Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb een vraag betreffende mijn, bekabelde, thuisnetwerk. De situatie is als volgt:

- Internet komt binnen middels glasvezelmodem meterkast.
- Via ethernetkabel van glasvezelmoden naar wifi router woonkamer (Dlink Dir-860l).
- Via ethernetkabel van 860l naar router op zolder (dlink dir-845l).
- Via ethernetkabel van 845l naar pc.

Nu krijg ik in deze opstelling het volgende probleem. Als ik rechtstreeks vanaf de 860l een ethernetkabel doortrek naar de pc op zolder heb ik, volgens verschillende testsites, een downloadsnelheid van 250 tot 275 mb per seconde. Op het moment dat ik de 845l er tussen zet 'knijpt' deze de verbindingen naar maximaal 95 mb/s. DHCP staat uit in de 845l en heeft zijn eigen ip-adres. Er is dus een significant snelheidsverlies.

De routers zijn voorzien van de nieuwste firmware. Gezien mijn verhaal is de 845l de boosdoener, echter vind ik dit vreemd aangezien deze is voorzien van gigabit poorten.

Is er iemand die weet waar dit aan kan liggen? Modem probleem, instellingsprobleem?

Alvast bedankt,

Gr Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:22:
Goedemiddag,

Ik heb een vraag betreffende mijn, bekabelde, thuisnetwerk. De situatie is als volgt:

- Internet komt binnen middels glasvezelmodem meterkast.
- Via ethernetkabel van glasvezelmoden naar wifi router woonkamer (Dlink Dir-860l).
- Via ethernetkabel van 860l naar router op zolder (dlink dir-845l).
- Via ethernetkabel van 845l naar pc.

Nu krijg ik in deze opstelling het volgende probleem. Als ik rechtstreeks vanaf de 860l een ethernetkabel doortrek naar de pc op zolder heb ik, volgens verschillende testsites, een downloadsnelheid van 250 tot 275 mb per seconde. Op het moment dat ik de 845l er tussen zet 'knijpt' deze de verbindingen naar maximaal 95 mb/s. DHCP staat uit in de 845l en heeft zijn eigen ip-adres. Er is dus een significant snelheidsverlies.

De routers zijn voorzien van de nieuwste firmware. Gezien mijn verhaal is de 845l de boosdoener, echter vind ik dit vreemd aangezien deze is voorzien van gigabit poorten.

Is er iemand die weet waar dit aan kan liggen? Modem probleem, instellingsprobleem?

Alvast bedankt,

Gr Stefan
Kabels niet goed? Hij kan wel gigabit poorten hebben maar
a. kan ie nog steeds op 100Mbit draaien door een brakke kabel
b. gigabit interface wil nog niet zeggen dat ie dat daadwerkelijk ook kan routeren

wat voor snelheid haal je direct voor die 2e dlink? en laat je dat ding routeren? dubbel nat is zoiezo niet aan te raden, beter om dat ding als switch / ap in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:33
Watvoor poort gebruik je op die 845I voor de binnenkomende verbinding (vanaf je 860I)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen expert dus probeer een zo goed antwoord te geven op jullie vragen. Ik heb de 845l, zover ik het kan zien, als switch danwel ap ingesteld (upenp uit zeg maar).

Vwb de vraag over de poort..als je de poorten aan de achterzijde bedoeld..dan komt de 860l binnen op poort 1 en vanaf poort 2 richting de pc. De wanpoort gebruik ik dus niet.

Ik heb 2 kabels geprobeerd..1 die ik al had en de bijgeleverde..allebei hetzelfde probleem. Zal zo ook even kijken wat voor het zijn..volgens mij gewoon de cat5e..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja en ik haal direct een snelheid van om en nabij 270 mb/s vanuit de 860l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kun je zien of de processor van die 845i het druk heeft als je data aan het pompen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik dat aan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sommige routers laten dat zien in een status venster in de webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijzelf schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:16:
Sommige routers laten dat zien in een status venster in de webinterface.
Helaas bij deze router niet :-( ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo te zien probleem opgelost...als volgt:

- Kabel van 868l naar achterzijde poort 3.
- Kabel vanuit 845l van achterzijde naar pc.

Waarom dit niet werkt op andere poorten is mij op dit moment een raadsel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 08:31
Aangezien je bedraad werkt en dus niet tussen de WAN en LAN van de 845 routeert, zou je geen significant snelheidsverlies mogen zien met de setup die je noemt.

Zoals je zelf al aangeeft werkt het op een andere poort aansluiten van de router-router verbinding op de 845 wel. Mogelijk dat de kabel, of poort 1 op de 845, niet helemaal in orde is en hij daarom tussen de routers maar op 100Mbit verbindt. Kun je op 1 van de twee routers zien op welke snelheid de ethernetpoort staat die is verbonden met de andere? Mocht je de oorzaak nog willen zoeken dan kun je de kabel weer even op poort 1 aansluiten en dan kijken wat de snelheid is (gemeten met speedtest en kijken naar de verbindingssnelheid dus). Dat helpt met bewijzen (of ontkrachten) van de theorie dat de verbinding maar op 100Mbit draait :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ShadowLord schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:37:
Aangezien je bedraad werkt en dus niet tussen de WAN en LAN van de 845 routeert, zou je geen significant snelheidsverlies mogen zien met de setup die je noemt.

Zoals je zelf al aangeeft werkt het op een andere poort aansluiten van de router-router verbinding op de 845 wel. Mogelijk dat de kabel, of poort 1 op de 845, niet helemaal in orde is en hij daarom tussen de routers maar op 100Mbit verbindt. Kun je op 1 van de twee routers zien op welke snelheid de ethernetpoort staat die is verbonden met de andere? Mocht je de oorzaak nog willen zoeken dan kun je de kabel weer even op poort 1 aansluiten en dan kijken wat de snelheid is (gemeten met speedtest en kijken naar de verbindingssnelheid dus). Dat helpt met bewijzen (of ontkrachten) van de theorie dat de verbinding maar op 100Mbit draait :)
Net even eea getest. Blijkt dat het probleem zich alleen voordoet met poort 1 aan de achterzijde van de 845l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt alsof daar een pinnetje verbogen zit in de connector. Dat, of de poort is softwarematig beperkt tot 100Mb Ethernet (komt voor, al heb ik het alleen bij AVM Fritz!zooi gezien, waar het uit stroombesparingsoogpunt per default op 3 van de 4 LAN poorten ingesteld is).

Iig heb je een prima workaround gevonden: andere poort gebruiken :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 19:38:
Klinkt alsof daar een pinnetje verbogen zit in de connector. Dat, of de poort is softwarematig beperkt tot 100Mb Ethernet (komt voor, al heb ik het alleen bij AVM Fritz!zooi gezien, waar het uit stroombesparingsoogpunt per default op 3 van de 4 LAN poorten ingesteld is).

Iig heb je een prima workaround gevonden: andere poort gebruiken :)
Ik heb nog in de instellingen gekeken of ik een optie kon vinden waarin eea anders stond ingesteld..helaas niet het geval. Dus idd..dan maar zo 8) ..Iedereen in ieder geval bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Je hebt het waarschijnlijk al opgelost, maar je hebt in de eerste situatie ook een netwerk met knooppunten in serie.

glasvezelmodem-> Dlink Dir-860l-> dlink dir-845l -> PC

Dat is natuurlijk wel een opstapeling van vertragingen (routers moeten meer werk verrichten dan switches, en kost dus meer tijd) voordat het bij de eindbestemming aankomt. Is een ster netwerk indeling niet beter. (1 router in het midden) Er zijn genoeg poorten op die apparaten lijkt me.
Pagina: 1