Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Scocz
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 18:23
Hallo Tweakers,

Momenteel ben ik werkzaam via een detacheerder, en heb ik reeds mijn eerste salarisstrook mogen ontvangen.
Ik verdien (laten we zeggen) 13 euro per uur.

13 euro x 40 x 4 = 2080 bruto salaris

Ik krijg uitbetaald per week, en heb deze week een strook van laten we zeggen 500 euro.
Wat mijn verbazing schept, is dat ik echter maar 400 overhoud. Er gaat 97(!) euro naar de belasting
voor loonheffing.

Mijn vraag is nu eigenlijk, is dit normaal (dat het normaal is weet ik, maar zoveel?!) en is dit terug te vragen?

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat is krap ~20%, valt toch wel mee? Vuistregel is al snel 30-40% wat je van bruto->netto overhoud.

In principe gaat jouw werkgever ervanuit dat dit een normale dienstbetrekking is, er zijn bepaalde kortingen en regels die bij kort werken groot deel van je loofheffing zou terugkrijgen, maar als jij 2088 bruto verdient de rest van het jaar, gaan de normale regeltjes lopen.

SinergyX wijzigde deze reactie 24-06-2015 14:03 (58%)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• DarkKnight
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 08:34
quote:
Scocz schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:00:
Hallo Tweakers,

Momenteel ben ik werkzaam via een detacheerder, en heb ik reeds mijn eerste salarisstrook mogen ontvangen.
Ik verdien (laten we zeggen) 13 euro per uur.

13 euro x 40 x 4 = 2080 bruto salaris

Ik krijg uitbetaald per week, en heb deze week een strook van laten we zeggen 500 euro.
Wat mijn verbazing schept, is dat ik echter maar 400 overhoud. Er gaat 97(!) euro naar de belasting
voor loonheffing.

Mijn vraag is nu eigenlijk, is dit normaal (dat het normaal is weet ik, maar zoveel?!) en is dit terug te vragen?
20% belasting... dat is nog weinig :+ .
Dus, ja, dat is normaal. Alles is terug te vragen, mits je er recht op hebt. Of je er recht op hebt, hangt van héél veel zaken af. Maar normaal gesproken zal je werkgever de juiste hoeveelheid belasting afdragen en is er alleen iets terug te vragen bij uitzonderlijke zaken.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• Scocz
Ik vind het vreemd dat wanneer je 2100 bruto verdient, je kennelijk maar 1500 netto overhoud. Dat is 600 euro?!

• Cornelison
  • Registratie: maart 2010
Eens met SinergyX. vuistregel is dat je ongv 70% van je brutoloon overhoud na alle heffingen. Overigens schrijf je € 97 aan loonheffingen. Afhankelijk van je leeftijd en je contract, betaal je ook pensioenpremies e.d.

conclusie: 20% loonheffing is niet bijzonder hoog.

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:54

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

Je zit met je salaris van ~27K per jaar in de tweede belastingschijf. Je hebt een belastingvrije voet en over het inkomen daarna betaal je 36,5% over het bedrag dat binnen de eerste schijf valt en 42% over het bedrag dat binnen de tweede schijf valt.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Leeghoofd21
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22-07 16:44

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

quote:
Scocz schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:02:
Ik vind het vreemd dat wanneer je 2100 bruto verdient, je kennelijk maar 1500 netto overhoud. Dat is 600 euro?!
Welkom in de grotemensenwereld :)
Gemiddeld is je belasting tussen de 40-50% ;)

HANDTEKENING!!!

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

Even een bruto/netto berekening invullen:
http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Scocz
quote:
Leeghoofd21 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:04:
[...]

Welkom in de grotemensenwereld :)
Gemiddeld is je belasting tussen de 40-50% ;)
Shit man.. Tevens is dit wel een vakantiebaantje, heb ergens gelezen dat dit ook voordelen mee brengt met het terugkrijgen van?

• Cornelison
  • Registratie: maart 2010
Google eens op "middelen". Wanneer dit je eerst fulltime baan is, kan het lonen dit hogere inkomen te middelen met voorgaande jaren, hierdoor krijg je eenmalige een lagere heffing over je inkomen.

We hebben het hier over een bijbaantje? Gewoon aan het eind van het jaar je aangifte doen. Je krijgt dan vrijwel al je loonheffing terug als blijkt dat je teveel belasting hebt betaald.

Cornelison wijzigde deze reactie 24-06-2015 14:06 (33%)

• RobinL94
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 17:50
Belastingvrije voet is zo'n beetje €6000, dus zolang je hieronder blijft krijg je alles wat je betaald gewoon terug

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Je betaalt nu belasting op basis van een heel jaar werken. Als je dit niet doet krijg je mogelijk nog wat terug.

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:25
quote:
Scocz schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:04:
Shit man.. Tevens is dit wel een vakantiebaantje, heb ergens gelezen dat dit ook voordelen mee brengt met het terugkrijgen van?
Ligt vooral aan het totaal wat je in een jaar verdient :)

Je werkgever past de heffingskorting toe, 1/12e per maand. Als je maar 3 maanden werkt heb je dus nog heffingskorting over en krijg je misschien terug :) De snelste (en zekerste) weg om daar achter te komen is gewoon het aangifteprogramma downloaden en invullen (hoeft het niet te versturen als je dat niet wil) :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Scocz
quote:
Paul schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:06:
[...]
Ligt vooral aan het totaal wat je in een jaar verdient :)

Je werkgever past de heffingskorting toe, 1/12e per maand. Als je maar 3 maanden werkt heb je dus nog heffingskorting over en krijg je misschien terug :) De snelste (en zekerste) weg om daar achter te komen is gewoon het aangifteprogramma downloaden en invullen (hoeft het niet te versturen als je dat niet wil) :)
Is een baantje voor een maand in eerste instantie, kan wellicht verlengd worden. Wat zouden dan eventuele opties zijn?

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:25
Opties? Gewoon werken :)

Aangifte loonbelasting doen is geen optie, dat is gewoon een vereiste. Als je netjes gewoon naar waarheid de aangifte invult dan komt daar uit wat je moet betalen. De belastingdienst weet hoeveel je (werkgever) al heeft afgedragen en of je eventueel Voorlopig Teruggave hebt ontvangen, en onder de streep staat dan hoeveel je nog moet betalen of hoeveel je teveel betaald hebt en dus terugkrijgt :)

Soms wil middelen inderdaad gunstig uitpakken, ook dat kun je gewoon doorrekenen en kijken of je dat wil.

Enkel als je twee werkgevers hebt moet je opletten dat ze niet beiden de heffingskorting toepassen, maar dat is als het goed is een van de vragen die HRM / P&O je stelt bij het aannamegesprek :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Scocz
quote:
Paul schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:11:
Opties? Gewoon werken :)

Aangifte loonbelasting doen is geen optie, dat is gewoon een vereiste. Als je netjes gewoon naar waarheid de aangifte invult dan komt daar uit wat je moet betalen. De belastingdienst weet hoeveel je (werkgever) al heeft afgedragen en of je eventueel Voorlopig Teruggave hebt ontvangen, en onder de streep staat dan hoeveel je nog moet betalen of hoeveel je teveel betaald hebt en dus terugkrijgt :)

Soms wil middelen inderdaad gunstig uitpakken, ook dat kun je gewoon doorrekenen en kijken of je dat wil.

Enkel als je twee werkgevers hebt moet je opletten dat ze niet beiden de heffingskorting toepassen, maar dat is als het goed is een van de vragen die HRM / P&O je stelt bij het aannamegesprek :)
Heb expres geen enkele loonheffing toegepast bij andere baantjes. Heb wel andere baantjes daarintegen.
Wat jij dus zegt is dat ik gewoon moet wachten tot ik de belastingaangifte kan invullen, en daaruit blijkt of ik iets terug kan krijgen? Moet ik het niet zelf aanvragen?

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

quote:
Scocz schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:13:
[...]

Heb expres geen enkele loonheffing toegepast bij andere baantjes.
Loonheffing wordt altijd toegepast, daar heb jij geen zeggenschap in. Je kan er wel voor kiezen om heffingskorting toe te laten passen, maar dat mag maar bij één werkgever. Als je dat niet laat toepassen krijg je dat aan het eind van het jaar overigens wel terug, maar dan moet je wel netjes aangifte doen van je inkomsten.

• EnnaN
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:19

EnnaN

Toys in the attic

Je moet het zelf "aanvragen", maar dat doe je door je belastingaangifte in te vullen. Daar komt dan een getal uit wat je terugkrijgt. Het insturen daarvan is aanvragen van het geld terug.

Loonheffing pas je niet toe, loonheffing krijg je sowieso: je kunt wel loonheffings_korting_ krijgen op 1 van je baantjes, zodat je niet achteraf pas geld krijgt maar direct al wat meer.

sig

• Scocz
quote:
NMe schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:16:
[...]

Loonheffing wordt altijd toegepast, daar heb jij geen zeggenschap in. Je kan er wel voor kiezen om heffingskorting toe te laten passen, maar dat mag maar bij één werkgever. Als je dat niet laat toepassen krijg je dat aan het eind van het jaar overigens wel terug, maar dan moet je wel netjes aangifte doen van je inkomsten.
Excuses, dat bedoelde ik. ;)

Ik kan dus wel contact opnemen met de belastingdienst om van dit baantje mijn loonheffing retour te krijgen mits ik aan een aantal voorwaarden voldoe?

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:20

MsG

Forumzwerver

Niet speciaal contact opnemen, gewoon elk jaar belastingaangifte doen, wordt alles keurig verrekend.

is dit werkelijk de 1e keer dat je met dit soort dingen te maken krijgt? No offense hoor.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

quote:
Scocz schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:18:
[...]

Excuses, dat bedoelde ik. ;)

Ik kan dus wel contact opnemen met de belastingdienst om van dit baantje mijn loonheffing retour te krijgen mits ik aan een aantal voorwaarden voldoe?
Nee, daar moet je geen contact voor opnemen. Je vult gewoon in februari je belastingaangifte in en je bent klaar. Je krijgt dan in juli je teruggave. Dat, óf je zegt tegen je werkgever dat hij de heffingskorting moet toepassen, maar als je daar maar een maandje werkt heeft dat nu misschien niet zo veel zin meer.

NMe wijzigde deze reactie 24-06-2015 14:21 (3%)

• Scocz
quote:
MsG schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:20:
Niet speciaal contact opnemen, gewoon elk jaar belastingaangifte doen, wordt alles keurig verrekend.

is dit werkelijk de 1e keer dat je met dit soort dingen te maken krijgt? No offense hoor.
Ja, is werkelijk de eerste keer. Normaal gesproken was mijn bruto=netto. Nu kennelijk dus niet meer, dus vraag ik om opheldering.

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

quote:
Scocz schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:21:
[...]

Ja, is werkelijk de eerste keer. Normaal gesproken was mijn bruto=netto. Nu kennelijk dus niet meer, dus vraag ik om opheldering.
Als het normaal bruto = netto was dan heb je daar wél je heffingskorting laten toepassen.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ah nog jong en onervaren <3 :)F oOo

Ik werkte vroeger naast me HBO studie bij en had in 1 maand 1400 bruto verdiend, daar hield ik dan iets van 1300/1350 van over netto.

Wacht maar tot je afgestudeerd bent en full time in dienst gaat. Dan verdien je bruto misschien iets van 2200 en houd je uiteindelijk nog steeds maar diezelfde 1400 over :D haha

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:20

MsG

Forumzwerver

Dat is nooit exact hetzelfde, of je hebt al die jaren zwart gewerkt. Ook als je maar weinig werkt worden er altijd zaken ingehouden door de werkgever.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Scocz
quote:
NMe schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:21:
[...]

Als het normaal bruto = netto was dan heb je daar wél je heffingskorting laten toepassen.
Ja dat klopt, maar ik pas nu ook heffingskorting toe en het is nog steeds geen bruto=netto. :)

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

quote:
Scocz schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:22:
[...]

Ja dat klopt, maar ik pas nu ook heffingskorting toe en het is nog steeds geen bruto=netto. :)
Heffingskorting is niet hetzelfde als belastingvrijstelling. :P Zie deze pagina. Die heffingskorting is dus op zijn meest 2.203 euro, gedeeld door 12 is dat 183 euro per maand. Moet je op basis van je salaris en de bijbehorende belastingtarieven meer dan 183 euro per maand aan belasting betalen, dan betaal je dus belasting. Blijk je aan het eind van het jaar minder verdiend te hebben dan dat maandloon keer twaalf, dan krijg je nog wat geld dat je te veel betaald hebt terug.

NMe wijzigde deze reactie 24-06-2015 14:44 (4%)

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:53
is ook niet helemaal waar NMe ;) Zou je na toepassing van de schijven meer dat 183 euro belasting moeten betalen, dan betaal je daadwerkelijk belasting - al zijn er nog meer heffingskortingen, die ook nog eens af hangen van de hoogte van je inkomen

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:28
Ik heb even 2080 maandsalaris ingevuld in Raet Proforma Lite:

Resultaat inkomensberekening
Berekeningsdatum: 24-06-2015

Persoonsgegevens
Geboortedatum: 01-01-1970
Deeltijdpercentage: 100,000
Soort tabel: Wit
Loonheffingskorting: Ja
Loontijdvak: Maand
Minimumloon: 1501,80

Berekening Grondslag Perc. Bruto-netto Loon LH
Salaris 2080,00 2080,00
Loon LH 2080,00
Loonheffing 2080,00 423,50-
NETTO/TOTAAL 1656,50

Berekeningsgegevens
Inkomensafh. arbeidskorting: 185,00
Heffingskortingen: 183,58
Afbouw heffingskorting: 9,83

Dat is met alle invoervelden op standaard:
* Algemene heffingskorting toepassen: J
* Ingehouden pensioenpremie: 0
* Overige inhouding: 0
* Auto van de zaak: N
* Leeftijd: geboren 1-1-1970, dus de normale tarieven voor werkenden en geen afwijkende tarieven/heffingskortingen voor 65+.

t_captain wijzigde deze reactie 24-06-2015 14:40 (4%)
Reden: Link RAET

• NMe

NMe

Admin Devschuur®

Quia Ego Sic Dico.

quote:
rik86 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:37:
is ook niet helemaal waar NMe ;) Zou je na toepassing van de schijven meer dat 183 euro belasting moeten betalen, dan betaal je daadwerkelijk belasting - al zijn er nog meer heffingskortingen, die ook nog eens af hangen van de hoogte van je inkomen
offtopic:
Klopt natuurlijk helemaal. Ik heb mijn verhaal even aangepast om jouw verhaal erin te verwerken zodat ik niet de topicstarter nog verder verwar. :)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True