Signaal op 40Hz ipv van 60Hz, schadelijk voor beeldscherm..?

Pagina: 1
Acties:

• theodeboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-04-2021
Ik heb mijn nieuwe "Dell u2515h" aangesloten op mijn (oudere) videokaart (XFX Geforce 7600 GS).

Dit heb ik gedaan met een adapter blokje van "DVI naar HDMI".
Het adapter blokje ondersteund "dual link", en alle pinnen zijn aanwezig (24+5) dat is geen probleem.
Gebruikte HDMI kabel (v1.4) is ook prima in orde.

Ik wist (research via internet) dat dit niet altijd goed kan werken,
en dat je wat moet spelen met een "custom resolutie" aanmaken en de instellingen.

Ik heb het voor elkaar gekregen dat dit werkt met goed strak beeld op de gewenste volledige resolutie van 2560x1440, dit is echter wel op 40 Hz.
Ik wist dat dit meestal, met mijn gebruikte methode, ook niet zo lukken op de volwaardige 60Hz.

Voor mij geen probleem, goed strak beeld.
Ben GEEN Gamer dus voor mij meer dan genoeg en geen beperking.

Wat ik mij wel af vroeg, Kan dit schadelijk (in wat voor vorm dan ook) zijn voor mijn beeldscherm.
Voor de levensduur of wat dan ook, door het met 40Hz te gebruiken i.p.v. 60Hz.

Ik heb sterk het vermoeden dat dit geen enkel probleem is voor mijn beeldscherm.
Maar wil het graag 300% zeker weten, wil niet mijn scherm slopen of levensduur nadelig beïnvloeden.

Hoor graag van jullie of ik dit veilig zo kan blijven gebruiken.
Alvast bedankt!!

(
Ik heb voor deze manier van aansluiten gekozen om geen nieuwe/andere videokaarten te hoeven aanschaffen.
En zo mijn huidige videokaarten kan blijven gebruiken.
Aanschaf van 4x "DVI naar HDMI" adapters is VEEL goedkoper dan 2 nieuwe videokaarten aanschaffen.

Heb dit nu eerst getest met 1 adapterblokje,
als dit velig is om te blijven gebruiken op 40Hz, ga ik er 3 bij kopen.
)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hoe kom je op 4x DVI->HDMI vs. 2 videokaarten? Een simpele kaart van deze tijd (~ 30 tot 40 euro) kan dit beeldscherm gewoon via HDMI aansluiten en heb je de volle 60hz.

Schade zal het niet opleveren voor je beeldscherm maar het lijkt mij niet prettig voor je ogen omdat je lag en ghosting gaat krijgen bij bewegende schermen (scrollen, verplaatsen etc.) en je moet het ook nog via allerlei truukjes aansluiten. Ik kan niet in je portemonee kijken maar mij lijkt 30 tot 40 euro voor een videokaart een betere uitgave dan een DVI naar HDMI adapter.

Kijk bijvoorbeeld eens naar: MSI GeForce GT 610 (810MHz) 1GB

www.maartendeboer.net

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Ventieldopje schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:50:
Hoe kom je op 4x DVI->HDMI vs. 2 videokaarten? Een simpele kaart van deze tijd (~ 30 tot 40 euro) kan dit beeldscherm gewoon via HDMI aansluiten en heb je de volle 60hz.

Schade zal het niet opleveren voor je beeldscherm maar het lijkt mij niet prettig voor je ogen omdat je lag en ghosting gaat krijgen bij bewegende schermen (scrollen, verplaatsen etc.) en je moet het ook nog via allerlei truukjes aansluiten. Ik kan niet in je portemonee kijken maar mij lijkt 30 tot 40 euro voor een videokaart een betere uitgave dan een DVI naar HDMI adapter.

Kijk bijvoorbeeld eens naar: MSI GeForce GT 610 (810MHz) 1GB
Nou zover ik lees gebruikt hij dus 4 schermen mbv 2 (oude) videokaarten. De optie die jij benoemt is dus duurder dan zo'n adapter kopen omdat ook tegenwoordig je 2 videokaarten nodig hebt om 4 schermen aan te sluiten. Zo'n adapter heb je al voor onder een tientje geloof ik, dus jouw optie is op zijn minst 20 euro duurder.
Daarbij heeft hij de adapters toch al nu, en nee het kan geen kwaad aan de monitor om hem op een lagere frequentie te laten lopen. Zelfde als je het op een lagere resolutie zou zetten, hij benut dan gewoon niet de volle specs die hij aan kan.
Het enige is dat jij er last van kan hebben, bijvoorbeeld als je snel scrolt of een venster snel beweegt kan het snel gaan schokken.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• theodeboer
Dank voor de reacties!

Mijn complete situatie, ter verduidelijking, is:
Heb 2 videokaarten (identieke exemplaren) met ieder 2x DVI, dat zijn 4 DVI aansluitingen.
Voor 2 computers en 2 schermen, wil namelijk met beide computers 2 schermen kunnen gebruiken.
:P

In ieder systeem gaat zo'n videokaart (XFX Geforce 7600 GS).

Zo'n adaptertje is 4,95 euro, dus voor 4 stuks is dat nog geen 20 euro.
2 videokaarten aanschaffen is duurder....
O-)

En daarbij komt nog het probleem dat ik, 4 bruikbare aansluitingen nodig heb.
Een budget videokaart heeft meestal geen 2x HDMI (of DisplayPort).
Dan heb ik alsnog maar 1 bruikbare HDMI aansluiting per videokaart.

Dank voor de reacties en verduidelijking dat een lagere Refresh Rate geen probleem is voor het beeldscherm.

De vertraging in de beeldopbouw kan inderdaad nadelig zijn voor scrollen en bewegende vensters.
Dit is geen probleem, mocht dit al merkbaar aanwezig zijn.

Dan ga ik 3 extra "DVI naar HDMI" adaptertjes aanschaffen.
(had er pas 1 gekocht om te testen, uitgave was dus nog maar 4,95 euro).

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ah, nou is mij de situatie wat duidelijker maar je probleem blijft met je huidige (goedkope) oplossing dat je op 40Hz werkt met alle nadelen die ik net noemde. Als dit voor jouw geen probleem is dan is het antwoord simpel, het zal geen schade toedoen aan je beeldscherm :)

Om je probleem met die situatie op te lossen verandert er weinig aan de prijs, kijk bijvoorbeeld naar wat Quadro kaartjes met 2x DP als de Nvidia Quadro NVS 295, die kost 30 euro ex verzend. Voor twee computers is dat dus 60 euro en kun je de energie slurpende 7600GS'jes er uit halen én kun je op 60Hz werken.

www.maartendeboer.net

• theodeboer
Dank voor je reactie en suggestie!
Ik waardeer het meedenken!

Dat Quadro kaartje had ik idd al gezien en overwogen.

Daarbij heb ik ook nog 4x DisplayPort kabel nodig (3m)...
(de 2 standaard geleverde DisplayPort kabels bij de monitoren zijn te kort voor mij).

DisplayPort kabels zijn duurder dan HDMI.
Dan ben je al gauw zo'n 10 euro per kabel kwijt, tegen 3 euro voor een HDMI kabel (Action).
(dan heb je ook nog een DisplayPort v1.1, voor v1.2 die meer FutureProof zijn zag ik al prijzen van minstens 15 euro).

Gekozen optie
4x adapter "DVI naar HDMI" + 4x HDMI kabel = (4x 4,95) + (4x 3) = 31,80 euro

Alternatief
2x Quadro videokaart + 4x DisplayPort v1.1 kabel = (69 + 40) = 109 euro
2x Quadro videokaart + 4x DisplayPort v1.2 kabel = (69 + 60) = 129 euro

Dat is een prijsverschil van 77 euro of 97 euro duurder.

Vond ik toch wat zonde voor nu, bewaar die 97 euro liever voor bij spaarpotje aanschaf nieuwe computer(s).
Het belangrijkste was dat alles nu werkte en ik de native resolutie kan gebruiken van 2560x1440.

Heb nu eerst gekozen om te investeren in de 2 nieuwe beeldschermen "Dell u2515h" omdat ik de extra workspace echt nodig had.
Daarna wellicht kijken voor aanschaf nieuwe computer(s) (over half jaar).
Waardoor nu aangeschafte videokaarten dan weer overtollig worden aangezien ik dan de "onboard" video uitgangen kan gebruiken van het moederbord.

Altijd dillema's en keuzes, heb nu voor de goedkoopste oplossing gekozen.
Ook mede omdat ik mij niet stoor aan de beeldkwaliteit van 40Hz.
Ziet er allemaal strak uit.

Nogmaals dank voor de reactie en meedenken!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:44

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Daar heb je V&A voor..

V&A aangeboden: Gainward HD 4850 512MB

V&A aangeboden: MSI Radeon HD5450 1GB

V&A aangeboden: Sweex GC450 Graphics Card PCI-Express Nvidia 9600GT 512

V&A aangeboden: geforce 8800gtx

V&A aangeboden: ZoTac G210/1GB/64BIT/DDR3/HMI/DVI/VGA Nieuw aangeboden

De duurste zijn net zo goedkoop als die 4 adapters, en nog veel meer te vinden, ook kun je er vast nog wel wat vanaf pingelen, hoewel ik niet echt kan computen hoe je wel een 300E 650E+ aanschermen kan aanschaffen maar wilt besparen in de aansturing ervan :X

Dat is als een Fury X / Titan X aan te schaffen en vervolgens via VGA aan je 15" crt's te hangen, in 3d surround /eyefinity. :F

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik keek laatst film op een laptop waarvan ik niet wist dat die op 40hz draaide. Ik had snel door dat het iets met het scherm was, waardoor het film kijken zo schokkerig verliep. Ja dus...40hz. Voor films is dit in mijn ogen niet te om aan te zien.
SAiN ONeZ schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:49:
Daar heb je V&A voor..

V&A aangeboden: Gainward HD 4850 512MB

V&A aangeboden: MSI Radeon HD5450 1GB

V&A aangeboden: Sweex GC450 Graphics Card PCI-Express Nvidia 9600GT 512

V&A aangeboden: geforce 8800gtx

V&A aangeboden: ZoTac G210/1GB/64BIT/DDR3/HMI/DVI/VGA Nieuw aangeboden

De duurste zijn net zo goedkoop als die 4 adapters, en nog veel meer te vinden, ook kun je er vast nog wel wat vanaf pingelen, hoewel ik niet echt kan computen hoe je wel een 300E 650E+ aanschermen kan aanschaffen maar wilt besparen in de aansturing ervan :X

Dat is als een Fury X / Titan X aan te schaffen en vervolgens via VGA aan je 15" crt's te hangen, in 3d surround /eyefinity. :F
Enkele van deze kaarten hebben geen dual link dvi.

[ Voor 72% gewijzigd door tdn135 op 24-06-2015 22:30 ]

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Je kunt niet alles voorgekauwd krijgen toch ;)

Hoe zit dat dan als zo'n vga kaart zonder dual dvi wel hdmi heeft, is die dan automatisch ook beperkt zijn tot 1080p60hrz ofzo?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• theodeboer
Dank voor je reactie!

Geen enkele genoemde videokaart die je voorstelt voldoet.
Deze hebben allen geen 2x HDMI of DisplayPort (of 1 van elk) aansluiting per kaart welke ik dus nodig heb!!!

Voor een optimale situatie heb ik 2 videokaarten nodig met elk 2 bruikbare (HDMI of DisplayPort) aansluitingen. (4 bruikbare aansluitingen totaal)

Daarnaast heb ik mijn overweging om nu (tijdelijk) voor een goedkope(re) oplossing te kiezen duidelijk en uitgebreid uitgelegd.

Niet iedereen wil of kan eindeloos geld uitgeven.
We hebben allemaal wel eens een periode dat we wat zuinig/voorzichtig moeten zijn met uitgaven.
Dus wees voorzichtig iemand te veroordelen in zijn keuze/aankoop!!

En die uitgave van 650 euro is ook niet tussen 2x inademen genomen.
Toch uiteindelijk besloten om die voor mij dure aankoop te doen van 2 nieuwe schermen.

Een aanschaf van 2 nieuwe/andere videokaarten kan ook altijd nog.
Voor nu kan ik wel al gebruik maken van een flinke upgrade in mijn beschikbare workspace/beeldoppervlak.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Veroordeel niemand, maar kan er zelf niet met me verstand bij, ook hebben de meeste kaarten een dvi port waar je een dvi-hdmi verloop op kunt doen, waardoor je ook je doel bereikt, met eventueel wat extra kosten, maar na 3min zoeken vond ik deze al, met wat speurwerk vast nog wel meer van zulke te vinden

• theodeboer
SAiN ONeZ schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 23:09:
Veroordeel niemand, maar kan er zelf niet met me verstand bij, ook hebben de meeste kaarten een dvi port waar je een dvi-hdmi verloop op kunt doen, waardoor je ook je doel bereikt, met eventueel wat extra kosten, maar na 3min zoeken vond ik deze al, met wat speurwerk vast nog wel meer van zulke te vinden
Uch, lees eens terug!
Dat gebruik ik dus NU......

Heb 2 videokaarten, beide met ieder 2 dual link DVI uitgangen.
Met een adapter/koppelstukje van DVI naar HDMI.

Dat werkt wel, maar heeft vaak problemen met de refresh rate, is bekend probleem!
Staat allemaal beschreven in topic start!
O-) |:(

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik doel op die 2e hands kaarten, waardoor je met een veel lager budget het wel kunt bereiken..

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:23
Oké ik ga het probleem even wat bondiger verwoorden...

De TS heeft een verkeerde monitor aangeschaft (x2) die een DVI-D ingang mist. Hoeft niet erg te zijn alleen in dit geval heeft de videokaart van de ts (x2) geen Displayport alternatief. Tegelijkertijd heeft hij geen zin om zijn videokaarten te vervangen ivm de kosten. Via DVI>HDMI adapters gaat het bij deze Dell niet werken op 60 Hz.

Mits de monitoren net zijn aangeschaft (<2 weken) dan zou ik persoonlijk gewoon even kijken naar een ander model monitor. Op mijn LG zit bijvoorbeeld wel gewoon DVI-D (maar dat is een 29 inch 21:9 ultrawide, aanrader voor Excel etc), staan er iig 50 in de pricewatch... Waarom moeilijk doen als het niet nodig is?

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 24-06-2015 23:33 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik snap het probleem wel, heb zelf ook een U2515H staan, en al jaren een LG 3000H maar dit had ik indd ook anders aangepakt....

[ Voor 5% gewijzigd door SAiN ONeZ op 24-06-2015 23:34 ]

• theodeboer
Grappig dat jullie een probleem zien in iets wat voor mij geen probleem is.
Alles werkt, en ik heb totaal geen probleem/last van 40Hz.

Ik wist voor aanschaf dat er geen DVI op het scherm zat.
Bewust voor deze schermen gekozen.

De manier van aansluiten van scherm op mijn computer(s) kan ALTIJD nog aangepakt/veranderd worden.
En dat zal ook zeker wel gebeuren. Daar kan ik nu rustig naar kijken en overwegen hoe ik dat ga/kan doen.

Dan heb ik hooguit 20 euro teveel uitgegeven aan 4x "DVI naar HDMI" verloopstukjes.
(waar ik ook altijd weer een ander blij mee kan maken)
8)7

Het doel was om voor nu de schermen al te kunnen gebruiken op de maximale resolutie.
Dat is dus gelukt, doel bereikt. En ik vind het goed strak beeld.

Ik ben ook best kritisch hoor, als het beeld ruk was geweest met mijn nu gebruikte oplossing.
Dan had ik niet voor de "DVI-HDMI" verloopstukjes gekozen.
En had ik er zeker geen 3 bijgekocht !!!
(had zoals genoemd eerst getest met 1 exemplaar)

Mijn setup is niet om te Gamen of uitgebreid films/video's te kijken.
Dus geen activiteiten met (snel) bewegende beelden.

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Fair enough, dan zou ik een V&A advertentie plaatsen, genoeg tweakers die er vast nog een hebben liggen en die je tegen verzendenkosten en wat lof op hun profiel je zo'n ding toesturen.. ;)

Pagina: 1