Een SSD aanschaffen.. graag hulp en advies.

Pagina: 1
Acties:

• hurthonkey365
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-08-2024
Dag Tweakers,

Ik beschik nu over een SSHD in mijn laptop. Toch wil ik meer snelheid en zit ik te denken over een SSD. Ik heb er nu al veel over gelezen maar toch wil ik jullie advies nog graag horen!

Ik zoek een?
SSD

Wat is je budget?
100/150, als er een heel goed aanbod is tegen de 200.

Dit is waar ik aan zat te denken:KLIK

Maar dan het volgende:
moet ik de 840 EVO 250 gb kiesen omdat deze triple level cell heeft of juist voor de 850 pro of de 850 evo kiesen omdat deze 3d v-nand (MLC) hebben?

Of moet ik juist weer de 840 evo kiesen omdat deze 0,1W gebruikt en de andere 3,3W?

Of zou ik toch weer de 850 pro omdat deze 10mb ps sneller kan lezen?

Of is het niet verstandig een samsung SSD te kopen? zeggen jullie van 'deze' is veel beter voor die prijs klassen!

edit: P.S. hoe pas ik de titel aan? aanschappen -> aanschaffen. 8)7 . of zou een modje dit even kunnen doen :S

[ Voor 5% gewijzigd door hurthonkey365 op 24-06-2015 15:57 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:55

br00ky

Moderator Harde Waren
Titel aangepast.

Ik zie Samsungs all over the place, waarom geen Crucial?

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:00
Als je nu een HDD hebt maakt het niet zoveel uit of je een samsung of crucial of wat dan ook koopt. Verschil tussen 10MB/s sequentieel schrijven merk je niets van.

Zelf zou ik nooit een samsung kopen maar dat is op basis van eigen ervaringen met adnere producten van hen. Vertrouw het gewoon niet. Een ander zal dat weer met crucial of ocz etc hebben.

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09-2025
Ik heb zelf een Samsung 250GB Pro (840 serie) in mn gamemachine zitten en het is echt een opperbest ding..

Wat je zelf al laat zien is een paar pieken.. Wil je 'bang for buck' dan ga je voor de 850 Evo.. wil je snelheid (ookal is het maar 10MB/S extra) en (iets) betere betrouwbaarheid ga je voor de Pro.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Prijzen van SSD's liggen niet heel ver uit elkaar, de prijsverschillen komen meer door de grootte dan door wat anders.
Je moet dus eerst bekijken hoeveel GB je nodig denkt te hebben. Als je maar 30 GB hebt, kan je makkelijk met een 120 GB exemplaar toe, anders zal het een 250 of zelfs 500 GB exemplaar moeten worden.
De 840 EVO zou ik vergeten.Dat was een faildrive. 850 EVO is weer ok bnlijkbaar.
En de crucial is beter, maar vraagt iets meer stroom. Daar zal je accu ongeveer 2 minuten eerder door op zijn.

• hurthonkey365
br00ky schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 16:05:
[mbr]Titel aangepast.[/]

Ik zie Samsungs all over the place, waarom geen Crucial?
lowfi schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 16:08:
Als je nu een HDD hebt maakt het niet zoveel uit of je een samsung of crucial of wat dan ook koopt. Verschil tussen 10MB/s sequentieel schrijven merk je niets van.

Zelf zou ik nooit een samsung kopen maar dat is op basis van eigen ervaringen met adnere producten van hen. Vertrouw het gewoon niet. Een ander zal dat weer met crucial of ocz etc hebben.
Samsung ben ik zelf ook geen voorstander van, dit komt puur door de telefoons dat ik iets tegen samsung heb.

Waarom ik dan toch voor samsung 'ga/ging' is omdat ik de reviews door gelezen heb en het eigenlijk 'liefde op het eerste oog' is.. en ik crusial helemaal niet ken.. _/-\o_

hebben jullie argumenten waarom wel waarom niet voor crusial gaan?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:55

br00ky

Moderator Harde Waren
De prijs? De stroomverliesbescherming is verder in een laptop niet heel relevant, tenzij je je accu ook leeg laat lopen ;).

• hurthonkey365
ik zit nu toch heel hard na te denken om voor een Crucial BX100 500GB SSD van een van onze mede tweakers te gaan...

doen? niet doen?

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-02 17:49
Doen. Alle argumenten zijn hierboven al besproken (prijs, beter beschermd tegen stroomuitval, niet merkbaar langzamer dan Samsung (maar is het wel) en veel positieve reviews (over heel tweakers, maar zeker binnen deze post)).

Succes ermee.

• hurthonkey365
Dus als jullie nu een SSD kopen zouden jullie deze kopen? of een andere?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-02 19:04
hurthonkey365 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 16:51:
Dus als jullie nu een SSD kopen zouden jullie deze kopen? of een andere?
Die ga hem zelf over een weekje halen 250gb dan.

Zie geen reden om hem niet te nemen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

br00ky schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 16:33:
De prijs? De stroomverliesbescherming is verder in een laptop niet heel relevant, tenzij je je accu ook leeg laat lopen ;).
Foei, je zou toch beter moeten weten ;)

Powerlossbescherming is ook belangrijk bij laptops, want ook laptops kunnen van die die kekke BSOD's krijgen, net als mooie Windows bugs, waardoor het aantal unsafe shutdowns lekker hard oploopt.

En een BX100 heeft helaasch geen powerlosscaps, een pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB wel, waardoor ik die dus zou nemen voor die 15 euro meer.

People as things, that’s where it starts.

• loki504
RobinHood schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:13:
[...]

Powerlossbescherming is ook belangrijk bij laptops, want ook laptops kunnen van die die kekke BSOD's krijgen, net als mooie Windows bugs, waardoor het aantal unsafe shutdowns lekker hard oploopt.

En een BX100 heeft helaasch geen powerlosscaps, een pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB wel, waardoor ik die dus zou nemen voor die 15 euro meer.
Ik kloot aardig wat met mijn computer.(ook download/installeer ik wel eens dingen van de donkere hoeken van internet). En heb er nog nooit problemen mee gehad. Ook op mijn laptop niet. Ik heb vaker een stroomstoring op mijn desktop als op een laptop bsod.

• hurthonkey365
RobinHood schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:13:
[...]

Powerlosscaps, zou je hier eens meer van kunnen uitleggen?

• loki504
hurthonkey365 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:35:
[...]

Powerlosscaps, zou je hier eens meer van kunnen uitleggen?
http://www.intel.com/cont...nent-technology-brief.pdf

Simpel gezegd. Als je ssd ineens zonder stroom komt te zitten tijdens schijven. Kan het gebeuren dat je data corrupt of weg is. Die caps zorgen er voor dat er genoeg stroom overblijft om alsnog je ssd goed af te sluiten waardoor je geen data corruptie krijgt.

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-02 10:35
Ik zelf ben helemaal fan van crucial.
Heb een crucial m4 van 128gb en een crucial mx100 van 256gb beide doen het nog steeds prima.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-02 10:14
Nou 'fan' van Crucial ben ik niet maar heb wel veel vertrouwen in hun producten, meer dan Samsung. Momenteel draait hier ook zo een M4 128GB al maanden 24/7 in een server zonder problemen en ben van plan nog een MX200 van 250GB te kopen voor mijn desktop om mijn 80GB van Intel te vervangen.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Alle recente populaire SSDs zijn snel en prima. Powerloss protectie voegt betrouwbaarheid toe en is daarom wel een fijne functie.

🌞🍃

• hurthonkey365
loki504 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:35:
[...]

http://www.intel.com/cont...nent-technology-brief.pdf

Simpel gezegd. Als je ssd ineens zonder stroom komt te zitten tijdens schijven. Kan het gebeuren dat je data corrupt of weg is. Die caps zorgen er voor dat er genoeg stroom overblijft om alsnog je ssd goed af te sluiten waardoor je geen data corruptie krijgt.
oke dankjewel! wel een mooie functie..

Stel ik ga voor de mx versie, welke raden jullie dan aan? de mx100 of de mx200?
het gekke vind ik, de 200 is nieuwer als de 100 maar wel 10 euro goedkoper en schrijft sneller...

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dat komt omdat de MX100 volgens mij al uit productie is, en gek genoeg stijgen de prijzen dan wel eens. De MX200 is beter verkrijgbaar, dus lagere prijzen.

• hurthonkey365
RobinHood schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:18:
Dat komt omdat de MX100 volgens mij al uit productie is, en gek genoeg stijgen de prijzen dan wel eens. De MX200 is beter verkrijgbaar, dus lagere prijzen.
oke, is het verschil van deze 2 schijfen te merken? zit er minder betrouwbaarheid in? voor welke schijf zou jij gaan?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Snelheidsverschil merk je al tijden niet meer, ik denk dat je, zonder een benchmark erbij te pakken, het verschil tussen een M500 en een MX200 niet eens zal merken, qua betrouwbaarheid hoort een MX200 het even goed te doen als de MX100.

Zelf zou ik lekker de goedkoopste met powerlosscaps pakken, en dat is momenteel de MX200 inderdaad.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:05

TTLCrazy

Listen to Frankie

Iedereen vind maar dat de powerlosscaps zoveel toevoegen. in mijn ogen zit dit meer tussen de oren dan dat het daadwerkelijke in een werkelijk scenario tot niet verloren data lijdt. Als ik de pagina op:
http://www.anandtech.com/...sd-review-nda-placeholder lees, dan is het niet zo simple en zo betrouwbaar als het lijkt. En zeker geen magische bescherming tegen elke stroomuitval die sommige personen nogal eens lopen te beweren hier.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik kies alleen maar crucial. O.a. vanwege de significant sneller service (firmware) dan bij samsung, de betere prijs dan intels (en samsungs), maar wel top notch kwaliteit..
Enige nadeel dat ik tot dusver heb kunnen vinden bij mijn crucials is dat er geen secure erase tool is :(

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik heb laatst de Crucial BX100 250GB in mijn PC gezet en het is een top SSD. Goede prijs, heerlijk snel, helemaal prima.

Als je heel veel geeft om betrouwbaarheid kan je misschien beter de MX200 nemen, al is die wel 15-20 euro duurder (betrouwbaarheid maakt mij weinig uit, aangezien er alleen Windows + games op staan, geen documenten).

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• hurthonkey365
Ik ga denk ik ook voor de MX200.

Nu heb ik natuurlijk mijn recente SSHD over, weet iemand een goede externe behuizing? zodat ik hier mijn back-up gegevens kan op gaan slaan?

• kamerplant
  • Niet online
eL_Jay schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 13:51:
Ik kies alleen maar crucial. O.a. vanwege de significant sneller service (firmware) dan bij samsung,
.. die vervolgens alleen is te installeren als je Windows gebruikt :z.

🌞🍃

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
TTLCrazy schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 13:48:
Iedereen vind maar dat de powerlosscaps zoveel toevoegen. in mijn ogen zit dit meer
tussen de oren dan dat het daadwerkelijke in een werkelijk scenario tot niet verloren data lijdt. Als ik de pagina op:
http://www.anandtech.com/...sd-review-nda-placeholder lees, dan is het niet zo simple en zo betrouwbaar als het lijkt. En zeker geen magische bescherming tegen elke stroomuitval die sommige personen nogal eens lopen te beweren hier.
Powerloss bescherming is wel degelijk belangrijk voor het behoud van je data. Zonder powerloss bescherming krijg je wat we gezien hebben bij de OCZ Vertex 2: corrupte SSD waarna al je data weg is bij een crash of stroomuitval.

Crucial lost dit op met condensatoren zodat je mapping tables altijd consistent zijn. Samsung lost het met journalling op, zodra de mapping tables beschadigd raken gooien ze deze gewoon een eerdere versie terug. Voor single SSD geen probleem, bij onder andere RAID systemen heb je na zo'n geval direct datacorruptie en mag je een verify gaan draaien (waarbij je hoopt dat de RAID implementatie dat goed oplost).

De teleurstelling bij consumentenSSDs met powerloss condensatoren zit in de writeback cache. Die is tegenwoordig 512MB of nog groter en wordt niet beschermd. Is op zich ook geen probleem, met de huidige snelheden is zoiets in 2 seconden weggeschreven, dus veel data ben je niet kwijt. Moderne filesystems en databases zijn ontworpen om na zo'n crash ook gewoon weer te recoveren, daarvoor heb je journals.

Als ik zou moeten kiezen tussen een drive van Crucial of Samsung zou mijn voorkeur uit gaan naar een Crucial drive. Dit om 3 redenen:
- prijs
- MLC vs TLC
- Bugs en firmware support

Die laatste wil ik nog even toelichten: de 840 en 840 EVO hebben problemen met performance bij data die niet recent beschreven is. Bij de 840 EVO zijn daarvoor 2 firmware fixes nodig geweest om het probleem "op te lossen", de 840 heeft het nakijken.
Tel daarbij op deze bug: https://blog.algolia.com/...rives-are-not-that-solid/, Samsung adverteert queued trim in de laatste firmware versies aan het OS, maar implementatie laat te wensen over of zorgt voor datacorruptie. Niet mijn eerste keuze.
Datafeest schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 10:20:
[...]

.. die vervolgens alleen is te installeren als je Windows gebruikt :z.
Crucial heeft bootable ISO images, die zijn niet OS-afhankelijk. Ik heb in het verleden met de Crucial m4 gewoon de firmware binary uit zo'n image getrokken en vanuit linux met tw_cli zitten flashen naar 6 disks die aangesloten waren op een LSI/3Ware 9750-8i controller (ongedocumenteerd overigens, zag het alleen genoemd worden in de changelogs van de controller software en het commando mocht ik raden :X).

[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 26-06-2015 10:59 ]

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:05

TTLCrazy

Listen to Frankie

Interessant verhaal, dank voor de uitleg, ik ga me nog eens wat meer verdiepen in de materie.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• kamerplant
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 10:52:
[...][...]

Crucial heeft bootable ISO images, die zijn niet OS-afhankelijk
Je hebt gelijk zie ik. Dit is wel anders geweest.

🌞🍃

• loki504
Mijn samsung heeft ook geen powerloss cap. En ja dan is mijn data corrupt. Even mijn windows van mijn backup halen en het probleem is weer opgelost. En documenten staan niet op mijn ssd. En heb ik ook gewoon nog een backup van.

En in mijn ogen ook zwaar overtrokken.

• Reepje
  • Niet online
Heb jij dan ooit last van dataloss?
Als ik kijk naar welke ssd's er in consumenten computers zitten, dan zullen die met powerloss caps ver, heel ver, in de minderheid zijn.
Dus er moeten heel veel toestanden zijn van mensen die hun data kwijt zijn na een unexpexted powerloss?
Niet dus.

• _JGC_
  • Nu online
Nogmaals, Samsung lost het anders op. De methode van Samsung werkt in de meeste situaties ook gewoon. Ik heb zelf een Samsung 830, die gebruikt ook gewoon een journal voor de mapping tables. Voor single-disk setups voldoet dat prima.

Er zijn in het verleden SSDs verkocht die totaal geen bescherming hadden, of onvoldoende bescherming en daarbij terecht kwamen in situaties waarbij je alles kwijt was of je data gewoon corrupt raakte. Ik heb zelf een OCZ Vertex 30GB die zo nu en dan volledig corrupt raakt, dan doe je een secure erase en zet je een backup terug. Elke keer als dat gebeurt kost dat weer tijd en het komt altijd op een moment dat ik er geen zin in heb. OCZ Vertex 2 is nog een stapje erger, die moeten RMA als ze corrupt raken. Na een paar keer ben je dat ook wel zat en vraag je de shop om een ander model van een andere fabrikant.

Wat dat betreft blijf ik ook ver weg van de Crucial BX100, dat ding heeft geen condensatoren en wat ie wel heeft aan bescherming is weinig tot niks over bekend. Ik geef liever een beetje meer uit voor een Crucial MX200 of desnoods een Samsung 850 EVO als die veel goedkoper is op dat moment. Ik weiger extra te betalen om vervolgens een TLC drive te krijgen als ik voor minder geld een betrouwbare MLC drive kan krijgen.

• Reepje
  • Niet online
Natuurlijk.
Alleen je vergelijkingen gaan wat mank (of dat lijkt zo). Natuurlijk kan je een vergelijking maken van de Crucial met powerloss condensatoren en de OCZ vertex2 zonder powerloss condensatoren. Daarbij zal iedereen het eens zjn dat de Crucial beter is, maar komt dit door de powerloss condensatoren, of komt dit door de brakke OCZ firmware en controller op de Vertex2?

Voor wat betreft het advies welke ssd nu te kopen, kan je beter vergelijkingen maken tussen ssd die ook nu te koop zijn.

En wat betreft powerloss bescherming: alles wat je nu koopt heeft dat wel goed voor elkaar, waarbij de Crucial MX serie dan ook nog eens naast de software bescherming ook hardwarematige bescherming bied voor data die al op de SSD stonden.
De enige disk die ik niet zou aanraden is de 840 evo met TLC geheugen. Hoe de 850 evo zich gaat houden is nog onbekend.

Dan heb je natuurlijk ook nog de enterprise SSD's die stroomverliesbescherming bieden voor zowel de data op de disk als data die nog in cache zit, maar die zijn onbetaalbaar voor de doorsnee consument.

• _JGC_
  • Nu online
De OCZ Vertex 2 is een extreem geval: daar heb je naast mapping tables om logisch<->fysiek te mappen ook nog het hele verhaal met deduplicatie en compressie. Als je daar niet alles afvangt krijg je problemen.

Beter voorbeeld zijn de oudere Intel drives: X25-M en Intel 320. Bij oudere 320 firmwares werkte de powerloss protectie niet goed en de X25-M heeft het helemaal niet. Als je maar vaak genoeg je disk uitgooit zonder fatsoenlijk afsluiten komt vanzelf een keer de 8MB bug om de hoek. Kans dat je de bug tegenkomt is vrij klein, maar groot genoeg om een heel forumtopic te vullen met slachtoffers.

Wat betreft "goed voor elkaar": er is nog genoeg rotzooi te koop. Kans dat je daar tegenaan loopt is vrij klein, want veel goedkoper zijn ze niet en de marketingmachine van Samsung heeft het goed voorelkaar, dus koopt het gros Samsung SSDs waar behalve eerder aangehaalde nadelen verder weinig mis mee is. De eerder aangehaalde firmware bug mbt queued TRIM ga je onder Windows en gepatchte linux kernels niet triggeren.
Pagina: 1