Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-02 12:37
Hallo,

Ik heb een tv die niet smart is, maar waar ik wel de volgende dingen mee wil kunnen:
Films kijken vanaf NAS of USB
Muziek luisteren vanaf NAS of USB
Films van popcorn time
Youtube
Radio via TuneIn
Browser
Spotify
Besturing met afstandsbediening (en evt. extra via telefoon)

Een NAS heb ik ook nog niet, dus daarvoor moet ook rekening gehouden worden met de eisen. Dit mag bijvoorbeeld ook een NAS op basis van FreeNAS zijn oid.

Ik zat zelf al bijvoorbeeld te denken om een raspberry pi 2 aan te schaffen als HTPC, maar ik las ook dat je daarmee wel gelimiteerd bent wat betreft film codecs.

Ik wil graag weten wat mijn mogelijkheden zijn en wat bijvoorbeeld limitaties zijn zoals bij de rpi.

Gr. Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:10

Standeman

Prutser 1e klasse

De goedkoopste manier is om er een chromecast in te prikken. Zie ook Google Chromecast - Deel 1 Hoewel het streamen vanaf je NAS wel wat instelwerk is volgens mij.

[ Voor 21% gewijzigd door Standeman op 24-06-2015 13:58 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 23:12
Chromecast is een optie.
Er zijn ook andere Android USB sticks voor de tv verkrijgbaar.
Hier kun je ook verschillende apps en add-ons op draaien.
Ze zijn wel iets prijziger dan een Chromecast, maar je krijgt daar voor wel meer functies.

Wat linkjes:
http://androidstick.nl/
http://androidstick.nl/android-sticks-vergelijken/

Ik zelf heb iets van Minix. Dit is geen stick maar een apart kastje.
De hardware die daar in zit is wat beter. Een stick moet echter ook voldoen voor jouw eisen.
Google wat over Android Sticks, daar kun je genoeg over vinden.

Je kan in dit topic ook heel wat informatie vinden: [Mediaplayer] Het grote Android mini tv topic

[ Voor 10% gewijzigd door OneTimer op 24-06-2015 14:13 ]

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
En wat zijn dan de grote voordelen van zo'n kastje zoals de Minix?
Bevalt die Minix goed? Geen nadelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:04
ik zie geen budget staan, dus waarom geen HTPC? intel NUC ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07 20:50

Nogne

>.<

Wat is je budget? Want je zou ook kunnen kijken naar een Intel Compute Stick (zag gisteren als het goed is een artikel dat Lenovo er ook 1 heeft uitgebracht)

En een Intel NUC is ook een ideale HTPC :)

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
Een kastje is wat groter en kan dus betere hardware hebben. Meestal zit er een betere SOC in en wat meer werkgeheugen. Ook kan je er een USB of SD kaart insteken. Ik gebruik de Minix X7 nu al een tijdje met bedraad internet en het werkt goed. Kodi met add-ons draait op zich soepel. Dus films en dat soort dingen zijn geen probleem. Aansluitng is met HDMI, dus HD kwaliteit. Het draait gewoon op Android dus je kan er ook apps op zetten om eventueel te internetten of andere dingen mee te doen. Het enige wat niet helemaal lekker loopt is het draadloze internet. Daarom heb ik bedraad internet, geen disconnecties doordat de verbinding telkens weg valt.

Maar zoals aangegven, wat is je budget? Je hebt dure en minder dure oplossingen natuurlijk.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 12:36
Een Intel Computestick kost je 170,- . Kun je vrijwel alles mee.
Een Fujitsu Esprimo kost je 96,- (Markplaats) en daar kun je zeker weten alles mee. Kleine krachtige pc die met een SSD in enkele seconden opstart.
En dan heb je nog de talloze medispelers die vrijwel alles kunnen opvangen. En zo ook Bluray-spelers. Ik heb ooit een review geplaatst. Buggy at start, maar een prima mediaspeler waar niet zoveel mensen aan denken. Voordeel is dat bijvoorbeeld iets als Miracast ook werkt. En die spelers vind je voor 50,- al op Marktplaats. Popcorn Time wordt dan wel een probleempje...

Mijn advies, zo een Esprimo. Ik heb er de afgelopen maanden meerdere geïnstallleerd voor kennisen, zus en moeder. Kodi erop en gaan met die banaan. Die ComputeStick heb ik laten varen omdat ik tegenstrijdige berichten/reviews las.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Het budget hangt er een beetje vanaf wat de extra mogelijkheden zijn. Als ik de helft van de films niet af kan spelen met een stick van 20 euro ga ik die niet kopen bij wijze van spreken.
Maximaal 100 euro hou ik voor nu maar even aan. Tenzij dat toch teveel limitaties geeft, dan kan ik altijd nog duurder gaan kijken.
Mijn internetaansluiting zit naast de tv, dus ik heb geen wifi nodig. Gewoon bedraad internet!

Edit: Die Fujitsu Esprimo ziet er ook goed uit. Kan zo snel niet op marktplaats wat vinden, want neem aan dat je wel zo'n kleine bedoelt?

Edit2: Ik zie dat die Esprimo geen hdmi heeft. Hoe verbind jij ze?

[ Voor 19% gewijzigd door sdop op 24-06-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Ik ben nog even gaan rondzoeken en ik denk dat een mini computer zoals de Fujitsu Esprimo naar mijn idee het beste is.
Wat is jullie mening daarover? Of toch zo'n Android kastje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:38
Ik ben nog even gaan rondzoeken en ik denk dat een mini computer zoals de Fujitsu Esprimo naar mijn idee het beste is.
Misschien ook goed om na te gaan of de oplossing die je wil kopen een ventilator heeft en of die storend is. De fan van mijn huidige Eminent maakt toch net iets teveel lawaai. Volgende mediaplayer voor mij zal er toch eentje worden zonder fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
sdop schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 19:54:
Wat is jullie mening daarover?
Het is niet de bedoeling om binnen 24 uur het topic te kicken door meerdere keren achter elkaar te posten. Wanneer de laatste post van jezelf is en je wil iets wijzigen of toevoegen, gebruik van de "wijzig"-knop.

In mijn ogen ben je het beste af met een htpc omdat je deze kan inrichten hoe je wil en de mogelijkheden zo'n beetje eindeloos zijn. Dit kan redelijk goedkoop met een Pi of wat luxer en krachtiger met een NUC of soortgelijke mini-pc. Zelf heb ik sinds een jaar een NUC staan en dit bevalt mij erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 12:36
De Esprimo staat bij mijn zus via DVI-HDMI naar haar pc. Geluid gaat via TOSlink naar haar Z906. BIj moeders idem dito maar dan naar een Soundbar van LG of Philips.
Zelf heb ik wel een versie met HDMI. Geluid gaat sowieso naar mijn versterker via TOSlink.

Als je geen digitaal systeem hebt voor geluid, heb je ook geen HDMI nodig. Lijkt mij sterk dat jouw tv geen analoge ingang heeft. Al zou het natuurlijk wel kunnen.

Een beetje NUC begint tweedehands bij 250,- . Voor de helft heb je ook wel een Esprimo met HDMI. Een NUC is wel veel kleiner. Aan de andere kant, een Esprimo is zo groot als 6 CD doosjes.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Oké bedankt! Ik ga toch voor een mini pc denk ik dan. Of het de Esprimo wordt weet ik nog niet. Hangt er net vanaf wat ik tegen kom.
En Kodi is toch wel het beste om erop te zetten lees ik? Wat is dan bijvoorbeeld het verschil met bijvoorbeeld OSMC en OpenElec (want ik lees dat dat ook allebei op Kodi gebaseerd is)?

[ Voor 9% gewijzigd door sdop op 25-06-2015 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Het hoeft helemaal niet zo duur te zijn om een NUC-systeem neer te zetten. Een versie met een Celeron-processesor heb je al nieuw voor zo'n € 160. Heb je nog wel een RAM-reepje nodig. Opslagmedium zou niet eens nodig zijn; OpenELEC is prima en snel te booten vanaf een USB-stickje. Zo'n systeem is sterk genoeg om 1080p video te streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:29
sdop schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 08:21:
Oké bedankt! Ik ga toch voor een mini pc denk ik dan. Of het de Esprimo wordt weet ik nog niet. Hangt er net vanaf wat ik tegen kom.
En Kodi is toch wel het beste om erop te zetten lees ik? Wat is dan bijvoorbeeld het verschil met bijvoorbeeld OSMC en OpenElec (want ik lees dat dat ook allebei op Kodi gebaseerd is)?
Kodi is een mediacenter dat draait op meerdere OS'en. OSMC en OpenElec zijn OS'en gebaseerd op linux en ontwikkeld zijn om Kodi te draaien (met wat aanpassingen). De laatste zijn wat lichter.

Als je lekker wilt browsen enzo, zou ik Windows of een linux-distro installeren en daar Kodi op draaien. Ben je een stuk flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Dat flexibele hoeft niet per se. Ik gebruik het toch als media player zeg maar, zo lang het maar aan de eisen voldoet die ik gesteld heb.
Het moet ook een foolproof systeem zijn (bestuurbaar door mensen zonder Linux ervaring)
Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 16:32
ga voor een nuc achtige variant. ik zelf ben ook overgegaan van verschillende android sticks naar zotac ci320 met windows. ik wil echt niet meer terug. met android heb je geen volledige full desktop browser.

soms wil je misschien silverlight afspelen en dat wordt niet ondersteunt met android.

er zijn verschillende opties voor iets meer dan 100 euro.
zelf zou ik voor een intel stick achtige gaan. lenovo komt in juli met Ideacentre Stick 300 voor $160,- mogelijk voor 140 euro hier dus. daarnaast zijn er op chinese sites en amazon e.d. vergelijkbare sticks te vinden voor nog geen 100 euro (en hebben meestal geen fannetje) http://www.amazon.com/Mee...e-Bluetooth/dp/B00S6LJVR8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
sdop schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:15:
Dat flexibele hoeft niet per se. Ik gebruik het toch als media player zeg maar, zo lang het maar aan de eisen voldoet die ik gesteld heb.
Het moet ook een foolproof systeem zijn (bestuurbaar door mensen zonder Linux ervaring)
Is dat mogelijk?
Foolproof is Kodi zeker wel in gebruik. Installeren van OpenElec/OSMC vergt doorgaans wel enige Linux ervaring (als niet alles in 1 keer goed gaat).
Maar bedenk wel dat zowel OpenElec als OSMC niet over een goede/werkbare browser beschikken. Al vraag ik me af waarom je zou willen browsen op je tv. Gaat stukken makkelijker met een telefoon/tablet/laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Enige ervaring heb ik wel, dus voor installeren is het geen probleem.
Het gaat me meer om het gebruiken uiteindelijk. Dat moeten ook mensen kunnen die geen ervaring hebben met Linux. Vandaar de vraag. Dus ik kan niet een Linux systeem gaan draaien en daar weer Kodi op draaien denk ik omdat dat te moeilijk wordt om te begrijpen.
Browser is meer om óók dingen te doen via browser, maar in principe is youtube, uitzendinggemist etc. voldoende als daar zelf al apps voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Die zijn daarvoor beschikbaar. En meerdere Popcorn Time alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Oké top. Dan de vraag wat ik het beste kan installeren: Kodi, openelec of osmc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
sdop schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:45:
Oké top. Dan de vraag wat ik het beste kan installeren: Kodi, openelec of osmc?
E.e.a. is afhankelijk van het systeem waar je voor gaat kiezen. Kodi is op zichzelf sowieso geen OS dus dat is niet één van de opties die je hebt.

Ga je voor een Windows installatie en zet je daar Kodi bij? Of ga je voor een Linux installatie waar je Kodi bij zet. Of ga je voor een speciale Linux-build rondom Kodi zoals OpenELEC of Kodibuntu?

OSMC is dan volgens mij weer een build die je alleen kan draaien op een Pi of AppleTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Er staat dat Kodi standaard wordt geïnstalleerd op Ubuntu en dan draait Kodi daar zeker op?
Dan is Kodibuntu of OpenELEC een betere optie gok ik voor mij.
Is het bij beiden mogelijk om ook dvd's af te spelen die in de mini pc gestopt kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Kodi draait dus op een van de volgende OS'en:
  • Windows
  • Linux
  • Mac OS
  • Android
  • iOS
  • Etc.
Die moet je dus installeren op je device en daarop draai je het programma Kodi.

Ook zijn er dedicated OS'en die alleen Kodi draaien. Je start op en je zit in Kodi, je sluit Kodi af en je computer gaat uit. Dat zijn dus bijvoorbeeld OpenElec. Die zijn ook volledig geoptimaliseerd als mediaspeler. Dus voor jouw wensen zouden dat soort OS'en denk ik het beste zijn.

Zelf heb ik goede ervaringen met OpenElec, maar iedereen heeft zo z'n voorkeur. Gewoon een kwestie van proberen.

Overigens ook afhankelijk van het device dat je wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Zou het kunnen met zo'n mini pc: hp dc7900 usdt
Hier zit dus ook al een dvd speler in. Is die te gebruiken voor dvd's te kijken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:31
Kijk is naar kodibuntu met een intel nuc. Ik heb dit hier ook staan. Via chrome browser zie ik netflix, via de desktop zie ik popcorn time en dan staat er ook gewoon kodi op voor de rest.
Werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Interessant apparaat. Ben wel benieuwd hoe het stickje omgaat met de verschillende media (hardwareversnelling etc.?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Bedankt voor het meedenken. Ik heb inmiddels gekozen voor een kleine pc. Draait op windows 7 en heb daarop Kodi geïnstalleerd. Voor nu laat ik het even zo en misschien dat ik later nog Kodibuntu of iets dergelijks installeer.
Nu moet ik nog iets gaan verzinnen als thuisserver/NAS maar daar maak ik wel een nieuw topic voor aan hier op het forum!
Pagina: 1