat ik netto krijg erbij is mijn maaltijdvergoeding. Dat is ongeveer een 95 euro per maand :).

En @bovenstaanden: sfeer is belangrijk, zo belangrijk zelfs dat loonsopslag niet heel belangrijk zou zijn moest ik geen lening willen aangaan en trouwen waardoor ik een grotere buffer wil aanleggen. Maar ja, ik zal de tips onthouden en is horen wat er mogelijk is. Njet heb ik, ja kan ik krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 12:02
Ik zal je een indicatie geven van een wat groter (niet-IT) bedrijf uit Nederland.
Geen auto van de zaak, maar het startsalaris van een HBO Bachelor is bijna 2400 euro per 4 weken bij 36 uur. 27 vakantiedagen en 13 ADV dagen.
Bij 3 jaar ervaring zit je aan ruim 2800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Nu zit ik zelf in de metaal, maar meestal is het antwoord nee als je om opslag vraagt, ook al kom je perfect door de functionerings/evaluatie gesprekken. Vaak is het salaris pas bespreekbaar als je dreigt weg te gaan, om vervolgens niet meer te stijgen in salaris omdat je al eens een verhoging gehad hebt.

Nu kan het in het geval van jouw werkgever anders zijn, maar mijn ervaring na bijna 20 jaar werken is dat goede bazen zeer zeldzaam zijn. De meeste bazen zien werknemers als een noodzakelijk kwaad, heb ik soms het idee...

Vorig jaar ben ik twee keer van werkgever geswitched, bij de eerste 7 jaar gewerkt, maar ik kreeg daar in 2011 min of meer de middelvinger toen ik vroeg om opslag (waarbij mijn salaris wel wat achterliep op de rest, en ik min of meer vroeg of ze dat gelijk wouden trekken) en toen het moment heb afgewacht dat ik wat anders kon doen.

De vorige werkgever was een groot metaal concern waar mij een uitdagende baan beloofd werd. Ik vind CNC helemaal te gek, maar voor dom knopjedrukken bedank ik liever. Die werkgever had ik na 5 maanden wel gezien.

De huidige werkgever zit ik nu 8 maanden, eerst met 6 maanden contract, en daarna direct vast. Het salaris "zat nog wel wat rek in" volgens de directie, maar als ik zo hoor hoe het er soms aan toe gaat vraag ik me wel eens af of ik wel bij de goede baas zit. Voor nu zeur ik iig niet, maar ik ben gisteren wel benaderd door een uitzendburo (mijn vorige baan was op uitzendbasis) en die moet ik nog even terugbellen over het hoe en wat.

Maar, als ik mezelf kan verbeteren, dan is dat altijd interessant. Nu zit ik ook in de luxe positie dat CNC frezen een vak is waar nauwelijks mensen voor te vinden zijn, maar voor mensen die hun werk goed doen, welke sector dan ook, is er altijd wel werk.

Tip: Ook al ga je bij een bedrijf weg, doe dat op goede voet, en hou contact. Dit kan handig zijn als je nieuwe werkgever naar referenties vraagt, of in het geval je nieuwe baan niet bevalt, je terug mag komen.

Vragen naar opslag kan je zeker doen, onderbouw ook zeker waarom jij opslag verdient, en haal ook de beoordelingen aan gezien die vlekkeloos zijn. Maar mocht je huidige werkgever vinden dat je meer dan genoeg verdiend, kijk dan eens rond. Dan heb je ook direct een indicatie of je elders meer kan verdienen. :)

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1